Ceasar Bireme Romana (Római gálya Kr e:2.évszázad)

Római gályamodell

1:50, Saját építés (2008)
Pintér György - Múzeumi krimik ELŐSZÓ:

Erről a gályárol,csak annyit, hogy elég hiányos az adathalmaz,melyet
az épitése során nekem kellett kibővitenem.
Teljesen kézzel készített múzeumi kivitelezésű,kórhű paraméterekkel
rendelkezik.A hajótest tőkézett és úszóképes...

A hajótest megépítésénél hiányos a tervek részletes bemutatása,mivel magáról a hajóról csak pár rajzom volt!


CEASAR BIREME ÉPITÉSI FOLYAMATA:

A (Caesar birema romana Kr.e.120.)

• A hajómodell méretaránya : 1:50
• A hajómodell hossza : 68cm
• A hajómodell magassága : 62cm
• A hajómodell szélessége : 25 cm


A bordázattal kezdtem,a tagolt gerinc megoldásán állapodtam meg.Itt látható még a nyers,de már alakot öltött gerinc. Fölcsiszolva, és kiszúrva a bordák helye. 11 bordát kap a hajótest.A későbbiekben helyezem fel a döfőorrot és a fartőorrot, mely rendszerint egy haluszonyt imitál.(((lásd kép1.)))

A törzsponti bordák, kiszúrva így néznek ki…(((lásd kép2.)))

A törzspontból kiindulva a két átmeneti formabordák…(((lásd kép3.)))

Az orr, és a tat felöli mellvédbordák(((lásd kép4.)))

Szintúgy…..(((lásd kép5.)))

Fel is ragasztottam őket a helyére, száradás elteltével utána kell igazítanom, mert ez még nem a végleges állapot,a hiányzó kiegészítők még nincsenek a szerkezeten.(((lásd kép6.)))

Az evezősők szintjének a lejárónyílása és a bástya alatti nyílás is ki van vágva.(((lásd kép7.)))

Az árbóctőkének az alapját is behelyeztem a hajótest közepébe.(((lásd kép8.)))

Nyílás1.(((lásd kép9.)))

Nyilás2.(((lásd kép10.)))

Elkezdtem a mellvédrámpa felragasztását.(((lásd kép11.)))

A döfőorr és a fartőorr is készen, ezekre megy rá majd a stukkós alak és a haluszonyszerű gallion.A palánkozást (akácból) készítettem el parkettás elrendezésben tagolva,a hajlítást nagyon nehéz lett volna kialakítani az erős ívesedés végett .(((lásd kép12.)))

Itt már fel van csiszolva a hajótest és be van tömítve.Elkezdtem a pácolást hagyományos diópáccal…(((lásd kép14.)))

Az oldalpalánk a kémlelőnyílásokkal is elkészült, csak még fel kell csiszolni.(((lásd kép15.)))

A haluszonyszerű gallion is fent van a taton.(((lásd kép16.)))

Az orrfelöli stukkó is fel van rakva.(((lásd kép17.)))

Alakul…(((lásd kép18.)))

A kettő db kormánylapáttőke egyike az ábrán. Már ki is van fúrva,ahova a navigációs kormánylapát lesz bandázsolva.(((lásd kép19.)))

Itt a fedélzeti lejárólépcsőt szemléltetem…(((lásd kép20.)))

Az evezős blokkok a végleges formájukban.(((lásd kép21.)))

Kész a far felöli oldalpalánk is,össze is van dolgozva a hajótesttel.A bástya is fel lett helyezve…(((lásd kép22.)))

Aztán ugyanez van az orr felöl is!(((lásd kép23.)))

Lejavítás, részletes felcsiszolás után a színezés, és a különböző minták felfestése után az első itatólakkozás és a második tömitőlakkozást követte még 3 eljárás.(((lásd kép24.)))

Elkészült a modellsólya is, de a védőfilc és a táblácska az később kerül rá.(((lásd kép25.)))

32 db evező a kettő db kormányevezővel is készen van, itt már a lakkozás utáni száradási fázisban vannak.(((lásd kép26.)))

A megfelelő helyükre tettem őket…(((lásd kép27.)))

Elkészítettem az egyetlen árbócot,amit közben már le is lakkoztam és a helyére tettem a tuskóba.(((lásd kép28.)))

A jó előbb említett navigálókormány-evező majdnem kész állapotban, mert még a végszarvat nem raktam rá,amely összeköttetésben lesz a vitorla fordítókötelével.(((lásd kép29.)))

A teljes fedélzet a lakkozás utáni száradófázisban.(((lásd kép30.)))

Itt a gallionra felhelyezett pajzsot szemléletem.(((lásd kép31.)))

Elkészítettem a bábos korlátokat is.(((lásd kép32.)))

Az orrvitorlarúd…(((lásd kép33.)))

Itt már előrehaladott az állapot,mert már a kötélzet java fel van szerelve,bele van húzva a különböző blokkokba,és természetesen a vitorlarudak is össze vannak szerelve.(((lásd kép34.)))

Az alsó blokkok bandázsai.(((lásd kép35.)))

A felszerelt kormánylapát, a forditókötélhez csatlakozva.(((lásd kép36.)))

Íme távolabbról…Az orrvitorla és a zászlórúd még hátravan…(((lásd kép37.)))

A horgony!(((lásd kép38.)))

A szenátusi vezérsátor is fennvan.(((lásd kép39.)))

A zászlósrúd is szerelt állapotban van.(((lásd kép40.)))

Az orrvitorlarúd is szerelve.(((lásd kép41.)))

Ez a gálya már majdnem készen van, még hátravan a vitorlavásznak legyártása és a felszerelése a hajóra.(((lásd kép42.)))

Minden a helyén…(((lásd kép43.)))

Az igazi action…(((lásd kép44.)))

És késsz….(((lásd kép35.)))

Képmontázs a Ceasar Birema Romana gályamodellről...-----------))))))


A GÁLYA TÖRTÉNETE:

Ez a tipikus római hajó az ie I. században jelentek meg tipusként... Azokban az időkben a római hatalom uralta a Földközi-tenger több mint 60 százalékát. Igen nagy kötelékek futottak ki a termékeny Nílus területeire, mert nagy szüksége volt Rómának a növekvő élelmiszeragglomeráció ellensúlyozásában. A hajó tehát inkább kereskedelmi célokat szolgált.Máshol a rómaiak fejlett harcmodorát demonstrálta. Számos ábrázolást tudhatunk be a korai főnicíaiak hajóiról és e hajók rendkívül hasonló formában készültek . Az erős,robosztus ám kecses fedélzet, tágas keelbased fa hajótest, palánkolt és zártfedélzetes. Mindez lehetővé tette a saját tömeg(így a hasznos súly)növelését.A hajó nem volt nagy,de a szigorú fegyelem (szankciók) igen hatásos harci erőt eredményezett.A faroktámasz általában egy hattyú nyakát és a fejét utánozva igen inpozáns volt a gálya farában. A hajótest kettős végű volt,tehát kiszámithatatlan volt a hadszintéren,mert bármikor bármely irányban tudott navigálni.
Ezeket a hajókat mindössze egy árboc támogatta és un.forestay, feszítővel és a deadeyes segítségével rögzítették. A négyszögletes vitorla hevederben végződött,és erre az árbocra húzták fel a vitorlát,mely ún clewed brails tipusu volt. A nagy szár-post orrárboccal vagy Artemon árbocal segíthették erős széljárásban a hajó előrehaladását és ezt tette a hajót sokkal irányíthatóbbá.A rügy-vitorla a szenátusi zászló felvonására szolgált.
kép1
kép1
Rajz - 1
Rajz - 1
Rajz - 2
Rajz - 2
Rajz - 3
Rajz - 3
Rajz - 4
Rajz - 4
kép1
kép1
kép2
kép2
kép3
kép3
kép4
kép4
kép5
kép5
kép6
kép6
kép7
kép7
kép8
kép8
kép9
kép9
kép10
kép10
kép11
kép11
Kép12
Kép12
kép14
kép14
kép15
kép15
kép16
kép16
kép17
kép17
kép18
kép18
kép19
kép19
kép20
kép20
kép21
kép21
kép22
kép22
kép23
kép23
kép24
kép24
kép25
kép25
kép26
kép26
kép27
kép27
kép28
kép28
kép29
kép29
kép30
kép30
kép31
kép31
kép32
kép32
kép33
kép33
Kép34
Kép34
kép35
kép35
kép36
kép36
kép37
kép37
kép38
kép38
kép39
kép39
kép40
kép40
kép41
kép41
kép42
kép42
kép43
kép43
kép44
kép44
kép45
kép45
Ceasar Bireme Romana római gályamodell Kr.e 120 inc
Ceasar Bireme Romana római gályamodell Kr.e 120 inc
2009.12.09.
Utolsó módosítás: 2010.01.05.
Exodus, Székesfehérvár
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
part
2010.01.05. 17:32:35
A makett nagyon szép, a köréje kanyarított ismertető viszont csapnivaló.
Tele van pontatlanságokkal és marhaságokkal, javaslom mielőtt CTRL+V megy egy adott szövegre ellenőrizd annak
helyességét, gondolok itt Trajanus hadúrra meg a többi ostobaságra.
Ez viszi a prímet hülyeségek között:"A hajó tehát inkább kereskedelmi célokat szolgált.Máshol a rómaiak fejlett harcmodorát demonstrálta"
Akkor ez most mi is volt? Hadigálya vagy kereskedelmi hajó?:)
Ha ez biremisnek készült akkor nagyon tetszetősre sikerült, komoly meló lehetett az építése, gratulálok!
Exodus
2010.01.05. 18:08:44
Kedves Part!

Nagyon szépen köszönöm a kritikát teljeségel igazat adok, mert ugyan is még eddig nem sikerűlt a két sorevezős (Biremis)hajóról történetet olvasnom sehol!
Tiremisekről főleg a görög gályákról vannak,egyébként tervemben is van egy olyat építenem belátható időn belűl.
Azt tudom ígérni, hogy hamarosan egy ütős tanulságos története lessz ennek a gályának is,csak még ez folyamatában van...

Még egyszer elnézést kérek tőletek és köszönöm a jelző kritikát!

Modellezői üdv: Exodus
meleg.mihaly@freemail.hu
2013.04.16. 09:14:09
Üdv. Nagyon megtetszet a maketted, kedvet kaptam, hogy megépitsem de nem tudom hol tölthetném le, mivel olvastam,hogy feltöltötted. Ha volnál szives megirni a hozzáférést megköszönném. Tiszt.: Meleg Mihály
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció