Pintér György - Múzeumi krimik
Aki a makett repülők szerelmese és utasszállítók építésére szánja el magát az minden bizonnyal egyetért velem abban, hogy a Boeing 747 egy olyan típus, ami nem hiányozhat egyetlen utasgép-fanatikus gyűjteményéből sem. Ezt a hiányt pótolandó, 2014 júliusában én is beszereztem életem első Jumbo makettjét. A beszerzett készlet a Revell által piacra dobott 747-100 típus 1:144-es méretarányú változata volt mely tökéletesen illett a miniatürizált Pan Am flottámba. Annak rendje és módja szerint beszereztem hozzá a megfelelő matricát is mely az első generációs PanAm festést mintázta meg (26decals Pan Am Delivery Boeing 747-121). Az építés az időhiány és az ahhoz párosult lustaság függvényében kínkeservesen lassan haladt, így történhetett meg, hogy közel másfél évvel a beszerzést követően még mindig csak a makett összeragasztott és agyon csiszolt-alapozott törzse porosodott az asztalomon. Ekkor történt, hogy a Bolyai makett versenyen Losonczi Attila (Fóka) makettező kollégától beszereztem még egy 747-100-as makettet szintén a Revell kiadásában, bízván abban, hogy ha egy 747-essel nem boldogulok, akkor kettővel majd sokkal jobban fogok. (Logikát ebben ne keressen senki!) Az újonnan beszerzett készlettel azonban már komolyabb terveim voltak, ekkor fogalmazódott meg bennem a Boeing 747SP elkészítésének gondolata.
A Boeing 747SP egy módosított Boeing 747-es, kifejlesztésének célja az ultra-hosszú távú utak lebonyolítása volt. Az SP jelentése: különleges teljesítmény (special performance). A típust a 747-100-asból fejlesztették ki, széles törzsét, négy hajtóművét megtartották, törzsét pedig lerövidítették.
A makett átalakítását én is ezzel a művelettel, vagyis a törzs lerövidítésével kezdtem. A történethez hozzátartozik, hogy a beszerzett készlet nem volt hiánytalan, a hajtóművek hiányoztak, így annak ára rendkívül kedvező volt (2000 HUF). Ez a kedvező ár ugyanakkor nagyban befolyásolta a törzs szétdarabolásához való hozzáállásomat is, úgy gondoltam, hogy ha nem is sikerül a művelet, akkor sem bukok el olyan rettenetes összeget, ami miatt később gyötörne a lelkiismeret-furdalás. A két törsz-fél szétdarabolása előtt akkurátusan elterveztem a vágás menetét, körberajzoltam a makett törzsét, kiszámoltam a kivágandó szekciók méretét, kijelöltem a vágás vonalát, a számított értékek alapján újra körberajzoltam a törzs-felet így kialakítva az SP törzsének jellegrajzát, majd nekiláttam a vágás műveletének. A törzs első traktusából 30 mm került kivágásra, a törzs alsó részén közvetlenül a szárnybekötés után, a felső részen pedig közvetlenül a híres „púp” után. A törzs hátsó traktusából 68 mm került kivágásra, szintén közvetlenül a szárnybekötést követően illetve eltávolításra került a farokfelület felső részéből egy 46 mm-es darab is. Ez a 46 mm később vissza lett pótolva a korábban kivágott 68 mm-es törzsszekció alsó részéből, így került kialakításra a 747SP jellegzetes farok-része. A szétdarabolt törzs-szekciók újbóli összeállítása a következő menetrend szerint került kivitelezésre:
- Első lépésként a jobb törzs-felet a korábban megszerkesztett SP jellegrajz szerint, azt sablonként használva összeállítottam és ragasztással a négy fő törzs-elemet egymáshoz rögzítettem.
- Ezt követően bal törzs-fél középső szekcióját pozícionáltam majd következett a többi bal oldali elem megfelelő helyre történő ragasztása sablonként használva a már kész jobb oldali törzs-felet.
- A ragasztási éleket ezt követően tömítettem majd hosszas munka árán síkba csiszoltam.
Az utolsó művelet a módosított törzsön az ablakok tömítése és azt követően a panelvonalak kialakítása volt.
A törzsvég átalakítása magával vonta a függőleges vezérsík módosítását is. A vezérsíkot a középvonala mentén még a két törzs-fél összeragasztása előtt hosszában félbevágtam és az elülső részét eltávolítottam. A törzsvég kialakítását követően a leválasztott vezérsík darabot függőleges irányban kissé eltolva visszahelyeztem, az alul keletkező hézagot pedig alumínium lemezből kivágott sablonnal pótoltam, majd tömítő paszta segítségével síkba csiszoltam. Mivel a 747 SP függőleges vezérsíkja magasabb, így a vezérsík tetején is szükséges volt kisebb átalakítást eszközölni ami hasonló módon került kialakításra. A vezérsík végét levágtam, a magasságát a megfelelő méretűre beállítottam, a keletkező hézagot pedig a már említett módon tüntettem el. A vízszintes vezérsík meghosszabbítása ugyanezen elvek szerint került kialakításra.
A szárnyon is végrehajtottam minimális átalakításokat. A 747SP jellegrajza alapján módosítottam az eredeti típustól eltérő paneleket illetve teljes egészében átszabtam a szárny alsó felén, a fékszárnyak mozgatását végző mechanikus alkatrész elemeket.
Mivel a készlet hiányos volt, ezért szükségessé vált 4 darab Pratt and Whitney JT-9D hajtómű beszerzése is. A megfelelő hajtóművet a BRA.Z MODELS B4KE29 (BZ4014) cikkszámú átalakító készlete szolgáltatta. Az építést tovább bonyolította a költözés közben elveszett vízszintes vezérsíkok pótlása melyet végül Nagy Tibor (Tibcsi) kolléga segítségével, az általa küldött Airfix 747-es készletből fölöslegessé vált alkatrészekkel pótoltam.
A gép a Pan Am légitársaság N533PA lajstromjelű, Clipper New Horizons gépének festését kapta melyhez a hajtóművekkel együtt beszerzett TwoSix Decals STS44107 cikkszámú matricáját használtam. A Clipper New Horizons és a Boeing 747SP feliratok saját gyártás eredményei.
Érdekességként megemlítendő még a maketten alkalmazott, számomra merőben új technika, melyet a 747SP-n első ízben próbáltam ki. Az nyers alumínium hatás minél eredetibb lemásolása céljából a géptörzs alsó felén festés helyett a TESA által gyártott öntapadós alumínium ragasztószalagot használtam.