Pintér György - Múzeumi krimik
2005-ben elkészült Batman begins mozi rendezője - Christopher Nolan, - az alapoktól újra gondolta a teljes Batman mítoszt, és az eddigi legrealistább verzió mellett tette le a voksát. Ezért elkerülhetetlenné vált egy kevésbé meseszerű, a korábbiaknál sokkal hitelesebb batmobil megalkotása, sőt a fő prioritás az lett, hogy a jármű a filmben szereplő kunsztokat képes legyen önerőből megoldani, ne kelljen CGI trükköket alkalmazni. Az új Batmobil életnagyságú működőképes változatát sok teszt után Angliában készítették el. A 2½ tonna súlyú 4,5 méter hosszú autó a felvételeken látható néhol 160 km/h-s sebességet valóban képes volt megfutni. Batman új játékszere a bolha (tumbler) nevet kapta a keresztségben. Mivel több eltérő Batmobile van a filmben,én a közeliknél is használt darabot készítettem el. A kaszkadőrdarabok kevésbé színesek, itt-ott mások (például eltérő a kerekük), de ezek is fel-felbukkantak kiállításokon.
A film megjelenésével egy időben dobta piacra a makett 1:35 méretarányú változatát a Bandai. A korábban kiadott AMT és Revell makettek 1:25 méretarányú darabjai közé nehezen illeszthető be az 1:35-ös, de figyelembe véve, hogy nincs más,meg kellett barátkoznom a gondolattal.
72 műanyag és 6 vinyl alkatrészt tartalmazott a kibontott doboz. Festés terén nem túl bőbeszédű az útmutató,így igyekszem ettől bővebb instrukciót adni az érdeklődőknek, a sok végignézett fotó és videó alapján. A külső színt az alábbiakból kevertem ki: sötét kékes-szürke (Humbrol 112, 50 %) fényes fekete (10%) lila (20%) kék (Revell 52, 20 %). Így sikerült elérnem, hogy a kékes-lilás beütésű félfényes sötétszürke árnyalatot. A teleszkópok színe általában matt fekete, ezüst vagy antik bronz (Humbrol 171), ritkább esetben a karosszéria színére vannak fényezve, attól függ, hol helyezkednek el. Az összes ráccsal fedett részt matt feketére festettem, majd antracittal (Revell 9) szárazecseteltem. A hátsó teleszkópok metallic grey színűek, a rugók antik bronz, az alján és tetején egy-egy kék színű (Revell 52) karika fut körbe. A kocsi tetején lévő hat szárny végén antik bronz tövű, matt fekete végű antennák vannak.
Az utastérben lévő ülések félfényes feketék, de nincs semmi jelentősége, mert csak elemlámpával bevilágítva lehet látni a körvonalukat, ezért nem fájó pont a hiányzó műszerfal sem. Az utánégető körüli karikát csak a prototípusra sikerült elkészíteni, mert a dobozon még ugyan rajta van, a dobozba csomagolt öntvényről viszont már lefelejtették. Ezt egy filctoll kupakjának végéből pótoltam, amit háromszor is át kellett festeni bronz színűre, majd csiszolni, mert szőrösödött a puha anyag. Az utánégető polírozható alumínium, a lyukak körülötte feketék, majd az egészet matt feketével mostam be, a karimáját pedig antik bronzzal szárazecseteltem. A belseje polírozható acél lett. A tetőn lévő kipufogók gun metal színűek a belsejük matt fekete a korom miatt. Az elemeken lévő panelvonalakat matt feketével folyattam be, csakúgy, mint az alkatrészeken lévő kör alakú mélyedéseket, mert ezek az eredetin áttört lemezek.
Három feljavítást érdemes elvégezni a járművön. Az ablaktörlők vezetékeit fontos pótolni, mivel eléggé szembetűnő helyen vannak. A másik a hátsó teleszkópoknál lévő vezetékek pótlása (teleszkóponként 1-1), valamint a hátsó tömör vonószemeket kell kifúrni. Az elemek sorrendjét ne nagyon cseréljük fel, mert komoly gondjaink lehetnek a következő rögzítésével. Az alkatrészek szárazpróbájától el lehet tekinteni, de nem csak azért, mert minden jól illeszkedik, hanem azért, mert lehet, hogy csak nagy kínok árán tudjuk újra szétbontani az összerakott elemeket. A vékonyan lefestett alkatrészek illesztő tüskéit is több esetben meg kellett kapargatnom, mert egyszerűen nem lehetett egyiket a másikra illeszteni olyan passzentos az illeszkedés. A tetőn lévő 6 szárnyból az első négyet két alkatrészre kell rakni (A20-21), ezeket egy kissé döntsük a középvonaltól kifelé, hogy biztosan álljanak rajtuk a szárnyak.
Az utánégetőből kicsapó lángot üvegszálból és üveggyapotból készítettem el, festéséhez clear kék, sárga, narancs és vörös lett felhasználva, majd egy kis tannal (Humbrol 9) ködöltem.
A száguldást imitáló útrészletet festettem, a felületre jellemző rücskösségtől eltekintettem, mert ez a sebességgel arányosan egyre kevésbé látható.
Összességben nagyon szép kis jármű kerekedett belőle néhány hét alatt. A pontossága és ritkasága miatt külön öröm volt megépíteni.