Breda TP32 magyarul

Breda TP32

1:72, Hunor Product No.72061 (2022)
Pintér György - Múzeumi krimik Először néhány szóban szeretném bemutatni az olasz Breda vállalat TP32 típusú tüzérségi vontatóját, hátha vannak itt olyanok, akiknek nem volt ismerős ez a szerkezet eddig.
Ezt a kissé anakronisztikus megjelenésű járművet az olasz hadsereg nehéztüzérségének vontatására fejlesztették ki még az 1920-as évek végén, '30-as évek elején. Az Olasz Királyi Hadseregben 1932-ben állt szolgálatba. Innen a típusnévben a 32, a TP pedig a Trattrice Pesante azaz nehéz traktor rövidítése. A gyártás befejezéséig a források szerint kb. 2000 darab készült el belőle.

A Magyar Királyi Honvédség a típusból összesen 104 darabot rendszeresített (a "Magyar tüzérség 100 éve" című könyv szerint), elsősorban a nehéztüzérség lövegeinek vontatására.
A korban a magyar nehéz tüzérséget két típus alkotta: a még első világháborús maradvány 30,5 cm-es, Skoda gyártmányú 11/16M nehéz mozsarak (ezekből 4 darab volt a magyar honvédség állományában és volt még egy modernebb 16M változat is). Egy-egy ilyen löveg mozgatásához 3 darab vontatóra volt szükség, ugyanis külön szállították a csövet, a lövegtalpat, és a talpkeretet is speciális hordkocsikon. A másik nehéztüzérségi típusunk az olasz Ansaldo cég fejlesztése, a 21cm Obice da 210/22, azaz magyar nevén a 21cm 39M gépvontatású nehéz tarack és ezek magyar (MÁVAG) licencváltozata, a 40M és a 40a/M (a három változatból összesen 34 darab erősítette a honvédség tüzérségét). Egy ilyen löveg mozgatásához is legalább két vontató kellett ("két egységben vontatták", ahogy a tüzér szakzsargon mondja): egyik a lövegtalpat, a másik a spéci hordkocsira rögzített csövet húzta.

A Bredákat a nehéz lövegek vontatásán kívül azonban alkalmazták még a svéd Boforstól származó, de szintén magyar gyártású 15cm 31M közepes tarackok vontatására is, sőt egy 1944-es filmhíradó tanúsága szerint még civil "bevetésük" is volt, amikor egy rendkívül nehéz présgépet kellett az egyik budapesti gyárba elszállítani.

A makett a Hunor Product gyártmánya, gyanta makett. Összesen 26 alkatrészből áll, de ezek a 3D tervezésnek köszönhetően nagyon szépek, részletesek és az illeszkedésekkel sem voltak gondjaim. Sőt a fülketető olyan szépen és passzentosan illik az alsó részbe, hogy gyakorlatilag ragasztani sem kell. A ponyvakeret egy darabból áll, ezt a gyártó ügyesen úgy csomagolta be, hogy épen, sértetlenül, egy darabban is érkezett meg hozzám ez a sérülékeny alkatrész, nagy pacsi! Negatívumként talán csak annyit lehetne említeni, hogy több alkatrészt (pl. a platót, a mellső tengelyt, vagy az oldalsó sárhányókat) szemre kell a helyükre illeszteni, mivel illesztőcsonkok sajnos nem segítik a pozicionálást: itt mindenképpen érdemes valamilyen lassabban kötő pillanatragasztót használni, hogy legyen idő az alkatrészek megfelelő beállítására.

Az építés ennek megfelelően egyszerű és gyors volt (az én csigalassú tempómhoz képest az a pár nap, ami alatt elkészültem a kis vontatóval, valóságos hiperűrsebesség!), nem nagyon van mit írni róla. Az alváz a motortérrel egy alkatrész, erre kerül a fülke alsó része (itt kicsit faragni kellett, de nem vészes), majd érdemes ideiglenesen feltenni a fülke felső részét is, ehhez könnyebb belőni a plató pontos pozícióját. A platóhoz csatlakozik két oldalt a két sárhányó, majd jöttek az alváz alsó részére az apróságok. Nagyobb odafigyelést itt kíván a dolog, mivel az útmutató például a kipufogó, vagy a vonószem helyét csak nagyjából jelöli. Ezek pontos helyének megállapításához érdemes fotókat keresni a neten, de segítségül felteszek ide 1-2 fotót a gép aljáról is. Ablaküveget a készlet nem tartalmaz - de ezt egy magára valamit is adó makettezőnek, aki amúgy is tonnaszámra raktároz mindenféle sztirollapokat, majd jó lesz valamire! felkiáltással -, nem kihívás pótolni. A végszerelés során kerültek fel a lámpák, reflektorok és visszapillantó tükrök - érdemes ezen alkatrészek felragasztásával tényleg a legutolsó utáni percig várni, mert könnyebb letörni őket, mint aztán szépen visszaragasztani... Meg kell említeni még a kürtöt is, amit a készlet nem tartalmaz, ezt magam próbáltam megalkotni húzott szálból és kis gyantagolyócskából, inkább kevesebb, mint több sikerrel - ezt még lehet, hogy cserélni fogom, ha egyszer sikerül szebbet alkotnom...

Ponyvát a gép nem kapott: szerintem a "csupasz" keret önmagában sokkal látványosabb, mintha lefedtem volna valami jobban-rosszabbul sikerült ponyvaimitációval, másrészt van is róla fotó, hogy futottak így néhanapján ponyva nélkül is.

Az már az elejétől nem volt kérdés, hogy nem olasz, hanem magyar lesz a gép, ehhez a korabeli magyar hadijárművek háromszínű kamós festését kapta, azonban ez okozott is némi fejtörést, ugyanis az ideális magyar zöldet azóta sem sikerült megtalálnom. Bár az AK Interactive-nak van magyar festékszettje, ez már nekem nincs meg, és ma már sajnos beszerezhetetlen. Így a Vallejo festékeimből kutyultam ki a (szerintem) megfelelő árnyalatot: a 70.850 olive green-t kevertem a 70.890 refractive green-nel kb. 4:1 arányban. A sárga foltok a 70.847 dark sand, a barnák a 70.872 chocolate brown festékekkel készültek - ecsettel. A weathering Tamiya fekete befolyatással (és ennek visszamosásával) indult, majd az alsó részek kaptak AK földbarna, sienna sárga és city dirt pigmentek keverékéből álló koszolást, az éleket, kiálló részeket pedig szárazecseteléssel próbáltam láthatóbbá tenni.

A jelzések egyfelől a HAD Models magyar matricaívéről származnak: a rendszámokat betűnként-számonként állítottam össze - az autentikussághoz itt ismét nem árt korabeli képeket keresgélni, vagy igénybe venni az itteni kollégák segítségét (Elnar, Emerick és Romsitsa közreműködését utólag is köszönöm!) A gépjármű-emblémák pedig az IBG egyik Toldi készletéből vannak - sajna a HAD lapján lévő ilyen emblémák szinte csak fekete pacák, nem igazán hasonlítanak az eredetire. Alakulatjelzést nem kapott, mivel ilyen matricákat senki nem gyárt, másrészt a korabeli tüzérségi alakulatjelzések még némileg fehér foltja a hadtörténelemnek...

Összességében ez a készlet igazi örömmakettezés volt, a kis méretarányban dolgozó, vagy a magyar témákra fogékonyaknak mindenképpen ajánlott, sőt a "gyantaszüzek" is bátran kezdhetik a gyanta-készletekkel való barátkozást ezzel a makettel!
Breda TP32
Breda TP32
Breda TP32
Breda TP32
Breda TP32
Breda TP32
Breda TP32
Breda TP32
Breda TP32
Breda TP32
Breda TP32
Breda TP32
Breda TP32
Breda TP32
Breda TP32
Breda TP32
Breda TP32
Breda TP32
Breda TP32
Breda TP32
Breda 15centis 31M MÁVAG/Bofors löveget húz
Breda 15centis 31M MÁVAG/Bofors löveget húz
Breda egy 21centis 40M löveg talpát vontatja át egy gázlón lehúzott ponyvával
Breda egy 21centis 40M löveg talpát vontatja át egy gázlón lehúzott ponyvával
Breda békés bevetésen a Magyar Világhíradó felvételén
Breda békés bevetésen a Magyar Világhíradó felvételén
2024.05.14.
téglatesó
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció