Ceasar Bireme Romana

Római gálya

1:50, Saját építés (2010)
Pintér György - Múzeumi krimik Elsősorban köszönet Szépréti István Exodus-nak a tökéletes tervrajzokért,amit közzétett.




Életem első saját készítésű hajómodellje.
A Ceasar Bireme Romana gályamodell.
Sok gondolkodás és harc árán sikerült eljutnom arra a pontra,
hogy elkezdjek építeni egy számomra
igazi kihívást jelentő hajómodellt.
Nem szerettem volna túl bonyolult és nehéz kivitelezésű hajónak nekiállni, ezért esett erre a választásom.
Ezt javaslom minden kezdő építőmesternek.
Előbbit nem is bántam meg, mert mint rájöttem,rengeteg tapasztalat szükséges egy hajómodell elkészítéséhez.
Jelen helyzetben az egyszerűség miatt első alkalommal sikerélmények tömege zúdult rám, ellenben egy bonyolultabb modellnél valószínűleg kudarcok sora jött volna,ami szerintem elveheti egy kezdő lelkesedését.




Visszatérve az építésre,sok dolgot ellestem
és sok dolgot a magam módján másképp csináltam.
Sajnos az első időszakban akkora volt a lelkesedésem,
hogy elfelejtettem fényképeket csinálni. Így marad a leírása. Exodus-hoz hasonlóan a hajó gerincét fenyőlécekből vágtam ki,
ezek kb 10 mm vastagságúak voltak,amit másképp csináltam.
A tervrajzot 1:50-es nagyságba felnagyítottam,és ezt a méretet nyomtattam ki.
Így a rajz egyben sablonként is szolgált az elkészítendő alkatrészekhez.



Ezeket rajzoltam át a lécekre és vágtam ki.
A gerinc összeállítása után a palánkozáshoz
gyógyszertárban vehető nyelvvizsgáló lapocskákat használtam,amit félbevágtam,ebből készült a palánkozása a hajónak.
Az orr-és farrészt több egymáshoz ragasztott
lécből hagyományos "reszelj sokat" módszerrel alakítottam ki.


Amikor elkészült, a réseket fatapasszal javítottam,
amit nem javaslok senkinek,
mert csúnya felületet eredményez,száradás után elreped,
semmi haszna.
A következő próbálkozásom sima autójavító gitt volt,
ami teljesen bevált.
A hajó sok javítgatás és rengeteg csiszolással töltött óra után került a festésre.
Az árbocrúd megmunkálását egyszerűsítettem,
befogtam az asztalhoz rögzített fúrógépbe és,
folyamatos forgás mellett szépen csiszolóval elvékonyítottam,
majd kialakítottam a végleges formáját.



Sikerült a festést is elkészítenem. itt adódott némi bonyodalom eleinte, amin sokat bosszankodtam, mivel nem akart a festék egyenletesen takarni,tönkrement a kis kompresszorom és hasonló dolgok. Ennek ellenére ( sajnos a vakus fényképek nem adják vissza a valóságot ) problémák sorozata adott egy olyan jellegű festést, ami nagyon hasonlít egy igazi harcoló gálya kinézetéhez.


A minták elkészítésénél az alap zöld színt körbe maszkoltam így festettem fel,
majd a sárga szín is maszkolás segítségével készült el.
Ezt követte a díszítő minta festése ami nehéz feladat volt számomra mert nem állt kézre és a finom mozdulatok igen csak nehézzé tették ezt a részt, de sikerült.



Pihenés képen elkészítettem a horgonyt
mi az orr rész kireszelése után már gyerekjátéknak tűnt.
A korlát elkészítéséhez tűreszelő segítségével készítettem egy negatív mintát.
Ezzel egész jól sikerült egyforma korlát oszlopokat készíteni.
Szintén sablon segítségével készítettem a kötélzet feszítő csigákat.
Abban az esetben ha a lyukak nem egyforma helyre kerülnek akkor a feszítő kötelek nem lesznek párhuzamosak.
A sablon segítségével ezt elég jól sikerült megoldani.



A kötélzet egy részének elkészítése megtörtént, de még nem teljes ennek a munkálatai folynak még. A kötél anyagának megfelelő fonalat egy bőrdíszműves ismerőstől sikerült szereznem szerintem egész jól illik a hajóhoz.

Sikerült a teljes kötélzetet elkészíteni. Felkerült az orr vitorlához szükséges árboc, illetve ennek a kötélzete is.

A vitorlák elkészítéséhez fehér szövetet használtam, amit egy sablon segítségével csíkosra festettem ( nem sikerült túl jól varrónőnek biztosan nem megyek :) ) Viszont a véletlen úgy hozta, hogy egy egész jó dolgot sikerült alkotnom rajta.
A fő vitorla oldal behajtása alá betettem egy-egy réz drótot ami nem látszik. Viszont az elkészült vitorlának egész jó formát ad a megfelelő ívre hajlítás után.


A figyelő torony átfestése megtörtént amit nem bántam meg így sokkal jobb formát mutat.

Az evező elkészítése előtt lazításként megcsináltam a kormányszerkezetet amelynek során érezhettem mi vár rám a rengeteg evezővel. :)

Ezt követte az evezők elkészítése ami mennyiségét tekintve nem kevés feladattal járt.
Ami ennél is nagyobb gondot okozott az az elkészült evezők stabil rögzítése a hajóra. Mivel egy normál méretű felület sem volt amihez ragasztani lehetett volna ezért nem volt könnyű de fa ragasztó segítségével elég stabilra sikeredett.

Most a gályarabokat védő rácsok vannak soron egyszerű, de vacakolós munka.

Természetesen a további folyamatokról is írok majd, ami már nem sok van.



ui:szívesen veszem a tanácsokat véleményeket segítségeket.
Ceasar Bireme Romana
Ceasar Bireme Romana
Hajótest
Hajótest
Közelebbről
Közelebbről
Hátsó rész
Hátsó rész
Az alja
Az alja
felülről
felülről
Lefestve
Lefestve
Farok rész
Farok rész
egészben
egészben
Horgony és hajó orr
Horgony és hajó orr
kötélzet
kötélzet
kötélzet
kötélzet
A hajó egészben
A hajó egészben
Kicsit más szögből
Kicsit más szögből
Az átfestett torony
Az átfestett torony
Teljes vitorlázattal
Teljes vitorlázattal
:)
:)
Hátsó nézetből
Hátsó nézetből
Kormány szerkezet
Kormány szerkezet
Evezőkkel
Evezőkkel
Majdnem teljesen készen
Majdnem teljesen készen
teljesen kész gálya
teljesen kész gálya
2010.12.15.
Utolsó módosítás: 2011.02.27.
croc1, kaposvár
Szépréti István segédanyag biztosítása
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Marcell 0708
2010.12.29. 13:12:24
Helló!
Nekem nagyon tetszik, imádom az ókori rómaiakat!
Várjuk a folytatást!
croc1
2010.12.30. 16:52:29
Üdv Marcell 0708
köszönöm az elismerést akkor következzen a folytatás :)
croc1
2011.01.06. 22:23:33
Üdv dasboat!

Nagyon köszönöm a jó tanácsot. A kötélzettel kapcsolatosan mindenképp megpróbálok az általad leírtaknak megfelelően kezdeni valamit. A figyelő torony sajnos nem sikerült jól a következő fényképen látható lesz, hogy át festettem kapott egy másik színt és maszkolással fújtam rá vékony vonalakat. Valóban termetes lesz :) 67 cm hosszú. A szerszámokról próbálok jobb képet feltenni majd. És valóban az első saját készítésű hajóm. Egy makettet építettem előtte műanyagból semmi többet.
Köszi mégegyszer.

üdv Laci
Exodus
2011.01.22. 21:26:44
Szia!

Nagyon nagy elismerésem igazán gyönyörű a munkád!!!
Csak így tovább...
Nagyon várom a fojtatást.
Én is a hosszabb kényszer szünet után folytatom a "Trinidad"-dot
Aztán a gályák iránti szenvedélyem gyümőlcseként egy Tiremist is lehet hogy építeni fogok, de ez a jövő zenéje még.

Modellezői üdvözlet István alias Exodus
croc1
2011.01.23. 17:30:33
Nagyon köszönöm az elismerést.
Jól esik főleg így kezdőként.
A gályán már csk néhány apróság van vissza és elkészül teljesen.
Mindenképp lesz folytatás a tervek már megvannak, sőt el is kezdtem kidolgozni a munkamenetet.
Persze cikk készül majd róla folyamatosan.
Sok sikert a munkához, és köszönöm még egyszer
üdvözlettel Laci
meleg.mihaly@freemail.hu
2011.01.27. 17:40:15
Üdv Croc1. Örülök, hogy valaki még sk. késziti hajóit.Javasolnám a kötélzeten a natur szint,fonás után méhviasszal áthuzva mert ugy nem bolyhosodik.Funéros cégeknél kitünő hulladék un.késfát lehet beszerezni,kilós áron.Végül gratulálok,kiváncsi vagyok a következőre. Misi
croc1
2011.01.27. 20:44:21
Üdv Misi

Nagyon köszönöm a tippet gondolkodtam rajta, hogy mit kellene tenni vele mert nem illett a hajóhoz.
Mindenképp megpróbálkozom vele tulajdonképpen készen van csak apró finomítások vannak vissza akkor teszek fel egy utolsó képet róla. A következő munkámról már vannak fent képek igaz nagyon az elején járok vele.
Cocca anseatica név alatt megtalálod
Még egyszer köszönöm a tippet és persze a gratulációt is.
üdv Laci
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció