Egy magyar zubó

Junkers Ju-87 D-5 Stuka

1:72, Italeri No.1070
Pintér György - Múzeumi krimik Azt hiszem,a Stuka egy olyan repülőgéptípus amelyet különösebben senkinek sem kell bemutatni. Neve összeforrott a kezdeti német háborús sikerekkel, a "Blitzkrieg" egyik fő eszköze volt. 1942-től minden fronton megnőtt a vadászrepülők aktivitása, ezzel együtt a zuhanóbobázás is egyre veszélyesebb lett, így a Stukák is kiszorultak azokról a hadszínterekről,ahol a Luftwaffe nem tudta biztosítani a légifölényt. 1942 nyarán jelent meg a Ju-87 G,amelyet tankelhárító fegyverzettel szereltek fel. 1943 végétől a Stukákkal felszerelt egységeket, javarészt éjszakai bevetéseken alkalmazták. Gyártásukat 1944 szeptemberében fejezték be, 5700 példányt adtak át belőle.
A Magyar Királyi Honvéd légierő figyelmét is hamar felkeltette az új típus. Már 1939-ben tárgyalások kezdődtek az új típus rendszerbe állításáról. 1940 nyarán érkezett meg az első két Ju-87 B változat. Az első magyar zuhanóbombázó század 1943 nyarán alakult meg, ők már a D-3 és D-5 változatokat használták. Innetől kezdve a magyar zubók sok nehéz bevetést teljesítettek egészen 1945 áprilisának végéig. A megsemmisített földi célok mellett több légi győzelmet is arattak a típuson repülő gépszemélyzetek.

A kitet még 2005-ben vásároltam, akkor szereztem be hozzá a H.A.D. matricakészletet is. Sokáig állt a polcomon, mire tavasszal úgy döntöttem,megpróbálkozok az összeállítással. A készlet 52 számozott alkatrészt tartalmaz, ebben vannak azonos darabok is. Az alkatrészek világosszürke műanyagból készültek,felületükön vésett panelvonalakkal. Sokan kritizálják az Italeri-készleteket, de nekem kifejezetten szimpatikusnak tűntek az alkatrészek. Az építést a kabinnal kezdtem, mondjuk ezt az egységet lehet még részletezni, én megelégedtem a dobozban levő alkatrészekkel. A törzset és a szárnyakat gyorsan és problémamentesen sikerült összeállítani, az alkatrészek kifejezetten jól illeszkedtek. Ami nem tetszett az a szárnyakra öntött zuhanóféklapok voltak.

A gyári készletből 3 verziót lehet elkészíteni,mindegyiket Luftwaffe- festéssel. Én a már említett magyar változat mellett döntöttem. A gép az RLM 70/71/65 színeket és a szabvány német mintázatot kapta. Számomra nem volt egyértelmű a festés helyessége, mert voltak olyan források amelyek RLM82/83/76 színeket adtak meg. Mivel nekem az első verzióhoz való festékei voltak, így arra színezetem a gépet.(a profik ezen biztos, hogy felzúdulnak, de szükség törvényt bont).

A festés teljes egészében ecsettel készült, a rejtőszín határait grafitceruzával rajzoltam fel, sajnos néhány helyen látható, hogy megremegett az ecset(illetve a kezem). A nemzeti színeket és a sárga hadszíntér csíkokat is ecsettel festettem fel.

Ezek után következett némi koszolás és koptatás majd a végszerelés. Ekkor kerültek fel a futóművek, a kabintető, amely 3 részből áll és látványos, jól festhető, valamint az antennák. Sajnos az antennavezetéket fekete cérnából készítettem ez sem lett valami szép, de azt hiszem le fogom cserélni damilra. A matricázás során is vétettem egy hibát, a légcsavarkúpra nem sikerült valami szépen felhelyezni a spirált.

Az elkészült makett nekem nagyon tetszik, a hibái ellenére is amik azért vannak biztosan szép számmal.
Legyen ez a makett egy emlék a II. világháborúban hősi halált halt hajózóknak!
P8110194
P8110194
P8110195
P8110195
P8110197
P8110197
P8110198
P8110198
P8110199
P8110199
P8110201
P8110201
2009.08.13.
Mr_baracus, Pápa
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Wilson2
2009.08.26. 21:17:02
Szervusz Péter!

Ahhoz képest, hogy csak ecsetet használtál nagyon jól sikerült a géped.
Örülök, hogy látok egy mostanában készült Stukát. Én szintén most akarok elkezdeni egyet, csak már hónapok óta nem kapok hozzá kiegészítő szettet:)
Mr_baracus
2009.08.28. 16:02:56
Szia!

Köszi az elismerést. A makett nekem is 4 éve porosodott a polcomon:)
jerry82
2010.02.25. 07:44:57
szia Péter
szép lett a stukád de ha adhatok egy tanácsot legközelebb mikor fested a kabin tetőt pár óra száradás után fogpiszkálóval eltudod tüntetni a felesleges vagy rossz helyre került festéket róla.
vrauko
2010.02.25. 08:27:49
Szia,
szép stuka, az öntvény pedig tényleg az Italeri egyik legjobban sikerült kitje, a munka is jó amit végeztél rajt'. Ugyan valóban vannak hibái, de úgy tűnik, semmi jóvátehetetlen: a színek sorrendje a vízszintes vezérsíkon fordított; belülről kifelé, és nem kívülről befelé piros-fehér-zöld. Ha nekifogsz az antennavezeték kicseréléséhez, ezt is érdemes megfontolni. A szövegben úgy tűnik összekeverted a zuhanóféklapot a csűrővel, mer' a zuhanófékek nincsenek ráöntve a szárnyakra, a csűrők igen. De ezt sose bánd egyébként; a réselt csűrőlapok felragasztásával ott, ahol külön alkatrészt képeznek, rengeteget kínlódik az ember az Airfix Stukájától a Heller Ju-52-eséig.
Guliver
2010.02.25. 10:46:17
Szia!
Remek kis masina lett. Szerintem az ilyen szögletes mintát egyszerübb maszkolással festeni,persze kinek mi az izlése. Az antenna pótlására próbáld a női harisnyából kihúzott szálat, szerintem szebb, mint a damil.Hosszú hajszálat is használhatsz,bár a nedvesség hatására az megnyúlhat.
Én az Aca G2-esét fabrikáltam össze nemrégen, az is nagyon szép, de úgy lepotyogtak a matricák,mint a tetőfedő.
Üdv: Guliver
Mr_baracus
2010.02.25. 16:00:05
Sziasztok!

Köszi az elismerő szavakat. Az antenna cseréje azóta folyamatban van, a nemzeti színeket még nem mertem bántani. Mentségemre annyi szól, hogy láttam olyan kiadványt, amelyben a színeknek ez volt a sorrendje. Még régen összeraktam én is az Airfix Stukát, hát az tényleg nem volt leányálom.

Mr baracus
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció