2023 augusztusának végén, a 48-as léptékű ICM Bronco építésének befejeztével ismét egy 72-es készlet került a kezeim közé, a fentebb megnevezett 80207-es dobozszámú Hobby Boss F-5E Tiger II makettje. Tucatmakett, olcsó is, gondoltam pihenésképp csak úgy összedobom a VFC-13 agresszor század színeiben, lesz, amilyen lesz "oszt jóvan".
Fel is tettem az első fényképeket a műszerfal matricázásának lágyítóval történő felhelyezéséről, majd jöttek is szinte azonnal az információk a "Mi készül éppen" rovatban a készlet hiányosságairól, az agresszor gépek főbb tulajdonságairól, részleteiről, a változatok "feje búbjától" a "lábujjakig" beleértve.
A kapott infók alapján kiderült, hogy a Hobby Boss dobozából nem is olyan egyszerű nemcsak jó kiállású agresszor, hanem normális F-5 makettet építeni:
- A gyári sima orrkúpot ha szükséges, le kell cserélni, vagy át kell alakítani cápaorrá. Az agresszor gépeken cápaorr volt, úgyhogy sikerült egy Dream Model gyanta cápaorr másolatot beszereznem.
- Az első szélvédő túl rövid. Ezt nagyon elrontotta a Hobby Boss, nagyon szembetűnő a hibája. Be kell szerezni egy hosszabb szélvédőt. Egy Italeri F-5F kétüléses gép utánöntött szélvédőjét sikerült beszereznem, amelyet némi átalakítással megpróbáltam együléses E változatúhoz valónak megfaragni.
- A katapultülés túl egyszerű és puritán. Legszembetűnőbb hiányossága, hogy az ülés mögött és felett teljesen hiányzik a kabintetőt kiemelő mozgatómechanika. Erre nem tudtam hirtelen megoldást, így saját kezűleg álltam neki legyártani drótszálakból, joghurtkrémes polisztirol dobozcsíkokból, fényképek alapján, szemmel leméretezve a komplett egységet. Mivel a maszkolószalagból készített övek nem tetszettek, a katapultülést kissé feljavítottam az Eduard SS168 rézmaratásával. Az ülés mögötti teret kivágtam, valami műszeregység félét oda is elhelyeztem.
- Az orrfutó egyenesbehúzója rossz irányba áll. Itt el kell vágni a futó alsó részét, majd fordítva visszaragasztani.
- A törzs hátsó részén levő "redőnyök" még jelzésszinten sincsenek megjelenítve a maketten. Jobb híján maradék matricadarabokból imitáltam, de az igazi javítás a bekarcolás lett volna.
(Közben beszereztem még egy pár utángyártott gyantaalkatrészt: hajtóműkiömlők, kabinteknő, katapultülés, kerekek, botkormány, futóműakna, stb. Ezek nem kerültek beépítésre a mostani gépnél, de tervezek egy indonéz F-5-öt is egy ugyanilyen Hobby Boss készletből építeni, majd annál felhasználom.)
Beépítve a gyári kabint és összeragasztva a törzsfeleket kellemes, több napos csiszolási, tömítési feladat várt rám. Nem volt olyan illeszkedési felület, amit ne kellett volna bőséggel összecsiszolni, tömíteni. A légbeömlők találkozása a géptörzzsel talán a legrosszabb pont, jócskán ki kell marni a makett anyagából. A szárnyaknál úgyszintén. Szerencsém van, mert az ilyen durva munkákra egy elemes-motoros mini manikűrös csiszolókészletet használok, gyorsabban lehet vele haladni. Az ilyen mélységű kimarások sajnos viszik a gyári panelvonalakat is magukkal, sok helyen újra kellett karcolni őket. Dymo szalag megvezetése mellett csináltam meg őket újra. Apropó panelvonalak: a Hobby Boss nem aprózta el, árok méretűek a gyári panelvonalak szélességben és mélységben is.
Végül lealapoztam a géptestet MrHobby 1500-as Surfacerrel. Alapozás után tűnt fel az egyik fórumbeli kollégának, hogy a kicserélt, felragasztott új gyanta cápaorr furán áll.
Képes voltam első blikkre fordítva felhelyezni, az alja volt felül. Kis feszegetéssel letörtem a helyéről és most már jó irányban visszaragasztottam. Újból tömíteni, csiszolni kellett a helyét.
Majd kiderült, hogy az orrkúp után található két kis szemölcs is túl magasan van, hiába ragasztottam a Hobby Boss által jelölt helyre. Levágtam őket, újabb tömítés, újabb csiszolás.
Azt hittem, sosem lesz vége. Már nagyon untam. Közben egy másik fórumbeli kollégának a szavai visszhangzottak a fejemben: "öreg vagyok én már bohócnak". Teljesen úgy éreztem, hogy ez a készlet valóban pojácát csinál belőlem, és az elkészülte közben öregszem minimum 10 évet. Bölcsebb emberek nem mennek bele ilyen feladatokba. A sok csiszolás eredményeképp végül szép tükörsima lett a felület mindenhol, lehetett újrakarcolni az ismét eltűntetett panelvonalakat.
Festékekből fő alapszíneknek MrHobby H27-et jócskán világosítva, C310-et jócskán világosítva, és H37-et változtatás nélkül használtam. A mintázatot Blu-tak gyurmaragasztóval maszkoltam ki. Fényes fedőlakk az AK zöld Gauzy volt, erre szépen ráfeküdtek a nagyon vékony HB matricák. Legvégül a Microscale Micro-Flat matt lakkot vittem fel.
A futóműaknák ajtajait ahol kellett becsuktam. A Hobby Boss által mellékelt has alatti nagy póttartályt nem tettem fel, fura a formája.
A szárnyvégek egyik oldalára egy kék Sidewinder, másik oldalra egy piros AN/APX95 ACMI POD került, amit fogpiszkálóból csináltam.
Legvégül felkerült a szkreccs tetőemelő szerkezetre a gyári kabintető, extraként tükröt is tettem bele.
Pár fórumtársnak (medor, atika, Zoli, csabbee, borisz, tyimosenko, Nagyzo, joshe... ha valakit kifelejtettem, elnézést kérek) szeretnék köszönetet mondani, sokat segítettek az építés alatt a hozzászólásaikkal, kiigazításaikkal, átadott információkkal. Már az is segítségnek számított, hogy nem nekem kellett utánajárnom.
Végszó: ez egy botegyszerű készlet. Egy hétvége alatt össze lehetne dobni, ha a makettező úgy áll hozzá, hogy lesz, amilyen lesz. Véleményem szerint több időt töltöttem a feljavításával, mint kellett volna, de jócskán maradtak hiányosságok, amiket még meg lehetett volna csinálni rajta (redőnyök kialakítása, kilépőélek elvékonyítása, hajtóműkiömlők feljavítása, stb.).
A következő indonéz gépen ezeket is megoldom valahogy, de biztos valamilyen kompromisszumot kötök a makettel, hogy ne kelljen hónapokig felette görnyedni.