Pintér György - Múzeumi krimik
Egy Falcon újjászületése
Tavaly nyáron az egyik barátom meglepett egy nagy szatyornyi régi poros makettel és alkatrésszel, amiket egy ismerőse sajnált volna a kukába dobni, de már nem volt rájuk szüksége. A csomag átböngészése után úgy láttam, hogy egy F-16-oshoz nagyjából megvan minden, de a korábbi tárolás és szállítás miatt az apró alkatrészek, antennák, fegyverzet vezérsíkok, futóművek jórészt sérültek vagy letörtek a gépről. / 2.- 5. képek /
Összegyűjtöttem mindent, ami a típushoz tartozott, megnéztem mi sérült, mit kell javítani, pótolni. A pitot cső letört, a futómű jelentősen sérült volt, emiatt úgy döntöttem, hogy egy tartóoszlopon lévő, emlékmű lesz belőle.
Első lépés a makett szétbontása volt. Igyekeztem törésmentesen megoldani a dolgot. A megmaradt függesztmények, futóakna ajtók, fegyvertartók, stabilizátor szerencsére könnyen lejöttek. Mivel a kabintető nem volt körbe ragasztva azt is sikerült egyben levennem. A fúvócsövet és a nyitott féklapokat már fűrészelni kellett. Ezután a vízszintes osztású törzset kellett szétbontani, a törzshátsórész szétvágása után a szárnyak viszonylag könnyen elváltak, a kabin körül lett egy kis javítható sérülés, az orrkúpot viszont le kellett vágni az alsó törzsfélről. A pilótafülke az alsó törszfélbe volt ragasztva, azt nem vettem ki, de a fülkéből a katapultülést igen.
Ezután a festék eltávolítása következett, ehhez egy narancssárga flakonos lefolyótisztító használtam. Kb. két napos áztatás után folyóvízzel le tudtam mosni a festéket. A kabintetőt is ebben áztattam, szerencsére nem marta meg az anyagát. / 6.- 8. képek / A letisztított alkatrészek és függesztmények ellenőrzése után elvégeztem a szükséges javításokat, pótlásokat, és eltüntettem a jobb szárny alsó részén levő ”REVELL 1988” feliratot.
Az építést a pilótafülkével kezdtem, pótoltam a hiányzó gázkart és joystick-ot, majd festés után egy régebbi Fujimi készletből maradt matricát tettem a műszerfalra és oldalkonzolokra. A katapultülést fotók alapján festettem meg. Fényes fehérre festettem a szívócsatornát, amit belül egy fémszínű lappal zártam le, hogy ne lehessen átlátni a törzsön.
A törzs felső részében kifúrtam a gépágyú torkolatot, elkészítettem a HUD keretét, majd lefestettem a kabinhoz tartózó részeket, szürke és fekete festékkel. A függőleges vezérsík alatti fékernyő tartót levágtam és kialakítottam az USAF gépein lévő formát.
A törzs alsó részét a főfutók mögött több réteg sztirol lappal erősítettem meg, hogy a tartóra rögzítést biztosító 30-as szeget stabilan be tudjam ragasztani. Ezután összeragasztottam a tözsfeleket, bezártam a futóaknákat és tömítettem az illesztési réseket.
A nyitott féklapokat szétfűrészeltem, lecsiszolás után csukott állapotban összeragasztottam, és felraktam a törzsre. Beragasztottam a vízszintes stabilizátorokat is.
A kabintető beragasztása előtt egy vékony átlátszó műanyag lapot raktam a korábban kialakított HUD keretbe. Majd a gépet, a póttankokat és a fegyverzetet lealapoztam egy réteg szürke festékkel.
A fúvócső törzsbe illeszkedő részét kb. 1 cm-el meghosszabbítottam, hogy legyen egy kis mélység hatása az utánégető térnek, de ezt még nem rögzítettem a helyére.
Még az építés közben elkezdtem matricát keresni, lehetőség szerint valamilyen USAF gépet akartam elkészíteni. A cserebere fórumon kaptam segítséget egy szinte teljes matrica ív formájában, amit ezúton is köszönök Balogh Attila makettező kollégának.
Így már megvolt a konkrét gép, ennek alapján elkészítettem a végleges festést ( ecsettel ) a net-en talált fotók alapján. Felraktam a matricákat majd, Revell matt és fényes lakk 2:1 arányú keverékével fújtam át a teljes gépet és a póttartályokat.
A lakkozás megszáradása után a gépet rögzítettem a tartóállványra, majd felragasztottam a függesztményeket. A fúvócső beragasztásával befejeződött az újjáépítés, és már csak helyet kellett találni a vitrinben a többi gép között.