Be quiet! - Normandy, Bocage 1944
1:35
Pintér György - Múzeumi krimik A dioráma alapötlete még karácsonykor fogant meg bennem. Sikerült megszereznem a Tamiya "új" Hetzer (mid-production) készletét, és amikor egy hónap múlva elkészültem vele, mindenképpen egy dioráma főszereplőjévé szerettem volna tenni.

Történet

A nemrégen partraszállt britek egy kisebb alakulata összetalálkozik (Villers-Bocage felé vezető útjukon) egy Hetzerrel, és megpróbálnak észrevétlenül tovább osonni... Cím: Be quiet!

A Hetzer építése

A páncélos a Tamiyától már megszokott minőséget képviseli. Összeállítása egyszerű, különösebb feljavítást nem igényel. A lánctalpat érdemes kicserélni a Friulmodel által gyártottra, mivel az élethűbb hatást ad, azonban erre nekem nem volt lehetőségem, de a vinyl lánctalp is tűrhető a készletben. A Hetzert köténylemezek nélkül készítettem el, mivel arra törekedtem, hogy a görgők, valamint a teljes lánctalp látható legyen (különböző referenciául szolgáló képen láttam is köténylemez nélkül harcoló példányokat!). A festésnél háromszínű német álcázófestést fújtam fel a járműre (Modell Master színekkel csináltam, pontos kódot nem tudok mondani mert magam kevertem a színeket (sárga, barna, zöld). Felhelyeztem a Tamiya gyári matricáit, amik sajnálatos módon siralmas minőségűek. Meggondolatlan voltam, és felhelyeztem a toronyszámot, nem figyeltem arra, hogy a matrica túl vastag, és a rajta lévő lakkréteg még a teljes száradás (porozás) után is fénylik... Ezután különböző átmosásokat végeztem el, majd filtereztem a páncélost, koptattam, rozsdásítottam, végül poroztam. A kopásokat, valamint a rozsdát intenzívebben vittem fel a tankra, mivel a páncélosok szerintem sokkal jobban mutatnak, a valós, leharcolt, elhasznált állapotukban.
A Hetzer festési fázisai részletesebben:

1. Alapozás: Ezt a modell master sima földbarna színével végeztem, így az esetleges építési hibák is kijöttek, és jó alapot is adott ez a szín a festéshez.

2. Kamuflázs: Mint már az előbbiekben írtam, szórópisztollyal 3 színű álcázófestést kapott a jármű, de sajnos pontos színkódokat nem tudok mondani (Modell Master színekből)...

3. Matrica, matt lakk: Felmatricáztam és matt lakkal lefújtam az egészet.

4. Filterezés, fakítás: Ezekkel az eljárásokkal a jármű egyhangúságát, a színek "unalmas" megjelenését tudjuk megtörni. Először a különböző páncéllemezeket filtereztem, amely eljárás során különböző színű művészolajfestékekből (okker, kék, fehér, szienna) festettem kis pöttyöket a felületre majd egy jól felhigított (lapos)ecsettel egyenletesen elkentem azokat. Ezt az eljárást többször is el lehet végezni a kívánt hatás elérésének érdekében (akár 4-5 réteg is kellhet!). A fakításnál ugyanezen technikát használtam csak itt csak okker, illetve sárga (vagy fehér) pöttyöket raktam azokra a lemezekre melyek színét fakítani akartam (ez elhasználódottá, "öreggé" teszi a felületet).

5. Átmosás: Erősen felhigított sötétbarna szintetikus festékkel mostam át a Hetzert, amivel kiemeltem a panelvonalakat, a kisebb részleteket (résekben megül a "folyadék"), valamint ezzel egy enyhe "árnyékhatást" is adtam a tanknak.

6. Koptatás, rozsda, megfolyások: A koptatást 5-nullás ecsettel, és Vallejo sötétbarna és fekete keverékével készítettem (a keverék arányát folyamatosan változtatva).A rozsda pigmentekkel, pasztellkrétával, és enamel festékekkel van imitálva. A járművön a rozsdás megfolyásokon kívűl, olajfoltokat, és eső okozta megfolyásokat ábrázoltam.

7. Porozás, sár: Én a porozást mindig a festés végére hagyom, mintegy befejező momentumként. Pigmenteket (MIG) és pasztellkréták különböző fajtáit használtam a porozáshoz. A Mig productions pigmentjei nagyon szép hatást adnak, nehéz beszerezhetőségük és magas áruk ellenére érdemes beszerezni őket. Vízzel és higítóval egyaránt felvihetőek a felületre (legjobb a terpentin, az rögzíti is!), sima pasztellkrétával keverhetőek, és a hozzájuk gyártott akril műgyantával még friss sarat is lehet vele ábrázolni (össze kell vele keverni, és felvinni a felületre).

8. "Fémesség": A Hetzer festése után egy ezüst-ceruzát húztam végig a jármű bizonyos lemeztalálkozásainál ezzel is érzékeltetve a fémességet.

9. Lánctalp: A készlet vinyl lánctalpát használtam fel, először barnára fújtam majd átmosásokat végeztem rajta, pigmentekkel, pasztell krétával poroztam, végül fémszínnel szárazecseteltem a járófelületét.

10. "Végszerelés": Igazából ezt nem utoljára végeztem, de érdemes megjegyezni mint lépést, a szerszámok és a kipufogó valamint az MG34-es géppuska festését. A kipufogót az életthűbbség kedvért eléggé rozsdásra festettem, a szerszámok legtöbbje Vallejo fa színt, valamint fém színt kapott, így volt ez az MG34-el is...

A dioráma alapja és a környezet

A dioráma alapja egy 42x34 cm-es laminált bútorlap, erre csavaroztam rá egy valamivel kisebb falapot, ez lett a jelenet "tényleges" alapja.

Egy kis földutat akartam megjeleníteni a tipikus bocage-vidéki sövényekkel körülvéve. Az utat valamivel a "föld szintje" felé terveztem, úgy mintha egy "gát" lenne. Így a britek láthatatlanul tudnak elosonni. Az út formáját egy építkezésnél használt hungarocellszerű anyagból faragtam ki, majd erre a felületre modellező agyagot vittem fel (ebbe nyomtam köveket, kialakítottam a bokrok, növények helyét). Az alapot körbevettem kartonnal és az út melletti, illetve még "fel nem töltött" területeket kiöntöttem gipszből. Ezután az egész alapot átkentem ragasztóval (fehér színű, univerzális, spanyol márkájú szuper-ragasztó, könyvében Miguel Jimenez is ezt használja!) majd földet, homokot kisebb kavicsokat szórtam rá, miután megkötött, az egészet lefújtam barna akril színnel (spray akril festék). Az út felületére még egy kis házi sarat is raktam (hintőpor+festék) mivel ez jól imitálja a kerék által okozott mélyedés oldalára felverődött sarat. Ahová úgyis fű, avar, vagy növényzet került, ott nem festettem le a felületet, illetve nem poroztam. Az utat akril festékekkel (Lifecolor, Vallejo) festettem, több átmosást is végeztem rajta, majd Mig pigmentekkel, illetve pasztellkrétával poroztam (az út szélén kicsit sötétebb színnekel, ez kis árnyékhatást ad).

Fű, fa, bokor

A fű különböző fajta statikus vasútmodellező műfűből készült, amit spray ragasztóval fixáltam a felületen. A hosszabb szárú füvet ecsetszőrből készítettem (meg is festettem). A bokrokat egyedi technikával készítettem, érdemes kipróbálni, nálam bevált. A bokor "alapja" különböző, réteken megtalálható száraz szerteágazó fejű növények. Ezekre húztam rá vattát, majd lefújtam különböző színekkel. Erre fújtam ragasztót, és szórtam rá a vasútmodellezésnél használt lombot (ezt kicsit megfestettem előtte, hogy változatos színük legyen, beleraktam egy kupakba [nagyobb] majd belefújtam egy kis sárgát, megkevertem, majd egy kis barnát, megkevertem, stb.) több rétegben. Ezután még kiálló ágakkal tettem élethűbbé. A fa gyökérből készült, lombját a bokor elkészítésénél leírt technikával készítettem. A diorámán ezután sok mohát, illetve erdőből összegyűjtött száraz növényt helyeztem el. A fekvő brit katona melletti nagyobb "pocsolyának" vizét Vallejo művízzel imitáltam.

A fészer

A fészer 100%-ig saját gyártmány. Alapja több összeragasztott karton, majd erre kerültek rá a balsafából kivágott lapok. A csavarok rézhuzal darabkák. Az fészert többször átmostam, világos faszínnel szárazecseteltem, majd a rozsdát és port imitáltam rajta ("lehullott faleveleket" és egy cicát helyeztem el a tetején, elé pedig a nem sokkal a britek érkezése előtti favágás nyomait helyeztem el), végül egy kis farakással tettem "harmónikussá"...

Figurák, és a cica...

A figurák legtöbbje Dragon gyártmányú, ezalól kivétel a tankos tiszt ami a Hetzer készletéből származik (kezét kicseréltem hogy cigit tartson, a cigi a kezében, és a hetzer sárvédőjén saját gyártmány),és meglepően jó minőségű (a feje is!). A fejekkel meg voltam elégedve, így egyiket sem cseréltem műgyantára. A figurákat Vallejo akrilokkal festettem. A cica műgyantából van, és festését szintén akrilokkal végeztem. Mindegyik figurát csapoltam, fegyvereik hevedereit ólomfóliából készítettem.

Végső konklúzió

Egy dioráma építése rengeteg tapasztalattal jár, így annak építése után az ember lehet hogy már teljesen máshogy csinálna dolgokat mint ahogyan azokat az építésnél tette. Ezzel én is így vagyok, de később már nem érdemes változtatni...4 hónap munka után a Mosonmagyaróváron megszerzett IV. hellyel a zsebemben nyugodtan dőltem hátra székemben a csöndben osonó briteket figyelve.

Felhasznált kitek

Tamiya Hetzer (Mid production) 1:35
Dragon Brittish infantry Normandy (1944) 1:35
Dragon Panzermeyer LSSAH division (Mariupol 1941) 1:35
Bequiet
Bequiet
Bequiet2
Bequiet2
Bequiet3
Bequiet3
Bequiet5
Bequiet5
Bequiet16
Bequiet16
Bequiet17
Bequiet17
2008.04.15.
Utolsó módosítás: 2008.04.19.
Vitáris Iván (vitarisi), Budapest
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Batur
2008.04.16. 12:50:05
Üdv!
Nagyon jó ötlet!Gratulálok!További sok sikert:)
bigboy
2008.04.16. 15:27:17
Hát koma nekem nagyon tetszik, mint az ötlet mint a kivitelezés .hát egy darabig gyönyörködök benne az biztos.ÜDV bigboy
Nowotny
2008.04.16. 20:10:46
Szeva!
Nagyon jó,tetszik. A filterezési,átmosási koszolási technikádról is szívesen olvasnánk gondolom többen is.:)
vitarisi
2008.04.17. 17:55:21
Nowotny, Batur, bigboy!
Köszönöm hogy írtatok, és örülök hogy tetszik a munkám. Sajnos mivel ifjusági kategóriában voltam Óváron (ami elég rejtett helyen volt) nem sok kép lesz erről, és az egész ifjúsági kategóriáról a makettinfon, de egye fene! :) Nowotny, kérésed számomra parancs (kiegészítem)!:)
Nowotny
2008.04.18. 21:07:24
Vitarisi. Gratulálok és köszönjük a kiegészítést ez így remek kis cikk lett.Nagyon korrektül leírtad a fázisokat.Köszi üdv Nowy.
moriarty
2008.04.18. 23:10:29
Üdv!
Összességében tetszik, csak egy valamit kifogásolnék. A csizmás SS katonát, nyakában gázlaptáskával. Ezek 44-ben már nem voltak jellemzőek. Szerintem az álcablúz is a korai még. De ezek a készlet nevén is látszanak, korban hova illik inkább ez a figura.
Gábor
Otto
2008.04.19. 07:20:58
Hello!
Az ötlet és ahogy megcsináltad az jó, nekem is tetszik. Egy valamit nem értek, mit értettél a háború korai szakaszán? Mert az első Hetzereket 1944 márciusában állították hadrendbe.
További sok sikert.
üdv: Ottó
vitarisi
2008.04.19. 14:35:19
Üdv Otto!
Tudomásom szerint a Hetzereket 43'-ban kezdték hadrendbe állítani, de lehet hogy tévedek. Ettől függetlenűl szerintem már féléves komolyabb frontszolgálattól is lehet egy harcjármű ilyen állapotban. (csak a lehasználódottságát akartam valamivel magyarázni, de kösz hoghy írtál, kijavítom!)
Üdv: Iván
vitarisi
2008.04.19. 14:41:59
Moriarty!
A normandiában állomásozó egységek között szerintem elképzelhető hogy volt példa arra hogy ilyen egyenruhájú katona szolgált. Természetesen igazad van, de itt nem igazán az egységeken, inkább a helyzeten van a hangsúly. Ha végiggondolod:
- az ezzel a toronyszámmal harcoló hetzer nem is normandiában szolgált
- a TT jelzésű brit hadosztály nem teljesen erre nyomult előre az invázió során
- ha megnézed a cigarettát "lucky strike"-ként ábrázoltam, na ez hogy került a katonához?
Elég sok ilyen dolgot lehet említeni, (és teljesen igaz hogy a kor- és helyzethűség miatt fontosak) de ez már szörszálhasogatás...De köszönöm a véleményed moriarty, igazad van!
Üdv: vitarisi
moriarty
2008.04.19. 15:20:47
Nem szőrszálhasogatásként írtam. 2. vh-s militariagyűjtéssel is foglalkozok, az ilyesmik szúrják a témában járatosak szemét.
De gondolj teis bele, pont a W-SS volt az ami szinte mindig megkapta a legújabb/legjobb ruházatot,felszerelést. És 45 még messze, hogy újra előkerüljön a régi raktárakból a mindenféle ruházat, amitől annyira szines lett a háború végi öltözködés..
Gázlaptáska meg pont az egyik olyan felszerelési tárgy amitől leghamarabb megszabadult mindenki, mint fölösleges kolonc.
Gábor
Otto
2008.04.19. 16:48:53
Szia,

"1943-ban a hadsereg Fegyverügyi hivatala a Pz.Kpfw. 38(t) alvázat választotta az új páncélvadász alapjának. Ezzel az új típussal kívánták felváltani az Mardereket a gyalogoshadosztályok páncéltörő osztályainál. Az első járműveket 1944 márciusában állították hadrendbe."

üdv: Ottó
vitarisi
2008.04.19. 17:03:13
Igazatok van. És a diorámáról mi a véleményetek?:)
Otto
2008.04.20. 08:21:46
Szerintem a talaj és a lombkorona nagyon élethűre sikerült. Ez a vattás ötlet kiváló.
Nowotny
2008.04.20. 13:04:43
Szerintem azt nézzétek,hogy egy 18 éves srác milyen,"korához képest" jól megcsinált egy diot.Persze sok mindenbe bele lehet kötni,de szerintem itt a környezetről a Hetzer-öl ill. építéséről kéne véleményt mondani,főleg annak tudatában hogy ő is kimondta ,hogy nem az eredetiség hűségre törekedet.
vitarisi
2008.04.20. 16:02:14
Otto! Én teljes mértékben igazat adok neked, ezt most is leszögezem!!! Köszönöm a véleményeket, és legközelebb megpróbálok ezekre a kicsi, ugyanakkor fontos részletekre jobban odafigyelni!
Teuton
2008.08.24. 19:18:25
Gratulálok! Nagyon szép,igényes munka. Mind a harcjármű, mind a figurák, mind az alap nagyon szép lett. Még sok ilyen jólsikerült munkát kívánok.
lucky
2008.08.31. 20:47:19
Ügyes munka, tetszik.
Nem túl zsúfolt, pont jó.
tomgrey
2009.02.13. 11:47:41
Gratulálok! Remek ötlet, remek kivitelezés!
Juhasz.Adam
2011.03.21. 21:04:12
Azt szeretném kérdezni, hogy a fa meg bokor lombja/zöldje miből van, meg a bokrot és fát hogyan csináltad me az egész alapot is gondolok itt a földre, fűre stb, nagyon megköszönném ha ezt leírnád!
Az adatlapomon van e-mail cím, és ha nem zaklatlak vele nagyon van más makettező barátom és van ts-ünk is játékhoz és egyéb megbeszélésekhez, ha van mikid oda is följöhetsz!

Előre is köszönöm, Ádám
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció