Barátságos Agresszor

Northrop F-5E Tiger II Fighter

1:72, Hobby Boss No.80207 (2011)
Pintér György - Múzeumi krimik 2023 augusztusának végén, a 48-as léptékű ICM Bronco építésének befejeztével ismét egy 72-es készlet került a kezeim közé, a fentebb megnevezett 80207-es dobozszámú Hobby Boss F-5E Tiger II makettje. Tucatmakett, olcsó is, gondoltam pihenésképp csak úgy összedobom a VFC-13 agresszor század színeiben, lesz, amilyen lesz "oszt jóvan".

Fel is tettem az első fényképeket a műszerfal matricázásának lágyítóval történő felhelyezéséről, majd jöttek is szinte azonnal az információk a "Mi készül éppen" rovatban a készlet hiányosságairól, az agresszor gépek főbb tulajdonságairól, részleteiről, a változatok "feje búbjától" a "lábujjakig" beleértve.
A kapott infók alapján kiderült, hogy a Hobby Boss dobozából nem is olyan egyszerű nemcsak jó kiállású agresszor, hanem normális F-5 makettet építeni:
- A gyári sima orrkúpot ha szükséges, le kell cserélni, vagy át kell alakítani cápaorrá. Az agresszor gépeken cápaorr volt, úgyhogy sikerült egy Dream Model gyanta cápaorr másolatot beszereznem.
- Az első szélvédő túl rövid. Ezt nagyon elrontotta a Hobby Boss, nagyon szembetűnő a hibája. Be kell szerezni egy hosszabb szélvédőt. Egy Italeri F-5F kétüléses gép utánöntött szélvédőjét sikerült beszereznem, amelyet némi átalakítással megpróbáltam együléses E változatúhoz valónak megfaragni.
- A katapultülés túl egyszerű és puritán. Legszembetűnőbb hiányossága, hogy az ülés mögött és felett teljesen hiányzik a kabintetőt kiemelő mozgatómechanika. Erre nem tudtam hirtelen megoldást, így saját kezűleg álltam neki legyártani drótszálakból, joghurtkrémes polisztirol dobozcsíkokból, fényképek alapján, szemmel leméretezve a komplett egységet. Mivel a maszkolószalagból készített övek nem tetszettek, a katapultülést kissé feljavítottam az Eduard SS168 rézmaratásával. Az ülés mögötti teret kivágtam, valami műszeregység félét oda is elhelyeztem.
- Az orrfutó egyenesbehúzója rossz irányba áll. Itt el kell vágni a futó alsó részét, majd fordítva visszaragasztani.
- A törzs hátsó részén levő "redőnyök" még jelzésszinten sincsenek megjelenítve a maketten. Jobb híján maradék matricadarabokból imitáltam, de az igazi javítás a bekarcolás lett volna.

(Közben beszereztem még egy pár utángyártott gyantaalkatrészt: hajtóműkiömlők, kabinteknő, katapultülés, kerekek, botkormány, futóműakna, stb. Ezek nem kerültek beépítésre a mostani gépnél, de tervezek egy indonéz F-5-öt is egy ugyanilyen Hobby Boss készletből építeni, majd annál felhasználom.)

Beépítve a gyári kabint és összeragasztva a törzsfeleket kellemes, több napos csiszolási, tömítési feladat várt rám. Nem volt olyan illeszkedési felület, amit ne kellett volna bőséggel összecsiszolni, tömíteni. A légbeömlők találkozása a géptörzzsel talán a legrosszabb pont, jócskán ki kell marni a makett anyagából. A szárnyaknál úgyszintén. Szerencsém van, mert az ilyen durva munkákra egy elemes-motoros mini manikűrös csiszolókészletet használok, gyorsabban lehet vele haladni. Az ilyen mélységű kimarások sajnos viszik a gyári panelvonalakat is magukkal, sok helyen újra kellett karcolni őket. Dymo szalag megvezetése mellett csináltam meg őket újra. Apropó panelvonalak: a Hobby Boss nem aprózta el, árok méretűek a gyári panelvonalak szélességben és mélységben is.

Végül lealapoztam a géptestet MrHobby 1500-as Surfacerrel. Alapozás után tűnt fel az egyik fórumbeli kollégának, hogy a kicserélt, felragasztott új gyanta cápaorr furán áll.
Képes voltam első blikkre fordítva felhelyezni, az alja volt felül. Kis feszegetéssel letörtem a helyéről és most már jó irányban visszaragasztottam. Újból tömíteni, csiszolni kellett a helyét.
Majd kiderült, hogy az orrkúp után található két kis szemölcs is túl magasan van, hiába ragasztottam a Hobby Boss által jelölt helyre. Levágtam őket, újabb tömítés, újabb csiszolás.

Azt hittem, sosem lesz vége. Már nagyon untam. Közben egy másik fórumbeli kollégának a szavai visszhangzottak a fejemben: "öreg vagyok én már bohócnak". Teljesen úgy éreztem, hogy ez a készlet valóban pojácát csinál belőlem, és az elkészülte közben öregszem minimum 10 évet. Bölcsebb emberek nem mennek bele ilyen feladatokba. A sok csiszolás eredményeképp végül szép tükörsima lett a felület mindenhol, lehetett újrakarcolni az ismét eltűntetett panelvonalakat.

Festékekből fő alapszíneknek MrHobby H27-et jócskán világosítva, C310-et jócskán világosítva, és H37-et változtatás nélkül használtam. A mintázatot Blu-tak gyurmaragasztóval maszkoltam ki. Fényes fedőlakk az AK zöld Gauzy volt, erre szépen ráfeküdtek a nagyon vékony HB matricák. Legvégül a Microscale Micro-Flat matt lakkot vittem fel.

A futóműaknák ajtajait ahol kellett becsuktam. A Hobby Boss által mellékelt has alatti nagy póttartályt nem tettem fel, fura a formája.
A szárnyvégek egyik oldalára egy kék Sidewinder, másik oldalra egy piros AN/APX95 ACMI POD került, amit fogpiszkálóból csináltam.
Legvégül felkerült a szkreccs tetőemelő szerkezetre a gyári kabintető, extraként tükröt is tettem bele.

Pár fórumtársnak (medor, atika, Zoli, csabbee, borisz, tyimosenko, Nagyzo, joshe... ha valakit kifelejtettem, elnézést kérek) szeretnék köszönetet mondani, sokat segítettek az építés alatt a hozzászólásaikkal, kiigazításaikkal, átadott információkkal. Már az is segítségnek számított, hogy nem nekem kellett utánajárnom.

Végszó: ez egy botegyszerű készlet. Egy hétvége alatt össze lehetne dobni, ha a makettező úgy áll hozzá, hogy lesz, amilyen lesz. Véleményem szerint több időt töltöttem a feljavításával, mint kellett volna, de jócskán maradtak hiányosságok, amiket még meg lehetett volna csinálni rajta (redőnyök kialakítása, kilépőélek elvékonyítása, hajtóműkiömlők feljavítása, stb.).
A következő indonéz gépen ezeket is megoldom valahogy, de biztos valamilyen kompromisszumot kötök a makettel, hogy ne kelljen hónapokig felette görnyedni.
a kész gép (1)
a kész gép (1)
hb
hb
a kabin ennyiből állna
a kabin ennyiből állna
a jégtelenítőt lecsiszoltam
a jégtelenítőt lecsiszoltam
a gyanta orrkúp jó irányba felhelyezve
a gyanta orrkúp jó irányba felhelyezve
a beömlőkből volt mit kiszedni
a beömlőkből volt mit kiszedni
lerx betoldás
lerx betoldás
kivágás
kivágás
ülés mögötti tér
ülés mögötti tér
ülés feljavítás 1
ülés feljavítás 1
ülés mérete
ülés mérete
ülés feljavítva 1
ülés feljavítva 1
utánöntött szélvédő betoldással az elején
utánöntött szélvédő betoldással az elején
a gyári és az utánöntött szélvédő
a gyári és az utánöntött szélvédő
nyers H27. Ezen még világosítanom kellett
nyers H27. Ezen még világosítanom kellett
maszkolás blu-tak-al
maszkolás blu-tak-al
boci színek
boci színek
alakul a festés
alakul a festés
futószárak MrHobby C8
futószárak MrHobby C8
hajtóműkiömlő króm
hajtóműkiömlő króm
kicsit megbolondítva színekkel
kicsit megbolondítva színekkel
sidewinder és ACMI pod
sidewinder és ACMI pod
a kész gép (2)
a kész gép (2)
a kész gép (3)
a kész gép (3)
a kész gép (4)
a kész gép (4)
a kész gép (5)
a kész gép (5)
a kész gép (6)
a kész gép (6)
a kész gép (7)
a kész gép (7)
a kész gép (8)
a kész gép (8)
a kész gép (9)
a kész gép (9)
a kész gép (10)
a kész gép (10)
a kész gép (12)
a kész gép (12)
a kész gép (13)
a kész gép (13)
a kész gép (14)
a kész gép (14)
a kész gép (15)
a kész gép (15)
a kész gép (16)
a kész gép (16)
a kész gép (17)
a kész gép (17)
a kész gép (18)
a kész gép (18)
a kész gép (23)
a kész gép (23)
a kész gép (24)
a kész gép (24)
a kész gép (25)
a kész gép (25)
a kész gép (26)
a kész gép (26)
a kész gép (27)
a kész gép (27)
a kész gép (29)
a kész gép (29)
a kész gép (30)
a kész gép (30)
a kész gép (31)
a kész gép (31)
a kész gép (33)
a kész gép (33)
a kész gép (34)
a kész gép (34)
a kész gép (35)
a kész gép (35)
a kész gép (36)
a kész gép (36)
a kész gép (37)
a kész gép (37)
a kész gép (38)
a kész gép (38)
a kész gép (39)
a kész gép (39)
a kész gép (40)
a kész gép (40)
a kész gép (41)
a kész gép (41)
a kész gép (42)
a kész gép (42)
a kész gép (43)
a kész gép (43)
a kész gép (44)
a kész gép (44)
a kész gép (45)
a kész gép (45)
a kész gép (46)
a kész gép (46)
a kész gép (47)
a kész gép (47)
a kész gép (48)
a kész gép (48)
a kész gép (49)
a kész gép (49)
a kész gép (50)
a kész gép (50)
a kész gép (51)
a kész gép (51)
a kész gép (52)
a kész gép (52)
f5 e (1)
f5 e (1)
f5 e (2)
f5 e (2)
f5 e (3)
f5 e (3)
f5 e (4)
f5 e (4)
f5 e (5)
f5 e (5)
f5 e (6)
f5 e (6)
f5 e (7)
f5 e (7)
f5 e (8)
f5 e (8)
f5 e (9)
f5 e (9)
f5 e (10)
f5 e (10)
f5 e (11)
f5 e (11)
2023.11.05.
Utolsó módosítás: 2023.11.12.
Johnie
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
zoli75
2023.11.12. 19:23:29
Halihó,

Nagyon szép lett a végeredmény! Gratulálok!
Kibic
2023.11.13. 09:16:41
Nagyon jól néz ki, szép munka! Gratulálok!
Az én ízlésem szerint mindössze a hajtóműkiömlők festése ront egy picit a remek összképen: bennem nem kelti a nagy hőhatásnak kitett fém látványát/érzetét, inkább műanyag hatású maradt.
Johnie
2023.11.13. 15:17:31
Köszönöm zoli75, köszönöm Kibic.
Hát az a hajtóműkiömlő az én hóbortomból készült ilyen színesre, valójában nem is voltak elszíneződve. Nekem teljes egyforma ezüstszürkén nem tetszett, ezért gondoltam kicsit feldobom egy kis csiricsáréval, ne legyen olyan unalmas szürke 😀
medor
2023.11.13. 21:34:18
Szia!
Nagyon szép lett a végeredmény!Csodálom a kitartásod én az építés felénél már letettem volna róla.
Sok munkával jók lettek a tuningjaid is.Én most már megvárom a 'Wolfpack' tigrisét.Meglátjuk milyen lesz.
Az Indonéz gépedhez már várd meg te is. ;)
Johnie
2023.11.13. 23:35:06
Szia medor!
Köszönöm szépen neked is.
Bőven elég volt ennyi tuning, ha tovább megyek , "megbohóculok" 😀
Mikorra is igérik a Wolfpack F5E/F kitjét?
medor
2023.11.14. 19:02:22
Ha hihetünk a híreknek akkor most a telén.Az csak pár hónap.
borisz
2023.11.14. 21:33:28
Szia!
A megjelenése óta párszor megnéztem a cikkedet, eddig várta, hogy megemésszem.
Először is, köszönöm, hogy megemlítettél.
Szerintem nincs szégyenkezni valód, még ha vannak is hibái a makettnek, egy nagyságrenddel jobb lett, mint amit a doboz nyújt, és ez az ügyességedet és kitartásodat dicséri.
Annyi észrevételem volna, hogy a feketével, vagy valami nagyon sötét szürkével történő panelvonal kiemelést kissé erősnek találom, a hasi függesztő konzolon meg kifejezetten erősnek. A fúvókák fém színe szerintem sem a legjobb, bár rosszabb is lehetne - nincs mese, gyakorolni kell! ;) Illetve van pár fénykép, ami azért elég zajos lett.
De összességében szerintem büszke lehetsz rá, az AN/APX 95 egy tök jó, találó függesztmény.
Ja, és szereztél még egy vásárlót Wolfpackéknak! :D
Johnie
2023.11.14. 22:52:17
Nagyon köszönöm borisz neked is 😀
Tamiya Dark Brown panel liner volt zömében a befolyató.
Bizony, gyakorolnom kell még a hőhatás imitációt, mert szeretnék majd olyan gépet is építeni amin jól kivehető ez az elszíneződés.
Akkor...várjuk a Wolfpackot. 😉
tyimosenko
2023.11.18. 13:22:09
Szia, gratulálok, szép lett! Az építés elején nem gondoltam, hogy ebből a készletből ki tudsz hozni egy ilyen makettet.
Johnie
2023.11.18. 20:21:21
Köszönöm tyimosenko.
Végül is csak ráfordított munkaórák kérdése...😀
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció