Csiszolatlan gyémánt - avagy pokolból a mennybe

BRM-1

1:72, ACE (2000)
Pintér György - Múzeumi krimik A mai napon bátor és nem kicsit felelőtlen lépésre szántam el magam. Elővettem a szekrény mélyéről egy kis,poros dobozt, melyet egy nagyon kedves, jó barátom ajándékozott nekem. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy annyira nem is vág nálam témába, mert ritkán építek 1/72-ben, de éppen kukába kívánták hajítani,és ezt nem hagyhattam. Az építésről még nem születtek különös elképzeléseim, én sosem vettem volna meg ezt a kitet.
Valami beteg, perverz módon mégis vonzódom hozzá.
Ígérem, ha nekilátok, akkor arról cikk is lesz!

A fotók magukért beszélnek!
Korszakalkotóan igénytelen és mocskos kivitelezés, igazi "HARC"-kocsi.

Építés:
A csúcsminőségtől nagyon-nagyon messze elmaradó kit, valahogy mégis magával ragadott,és elhatároztam, lesz ami lesz,megépítem. Egy hetet adtam magamnak, ha nem sikerül ez idő alatt valami értékelhető(saját mércémmel értendő) eredményt produkálni,akkor kuka.

A típusról nem sokat tudok, csak néhány fotót találtam,leírásokat nemigen. Miután a BRM a BMP család tagja, folyton átlinkeltek a keresők az alapmodellre. Megadtam magam,és a meglévő néhány kép alapján megkezdtem az építést.

Az összerakás kissé egy vödör puzzle-ra emlékeztetett, a rajz alapján nem volt könnyű azonosítani az egyes elemeket, melyek cseppet sem hasonlítottak a képen szereplőkre.
A teknővel kezdtem a munkát. Lesorjáztam a fenéklemezt, párhuzamossá tettem a két oldalát, majd hozzápróbáltam az oldalsó darabokat. Itt nyilvánvalóvá vált, hogy a gyártó által a fenéklemezre készített, merevítést szolgáló részeket sürgősen ki kell vágni, mert eltorzítják az egész járművet.

A test felső része viszonylag könnyen illeszkedett, leszámítva, hogy a gép orrán lövészárok-méretű hézag tátongott. A farnál a hátfal kb 1,2-1,5mm -rel volt magasabb a kelleténél(de legalább nem alacsonyabb volt!). Ennek kijavítása és az elmaradhatatlan lövészárok effektus megszüntetését követően a test egyben volt. Feljavításként a járgány hátulján lévő légzőpipát, mely keresztmetszetében egy tojásra emlékeztetett, drótra cseréltem. A rögzítőbilincsek maradék fotómaratás hulladékának felhasználásával készültek. Az orrára lámpavédő került rézdrótból.

Következhetett a futómű! Látszólag minden rendben. A lánchajtó kerék sorjából való ki- illetve újrafaragását követően, ideiglenesen a helyére illesztettem, majd rápróbáltam a takarólemezt. Ekkor döbbentem rá, hogy a lánchajtó kerekek kb 0,5-0,8mm-rel vastagabbak a kelleténél és a takaró lemez is legalább duplája az ideálisnak. A kerekeknél a megoldásra csak egy mód ajánlkozott, a két fél közötti részt tudtam csökkenteni. Ez viszont további aggodalomra adott okot.Hogy fog beférni a lánctalp?

Ezzel meg is érkeztünk a készlet leggyengébb pontjához. A félszemenkénti lánc nem hogy a hajtókerekekkel nem volt köszönőviszonyban, de a görgők sem fértek rendesen a vezetőtarajok közé. Komoly mennyiségű csiszolás következett. Arról nem is beszélve, hogy a láncot mindezek előtt ki kellett vésni a sorjából...

A páncéltest és a lánctalp mellett a torony sétagaloppnak tűnt. A gyártónak nem erőssége a forgástestek létrehozása. Az ágyúcsőből mindössze a méretét tudtam felhasználni! Húzott szálból készült az új löveg. A ködgránátvetők egy 1/35 T-72-re is nagyok voltak, ezeket szintén az előbb említett technikával pótoltam.

A festés már kifejezetten élmény volt. Egyfajta katarzis!
Alapszínnek a Model Master 4807-es Russian Armor Green akril festékét választottam. Az árnyalattal nagyon elégedett voltam. Száradás után kellemes fényes felületet kaptam, melyen jól lehetett dolgozni a Koh-i-noor cég műszaki tus tintájával. A futógörgők gumírozását Gunze H77 Tire Black-kel végeztem, majd átködöltem a jármű alsó részeit H313-mal.Akril matt lakkal fixáltam.

A száradási idők kitöltésére belekezdtem egy vinyettába. Az alap rózsaszínú sztirolhab lapból készült. Első lépésként a még festetlen lánctalpat vékonyan átecseteltem Etil-acetáttal és belenyomkodtam a felületbe, így hibátlan lánctalpnyomot kaptam. Ezt követően az egész lapot színeztem,és statikus fűvel "befüveztem". A fa egy kiszáradt bokor gyökeréből készült, barna tussal átmosva. A kövek a kertből kerültek a "képbe" a bokrokként szolgáló mohával együtt. A kerítés fogpiszkálóból és egy francia sajt dobozából készült.
Végül egy kis sarazás következett, melyet a Tamiya 3d-s időjárás "rúzsával" követtem el.
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
6
6
7
7
8
8
9
9
10
10
11
11
2009.06.06.
Utolsó módosítás: 2009.06.15.
Icebreaker, Gyál
Köszönet a makettért Zsiga Lászlónak (alias Kuta).
Köszönet a folyamatos kontrollért Varga Róbertnek (alias Russel), Király Ernőnek és a hozzászóló fórumtársaknak!
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
borisz
2009.06.15. 13:55:22
Egész szép lett! Viszont annyit elmondanék, hogy a kötényt/szoknyát csinálhattad volna fémből! Pl.: alu grilltálca, vagy teamécses tokja teljesen jó erre a célra.
sipiricsi87
2009.06.15. 13:56:26
Üdv!
Előre is bocsánatot kérek, ha kicsit civilizálatlanul fogalmazok.
Ahhoz képest, hogy menyire le lett hurrogva eleinte a kit, igencsak igényes és szép alkotást láthatunk. A méretaránynak megfelelő részletességgel, kivitelezéssel.
Ez a jó példa, hogy sorjás, pontatlan makett miatt nem kell egyből sírógörcsöt kapni. A gyakorlott kollégák, meglátják benne a lehetőséget, a kezdőbbek, pedig gyakorolhatnak.
Személy szerint én már kényelmetlenül érzem magam, ha egy-egy munkadarabon nem kell sorjázgatnom, csiszolgatnom (akár sokat is)
Amit pedig nem szabad elfelejteni (legalább is szerintem) még a legrosszabb, legigénytelenebb makett is tökéletes mutat roncsként egy diorámán.
Egy szó, mint száz: A makett szép lett, nekem nagyon tetszik.

U.i.: ha pedig vki hasonlóan "rossz" minőségű kit-et kap, az szóljon, én megszabadítom tőle... ;D
meyer83
2009.06.15. 17:35:49
Üdv!

Ha egy kicsit közelebbi, kevésbé életlen és kevésbé sötét képet is felraknál, könnyebb lenne értékelni a munkád, végtére is azért vagyunk itt, hogy tanuljunk a kritikákból, észrevételekből és nem azért, hogy jól beállított fotókkal rejtegessünk a makettünk valódi színvonalát. Inkább itt szembesüljünk a hibáinkkal és korlátainkkal, mintsem az itteni dicséreteken felbátorodva egy makettversenyen indulva, élesben hívják fel a figyelmet a hiányosságainkra.
G-cart
2011.01.18. 08:33:09
Szia!
Gratulációm a már-már fanatikus munkádért! Biztos vagyok benne, hogy ezek az orosz harcjárművek sokkal népszerűbben lennének a korosztályomba tartozó makettezők körében, ha eleve olyan minőségű maketteket kapnánk dobozban, mint amilyet a végére "faragtál".
Hogy negatívumot is írjak: nekem a fa nem tetszik, nagyon látszik a gyökér jellege.
Üdv: G'
Icebreaker
2011.01.18. 09:21:31
G-cart!
Köszönöm! A fa már nekem sem jön be annyira, de tekinthető kiszáradt kecskefűznek és az pont ilyen.:-D
Sajnos idő hiányában mostanában nem-igen vállalnék be egy újabb hasonló vasat, pedig a cimborámtól elmartam még egy Type-59-est is...
Luthor
2011.01.18. 12:11:34
sipiricsi megszabadít tőle, ha akarod...
tankos_srac
2011.01.18. 12:49:57
Ez szép munka volt, gartulálok a végrerdményhez!
Icebreaker
2011.01.19. 06:25:15
Luthor!
Ezt nem igazán értem.

tankos_srac!
Köszönöm szépen!

miles Christi!
Vészesebbnek látszik, mint amilyen. Különben meg inkább legyen több az anyag benne, mint kevesebb.:-)
Farkas_Máté
2011.01.19. 16:54:34
Ó, Te azt hiszed, hogy ez durva sorja? Van egy régi szovjet Szu 2-esem, vagy valami hasonlóm 1:72-be!Na azon az öntőkereten a műanyag 60%-a sorja!Már bele se lehet kezdeni, annyira rossz minőségű! Egyébként szerintem a makett elég szép lett.
hobbista
2011.01.23. 17:53:58
Mind a makett, mind a dioráma nagyon szép lett. Igazi harcos vagy. Csak így tovább.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció