Pintér György - Múzeumi krimik
A római gálya utáni következő munkám.
Életem első építéséből sokat tanulva, ezt már kicsit másképp csinálom majd.Minden részletről írok majd, de mint a hajó,a cikk is az elején jár még. Sajnos semmiféle leírást a hajóról magyar nyelven nem találtam, akinek esetleg van információja erre vonatkozóan, azt nagyon megköszönném.
A hajó története
Az olasz Cocca a német Kogge földközi-tengeri megfelelője volt.
A két nagy kikötővárosnak Genova-nak és Velencének megvolt a saját hajóépítési stílusa ahogy más nagy kikötővárosoknak is pl: Marseille-nek vagy Ragusának. Sajnos ezekről a sajátosságokról nem sokat tudunk. Minden estere ezek a sajátosságok eredményezték a Cocca egyedi formáját és stílusát.
Egy kis történelem
A keleti tenger kalózait 1398-ban a Német Rendek kiűzték a gotlandi támaszpontjukról, akik ezt követően a fríz törzsfőkkel szövetkezve folytatták fosztogatásaikat.
A hamburgiak, hogy véget vessenek garázdálkodásaiknak flottát küldtek ellenük, amelynek élén a teljes nevén "Tengeren kalandozó erős szarvú tarka tehén" állt. Típusát tekintve egy Cocca-hoz nagyon hasonló erős háromárbocos hajó volt. Az 1401-es helgolandi ütközetben sikerült legyőzni és foglyul ejteni a kalózok vezetőit és 150 társukat. A kalózvezér és társai a Hanza szövetséghez tartozó Hamburgban fejezte pályafutását ahol lefejezték őket.
Az építésről
Mint írtam, sokat tanultam az előző építésből, persze még mindig nem eleget. Viszont nagyon sok jó és hasznos információt kaptam Dasboat barátomtól.
Azoknak, akik nem tudnak, vagy nem szándékoznak sok pénzt költeni az alapanyagok beszerzésére,szintén hasznos tanácsok lehetnek ezek.
A képen látható a hajó gerince felrajzolva, ez egy 3mm vastagságú úgynevezett préselt lemez, ami hivatalosan a zöldségárusoktól beszerezhető citromosláda anyagából van. Amint látszik,egész jó minőségű, és jól megmunkálható anyag. Ez az összeállítási rajzon is látszik.
A fedélzet is ebből az anyagból van kivágva. Ezt követően vékony asztalosok által használt kb. 0,3 mm vastag farostlemez borítást kapott. A hajó orra egyszerű fenyőlécdarab, ami a beragasztást követően lett az orrnak megfelelő formára reszelve és csiszolva.
Ezt követte a hajó palánkozása. A képeken is látszik, hogy ez a munkafolyamat is sokkal nagyobb tapasztalatot igényel, mint amivel jelenleg rendelkezem, azért bírkózom a dologgal. Viszont a hajó bal oldalának elkészítése után a jobb oldal sokkal könnyebben ment (tudom, mindenhol azt írják, hogy egyszerre kell a jobb és bal oldalon haladni), de így nekem sokkal egyszerűbb volt. A palánkok után egy adag csiszolást követően jött a jól bevált gitt. Lehet sokan ellenzik ezt a megoldást, de nekem bejött. Elsősorban a kisebb hibákat tökéletesen el lehet vele tüntetni, másodsorban egy elég erős tartást is ad a hajónak.
Hamarosan következik amire már nagyon várok. A hajó oldalának végleges burkolata sötétbarna farostlemezzel.
Végre nekiláttam a palánkozásnak. Ez sem egyszerűbb, mint bármi a hajó elkészítése során. Egész jól haladok vele, amikor teljesen kész lesz, akkor kap még egy csiszolást és egy kis viaszos bevonatot.
Elkészült a palánkozás, amint a képeken is látszik, ennek során rájöttem, hogy az összkép tökéletességéhez szükség van tökéletes munkára. Ez azért szakértő szemmel hagy némi kívánnivalót maga után, ennek ellenére elégedett vagyok az eredménnyel.
Elkészült a hajó felépítménye részben. Ez inkább időigényes, mint nehéz munkának bizonyult. Teljesen azonos anyagok lettek felhasználva, mint a hajótest építésekor. A rajzok alapján azonosan is lettek elkészítve mint a megelőző darabok. Az ütköző fák elhelyezése egy kicsit több fejtörést okozott a hozzá szükséges anyag kiválasztása miatt. A végleges döntés a sütő begyújtásához használt vastag, erős gyufaszálra esett. A használat előtt forró vízben kifőztem, így egész használható, hajlíthatóvá vált. A maradék szegélyt sima gyufaszálból csináltam meg. Némi csiszolás és javítás van még vissza, néhány apróság elhelyezése és már festhető is.
Természetesen erről is lesznek fent képek.
Továbbra is várom az építő kritikákat most már kíméletlenül!