Pintér György - Múzeumi krimik
Elsősorban köszönet Szépréti István Exodus-nak a tökéletes tervrajzokért,amit közzétett.
Életem első saját készítésű hajómodellje.
A Ceasar Bireme Romana gályamodell.
Sok gondolkodás és harc árán sikerült eljutnom arra a pontra,
hogy elkezdjek építeni egy számomra
igazi kihívást jelentő hajómodellt.
Nem szerettem volna túl bonyolult és nehéz kivitelezésű hajónak nekiállni, ezért esett erre a választásom.
Ezt javaslom minden kezdő építőmesternek.
Előbbit nem is bántam meg, mert mint rájöttem,rengeteg tapasztalat szükséges egy hajómodell elkészítéséhez.
Jelen helyzetben az egyszerűség miatt első alkalommal sikerélmények tömege zúdult rám, ellenben egy bonyolultabb modellnél valószínűleg kudarcok sora jött volna,ami szerintem elveheti egy kezdő lelkesedését.
Visszatérve az építésre,sok dolgot ellestem
és sok dolgot a magam módján másképp csináltam.
Sajnos az első időszakban akkora volt a lelkesedésem,
hogy elfelejtettem fényképeket csinálni. Így marad a leírása. Exodus-hoz hasonlóan a hajó gerincét fenyőlécekből vágtam ki,
ezek kb 10 mm vastagságúak voltak,amit másképp csináltam.
A tervrajzot 1:50-es nagyságba felnagyítottam,és ezt a méretet nyomtattam ki.
Így a rajz egyben sablonként is szolgált az elkészítendő alkatrészekhez.
Ezeket rajzoltam át a lécekre és vágtam ki.
A gerinc összeállítása után a palánkozáshoz
gyógyszertárban vehető nyelvvizsgáló lapocskákat használtam,amit félbevágtam,ebből készült a palánkozása a hajónak.
Az orr-és farrészt több egymáshoz ragasztott
lécből hagyományos "reszelj sokat" módszerrel alakítottam ki.
Amikor elkészült, a réseket fatapasszal javítottam,
amit nem javaslok senkinek,
mert csúnya felületet eredményez,száradás után elreped,
semmi haszna.
A következő próbálkozásom sima autójavító gitt volt,
ami teljesen bevált.
A hajó sok javítgatás és rengeteg csiszolással töltött óra után került a festésre.
Az árbocrúd megmunkálását egyszerűsítettem,
befogtam az asztalhoz rögzített fúrógépbe és,
folyamatos forgás mellett szépen csiszolóval elvékonyítottam,
majd kialakítottam a végleges formáját.
Sikerült a festést is elkészítenem. itt adódott némi bonyodalom eleinte, amin sokat bosszankodtam, mivel nem akart a festék egyenletesen takarni,tönkrement a kis kompresszorom és hasonló dolgok. Ennek ellenére ( sajnos a vakus fényképek nem adják vissza a valóságot ) problémák sorozata adott egy olyan jellegű festést, ami nagyon hasonlít egy igazi harcoló gálya kinézetéhez.
A minták elkészítésénél az alap zöld színt körbe maszkoltam így festettem fel,
majd a sárga szín is maszkolás segítségével készült el.
Ezt követte a díszítő minta festése ami nehéz feladat volt számomra mert nem állt kézre és a finom mozdulatok igen csak nehézzé tették ezt a részt, de sikerült.
Pihenés képen elkészítettem a horgonyt
mi az orr rész kireszelése után már gyerekjátéknak tűnt.
A korlát elkészítéséhez tűreszelő segítségével készítettem egy negatív mintát.
Ezzel egész jól sikerült egyforma korlát oszlopokat készíteni.
Szintén sablon segítségével készítettem a kötélzet feszítő csigákat.
Abban az esetben ha a lyukak nem egyforma helyre kerülnek akkor a feszítő kötelek nem lesznek párhuzamosak.
A sablon segítségével ezt elég jól sikerült megoldani.
A kötélzet egy részének elkészítése megtörtént, de még nem teljes ennek a munkálatai folynak még. A kötél anyagának megfelelő fonalat egy bőrdíszműves ismerőstől sikerült szereznem szerintem egész jól illik a hajóhoz.
Sikerült a teljes kötélzetet elkészíteni. Felkerült az orr vitorlához szükséges árboc, illetve ennek a kötélzete is.
A vitorlák elkészítéséhez fehér szövetet használtam, amit egy sablon segítségével csíkosra festettem ( nem sikerült túl jól varrónőnek biztosan nem megyek :) ) Viszont a véletlen úgy hozta, hogy egy egész jó dolgot sikerült alkotnom rajta.
A fő vitorla oldal behajtása alá betettem egy-egy réz drótot ami nem látszik. Viszont az elkészült vitorlának egész jó formát ad a megfelelő ívre hajlítás után.
A figyelő torony átfestése megtörtént amit nem bántam meg így sokkal jobb formát mutat.
Az evező elkészítése előtt lazításként megcsináltam a kormányszerkezetet amelynek során érezhettem mi vár rám a rengeteg evezővel. :)
Ezt követte az evezők elkészítése ami mennyiségét tekintve nem kevés feladattal járt.
Ami ennél is nagyobb gondot okozott az az elkészült evezők stabil rögzítése a hajóra. Mivel egy normál méretű felület sem volt amihez ragasztani lehetett volna ezért nem volt könnyű de fa ragasztó segítségével elég stabilra sikeredett.
Most a gályarabokat védő rácsok vannak soron egyszerű, de vacakolós munka.
Természetesen a további folyamatokról is írok majd, ami már nem sok van.
ui:szívesen veszem a tanácsokat véleményeket segítségeket.