Beaufighter

Bristol Beaufighter Mk. VI.F

1:72, Novo No.78084
Pintér György - Múzeumi krimik A makett

Körülbelül egy évvel ezelőtt kaptam egy barátomtól a makettet.Mivel ő nem makettezik rámbízta a Beaufighter-t. Az már az elején kiderült, hogy az orosz Novo cég makettje nem éppen új darab. A dobozban 5 öntőkeret van az átlátszó alkatrészeket is beleértve, az építési útmutató egyszerű és egyértelmű, a matricák nagyon vastagok.

Az alkatrészek a megszokottól keményebb műanyagból készültek, ezért megmunkálásuk nehezebb. Minden alkatrész rettenetesen sorjás, a kisebbeken több a sorja mint maga az alkatrész anyaga és a legtöbb nem is hasonlít arra aminek lennie kéne.

Építés

A pilótafülkével nem volt problémám, mivel egy ülésen kívül semmit nem tartalmaz, a maketthez kapunk ugyan két figurát, a pilótát és a lövészt viszont ezeknek alig felismerhető ember formájuk van ezért őket hanyagoltam. A makettet körülbelül fél óra alatt összeragasztottam, annak ellenére, hogy a szárnyakból le kellet faragnom az illeszkedést segítő csapokat, mivel azoktól lehetetlen volt a helyére tenni őket.

Ragasztás után mindenhol hatalmas lukak tátongtak, illetve megszámlálhatatlan illesztési hiba volt, aminek köszönhetően órákig reszeltem majd políroztam és tömítettem mestertapasszal és tamiya tömítővel, ezt a sort háromszor volt türelmem megismételni annak ellenére hogy még ekkor sem volt tökéletes, de szerintem ezt a végtelenségig csinálhattam volna... A sok csiszolástól pedig eltűnt a pozitív panelvonalak egy része.
A motor nyitható hűtőit lereszeltem és tejfölös doboz tetőből vágtam négyzeteket, ezeket ragasztottam fel hűtő gyanánt pillanatragasztóval. A szárnyból kireszeltem a hiányzó leszálló reflektor helyét, majd allufóliával béleltem és az átlátszó öntőkeretből alakítottam ki az izzókat, a búrát szintén tejfölös doboz tetejéből vágtam ki. Az antennákat, futóműveket és egyébb kisebb alkatrészeket festés után ragasztottam fel.

Festés

Mint ahogy az egész makettre, a festésre sem akartam költeni semmit, :) csak a meglévő festékeimet és anyagokat használtam fel, ebből következik, hogy a színek nem stimmelnek. Előkotortam a régi Humbrol és Revell festékeimet, amelyeket egyszerű lakkbenzinnel higítottam. A festési rajz alapján eredetileg a 22 Squadron Royal Australian Air Force gépét lehet elkészíteni, ennek festését viszont túlságosan unalmasnak találtam, mivel az egész gép zöld, ezért döntöttem úgy, hogy egy amerikai változatot készítek el, amelynek érdekesebb a festése.Így a matricákat sem használtam fel.
Első lépésként az egész gépet lefestettem szürkére, a felületek hibái miatt nem mertem fújni ezért vastagon többször lekentem ecsettel ami valamelyest segített a helyzeten. Ezután következett a zöld foltok fújása, majd száradás után a zöldet egy kevés fehérrel világosítottam, ezzel fújtam le a panelek közepét, így megtörve a festék egyhangúságát. Végül az egész gépet átködöltem az alap szürkénél kicsit világosabb szürkével.Tamiya maszkoló és ecset segítségével ráfestettem az amerikai felségjeleket. Végül fényes lakkal fújtam le az egész repülőt. A kipufogóknál lereszelt pasztel krétával koszoltam az alját. A szálantenna huzalját fekete harisnya szálból pillanatragasztó segítségével feszítettem ki.

Összefoglalva, a makett építését nagyrészt a reszelés tette ki, de végül sikerült valami repülő formát kireszelnem a kapott műanyagdarabokból. A makett formája sok helyen torz, nem hasonlít az eredeti gépre. Sok mindent fel lehetett volna még javítani(pilótafülke,futóaknák)ezekkel azért nem foglalkoztam mert szerintem nem éri meg a fáradtságot egy ilyen minőségű maketten. Igazából senkinek sem ajánlom a makett elkészítését, aki egy szép Beaufightert akar készíteni, inkább válasszon egy újabb gyártású makettet.

Sajnos nem találtam információt a makett gyártási évéről, ha valaki tudja mikor készült kérem írja meg, mert nagyon kíváncsi vagyok rá!

Köszönet a makettért Hettinek!
doboztető
doboztető
festési rajz
festési rajz
építés
építés
tömítés:)
tömítés:)
alkatrészek
alkatrészek
az eredeti
az eredeti
P7210022
P7210022
P7210024
P7210024
P7210029
P7210029
P7210039
P7210039
P7210041
P7210041
P7210043
P7210043
P7210045
P7210045
P7210057
P7210057
P7210059
P7210059
2008.07.12.
Utolsó módosítás: 2008.07.21.
Gab, Budapest
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
hofi
2008.07.24. 07:33:23
Szia! A gyártási évét nem tudom, de én '84-ben vettem meg és raktam össze.
Zebi
2008.07.24. 09:08:44
Ha minden igaz, akkor ez egy régi FROG makett másolata. A gyártó cég a 70-es évek közepén megszűnt, akkor kerültek át a formák a szovjet Novo-hoz. A makett úgy a kb a 40-es éveinek elején járhat.

Ez a makett volt életem második repülője, az első egy Hellcat volt, szintén Novo/ex-Frog gyártmány :-)
Gab
2008.07.24. 11:10:21
köszi! Gondoltam, hogy nem mai darab de azért azt nem, hogy 40 éves!
Mostmár értem miért olyan a minősége amilyen :)
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció