Pintér György - Múzeumi krimik
Egy kis történelem:
Az SS France, későbbi SS Norway az utolsó kifejezetten transzatlanti átkelésre készült óceánjáró. A francia Compagnie Général Transatlantique (CGT) megbízásából építették a Saint-Nazaire-ban lévő üzemben. 1961-ben bocsátották vízre, majd Le Havre és New York között szállított heti rendszerességgel utasokat. A menetend szerinti repülőgépközlekedés beindulása után a hajó működtetése egyre veszteségesebb lett, míg 75-ben ki nem vonták a forgalomból. 1979-ben a Norwegian-Caribbean Line (későbbi NCL) megvásárolta és kirándulóhajóvá alakította (cruise-ship). A Norway karrierje 2003-ban ért véget Miamiban egy négy ember halálát okozó bojler robbanás miatt. Az öreg hölgyet Bremerhavenbe vontatták javításra, ahol 2006-ig vesztegelt, mint ideiglenes szállás az NCL épülő új zászlóshajója, a Pride of America-n dolgozó munkások számára. A hajótársaság 2006-ban eladta a Norway-t egy Hong-Kongi vállalkozónak aki tervei szerint hotellé szerette volna átalakítani. A tervből végül nem lett semmi, a hajót az indiai Alang-ban lévő bontóba vontatták ami a világ egyik legnagyobb és egyben legrosszabb körülmények között működő bontó üzeme. Megindult a harc a különféle érdekvédelmi szervezetek és az üzem között. A bontásra való tekintettel Blue Lady-re keresztelt hajó körül sosem látott vita és sárdobálás alakult ki, az indiai kormány a pénz miatt nem volt hajlandó eladni a hajót, miközben a munkások érdekeit védő szakszervezetek az emberek életéért küzdöttek. Ugyanis a hajót azbeszttel szigetelték, ami megfelelő védőfelszerelés nélkül, belélegezve erősen rákkeltő anyag. Ezen kívül sok hajószerető ember is kampányolni kezdett a Norway megmentéséért, tekintettel az eszmei értékére.
Sajnos a erőfeszítések csak meghosszabbítani tudták a hajó életét, megmenteni nem. A legfrissebb hírek szerint 2007 novemberében elkezdték a hajótest bontását. Sajnos nem becsüljük meg eme élő történelmi tárgyakat. Kihasználjuk őket és miután már nem hoznak több pénzt, fogjuk és kidobjuk. A France/Norway nem csak egy hajó. Maga a történelem, melynek halálával elvész a múlt egy darabja...
A makett:
Az egykoron szebb napokat is megélt Airfix nyolc óceánjáró készletből álló szériájának egyik képviselője ez a matuzsálem. A manapság már szokatlannak számító témaválasztáson kívül a kit további érdekessége, hogy az öntőformák hiánya miatt egyedül ezt nem adta ki újra a cég a kilencvenes évek közepén. Így egy igazi ritkaságnak számít még a ritkaságok között is. Természetesen nem lehet összehasonlítani a mai készletek minőségével, de egy kis munkával szép emléket állíthatunk ennek a legendás hajónak.