Beaufighter

Bristol Beaufighter Mk. VI.F

1:72, Novo No.78084
Pintér György - Múzeumi krimik A makett

Körülbelül egy évvel ezelőtt kaptam egy barátomtól a makettet.Mivel ő nem makettezik rámbízta a Beaufighter-t. Az már az elején kiderült, hogy az orosz Novo cég makettje nem éppen új darab. A dobozban 5 öntőkeret van az átlátszó alkatrészeket is beleértve, az építési útmutató egyszerű és egyértelmű, a matricák nagyon vastagok.

Az alkatrészek a megszokottól keményebb műanyagból készültek, ezért megmunkálásuk nehezebb. Minden alkatrész rettenetesen sorjás, a kisebbeken több a sorja mint maga az alkatrész anyaga és a legtöbb nem is hasonlít arra aminek lennie kéne.

Építés

A pilótafülkével nem volt problémám, mivel egy ülésen kívül semmit nem tartalmaz, a maketthez kapunk ugyan két figurát, a pilótát és a lövészt viszont ezeknek alig felismerhető ember formájuk van ezért őket hanyagoltam. A makettet körülbelül fél óra alatt összeragasztottam, annak ellenére, hogy a szárnyakból le kellet faragnom az illeszkedést segítő csapokat, mivel azoktól lehetetlen volt a helyére tenni őket.

Ragasztás után mindenhol hatalmas lukak tátongtak, illetve megszámlálhatatlan illesztési hiba volt, aminek köszönhetően órákig reszeltem majd políroztam és tömítettem mestertapasszal és tamiya tömítővel, ezt a sort háromszor volt türelmem megismételni annak ellenére hogy még ekkor sem volt tökéletes, de szerintem ezt a végtelenségig csinálhattam volna... A sok csiszolástól pedig eltűnt a pozitív panelvonalak egy része.
A motor nyitható hűtőit lereszeltem és tejfölös doboz tetőből vágtam négyzeteket, ezeket ragasztottam fel hűtő gyanánt pillanatragasztóval. A szárnyból kireszeltem a hiányzó leszálló reflektor helyét, majd allufóliával béleltem és az átlátszó öntőkeretből alakítottam ki az izzókat, a búrát szintén tejfölös doboz tetejéből vágtam ki. Az antennákat, futóműveket és egyébb kisebb alkatrészeket festés után ragasztottam fel.

Festés

Mint ahogy az egész makettre, a festésre sem akartam költeni semmit, :) csak a meglévő festékeimet és anyagokat használtam fel, ebből következik, hogy a színek nem stimmelnek. Előkotortam a régi Humbrol és Revell festékeimet, amelyeket egyszerű lakkbenzinnel higítottam. A festési rajz alapján eredetileg a 22 Squadron Royal Australian Air Force gépét lehet elkészíteni, ennek festését viszont túlságosan unalmasnak találtam, mivel az egész gép zöld, ezért döntöttem úgy, hogy egy amerikai változatot készítek el, amelynek érdekesebb a festése.Így a matricákat sem használtam fel.
Első lépésként az egész gépet lefestettem szürkére, a felületek hibái miatt nem mertem fújni ezért vastagon többször lekentem ecsettel ami valamelyest segített a helyzeten. Ezután következett a zöld foltok fújása, majd száradás után a zöldet egy kevés fehérrel világosítottam, ezzel fújtam le a panelek közepét, így megtörve a festék egyhangúságát. Végül az egész gépet átködöltem az alap szürkénél kicsit világosabb szürkével.Tamiya maszkoló és ecset segítségével ráfestettem az amerikai felségjeleket. Végül fényes lakkal fújtam le az egész repülőt. A kipufogóknál lereszelt pasztel krétával koszoltam az alját. A szálantenna huzalját fekete harisnya szálból pillanatragasztó segítségével feszítettem ki.

Összefoglalva, a makett építését nagyrészt a reszelés tette ki, de végül sikerült valami repülő formát kireszelnem a kapott műanyagdarabokból. A makett formája sok helyen torz, nem hasonlít az eredeti gépre. Sok mindent fel lehetett volna még javítani(pilótafülke,futóaknák)ezekkel azért nem foglalkoztam mert szerintem nem éri meg a fáradtságot egy ilyen minőségű maketten. Igazából senkinek sem ajánlom a makett elkészítését, aki egy szép Beaufightert akar készíteni, inkább válasszon egy újabb gyártású makettet.

Sajnos nem találtam információt a makett gyártási évéről, ha valaki tudja mikor készült kérem írja meg, mert nagyon kíváncsi vagyok rá!

Köszönet a makettért Hettinek!
doboztető
doboztet
festési rajz
festési rajz
építés
építés
tömítés:)

A gép hasán lévő alkatrész érthetelen okokból átlátszó anyagból készült ami a beépítést (ill bereszelést:) mégjobban megnehezítette. Helyette adhattak volna egy leszálló fényszórót, az ugyanis teljesen hiányzik.
tömítés
alkatrészek
alkatrészek
az eredeti
az eredeti
P7210022
P7210022
P7210024
P7210024
P7210029
P7210029
P7210039
P7210039
P7210041
P7210041
P7210043
P7210043
P7210045
P7210045
P7210057
P7210057
P7210059
P7210059
2008.07.12.
Utolsó módosítás: 2008.07.21.
Gab, Budapest
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
hofi
2008.07.24. 07:33:23
Szia! A gyártási évét nem tudom, de én '84-ben vettem meg és raktam össze.
Zebi
2008.07.24. 09:08:44
Ha minden igaz, akkor ez egy régi FROG makett másolata. A gyártó cég a 70-es évek közepén megszűnt, akkor kerültek át a formák a szovjet Novo-hoz. A makett úgy a kb a 40-es éveinek elején járhat.

Ez a makett volt életem második repülője, az első egy Hellcat volt, szintén Novo/ex-Frog gyártmány :-)
Gab
2008.07.24. 11:10:21
köszi! Gondoltam, hogy nem mai darab de azért azt nem, hogy 40 éves!
Mostmár értem miért olyan a minősége amilyen :)
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció