Dunai Vasmű ipartörténeti gyűjteménye - Dunaújváros
Pintér György - Múzeumi krimik Hogy mit keres ez itt, amikor se nem makett, se nem tank?

A Makettinfo egyik célja a hazai műszaki emlékek dokumentálása - amíg még lehet. Egyrészt szerencsére vannak, akik hozzám hasonlóan gerjednek a súlyos vasakra és néhányan akár makett formájában is megörökítenek ilyen gépeket. Másrészt ezek az egyre fogyó magyar nehézipar működő évtizedeinek fontos emlékei. Az átlagmagyar nem nagyon láthat már ilyen komoly szerkezeteket, de képet kaphat, mekkora erők is dolgoznak egy ilyen üzemben.

A jövőben is tervezek hasonló anyagokkal provokálni. Akit ezek hidegen hagynak, az lapozzon tovább Warbirds aktuális repülőjére, ettől nem lesz kevesebb szép makett az oldalon. 😉

Lemezvágógép
Lemezvágógép
A fémlemezek vágását, darabolását, lyukasztását végezte.


A minap volt szerencsém kipipálni egy pontot a bakancslistámról. A Dunaújvárosi Vasmű melletti kiserdőben évtizedek óta kallódik néhány igazán nagy vas, amik a hazai acélipar történetébe engednek bepillantani. Egy részük a szomszédos üzemből, mások a Lőrinci Hengerműből kerültek ide. Feleslegessé váltak, de szerencsére a megsemmisüléstől megmenekültek. Az ipartörténeti skanzent 1989-ben adták át a vasmű ikonikus bejárata mellett. Idővel benőtte őket az erdő, a táblák és a lámpaoszlopok mára az enyészeté lettek, de néhány éve került forrás állagmegóvásra, a környezet rendezésére. Sajnos ezzel valószínűleg csak időt nyertek, a friss hírek szerint az üzem maradékának napjai meg vannak számlálva és utána kérdéses az eszközök sorsa is.

Sajnos tájékoztató táblák hiányában alig tudni valamit a gépekről, de igyekeztem kideríteni, amit lehet. Ha valakinek van pontosabb infója, ne habozzon megosztani, kijavítani - ezt előre is köszönöm!

Triósori meghajtóállvány
Triósori meghajtóállvány
Ez valójában egy áttételház, ami a hajtóerőt három tengelyre vitte át.
A triósor egy háromhengeres lemezhengerlőgép. A megmunkálandó darab először a két alsó henger között ment át, majd a két felső között. Így a munkadarabot nem kellett annyiszor mozgatni, sem a gépet átállítani.


Találtam egy remek videót, ami bemutatja egy kovácsüzem működését, jóval kisebb gépekkel. A hengerállvány: https://youtu.be/POtXePLACQA?t=154.
Látható, hogy miután a munkadarab egyszer átment a hengerek között, felül visszaadják az induló oldalra és újra átküldik a gépen. A trió elrendezésű gépeken három henger van egymás fölött, így oda-vissza lehet küldeni a munkadarabot, ami ipari méretekben óriási előny. A kiállított meghajtóállvány feladata volt a bejővő erőt a három hengerre szétosztani, ehhez kellett a három hatalmas fogaskerék. A bejövő erőt (nyomatékot) talán egy a kiállítotthoz hasonló kardántengely juttatta el az állványig.

(Egy forrás szerint ez nem is a hengerállványnak, hanem a fúró-hengerállványnak a pörgőszekrénye. Ezt a hengerállvány felújításánál használták, a tengelyfuratok újraszabályozásánál. Mindenesetre ezt fenntartással kezelném, amíg hozzáértő meg nem erősíti.)

Kéttonnás légkalapács
Kéttonnás légkalapács


A légkalapács: https://youtu.be/POtXePLACQA?t=381.
A videón látható légpárnás kalapács szíjhajtáson kapja az energiát, az hajt egy dugattyút, ami sűrített levegőt termel a medvét mozgató másik dugattyúnak. Gyakorlatilag egy gépbe sűrítették a levegős rendszert. Részben azért van szükség a levegő közbeiktatására, hogy a folyamatos hajtás és a meg-megálló kalapács ne legyen "merev" kapcsolatban.

Dugattyús kompresszor
Dugattyús kompresszor
Ez állította elő a sűrített levegőt az üllők, légkalapácsok és más gépek számára.


A kiállított légkalapács némileg eltérő elven működött, azt sűrített levegő (esetleg gőz) működtette. A Vasmű területén több központi üzemegység állította elő a sűrített levegőt, ami vastag csöveken jutott el a műhelyekbe, kohókba. A közelben kiállított kétdugattyús gép például az 1-es légsűrítőben működött. A sima járókerekéből ítélve ezt talán szíj hajthatta.



A kiállított daraboknál több helyen is találni nyílfogazású fogaskerekeket. Ezeknek több előnye is van a hagyományos, egyenesfogazásúakkal szemben. A ferdefogazású kerekeken egyidejűleg több fog érintkezik, így jobban, egyenletesebben oszlik el a nyomaték. A nyílfogazású kerék két ferdefogazásúból áll, így a csapágyakat nem éri oldalirányú terhelés. Sokkal csendesebben, vibrációmentes járnak, ez a tulajdonságuk az autóiparban is fontossá tette őket. André Citroën az 1910-es években sokat foglalkozott velük, erre utal az autómárka logójában a két nyílfog. Ha valaha is felmerült benned, miért zúg a rükverc az autókban, hát ezért. Az előremenő fokozatokban ferdefogazású kerekeket használnak, míg a ritkán használt hátramenetnél az egyszerűbb, kisebb helyigényű egyenesfogazásút.

Akit érdekel a szabadtéri kiállítás, menjen el és nézze meg, amíg teheti. A parkerdő nagy, amúgy is érdemes felkeresni a szép őszi időben, fotósoknak is kedvelt helyszíne.

Fogaskerék, népi motívumokkal
Fogaskerék, népi motívumokkal
Nem hiányzik valakinek a Technic Lego készletéből?
Nem hiányzik valakinek a Technic Lego készletéből?
Triósori meghajtóállvány
Triósori meghajtóállvány
Úgy tűnik, a fogakat párszor újra fel kellett hegeszteni
Úgy tűnik, a fogakat párszor újra fel kellett hegeszteni
Az állvány a lőrinci üzemből került ide
Az állvány a lőrinci üzemből került ide
A hajtóerőt átadó hatalmas fogaskeréksor
A hajtóerőt átadó hatalmas fogaskeréksor
Kéttonnás légkalapács
Kéttonnás légkalapács
Sűrített levegő emelte fel a dugattyút, majd a kalapács teljes súlyával a munkadarabra csapott
Sűrített levegő emelte fel a dugattyút, majd a kalapács teljes súlyával a munkadarabra csapott
A dunaújvárosi légkalapácsokat főleg a Škoda, a Kovosvit és a Massey gyártotta
A dunaújvárosi légkalapácsokat főleg a Škoda, a Kovosvit és a Massey gyártotta
A nehéz, mozgó rész a medve, abba van befogva a cserélhető ütőszerszám
A nehéz, mozgó rész a medve, abba van befogva a cserélhető ütőszerszám
Biztos, ami biztos, a munkadarabot odahegesztették, nehogy lába kéljen
Biztos, ami biztos, a munkadarabot odahegesztették, nehogy lába kéljen
Dugattyús kompresszor
Dugattyús kompresszor
A gép a vasmű 1-es légsűrítőjében dolgozott
A gép a vasmű 1-es légsűrítőjében dolgozott
Ganz, MAN, Sulzer és szovjet gyártmányú kompresszorokat is használtak
Ganz, MAN, Sulzer és szovjet gyártmányú kompresszorokat is használtak
Olvasztókemence
Olvasztókemence
Kardántengely
Kardántengely
Elképzelni is nehéz, mekkora erők átviteléhez kellett ekkora monstrum
Elképzelni is nehéz, mekkora erők átviteléhez kellett ekkora monstrum
Ennek biztos nem így kéne kinéznie, ez jó nagyot szólhatott
Ennek biztos nem így kéne kinéznie, ez jó nagyot szólhatott
A kardántengely ép vége
A kardántengely ép vége
Nyílfogazású fogaskerék
Nyílfogazású fogaskerék
Lemezvágógép
Lemezvágógép
A gép Zólyomról került ide
A gép Zólyomról került ide
A némeg DEMAG cég lemezegyengető gépe
A némeg DEMAG cég lemezegyengető gépe
Érdemes megfigyelni a hatalmas meneteket, amik egybentartották a szerkezetet
Érdemes megfigyelni a hatalmas meneteket, amik egybentartották a szerkezetet
A lemezek a 3+4 henger között mentek át, hogy a hullámosságukat csökkentsék
A lemezek a 3+4 henger között mentek át, hogy a hullámosságukat csökkentsék
A nagyobb hengereket a rövidebbek támasztották, hogy a rendkívüli igénybevétel miatt ne hajoljanak meg
A nagyobb hengereket a rövidebbek támasztották, hogy a rendkívüli igénybevétel miatt ne hajoljanak meg
A felsőt hengersort a munkadarab vastagságának megfelelően lehetett emelni-süllyeszteni
A felsőt hengersort a munkadarab vastagságának megfelelően lehetett emelni-süllyeszteni
A felső hengersort a kiállított óriás kardántengely kistestvérei kötötték össze a hajtóművel
A felső hengersort a kiállított óriás kardántengely kistestvérei kötötték össze a hajtóművel
A hengerlőgép áttételháza
A hengerlőgép áttételháza
Lemezszállító kocsik
Lemezszállító kocsik
A Dunai Vasmű jellegzetes kapuja
A Dunai Vasmű jellegzetes kapuja
A munkás-paraszt egység némileg szájbarágós ábrázolása a bejárat fölött
A munkás-paraszt egység némileg szájbarágós ábrázolása a bejárat fölött
2025.10.14.
Mekett
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
warbirds
2025.10.15. 09:19:30
Monstre vasak... Az a törött kardántengely brutális...
téglatesó
2025.10.15. 09:57:35
Simán van itt helye az ilyen témáknak is. Sőt, ezek a képek a rozsdás vödöringeléshez nagyon jó referenciák. Reméljük, a riszájkling-matadorok nem fogják szétcsemegézni idővel...
Mekett
2025.10.15. 12:27:58
A jelek szerint inkább a fiatalok vandalizmusának nyomait látni az eszközökön, de fizikai kárt nehéz lenne tenni bennük. A környező lámpaoszlopok is kidöntve voltak, nem ellopva.
Propellerfanatic
2025.10.15. 12:47:00
Szia!
Szuper jó cikk, nagyon jó képek!
Néhány éve olvastam, hogy a Vasmű bejárata felett lévő óriási vörös csillagot ott felejtették. A légi felvételeken látszik, hogy ledöntötték, de nem vitték el. Ott van a kék felirat felett közvetlenül. Mondjuk azt el tudnám képzelni valahol itthon, csak sajnos az nem egy zacskó szotyi, hogy csak úgy zsebre vágjam... :) Mekett! Szervezz kommandót, és lopjuk el! :)
Yuki
2025.10.15. 20:45:01
Szia jó kis cikket készítettél szép nagy vasak szerintem az ilyen témák kellenek ide engem érdekel egy kis múlt.Jó lenne működés közben látni mire használták őket.
Mekett
2025.10.15. 21:47:20
Köszönöm srácok, örülök, hogy más is hasznosnak találja!

@Propfan: Tényleg, látszik is a térképen, szép találat! De a lehozatalára nem vállalkoznék, a sámlin is szédülök. :)

@Yuki: Köszönöm, engem is borzasztóan érdekel a mögöttes sztori, de sajnos rettentő nehéz bármit is kideríteni, közel nulla a fellelhető információ. Ilyenkor látszik a megőrzés fontossága és egy jó tájékoztatótábla felbecsülhetetlen volta.
kervil
2025.10.16. 08:41:13
Nagyon jó cikk, köszönjük szépen! Ezeknek a hatalmas gépeknek a maradványait elnézve nekem is mindig a mára már valószínűleg nagyrészt eltűnt emberek jutnak az eszembe, akik ezek mögött álltak, működtették őket... És makettes szemmel nézve is tényleg jó anyag, a mi fajtánk gerjed az efféle nagy, rozsdás vasakra :D
Mekett
2025.10.16. 11:04:48
Köszönöm mindenkinek a bíztatást, sok infóval kiegészítettem a cikket és a képaláírásokat. Sajnos a kutatás a témában kifejezetten nehéz, ezért továbbra is hálás vagyok, ha valaki érdemben hozzá tud szólni, vagy kijavítani, ha hibát vétettem. Köszönöm!
Hozé
2025.10.16. 16:02:32
Helló! Én is úgy gondolom, hogy a hasonló témák simán idevalók, köszönjük a cikket! (viszont akárhogy keresem, a vörös csillagot sehogy sem találom)
Freddy
2025.10.17. 12:02:03
Szerintem is jó, hogy ezek a témák is itt vannak.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció