Boeing 767-300 Austrian Airlines

Boeing 767-300

1:144, Zvezda No.7005 (2011)
Pintér György - Múzeumi krimik Szeretném bemutatni Nektek az első 767-esem építését.
Ez a gép rendelésre készült, osztrák 767-est kellett készítenem. Ezen az oldalon is jobban a Zvezda készletét preferáltátok, de más források is inkább ezt ajánlották, mintsem a Revell 767-eseit. Megfogadtam a tanácsot, maradtam a keleti kitnél.
Eddig döntően II.vh gépeket építettem 1/72-ben, így a 20cm-es méret alatti gépekre állt rá a kezem. Amikor elkezdtem a MALÉV Boeingjait építeni, akkor azok szinte hatalmasnak tűntek.... Amikor azonban elhoztam a 767-est a Replica-ból, gyanúsan nagy volt a doboz. Persze tudtam, hogy mégis csak széles törzsűről van szó, de azért elképedtem, hogy mekkora alkatrészek vannak a dobozban. Végülis egy 38,1cm hosszú makett állt össze. Vele párhuzamosan készült egy 737-800 is. Végig olyan érzés volt, hogy építem a 737-est, meg a dobozt, amibe majd beleteszem.

A makett könnyen építhető, ügyesen van alkatrészeire bontva. Az elemek jól illeszkednek, talán csak a szárny felső része és a törzs között kellett többet tömíteni. Viszont amire érdemes figyelni, hogy a szárny alsó fele egy darabba van öntve, és az én dobozomban ez meg volt vetemedve. Méghozzá oly módon, hogy a szárny végei lefelé görbültek, mintegy 10-12cm hosszan. Ez elsőre nem is tűnt fel, de a szárny aljának és tetejének szárazpróbájánál már kibukott. Így az elemeket összeragasztáskor egyenes felületek közé préseltem, így a ragasztó már egyenes állapotában tartja az elemeket.
Az utastér ablakait külön, átlátszó elemekként kapjuk, oldalanként 3-3 csíkban. A Revell 737-eseinél is erre vágytam, ott csak üres lyukakat hagytak, hadd szellőzzön az utastér.... Viszont a rengeteg ablakot egyesével nem szerettem volna lemaszkolni, és azt is tudtam, hogy fújva lesz a gép, szóval az ablakok átlátszó elemeit behúztam pasztával, és egységessé tettem a felületet... A pilótafülke ablakai kicsit trükkösen mennek a helyükre, de megoldható a dolog.
A futók és a futóaknák szépek, elfogadhatóan, vállalhatóan vannak kidolgozva. Szerencsére nem egy üres kamrát kapunk... Az orrfutóval érdemes vigyázni. A futószár 2 részből áll, és nagyon kicsi a ragasztási felület. Viszont az orrba be kell tenni 20g ólmot, amit szinte teljes mértékben az orrfutó visel. És szeret törni a ragasztásnál!!!!
A felületek szépen, finoman vésettek, és a felület enyhén érdes, ami mindenképpen jótékony a festék megtapadásakor. (De bármelyik makettnél festés előtt fel szoktuk csiszolni a felületet, pont ezért.) Annak külön örültem, hogy szürke anyagból készült, mert a Revell 737-esei rendszerint fehérből vannak öntve. A szürke nekem valahogy jobban mutatja a hibákat, a javítani való dolgokat; én valahogy jobban szeretek vele dolgozni.
Az útmutató a készletben gyakorlatilag egy félbehajtott A3-a lapon elfér, de elég is, mert nagyon jól szerkesztett, átlátható, letisztult. Mondjuk a festékeket a saját csodaszámaival adja csak meg, bár ez nekem most az osztrák gépnél nem számított.
A matricaív viszont érdekes kérdés. Párhuzamosan építettem egy B737-800-zal amihez egy rakat feliratot, bizgentyűt, és még ki tudja, hogy miket nem nyomtatott a Revell. Itt viszont szinte semmi szervízfelirat nincs. A 767-es hiába 1,5x akkora, mint a 737, mégis kisebb a matricaív, még úgy is, hogy egy csomó hosszú csíkot raktak rá.... Viszont ami nagyobb szívfájdalmam volt, hogy a matricák hordozó anyaga sárga. De kőkeményen.
Ez nálam most a fotókon annyira nem látszik, de élőben eléggé szúrja a szemem. Amúgy Sárközi Norbert barátunk által épített HA-LHC fotóin nagyon jól látszik, hogy miről beszélek. Amúgy nagyon vékony a matricák anyaga. Már az ívről való lecsúsztatásnál gyűrődik, nyeklik. A felületen való beigazítás is jó feladat, mert nem tartja magát a hordozófilm, szóval tökre egyben kellene mozgatni még a nagyobb matricákat is. Végülis a gyári ívről felhasznált legnagyobb matrica a csomagtér ajtaja volt, de nagyon nehéz volt rácmentesen feltenni. És a Zvezda nem ad utasablakokat illetve a pilótafülke ablakot sem a matricaíven. Szóval lehet, hogy egyszer érdemes lenne megnézni, hogy a Revell mit tesz a 767-es dobozaiba, mert leget, hogy a matricák miatt megérné kipróbálni....

Viszont az gondolom senkinek nem meglepetés, hogy Austrian Airlines színeiben egyik gyártó sem készít 767-est. Így jött a keresgélés. Két forrást találtam, egyet az USA-ban, egyet meg Peruban (!). Az USA forrás csak egy gép lajstromát tartalmazza (http://www.airline-hobby.com/shop/index.cfm?action=ViewDetails&ItemID=15472) és a 10USD mellé betesz még 12USD szállítási költséget. Viszont a peruiak 14Eur áron adnak egy olyan matricakupacot, amiből mindegyik lajstrom megépíthető, és csak 3Eur a szállítási költség (http://www.nazca-decals.com/html/austria.htm). Viszont van egy németországi kontaktjuk, és tőle kaptam meg a matricákat. Amúgy én nagyobb durranásra számítottam. Mert 4-5 ív volt a borítékban, gyaníthatóan ollóval szétmetélve. Gyakorlatilag a 2000 Ft-ért nálunk is kapható A4-es méretű matricalapra nyomtatták. Így ügyesen kellett kivágni a matricákat, mert ugye az egész lap egyben volt....
Amúgy nagyon jól lehetett velük dolgozni. Kicsit vastag a matrica, de a nagy méret miatt ez mondhatni kapóra jön, ha igazgatni kell a matricát.
Viszont a lakkozásnál vigyázni kell, mert a matricák pirosa "ereszt". Olyan, mintha a lakk oldószere megmarná egy kicsit a nyomtatott piros matricát és egy halvány sárga árnyék került az Austrian felirat és a törzs piros logoja alá. Alig látható ugyan, de bosszantó. Mondjuk a piros szín nem fakult meg, szerencsére....
A függőleges vezérsíkból csak a logot használtam fel, a nagy piros felületet inkább fújtam. A hason lévő kék a Revell 50-es színe, a hajtóművek világos kékje pedig kísérleti úton keletkezett. A szürkék a Revell 374-es festékével készültek. Viszont a szárnyak középső részén lévő részek lehet, hogy egy kicsit sötétek lettek...

A készletben találunk egy állványt is. Ennek a csatlakozója nekem egy rejtvény volt. A törzs alján mi vágjuk ki a lyukat, hogy ha állványra szeretnénk tenni a gépet. Ennek helye és mérete jól ki van jelölve, el sem lehet rontani. Viszont az állvány kis pöcke valahogy úgy van kitalálva, hogy nagyon nehezen lehet bepattintani. Nyílván volt 3-4 próba, miután rájöttem a technikára. És a pöcök ezt már nem bírja. Szóval szerintem a talpat csak a kész makett alá szabad bepaszírozni, és utána azt úgy is hagyni, örökre....

Az osztrákok a 767-esekre menet közben tettek wingleteket, a szóban forgó OE-LAT a flottában hatodikként, 2011 májusában kapott ilyent. Ez kapóra jött, ugyanis a Zvezda winglet nélküli készletet árul csak. Nem tudom, hogy a Revell dobozában van-e, és az alakhelyes-e. (mert azt több fórumon is olvastam, hogy egy csomó géphez rossz alakú winglet van a dobozban...)

Végülis egy nagyon hálás és kezes makettről van szó, amiből gyorsan, könnyen és egyszerűen lehet egy impozáns makettet összeállítani.
OE-LAT-Austrian-Airlines-Boeing-767-300_PlanespottersNet_359149
OE-LAT-Austrian-…
oe-lat-1
oe-lat-1
oe-lat-2
oe-lat-2
oe-lat-3
oe-lat-3
oe-lat-4
oe-lat-4
oe-lat-5
oe-lat-5
oe-lat-6
oe-lat-6
2013.08.23.
Utolsó módosítás: 2013.08.27.
cserbal, Budapest
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Pilatus
2013.09.01. 03:55:34
Nekem tetszik ! Szép TISZTA munka !
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció