Pintér György - Múzeumi krimik
Sziasztok!
A MALÉV februári megszűnése után úgy gondoltam, mindenképpen kell építenem egy Bluenose 737-est. Különösen azért, mivel nem maradt belőlük egy sem hírmondónak ezzel a festéssel. (A Ferihegyen álldogáló 767-est, valamit az éppen csak átfestett CRJ-t hagyjuk inkább.)
A Revell több 800-as készletet is gyárt (4202, 4238, 4241, 4245, 4268, 4271), de amennyire tudom ezek csak a matricakészletben és a dobozgrafikában térnek el egymástól.
Én az arany és a kék színű HARIBO-s készlettel dolgoztam.
Maga az utasszállító nem egy bonyolult alakú repülőgép, ennek megfelelően a makettje sem okoz különösebb fejtörést. A készlet szép, finoman vésett panelvonalakkal készült, ésszerűen bontott alkatrészekkel. Nekem ez az első utasszállítóm, és az első 1/144 méretarányú makettem. Alapvetően egy dolog volt, amit nem értettem a Revell részéről. A pilótafülke tetejét adja átlátszó alkatrészként (most azt hagyjuk, hogy mögé nem ad még csak valami imitációt sem). Tudom, hogy semmi nem látszana belőle, de ami igazán jó kérdés, hogy az utasablakokat miért vágta ki. Mert nem ad műanyag átlátszó elemet, amit teszem azt belülről bele lehetne illeszteni. Kapunk két matricacsíkot, amit a lyukakra rá kell húzni, és kész. Többetektől kértem tanácsot, ezúton is köszönöm a gyors és hasznos tippeket. Óvva intettetek attól, hogy kitömítsem az ablakokat. Én azonban mégis ezt a megoldást választottam, bár az elején is tudható volt, hogy egyben nem lehet tömíteni, mert be fog szívódni a paszta. Végül is három körből eltűntettem az ablakokat imitáló lyukakat. Legalábbis azt hittem. 2500-as papírral felpolíroztam a törzset, majd pár nap múlva, már a fehér fényes alap megszáradása után vettem észre hogy furán törik a fény az eltűntetett ablakok helyén. A paszta ugyanis egy lehelletnyit zsugorodott, nagy örömömre. Végülis a matrica felhelyezésében bíztam, hogy annak az optikai hatása elrejti ezt az apró hibát. Ez a számítás bejött, az ablakok felhelyezése után tényleg megnyugodhattam.
Az elemek nagyon jól illeszkednek, ellenére a nagy méretünknek. Paszta mindenhova került, ami klasszikus helyek közé tartozik (törzsfelek illesztése, szárnytő, hajtóművek illesztése). Ezek inkább csak a megszokásból mentek, illetve, hogy a ragasztási varrat szépen eltűntethető legyen. A készlet tartalmazza az egyenes szárnyvéget is, ami nekünk kell. Tehát nem kell megijedni a dobozgrafikán látható gép Winglet-jétől (ami állítólag amúgy nem alakhelyes).
A makett orrába 20g nehezéket ír a magazin, de elegendő a 10g is. Ólompálcákkal próbálkoztam, de a 20g súlyra és helyigényre is soknak tűnt. Igyekeztem annyira előre tenni, amennyire csak lehet, viszont ott már a hely szűkül fokozatosan. Persze lehet az első ajtó mögötti részbe is pakolni, akkor oda már nyílván több kell, mit 10g. (Valahol láttam olyan építést, hogy egyszerűen 60-as szögeket ragasztottak be a törzsbe nehezéknek.)
A hajtóművek szépek, ezek adják szerintem az igazi 737-es kinézetet. Nagyon szeretem a kissé lapos alsó felüket. Az elemek itt is jól illeszkednek, sőt meglepő módon a szárny aljához is jól passzolnak. A gondolát tartó konzol felső felén van egy ki illeszkedési gond, de az jól kezelhető. Két dolgot viszont hiányoltam. Egyrészt a beömlőnyílás és a kompresszorlapát közötti szakaszon elkészíthették volna a hajtómű belsejét. Szerintem nekik nem lett volna nagy kaland az öntőformák gyártásakor. Nekem viszont egyenlőre nincs használható ötletem ennek orvoslására. A másik érdekes dolog, hogy a kétáramú gázturbina egyáramú. Kicsit be lett falazva a fúvónyílás. Ennek orvoslása majd egy későbbi 737-esen fog megtörténni. Még érlelnem kell a gondolatot...
A vízszintes vezérsíkokkal elsőre minden rendben levőnek látszott. Már csak a fényes lakknál vettem észre, hogy mindkettő tövében, alul és felül egyaránt van egy kis hullámosság. Nem feltűnő, csak nem értem. Nincs semmi olyan mértékű, vastagságbéli váltás, ami beszívódás szerű jelenséget okozott volna. És azt kell mondjam, hogy nem egyedi dolog, mindkét kitben ilyen volt az elem.
A futóművek szerintem rendben vannak. Bevallom azt hittem, hogy ebben a méretarányban kapunk majd két üres ládát, és kész. Ehhez képest azért bőven pozitívan csalódtam. Szép, részletes, mutatós, kezelhető és nem utolsósorban stabil.
Miután kész lettem a sárkánnyal, kétszer végigmentem rajta 2500-as papírral, hogy minden karc és hiba eltűnjön. Tudjuk jól, hogy a fémszínű és a fényesre lakkozott makettek ezeket sokkal jobban elárulják, mint egy matt. A festéshez a Revell enameljeit használtam. A szürke 374, a fehér a 04-es a kék az 54 kóddal rendelkezik. Ezeket szép sorban fújtam a makettre, majd kapott egy réteg fényes lakkot.
Ezek után vettem elő a HAD matricakészletét. A Revellből kell felhasználni az üzemeltetési stencileket, a HAD pedig a nemzeti légitársaság saját matricáit adja. Viszont a két szárnytőbe kerülő fehér matrica a HAD ívén nem jó, mert a sraffozott rész nála fekete- fehér csíkozást ad. Valójában ez sárga-fekete, a Revell ívén lévő viszont jó.
Valamint a hátsó beszállóajtók sem jók a HAD ívén, így (mivel vegyesen nem akartam használni őket,) a Revell beszállóajtajait raktam fel. Ezt leszámítva a HAD a szokásos jó minőséget hozza. Csak dicsérni tudom.
A matricázás után még két réteg fényes lakk jött, majd a futóaknák is megkapták a színüket, felkerültek az aknaajtók és a vízszintes vezérsík. Koszolni és panelezni nem nagyon volt kedvem, annyira megszerettem a két 737est.
Mindent egybevetve az arany színű gépből lehet szerintem jobban dolgozni. A kék esetében a pilótafülke utolsó ablaka eléggé elnyúlt. Viszont a kék Haribo-s géphez kétféle stencilt adnak (mivel egy sárga TUI gép is építhető a készletből), így mindne stencilből van sötét és világos is, ami kék-fehér MALÉV-hoz jól jön....
Gondolom sok barátunknál van munkaközi állapotban Malév-gép, remélem tudtam némi segítséget, vagy ötletet adni ezzel a kis bemutatással.
A makett nagyon kezes, jó dolgozni vele. A dobozban minden megvan ahhoz, hogy szép 800ast építsünk. Akár Malév, akár más társaság köntösébe is öltöztetjük, jó alap.
Nekem új terep az utasszállítózás. Találtam pár oldalt, ahol elképesztő mennyiségű matrica lelhető fel. Cseh és USA források, de a LakyZsuzsi-s SkyEurope, számos Malév, WizzAir, de egy csomó más egzotikus és dekoratív festés megvalósítható a felhasználásukkal. Lehet, hogy ezen a fronton mindenki ismeri ezeket a forrásokat, de ahogy mondani szokták: az újszülöttnek minden vicc új. Szóval, ha kéritek, akkor szívesen megosztom.
Szeretettel fogadom a hozzászólásokat, véleményeket.
További jó munkát Nektek!