Pintér György - Múzeumi krimik
Két éve az egyik barátom megvette a Hobby Boss 1:48-as egyik T-34-esét.Nagyon megtetszett a makett én is akartam egyet.Akkoriban mindig csak 1:72-es járművek jöhettek szóba,úgyhogy egy kicsit vártam még.Még májusban a neten böngészve rátaláltam egy fotóra,ahol egy T-34-es volt elhagyva,rajta pedig német katonák.Abban a pillanantban tudtam,hogy ideje lesz beszerezni a makettet.
A fotóról csak anny volt írva,hogy 1944 július,Kelet-Poroszország .Számommra ennyi elég is volt.De aztán később egy kicsit kevésnek találtam csak a 34-est,ezért valamilyen járművet szerettem volna mellé.
A neten rátaláltam az AFV club 1.48-as Tigrisére,amihez zimmerit és fotomaratot hűtőrács is járt.Meg is rendeltem a Tigrist és egy pár apróságot a T-34-eshez(Hauler hűtőrács,RB model lövegcső).Kicsit utánanéztem,milyen hadosztályok voltak akkor ott.Abból az anyagbó, amit találtam,szerintem az 510.nehézpáncélos hadosztály harcolt Kelet-Poroszországban.
AFV club,számomra még ismeretlen márka,nem tudtam semmit se a makettről,se a márkáról.De mikor kibontottam a makettet megnyugodtam,sőt nagyon tetszett.A zimmerit szépen volt kialakítva,és ami a legjobban megfogott,azok a hegesztési varratok.Az építés egy délután alatt megvolt,tömíteni sehol nem kellett.Egy kis tisztítás után már ment is az első festékréteg,ami Vallejo Air 031 sötétsárgával történt.Nagyon sötétnek tűnt,ezért átjújtam mégegyszer egy világosabb árnyalattal.Utána szintén Vallejo Air 095 halványzöld csíkokat fújtam fel.Ezután felkerültek a matricák a hadosztálynak megfelelő jelzéssel, amihez Agama hypersolt használtam,hogy beleüljön szépen a zimmeritbe.
Az egész járművet Valejjo Air 060 satin lakkal lefújtam.Amíg száradt befestettem a szerszámokat,vontatóköteleket Vallejo és Revell festékekkel.Ezután egy réteg filtert vittem fel a páncélosra ami olajfesték(fekete,piros,okkersárga) és S6006-os higító keveréke.A végeredmény kicsit túl piros lett ezért szárazecseteléssel visszavetem a hatásból. Revell 9 fekete, 381 barna festék ,S6006 higító keverékével befolytattam a hegesztéseket,réseket.
A kopások,karcolások alapszine Revell 16 sötétsárga,amire vízzel felhigított CMK rozsdaszinű pigmentpor került.A rozsdafolyásokat Revell 37 téglavörös és 9 fekete festék keverékével oldottam meg.Ahol kezdődött a rozsdafolyás,oda egy cseppnyi festéket tettem,majd higítóba áztatott ecsettel lehúztam.A csőszájféket,hűtőrácsokat,kipufogókat CMK fekete pigmentel koszoltam.A lánctalpat,ami gumiból van,lealapoztam Surfacer 1200-sal,amit aztán Vallejo Air 041 és 031-es festék keverékéből fújtam le.Majd egy filter következett,ami világos és okkersárga keveréke,majd fülpiszkálóra vitt ezüst színű festékkel átkentem a külső részeket.
A görgők Revell 5 és 16 keverékéből lettek lefestve,a gumis része Vallejo fekete.Ugyanazt a filtert kapták,mint a lánctalp.A rögzítésük furcsa módon a mellékelt csavarokkal történt.A lánctalp felhelyezése kicsit hosszadalmas volt,mivel az egyik hajtókerékre nem jutott csavar ,ezért az levált,és eltatott egy darabig,mire visszaragasztottam rendesen.Végül sikerült felhelyezni,ám egy nagy hézag tátong mindkét felén,de majd sárral eltakarom,ami akkor fog rákerülni,mikor építem a diorámát.
A Tigris befejezése után beszereztem(nagynehezen)a Hobby Boss T-34/85 (M. 1944 Flattened Turret) kitjét,ami a sorjáktól eltekintve nagyon jó kis makett.Az építést az útmutató szerint kezdtem,tehát a beltérrel.A fotón nincs ki vagy lenyitva semmi,amin keresztül be lehetne látni a motortérbe,ezért meg sem csináltam a motort.Az egyik panelen keresztülhalad egy kábelvezető,de nem jön ki belőle semmi,ezért ezt fotók alapján pótoltam különböző vastagságú rézdrótból.
Később neki láttam az ágyúnak,és a toronynak.A toronyban is elhelyeztem egy-két drótot a rádió fölött.A lövedékeket kihagytam,mivel eléggé nehéz lett volna kifesteni az eredeti helyükön.
Mikor már minden a helyén volt,jöhetett a festés.Az első réteg Vallejo 0951 fehér és egy kis Revell matt lakk volt.Száradás után jöttek a feketeszínű dolgok,majd szürkével a pedálok,botkormányok és a rádió.Szürkéskékkel a palackok,zölddel a lőszeresládák ,periszkóp egy része és az ágyú,arannyal és sötétszürkével a lövedékek. Mikor minden megszáradt,egy fekete és rozsdaszínű filtert vittem fel.Utána sötétszürkével kopásokat festettem az éleken,majd a nagyobb felületeket egy nagyobb ecsettel vittem fel.A rozsdafolyásokat ugyanúgy csináltam mind a Tigrisnél.Végül a legénység által behordott sarat,koszt,port lereszelt pasztelkrétaprral oldottam meg.
A beltér elkészültével elkezdtem dolgozni a makett külső részein.Először levágtam mindkét sárvédőt és az egyiket mécsestartóból készítettem el.Behelyeztem a Hauler hűtőrácsokat,majd a gyártóét,amin egy két repedést imitáltam.Az üzemanyagtartályokat nem raktam föl mert a fotón se látni,csak a helyüket tömítettem.Az egyik cseh magazinban Modelár(2008/8) láttam egy cikket egy Tamiya 1:35 T-34/76-ról amiben nagyon szépen ki volt alakítva a páncéltest.De csak annyi volt róla írva,hogy "felhigított ragasztót vittem fel a felületre".Megpróbáltam mindenféle ragasztót,és kizárásos alapon a pillanatragasztó győzött.Még mielőtt átkentem volna a makettet,hegesztési varratokat készítettem Vallejo puttyból.Ezután következett a páncél kialakítása.Gyorsan kellett dolgozni mivel a pillanatragasztó nagyon hamar megkötött az ecseten.Összesen tíz ecset lett a pillanatragasztó áldozata.A nemes cél érdekében néha áldozatokat is kell hozni!
Már csak egy pár apróság maradt hátra:lámpa,ládák,a test oldalán és a torony hátulján lévő kis kapaszkodók,amiket rézdrótból készítettem,a "rendes" kapaszkodók stb.
Egy kis tisztogatás után jöhetett az első festékréteg,ami Humbrol 102 Matt Army Green.Először a Matt Army Green és Revell 16 sötétsárga keverékével ecsettel árnyékoltam a felületeket.Az eredmény nem tetszett, ezért még egy adagot bekevertem ,de már több sárgával.Száradás után felkerültek a matricák,de mivel a matricalapon csak kettő vöröscsillag van,ezért a barátomtól elkértem az egyiket,mert ő nem rakta fel.A fotón,amiről készítem a tankot,kettő vöröscsillag a tornyon,egy vöröscsillag a testen van,ezért én is így csináltam.Majd erre jött egy réteg Vallejo Air Satin lakk.Ezután egy réteg filter következett,ami Revell 48,68 és 16 keverékéből lett felvéve a tankra.Ez idő alatt a kerekek is ugyanúgy lettek festve,árnyékolva,filterezve.A lánctalp alapszíne Revell 302,37 és 381-es festékekből lett kikeverve.A makettet még egyszer átecseteltem Humbrol 102 és Revell 16-os festékekkel,majd lefestettem Vallejo 0950 feketével a kerekek gumis részeit.Ezután a mélyedésekbe,varratok közé Revell fekete 9,barna 381 festékeket folytattam.
Elkezdtem a kopásokat festegetni.A terv az volt ,hogy először világossárgával megfestem a kopás alapját,és arra valamilyen rozsdaszínű festék megy majd.Meg is festettem a sárga alapot (ami 1hétbe tellett),de mikor elkezdtem a rozsdaszínűt,az alsó sárga nagyon rikított,ezért kénytelen voltam az egészet valahogy levakarni,de úgy,hogy ne bántsam az alsó réteget.Végül égetett umbrával lettek a kopások megfestve.Lefestettem a fűrészt és a géppuskák csöveit,majd a fényszórót letakartam egy Revell homokszínű festékbe mártott szalvétadarabbal,amit madzaggal átkötöttem.Felhelyeztem a görgőket,majd rá a lánctalpat.Jöhetett a koszolás,amit MIG pigmentekkel (African Earth,Sandy Dust),sárral és higítóval végeztem.Először a lánctalpat és a görgőket kentem be,majd a páncéltest és a torony azon részeit ahol a sár megül vagy berakódik.Mivel több volt a sár mint a pigment,ezért az anyag nem fogott,és a felesleget könnyen letudtam pucolni.Már csak a kipufogókat "kormoztam" CMK pigmentel,és kész is volt a makett.
November 3-án elértem egy Első helyezést az Érsekújvári makettversenyen,tehát nem volt hiábavaló az a sok munka.
Dioráma comming soon!