Pintér György - Múzeumi krimik
Korábban már bemutattam Nektek ezen a portálon két 737-es építését, amik a Revell kék és arany Haribo-s készleteiből készültek.
(http://makettinfo.hu/index.php?jobb=Boeing-737-800-HA-LOM&&hash=)
Most megépült a harmadik BlueNose 737-800 is, bár ez még nem adna apropót arra, hogy egy semmi új információt nem tartalmazó leírást adjak közre. Viszont az építés során ért meglepetések mégis arra sarkalltak, hogy ezt is bemutassam Nektek.
Az AirBerlin-es dobozt kibontva semmi extra dolgot nem találtam, ugyanaz a megszokott öntőkeret. Az első dolog,amit megnéztem, az a függőleges vezérsík AirBerlin matricája. Nem mintha szükségem lett volna arra, de Szakály Dániel barátunk írásában láttam, hogy az ő készletében fordítva volt. Nálam ez már jól lett nyomtatva.
Végülis így harmadik 737-esként, már szinte rutinból tudtam építeni. A korábbiaknál kaptam tőletek ötleteket az ablakok nyílásainak eltűntetésére. Végülis a Clearfix-et azóta sem próbáltam ki. Az a megoldás lett a befutó, hogy kívülről egy hosszú cellux-csíkkal leragasztom az ablakokat (és az ajtók kémlelőablakocskáit), majd első lépésben belülről kikenem a nyílásokat tömítőpasztával. Így nem kell lecsiszolni egy csomó felületet, amit a bedolgozás során összeken az ember (ld fotók). Majd hagytam jó pár napot száradni, hogy a megszokottnál nagyobb tömítőanyag vastagság is száradjon ki. Persze a külső oldalon "zsaluként" használt celluxot behúzta száradás közben a paszta, sőt egy kicsit az ablakok kereteit is meglágyította, és egy kicsit beszívta. Így már lett egy olyan külső felület amin van egy csomó kis beszívódás, és ez már a külső oldalról szépen letömíthető és minimális csiszolással és polírozással kiegyenlíthető.
Viszont ami meglepő volt az összeszerelés során, hogy a korábbi két HARIBO-s készlettel szemben olyan illeszkedési meglepetések voltak, amit nem értettem.
A törzsfelek illesztésénél olyan volt, mintha a felső illesztésnél be lenne nyomódva mindkét törzsfél. Itt egy kis vályú alakult ki, amit nem tudtam mire vélni. Ezen túl a hajtómű gondolák ebben a készletben nem voltak olyan kezesek, mint korábban. Az összeillesztés is nehézkesebb, és a két oldal között marad egy kis hézag, amit tömíteni kell. Ezen túl a szárnyhoz a korábbi készletekben szinte hézagmentesen illeszkedett a gondola, itt viszont ad csiszolni valót a Revell.
A pilótafülke átlátszó alkatrésze a korábbiakkal ellentétben itt egy kicsit keskenyebb volt, így oda is ment a paszta. Még szerencse, hogy nem érdemes átlátszó ablakokkal megépíteni repülőt.
A szárny alsó fele és a törzs csatlakozása már-már hagyományosan nehézkes, és tömítőanyaggal ki kell hozni a kontúrt, hogy ne legyen benne ugrás, de itt többet kellett kiegyenlíteni, mint a HARIBO-nál.
Viszont a HARIBO-s készletek mindegyikében a vízszintes vezérsík tövében volt egy kis hullámos beszívódás alul és felül. Na ez viszont legalább itt nincs.
A festés ment a standard MALÉV festés szerint készült, a HAD matricáival. A gyári Revell matricakészlettel kapcsolatban viszont meglepetésként ért, hogy a korábbi két HARIBO-s 800-assal összevetve eltérések vannak a szervízfeliratok tekintetében, de a szárnyon fekete vonallal elhatárolt területek is különböznek... Ezt csak én találom furának? Továbbra sem értem, hogy honnan szedi a Revell azt a kabin-ablak elrendezést, melynek utolsó ablakai hosszúak, mint ebben a készletben is. Ez az egyik HARIBO-sban szerencsére rövid volt, de a másikban hosszú...
A festés során beleütköztem valamibe, amit nem tudtam mire vélni. Akinek van ötlete és/vagy tapasztalata, kérem ossza meg velem/velünk.
===============
Történt ugyanis, hogy a matricázás előtt egy réteg fényes lakkot szerettem volna felvinni, hogy szépen simuljanak a matricák. Viszont untam már a külső keveréses szórópisztollyal lakkozni, mert csak a vesződség van vele. (Érdekes módon minden színt szépen tudok vele fújni, de a fényes és a matt lakk mindig megszivat. Vagy köpi a lakkot (gondolom sűrű), vagy olyan híg, hogy az oldószer elpárolgása után pikkelyes lesz a felület (godolom a túlhigítás miatt), szóval nagyon ritkán sikerül normálisan megoldani a lakkkot.)
Így gondoltam, kipróbálok egy sprayt. A boltban a tamiya és a humbrol acrylic varnish lakkjából lehetett választani, de mondták a fiúk, hogy a tamiya előfordul, hogy felrántja az alatta lévő festéket. Nem volt kérdés, hogy a Humbrollal tértem haza. Elővettem a két vízszintes vezérsíkot, és azon teszteltem. Kapott egy vékony réteget, de nemhogy nem lett fényes a felület, hanem olyan ködös, alig selyemfényű lett. Hát akkor gondoltam, hogy ezt megtoldom még egy réteggel, de most már egy kicsit dúsabban csapattam neki. (Azért nem tocsogós-megfolyósan.) Na ez után 4-5 másodperc alatt felrántott minden réteget, ami csak volt.
Találkozott már valaki ezzel a jelenséggel?
Vagy csak annyi, hogy olajfesték alapra nem szabad akrilt fújni?
(Jelzem, hogy akril festéket már lakkoztam Revell lakkal, és ott semmi gond nem volt...)
Akinek van ötlete/tapasztalata, kérem ossza meg velem/velünk!
====================
Összességében még mindig azt lehet mondani, hogy egy kezes készlet, amiből látványos makett készíthető, bár a fentiek tükrében inkább valamelyik HARIBO-sat választanám inkább. A fent felsorolt eltérésekre csak azért hívtam fel a figyelmet, mert hiába azonos öntősorról kerülnek le a keretek, lehetnek eltérések a készletek között. Ez a tény nekem újdonság volt, abban a hitben voltam, hogy minden keret koppra egyforma.
Szeretettel fogadom a hozzászólásokat, véleményeket.
További jó munkát Nektek!