Pintér György - Múzeumi krimik
Éveket kellett várni az 1:72-es Trumpeter A-6 Intruder makettjének és annak változatainak kiadására. (Elvileg még az EA-6B Prowler is a kiadására vár.)
A gép az egyik kedvencem. Érdekes formája már nagyon régen megtetszett valamiért. Persze nem a címben jelzett és az idők folyamán ráragasztott becenevek miatt...
Egy éve végre meg is érkezett a boltokba az "A" változat makettje. Én az "E" változatra vártam, így volt időm elolvasni a makettel kapcsolatos benyomásokat a különböző internetes fórumokon, illetve a Youtube-on megtekinteni a kapcsolódó videókat.
Itt a "Makett újdonságok" topikban még az év elején is esett róla szó. Mivel semmi nagy problémát nem írtak, mutattak róla, így megvettem a nemrég kiadott "E" típust.
Igazából a "TRAM" változat kellett volna (amit még nem adtak ki) a Desert Storm-os érdeklődésem miatt, de az alkatrészei már ennek is rajta voltak az öntőkereteken. Matricám meg amúgy is van hozzá.
30 éves "pályafutásom" alatt az 1:72-es Intruder-t több gyártó kiadásában megépítettem már (Hasegawa, Fujimi, Italeri), így nagyjából ismerem mindegyik makett előnyét és hátrányát.
A Hasegawa 55 éves készlet, a kor színvonalának megfelelő kidolgozással. Ma már felejtős.
A Fujimi egy nagyon szép makett, de sajnos az orr-rész a pilótafülkénél túl keskenyre sikerült. Ráadásul amennyivel keskenyebb, körülbelül annyival magasabb lett a kabintető. Ez utóbbit lehet némiképp orvosolni a nyitott állapottal, de zárt tetőnél már eléggé feltűnő a hiba.
Az Italeri makettje meg a szokásos "italeris". Itt-ott elnagyolt alkatrészek és bumfordi részletek. Alakra viszont eddig ez volt a legjobb.
És akkor most lássuk a kínai újdonságot!
A doboz kibontása és az öntőkeretek szemrevételezése után azt kell mondjam, hogy egy kicsit csalódtam. Félreértés ne essen: az alkatrészek nagyon szép kidolgozásúak és részletesek. A dobozban legalábbis...
Alakra sincs probléma a makettel, esetleg a függőleges vezérsík tetejének formája, de ez könnyen javítható.
A legnagyobb hiba a főfutómű aknájánál található. A belseje nem követi a mögötte lévő hajtómű ívét, helyette le van zárva egy egyenes lappal. Ezt az Italeri szebben megoldotta és a Fujimi-é is sokkal jobban sikerült.
Másik probléma, hogy az első kisebb ajtaja egybe van öntve a törzzsel. Ez a parkoló gépeken mindig nyitva van. Ez miatt nem lehet a belső pilonokra függesztett MER tartók jobb, illetve bal első bombazárjára semmit tenni, máskülönben nem tudnának teljesen kinyílni és hozzáérnének a bombákhoz. (A gyártó valószínűleg a múzeumokban látható csukott ajtós gépekből indulhatott ki és nem nagyon figyelt a korabeli fotókra.) Ezt elég nehéz javítani, mert mögötte nincs semmi, így az akna elülső részének hiányzó belsejét is meg kellene építeni. Ráadásul a két ajtót és a nyitómechanikájukat is el kellene "lopni" valamelyik másik makettből, mert a Fujimi és az Italeri makettekben ezek a részletek szépen ki vannak dolgozva.
Kisebb hiba még a beömlők helyes formája. Ezek szemből nézve túl ívesre sikerültek, pedig az oldaluk enyhén lapított. Ezek alakját csak az olaszok találták el.
Fujimi is inkább a Trumpeter-re hasonlít,ráadásul mintha még túl szűk is lenne a japánok alkatrészének eleje.
A szárnyak belső részének tetején található áramlásterelők is rossz helyen vannak. Ezeknek 8-9 milliméterrel a törzshöz közelebb kellene lenniük. Javításuk a sok apró szegecs miatt kicsit problémás, de nem lehetetlen. Ezt csak a Fujimi találta el jól. Itt az Italeri makett is hibás, viszont a javítása könnyebb.
A kabin műszerei csak matricával részletezhetőek. Itt lehet, hogy már a feljavítógyártókra is gondoltak? A Fujimi, de még az Italeri is sokkal látványosabb a kiemelkedő részletekkel. (Még ha nem is pontosak.)
A kabin mögötti terület, ha nyitott kabintetővel építenétek, viszont nagyon részletesen lett kidolgozva.
A kabintető formája is lapos. Szinte csak egy félkör szemből nézve. Csakúgy, mint a Fujimi öntvénye. Bár ez utóbbi egy kicsit szebb. De nem adják úgy ki a dupla buborék ívet, mint az olasz makett alkatrésze.
És végül a fegyverzet. A doboztető festményén Mk.82 típusú bombát láthatunk "Snakeye" kiegészítővel. Ezzel szemben az "A" változat fegyverzetének az öntőkeretét találjuk a dobozban.
Kapunk 6 darab Mk.81-est kétféle gyújtóval és 6 darab Mk.82-nek nevezett, de inkább az Mk.81-re hasonlító bombát, szintén a kétféle gyújtóval. A 2 darab GBU-8 kuka, mert kb. 1:100-as a méretaránya. A 2 darab M117-es bomba jónak tűnik, csakúgy mint a 8 darab Mk.20-as kazettás bomba. A szettből viszont én csak az utóbbi 8 "Rockeye" kazettást javaslom az "E" típusra.
Mindenesetre egy jó és szép makettet lehet építeni a készletből, a látvány amúgy is sokszor visz mindent. Nagyon szépek a szárnyak a kiengedett aerodinamikai elemekkel és a felhajtásuk is megvalósítható. Ráadásul úgy, ahogy az Italeri-nél nem, mert a valóságban az áramlásrontó lapok lógnak a külső szárnyrészek felső oldalán.Arra viszont figyeljetek,hogy felhajtott szárnyaknál minden más felület zárva van!
Még egy ötlet: a törzsön lévő egykori féklapok aknájában az "E" változaton is megmaradtak az alkatrészek. Ez a terület elég szépen ki van dolgozva a maketten. Ezt a részt is szokták karbantartani, csak ilyenkor lecsavarozzák a burkolatot. Így ha nem ragasztjátok fel ezt az elemet, akkor ott is szépek a részletek.
Teljes beömlőt kapunk egészen a turbinalapátokig, a kiömlőt viszont lezárva adják sajnos. A Fujimi ezt is kidolgozta teljesen az S-alakú csatornával együtt, de még az olaszok is adtak némi imitációt ide, aminek a csatornáját szívószállal oldottam meg anno. De egy takaróelem is jó megoldás lehet.
Remélem, tudtam segíteni annak a néhány "elvetemült" makettezőnek, mint én, akiknek tetszenek az Intruder-ek.
(Ui.: Nem vagyok szegecsszámláló! Ezek csak szemre tűntek fel fotók alapján. Nem használtam sem vonalzót, sem tolómérőt, sem rajzokat a készlet vizsgálatához. Az összkép rajtatok múlik és egy nagyon szép makett lehet a vége!)