C1 Ariete

C1 Ariete MBT

1:35, Trumpeter No.00332 (2004)
Szerettem volna egy olyan makettet megkaparintani, amely árban az olcsóbbak közé tartozik, és egy újrakezdő makettező kipróbálhatja rajta a fogásokat, műhelytitkokat. Így akadtam rá a Trumpeter készletére, amelyet kb. 2800 Ft-os áron vesztegettek a kedvenc külföldi webshopomban. A típust már ismertem a különböző szakkönyvekből, ezért különösképp megörültem, hogy látott fantáziát valaki a kit kiadásában.

Az alkatrészek szép kidolgozásúak, a képekkel összevetve nagyjából helyesnek is tűntek... Egészen addig, amíg meg nem láttam, hogy az Eduard ki nem adta az Ariete-hez való feljavító készletét. 3 lapon sorakoznak az alkatrészek, elég tekintélyes mennyiségben.

A végére pedig egy jó összefoglaló az igazi "csörömpösről", hátha másnak is megtetszik ez a - szerintem - szép formájú harckocsi a Leopard 2, M1, T72/T80 felhozatal közepette.

A C1 Ariete az olasz hadseregben rendszeresített alap-harckocsi, melyet az Iveco Fiat és az Oto Melara fejlesztett ki. Előbbi cég (pontosan: Iveco's Defence Vehicles Division) magát a harckocsit, utóbbi a löveget és a fegyverrendszer fejlesztette. Az első harckocsit 1995-ben állították hadrendbe,és 2002 áprilisáig összesen 200 darabot szállítottak a hadsereg számára. Ariete-t először Irakban vetették be 2004-ben. Továbbfejlesztett változatát, melyet moduláris páncélzattal és L55-es ágyúval szerelték fel, 2005 során mutatták be.

Történet, fejlesztés

1982-ben az olasz hadsereg bejelentette igényét egy új alap-harckocsira, mellyel az addig hadrendben lévő Leopard 1 és M60 – Németországból és USA-ból importált – harckocsikat kívánták lecserélni. Feltételként szabták, hogy a harckocsit Olaszországban kell terveztetni és építtetni. Olyan harckocsit szerettek volna, mely megfelel a 20. illetve a 21. század minden elvárásának, kihívásainak. 1984-re elfogadták a hadsereg által kért specifikációkat és megkezdődtek a tervezési munkálatok.

1984-ban az olasz hadsereg az IVECO - Defence Vehicles Division, illetve Alenia Difesa - Otobreda Division cégek által létrehozott konzorciumot kérte fel egy új generációs harcijármű tervezésére. Az Ariete első prototípusa 1986-ra készült el. A prototípussal 450 nap harci tesztelés alatt több mint 3000 db lövedéket lőttek ki. 1995-ben a hadsereg további 200 db harckocsit rendelt. Az első egység az év végére készült el. A teljes program 2002 elejére fejeződött be és megközelítőleg 970 millió dollárba került.

Az első évek során a páncélzat és a motor teljesítménye terén mutatkoztak hiányosságok. Az eredeti motor (V12 1250 LE FIAT-Iveco MTCA - Modular Turbo-Charged Aftercooler) kisebb teljesítményt nyújtott, mint ugyanazon évben, más nyugati országokban alkalmazott harckocsik motorjai. Továbbá a jó erő-súly arány eléréséhez mindenképp jóval 60 tonna alatt kellett tartani a harckocsi súlyát. Ezt leginkább a páncél vékonyítása árán lehetett legjobban elérni. A páncél vékonyságát valamelyest kompenzálta a harckocsi kiváló ballisztika formája. A hiányosságok javítása céljából az Iveco új motort tervezett, így sikerült 1600 LE-re (1800 rpm esetén) növelni a motor erejét. Ami a páncélzatot illeti, Oto Melara két további különböző vékonyságú páncélt tervezett.

Fegyverzet

A harckocsi főfegyverzetét egy 120 mm-es L44-es löveg képezi, melyet hővédő köpennyel, füstelszívóval láttak el. Összesen 42 lövedéket szállít a harckocsi, ebből 15 a töltőben és 27 a vezető melletti tárolóban. Az ágyúhoz tartozó töltőkamra pontosan akkora, mint a Leopard 2, illetve M1A1 / M1A2 Abrams harckocsikban lévő, így a SIMMEL DIFESA cégtől vásárolt lövedékeket is képes kilőni.

Az ágyúból minden 120 mm-es ágyúhoz használható NATO-kompatibilis lövedék kilőhető, ideértve: leválóköpenyes, szárnystabilizált, űrméret alatti páncéltörő (armour-piercing,fin-stabilized discarding sabot, APFSDS), illetve a rogyókúpos robbanó (high explosive anti-tank, HEAT), páncéltörő (armour-piercing, AP).

Másodlagos fegyverzetét két darab 7.62 mm-es géppuska (egy koaxiális, illetve egy másik a torony tetején légvédelmi célokra) valamint 8 db Galix 80 mm-es gránátvető. E gránátvető különböző gránátokat képes kilőni (füstgránát, könnygáz, shrapnel, gyalogság elleni, villanógránát, stb.).

Felszereltség, tűzvezetés, tájékozódás

A harckocsi tűzvezető rendszerét (TURMS FCS) a firenzei Galileo Avionica készítette. E rendszer segítségével akár álló, akár mozgó célpontra is lőhetnek, függetlenül a napszaktól, illetve attól hogy mozgás közben, vagy álló helyzetből tüzel. A tűzvezető rendszer magában foglalja a stabilizált parancsnoki nappali/éjjellátó üzemmódban is működtethető panorámaperiszkópot, az irányzó periszkópját, mely hőképalkotó üzemmódba is állítható, valamint egy digitális tűzvezető számítógépet és lézeres távolságmérőt. A tűzvezető számítógép letölti a harckocsi meteorológiai szenzorai által gyűjtött adatokat, így képes elemezni a szélerősségétől kezdve a páratartalomig sok adatot, melyeket összevet a harckocsi adottságaival, löveg állásával, lövedék és a célpont adataival, így növelve a lövés pontosságát.

A harckocsi felépítése hagyományosnak mondható: a vezető a harckocsi jobb elülső részében foglal helyet, vezetés közben három periszkóp segíti (középső éjjellátó). Vészhelyzetben a törzs aljába épített vészkijáraton hagyhatja el a vezető a tankot. A parancsnok helye a torony jobb oldalán található. A már említett panorámaperiszkóp mellett egy monitorral is rendelkezik, melyre az irányzó hőképalkotó érzékelőjének képét lehet vetíteni. A töltő munkáját két periszkóp segíti, melyek közül az egyik előre, másik balra néz.

Védelem

A törzs és a torony is hegesztett acélból készült, a tank elejét, illetve a torony elejét és oldalait további páncélzattal erősítették meg. A páncélzat összetevői természetesen szigorúan titkos, igaz,a gyártó állítása szerint pontosan olyan mint a Challenger 2, M1 Abrams páncélzata. A személyzetet a Sekur SpA által fejlesztett NBC (nuklear, biological, chemical) védelmi rendszer védi a nukleáris, biológiai, kémiai támadásokkal szemben. A torony mindkét oldalán 4-4 gránátvető található, mely előrefelé képes kilőni a gránátokat. A harckocsit felszerelték RALM lézerérzékelővel is. A RALM.szenzor a torony elülső részén található.

Specifikáció

Hossz: 9,67 m (ágyúcső előre néz), anélkül: 7,59 m
Szélesség: 3,60 m
Magasság: 2,50 m
Súly: 54,000 t
Személyzet: 4 fő
Motor: IVECO V-12 MTCA 12-cylinder turbo-charged diesel, 1,300 LE
Sebesség: 65 km/h (műúton)
Hatótávolság: 550 km
Erő-súly arány: 24,7 LE/t

Páncélzat és fegyverzet

Páncélzat: hegesztett acéllemezek, kompozit páncél
Elsődleges fegyverzet: 120 mm-es ágyú
Másodlagos fegyverzet: 1 db 7,62 mm-es koaxiális géppuska, 1 db 7,62 mm-es légvédelmi géppuska, 2 x 4 füstgránátvető

Muníció

40 db 120 mm-es lövedék
2400 db 7,62 mm-es lőszer
Az igazi vas :)
Az igazi vas
Doboz
Doboz
Lánctalp és a matricaív
Lánctalp és a…
Leírás 1.
Leírás 1
Leírás 2.
Leírás 2
Leírás 3.
Leírás 3
Leírás 4.
Leírás 4
Leírás 5.
Leírás 5
Leírás 6.
Leírás 6
Leírás 7.
Leírás 7
Teknő + test
Teknő + test
Torony
Torony
DSC_0156
DSC_0156
DSC_0157
DSC_0157
DSC_0158
DSC_0158
DSC_0159
DSC_0159
DSC_0160
DSC_0160
DSC_0161
DSC_0161
DSC_0162
DSC_0162
DSC_0168
DSC_0168
DSC_0169
DSC_0169
DSC_3350
DSC_3350
DSC_3210
DSC_3210
IMG0049
IMG0049
IMG0054
IMG0054
IMG0066
IMG0066
m132_002
m132_002
m132_016
m132_016
m132_027
m132_027
2009.01.16.
Utolsó módosítás: 2009.01.20.
^Sunrise^, Kaposvár
Technikai leírás:(http://militarypapers.htka.hu/story/c-1-ariete)
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Jimbow
2009.09.11. 12:50:42
Hát hajrá! Az én dobozbontásom is fent van, lassan talán bele is kezdek. Már nagyon várom.
Látom, megvetted a maratást, szerintem nélküle se rossz, de ezt persze mindig lehet fokozni. Nekem sajnos ez drága, viszont a neten letölthető útmutatóból sok minden elleshető és elkészíthető házilag is.
Arra figyelj a képeknél, hogy készült egy második széria is, ez pedig a korai változat, nehogy kavarodás legyen.
Amúgy neked is szorul a torony? Nekem nagyon.
Üdv, Jimbow (Jimbobá)
^Sunrise^
2009.09.14. 16:15:26
Nekem is félkészen van a dobozban, nem is tervezem egyelőre folytatni, de egyébként meglepően jó minőségű sztem is. A torony szorul rendesen nálam szintén.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció