Pintér György - Múzeumi krimik
"…Nem hazudtam kisanyám, ez a verda tényleg halálbiztos! Ezzel csak egy a bökkenő… Ahhoz itt kellene ülnöd az én helyemen!…" – mondta Kaszkadőr Mike, mielőtt beletaposott a fékbe.
A filmes autók, azok közül is az izomautók mindig is bizergálták a fantáziámat, jópárat meg is építettem. Tarantino Death Proof című filmjét – gondolom – sokaknak nem kell bemutatni. Ebben látható a cikk szereplője, Kaszkadőr Mike 71-es Chevy Nova-ja, amit a Revell 69-es Nova készletéből készítettem el.
Maga a makett elég részletes, könnyen építhető, logikus bontású, erre nem is térnék ki.
Az építést a motorháztetőn lévő kacsával kezdtem, mert ha azt nem sikerült volna megcsinálni, akkor nem is folytattam volna az átalakítást. Külön faragtam a testet és a fejet, a szárnyak vékony fémlemezből, a farok pedig gombostű hegyéből készült. Amikor mindegyiket késznek ítéltem, összeillesztettem, majd festettem. Lehet, hogy kicsit nagy az autóhoz képest, de ez már így marad.
A kacsa és a motorháztető-dekoráció
Ezután az utastér következett, amiből gyakorlatilag a padló a hátfallal, kalaptartóval maradt meg, ráragasztva a műszerfalat (az is kibelezve), csak azért, hogy ki tudjak indulni valamiből. Neten talált képek alapján pirosaranyos tubusból elkészültek az ajtók kárpit nélküli nyers lemezei. Méretarányosan kinyomtattam, majd átrajzoltam a fémlemezre, így kiderült, hogy hol kell kivágni, vagy bemélyeszteni. Helyreragasztás, festés, majd koszolás következett. Ezután gyártottam le az ajtók zárszerkezetét szintén tubusból és műanyag lapokból. Műszerfal gyanánt három műszer szolgál, anyósoldalon sima lemezburkolat. A kormány közepe is házilag készült. Amikor ezek is a helyükre kerültek, akkor jött a bukókeret. Rengeteg szárazpróbát igényelt, hogy jó helyre kerüljön minden. Az egész autó belseje nyers fém, jól berozsdásodva, semmi állagmegőrzés… a film sztoriját ismerve felesleges is lett volna. 😊
Bekerültek a plexi válaszfalak, pótülés, vezetőülés, biztonsági öv, stb.
A motor szintén netes fotók alapján készült. Eléggé le van butítva, minden sallang kiszerelve, ezért elég üres lett volna a motortér. Ezért szükségét éreztem, hogy lehetőség szerint minden kábelt, kábelköteget, csövet megformázzak. Csomó drót került bele többféle színben, egy részét betekertem egy réteg papírzsebkendővel, majd feketére festettem. Többnyire a valóságnak megfelelően, de van, ami találomra lett bekötve. Végül az egész motorteret átködöltem híg homokszínnel, imitálva a port, hogy ne legyen olyan steril.
Sok-sok összepróbálás után jöhetett a festés. Revell selyemfényű feketét használtam kb. 10% fehérrel világosítva, majd világosszürkével óvatosan szárazecsetelve. Végül Revell matt lakkal lett lezárva. A motorháztetőre maszkolással készült a halálfej a villámokkal. A krómrészeket lakkozás után maszkoltam, majd fújtam.
Az alvázon semmi plusz nincs, dobozból készült a "race" verzió.
Nekem volt matt fekete autóm, ráadásul az idősebb fajtából… Az sosem volt homogén felületű, nekem túl sterilnek tűnt a tiszta mattfekete makett. Ezért összeállítás után egy kis antikolás következett: lefolyások kerültek a kilincsek, helyzetjelzők, visszapillantó, stb. alá, némi rozsda a króm alkatrészekre, sok rozsda az alvázra… Viszont itt igyekeztem érzékeltetni, hogy ami cserélve lett a közlekedésbiztonság szempontjából, az újabbnak tűnjön. Gondolok itt gömbcsuklókra, gumibakokra, szilentekre, lengéscsillapítókra, csavarokra.
Amennyire féltem nekiállni az átalakításnak, annyira zökkenőmentesen ment. Nálam általában évekig tart egy ilyen komolyabb beavatkozás, ezzel viszont cirka fél év alatt végeztem. Szerintem jó kiállású gép lett, az egyik legjobban sikerült makettem.