Pintér György - Múzeumi krimik
A kanadai cég gyártmánya elsősorban a vietnámi események kapcsán lett ismert, de a világ minden táján kivette a részét a szállítási feladatokból. Üzemeltetői közé tartozott a gyártó országon kívül az USA, Kolumbia, Costa Rica, Svédország, Spanyolország, Gána, Uganda, Kenya, Zambia, Tanzánia, Libéria, Kamerun, Omán, Abu Dhabi, Kuwait, Irán, Ausztrália, Thaiföld, Malayzia, India és Dél-Vietnám, tehát elterjedt repülőről van szó, viszonylagos ismeretlensége ellenére, és korát meghazudtolva még ma is sok példánya szeli az eget. Továbbfejlesztett változatát (DHC-5) Buffalo névre keresztelték.
A makettet természetesen a szintén kanadai Hobbycraft-nak köszönhetjük, szó szerint, mert ezúttal egy aránylag használható terméket sikerült alkotniuk. A nagyméretű kartondoboz mindössze 86 elemet tartalmaz, mert a belső terekre nem sok figyelmet fordítottak. A kabin alapszintű, a szarvkormányok és a műszerfal azonban egész jól mutatnak. A tehertér természetesen teljesen üres, az ablakokra ragasztandó rögzítőhevederek matricái(!) talán kellő takarást biztosítanak... A futóművek is csak közepesek, sok részlet hiányzik. A orrfutó-akna külön elem, elég puritán, ahogy az ajtaja is. Utóbbi belső oldala is sima, a fényszórót is lefelejtették. A főfutók aknája a szárnyakban találhatóak, ezekben is csupán egy-két merevítő van, viszont a kerekek alatti gödrök nem hiányoznak. A futószárak rugóstagjainak csuklói külön elemek, és még a burkolólemezek belső felén lévő könnyítéseket is megjelenítették. A motorokat érdemes lecserélni, mert soronként két hengerrel többet készítettek, és amúgy is elég részletszegények, a második sorok mindössze domborművek lettek. A légcsavarok és kúpjaik önálló alkatrészek, szerencsére, mert a kúpok gyakran hiányoztak a gépekről. A motorburkolatokról is lemaradtak a fényszórók, ajánlott ezeket is pótolni! A kipufogók utolsó osztásai szintén külön darabok, bár ez lényegtelen, ha a dugókat elkészítjük hozzájuk. A szárnyak kormányfelületeinek és fékszárnyainak mozgatóhimbáit, pontosabban a burkolatukat egyenként kell felragasztani, egyszerű kivitelük miatt nem ártana azokat feljavítani. A belépőélek leszálló fényszóróinak burkolatai átlátszó elemek, a mögöttük lévő fényszórókat ránk bízták (nem olyan kicsik, hogy ne lehetne megcsinálni azokat). A szárnyakon lévő áramlásterelők nem vastagok, azonban vékony fémlemezből élethűbbet lehet gyártani. A törzs - ahogy a képen is látszik - nincs feldarabolva szerencsére, csak a bohócorr külön elem, mert az csak a vietnámi és amerikai gépeken volt rajta, valamint az általuk továbbadott gépeken. Az átlátszó alkatrészek tiszták, a kabintető még vékony is, és ablaktörlők sincsenek ráöntve (ezeket is házilag kell elkészíteni). A többi felületről még nem esett szó: a panelvonalak vékonyak, egyenletesek, néhol azonban hiányosak. Ezenkívül pl az orron, kisebb beömlőket, antennákat is pótolni kell. Felületi hibák (beszívódások, kilökő-tüske nyomok) nincsenek, a makett minősége nem rossz, de a részletesség terén vannak elmaradások. A matricák szépek, vékonyak, a festési rajzok a doboz alján találhatóak az FS kódokkal együtt. A használati útmutató is tartalmazza a külső színeket az FS mellett Floquil/Polly, Humbrol és MM kódokban, azonban az alkatrészek színeit lehagyták... Mindent összevetve elégedett vagyok a készlettel, bár jóval részletesebb is lehetne, pláne a doboz méretét és az árát figyelembe véve.