Pintér György - Múzeumi krimik
A Zvezda lett az első gyártó, amely piacra dobta a legújabb nagyvas kicsinyített mását. És milyen jól tette, mivel egy nagyszerű makettet sikerült összehozniuk. De a részletek előtt egy pár szót a típusról, mivel egy vadonatúj repülőgépről van szó.
A típus:
A 787 Dreamliner a Boeing legújabb közepes utasszállító repülőgépe, melyet olyan nagyszerű elődök leváltására terveztek, mint a 757-es és a 767-es. A program még 2004-ben indult 7E7 project néven. A rengeteg technikai újdonság számos nehézség elé állította a tervezőcsapatot, ezért az időközben 787 Dreamliner-re átkeresztelt gép csak többéves késéssel, 2009. december 15-én emelkedhetett először a levegőbe. A 787-est kétféle hajtóművel rendelhetik meg a légitársaságok: General Electric GEnx erőforrása mellett a Rolls-Royce Trent 1000-es (ez található a készletben) hajtóművet választhatják. (Mellesleg véleményem szerint ez a gép rendelkezik az utasgépek történetében a legszebb hajtóművekkel, amit szerencsére a Zvezda is sikeresen lemásolt).
A makett:
Amikor megláttam a bolt polcán,egyből megörültem, hogy a Boeing livery festést lehet megépíteni. A lelkesedésem azonban hamar abbamaradt, amikor kinyitottam a dobozt, ugyanis a matricalap eléggé szegényes. Lehet, hogy csak én vagyok ezzel így, de mivel elég komplikált festésről van szó, reméltem több matrica (segítség) lesz az építéshez.
Az öntőkeret tanulmányozása során rögtön szembetűntek a hajtómű alkatrészei. Ugyanis a turbinalapátsor itt nem a szokványos egybeöntött műanyagdarab, hanem két darab szépen megformált lapátsor, amiket összeillesztve a turbinalapátsor átlátható marad, így az egész hajtómű átlátható,pont mint a valóságban. Ezúton kérném pl. a Revell-t, és a többi makettgyártót is, hogy a jövőben a többi nagygépes hajtómű is így nézzen ki!
Az építés,festés:
Magának a makettnek az összerakása nem okozott különösebb gondot és mivel a futóműveket is behúzott állapotában építettem meg, ezért az összerakás nagyon gyorsan megvolt. Az igazi kihívás a festés volt. Először a géptörzset és szárnyat fújtam fehérre, majd maszkolás után a világosabb kéket festettem le,végül a gép hasán lévő sötétkéket. A maszkolást, jobb megoldás nem révén,szabadszemmel készítettem. Végül a szárny mögötti 1 mm-es csíkok is felkerültek rengeteg maszkolószalag elhasználásával. Sajnos a világoskék és a fehér határvonala túl éles lett, az átmenetet ecsettel nem tudtam megoldani. Az eredetivel összehasonlítva a világoskék is lehetett volna világosabb, de szerintem így is szép lett.
Amikor mindennel kész lettem jöhettek ismét a sajátkészítésű antennák. Lassan már megszokom, hogy a Zvezda ilyen apró alkatrészekkel nem kényeztet el.
Végezetül annyit, hogy a Zvezda igen szép munkát végzett, a kész makett igazán impozáns, azt hiszem minden utasgép-fannak kötelező darab!