Pintér György - Múzeumi krimik
Itt az első cikkem egy saját építésű civil járműről, amit szeretnék nektek bemutatni és egy kis kedvet csinálni a saját kútfőből kipattant ötletek megvalósításhoz. Az építés még nem ért véget, a képek a jelenlegi állapotot tükrözik.
A kezdetek
Hol is kezdjem? Mindig is érdekeltek a különböző terepjárók. Itt nem a divatterepjárókra gondolok, hanem a többcélú praktikus járművekre, amik szorgalmasan végzik mindennapi feladatukat.
Leszűkítve a kört egy adott kategóriára, most én azokat vettem szemügyre, amelyek szerkezeti kialakításukból adódóan oldalanként akár négy gumiabronccsal is rendelkezhetnek, vagy éppen lánctalppakkal. Formájuk meglehetősen szögletes, viszonylag egyszerűen kivitelezhető.
Sokat ültem az internet előtt és azon tanakodtam, hogyan tudnék egyet csinálni. Venni nem igen lehet ilyet, és még olyat sem találtam, aki ilyen makettbe vágta volna a fejszéjét.
Először gumikerekeset akartam építeni, de a megfelelő gumiabroncs és felni hiányában ezt – egyenlőre - elvetettem. Így maradt a lánctalpas változat, ami formájában hasonló mint a gumikerekes.
Itt jött a probléma. Honnan szerezzek lánctalpat és futógörgőket? A vaterán szétnéztem, és találtam egy 1/35-ös Tamiya M41-es tankot. Össze volt ugyan rakva, és picit hiányos is volt, de ami nekem kellett, minden benne volt. Az 1/35-ös méretet saccra jónak ítéltem meg, hiszen ez a méret 1/24-ben kisebb lesz, de egy kis szerencsével pont belefér az elképzelésembe.
A tankot megvettem, a csomag megjött, lehetett tervezgetni!
A terv
A lánctalp alakja, szélessége, hossza adott volt. Ezen változtatni nem akartam, mert a Tamiya olyan jól megoldotta a lánctalpvégek összelapolását, hogy kár lett volna azt szétbarmolni. Tehát nem építhettem meg egyetlen, már létező járműnek sem a kicsinyített mását, hiszen azok merőben eltérő formájú és méretű lánctalpakkal futnak.
Így maradt a saját elképzelésem megvalósítása, amiben természetesen felfedezhető az a formavilág, ami ezekre a gépekre jellemző.
Kezdődött a méricskélés. A jármű hossz a lánctalp miatt adott volt, de kiderült, hogy az én lánctalpaim keskenyebbek a gyakorlatban használtaktól, tehát a gépnek is egy picit keskenyebbnek kell lennie. Kitaláltam a meghajtó görgők és a futógörgők helyeit, illetve nagyságát.
Megvoltam az első méretekkel, rajzoltam egy kezdetleges vázlatot, és végül kartonból ügyesen összedobtam egy DEMO modellt. Ezt azért csináltam, mert kíváncsi voltam az összképre, hogyan nézhet ki valójában. Célom tehát egy „viszonylag” rövid (a jármű hosszát a lánctalp hossza behatárolta) és egy „viszonylag” keskeny, jó manőverező képességekkel rendelkező jármű megépítése volt. A felépítményt illetően első nekifutásra én egy egyszerű platóra gondoltam, ami építés közben egy utasszállító kabinná alakult.
Az építés
Az építésnél 0,5 és 1 mm-es sztirollapokat használtam, illetve olyan makett alkatrészeket, amik megmaradtak régebbi építésekből.
Első lépésként a futógörgők átmérőjét 18 mm-ről 22 mm-re növeltem sztirollal.
Következett az alváz, amit a korábbi rajztól eltérően kicsit átterveztem. A hasmagasságot picit megnöveltem, mivel a futógörgők felfüggesztési pontjait lejjebb raktam.
A görgők felfüggesztését a tankból vágtam ki, amiken a tengelycsonkokhoz toldva lett kb. 4 mm az én méreteimhez illeszkedve.
Az alváz elkészült, elől kivágtam a meghajtó görgők kihajtásának a helyeit, amiket szintén a tankból vágtam ki.
Folytatva a munkát, elkezdtem az alváz feletti vízszintes „fogadórészt” kialakítani, valamint a vezetőfülkét összeépíteni. A vezetőfülkét kétszemélyesre terveztem, kialakítottam mögé egy kicsi burkolatot. A motor – tegyük fel - a fülke alatt található, és egy nagyobb javítás esetére a fülke előre billenthető (a billentést nem építem meg). A fülke mögött lévő kicsi burkolatot úgy alakítottam ki, hogy a két oldala fix legyen (ez remélem a fotókon látható), és a bekarcolt két panelvonal közötti középső rácsos rész elvileg kiemelhető a két fogantyúval.
A burkolatot egyébként azért építettem hátra, mert a „viszonylag” kicsi járműben nem találtam valósághűnek a fülke alá, egy helyre összesűríteni a szerkezeti elemeket. Így a fülke mögött a rutin jellegű feladatok elvégezhetőek, ide került a vízhűtő, hűtővíz kiegyenlítő tartály, és itt lehet az olajszintet is ellenőrizni, stb... Hogy ezeket majd mennyire építem ki, még nem tudom, sok nem fog látszódni belőlük, ezt majd menet közben meglátom.
A fülke mögött lesz egy bukókeret, ami most úgy néz ki, mint egy hinta állvány. Ezen a kereten lesz pár ködlámpa, egy villogó, antenna, és ez a keret tartja stabilan a kipufogócsövet és a levegőszűrő házát. Így a fülke nyugodtan előrebillenthető, és nem esik a szerelők nyakába a kipufogócső, vagy a levegőszűrő háza.
Lassan elkészül az utaskabin is a szükséges feljavításokkal (kapaszkodó a plafonon, szellőzők, létra, tetőláda és csomagtartó, stb). Még van munka vele bőven, de ahogy az időm engedi, próbálok haladni vele.
A fotókat időrendi sorrendben próbáltam rakni, többek között az ihletet adó fotók, a DEMO modell, és az építés egyes fázisai is megtalálhatók köztük.
Összeállítottam egy listát az eddig felhasznált alkatrészekből:
- 0,5 és 1 mm-es és átlátszó sztirollap,
- 1/35 Tamiya M41 tank: lánctalp, görgők, futóműalkatrészek, rekeszajtók,
- 1/25 AMT alkatrészek: CB rádió, műszerfal, lámpák, villogó, és egyéb apróságok,
- 1/24 Fujimi: kormány,
- rézháló, rézdrót,