Egy öreg óriás

Mil Mi-6 Hook (late version)

1:72, Amodel
Pintér György - Múzeumi krimik A Mil Mi-6 (NATO kód: Hook) 1957 őszén repült először. Sorozatgyártása 1960-ban kezdődött meg, szolgálatba lépésekor a legnagyobb helikopter volt a világon. Maximum teherbírása meghaladta az 1962-ben debütáló Sikorsky S-64A teljes tömegét, amely megjelenésekor a legnagyobb helikopter volt a Szovjetunión kívül. A Mi-6 volt az első gázturbinás hajtóművel ellátott helikopter, amelyet sorozatban gyártottak a Szovjetunióban. 1962-ben 14 sebességi és emelkedési rekordot állított fel; négy ezek közül megdöntetlen maradt 1983-ig. A Hook-ot hadrendbe állította Algéria, Egyiptom, Etiópia, Irak, Szíria, Vietnám és Peru. A Mi-6-ot az Aeroflot is széles körben alkalmazta személy- és teherszállítási feladatokra, építkezések során, sőt tűzoltóverzió is épült.

A helikopter legszembetűnőbb ismertető jele a nagyságán kívül, a - még méretéhez képest sem kicsi - szárnyak megléte. Ezek a felhajtóerő 20%-át adják egyenes repüléskor. A tűzoltó- és egyéb speciális szállító verziókról ezeket a szárnyakat eltávolították, hogy növeljék a hasznos terhelhetőséget. A késői verzió műszerezettségén túl néhány más dologban is eltér a korai változattól (pl. pilótakabin mögötti ablak, főrotorlapátok, rakodórámpa) ezekre nem térnék ki részletesen.

Az Amodel makettje a szerkezeti különbségeken túl bontásában mutat jelentős eltéréseket a korai verzióhoz képest, ezeket most nem sorolnám fel – a legfontosabb talán, hogy a törzs nincs annyira szétbontva, ez némileg megkönnyíti az építést. A makett egyébként meglehetősen vegyes érzéseket keltett bennem. Egyfelől utolérhetetlen előnye, hogy – tudomásom szerint – egyetlen a piacon: más ebben a méretarányban ezt a gépet nem forgalmazza. A dobozon ott díszlik a Modellbau emblémája, amely szerint a készlet az év makettje volt 2005-ben – ez megint csak bizakodásra ad okot. A dobozt kibontva rengeteg öntőkereten világosszürke, finoman vésett panelvonalakkal ellátott, ám meglehetősen sorjás, itt-ott beszívódásos, vagy néhol megfolyt felületű alkatrészeket találunk. A kisméretű, vékony darabok kissé bumfordiak (bár szerintem nem zavaró mértékben), a kilökőtüskék azonban mindenütt eléggé erőteljesek, nyomaik eltűntetése – különösen a pici, vékony alkatrészeknél – nem egyszerű feladat. Az összeállítási útmutató terjedelmes, de eléggé áttekinthető, festési útmutatást azonban csak a legelején a pilótafülkére, majd a legvégén a kész gépre vonatkozóan találunk benne.

Az építés előtt kacérkodtam a gondolattal, hogy kiegészítőt szerzek be, de a dolog nem jutott odáig, hogy utánanézzek, egyáltalán gyártanak-e hozzá - a munkálatok kezdete után nem sokkal rájöttem, hogy örülni fogok, ha az én képességeimmel a dobozból értelmesnek mondható végterméket sikerül előállítanom. Plusz a szárazpróbák során kiderült, hogy még nyitott tehertérajtó mellett se sok látszana a kész gépen a belső feljavításból, szóval maradtam a költségkímélőbb verziónál.

Az építés során számtalan kisebb-nagyobb hibát vétettem, legfőképp elővigyázatlanságból. A pilótafülke összeállítása után derült ki, hogy nem fog rendesen illeszkedni a helyére – nosza faragjuk be úgy, hogy közben ne tegyük tönkre az egészet… ezután körültekintőbben haladva szinte majd minden alkatrészről kiderült, hogy eredeti állapotában (hossz, szélesség magasság stb.) nem fog illeszkedni a helyére. Ez bizony egy idő után kezdett az idegeimre menni… Később, a törzsfelek összeragasztása közben le is mondtam az illeszkedés fogalmáról e makett esetében… A tehertér ablakait a rajz szerint belülről kell beragasztani. Ez lehetetlen, de még kívülről is csak a lyukak bővítése után lehetséges – keresve a megfelelő célszerszámot tönkre is tettem néhány ablakhelyet, nem kevés plusz munkát adva magamnak és rontva a leendő összképet. Az építés részleteibe nem is merülnék bele mélyebben: minden darabnál szárazpróba, helyesre faragás, felragasztás. Főelemeknél (törzsfelek, szárnyak, pilótafülke- és orrablakok stb.) tömités-csiszolás többszöri egymásutánban.

A pilótafülke és a raktér az Interneten talált néhány színes fotó alapján kapta a szürkéskék színt (MM 2123 Underside Blue). Utólag szemlélve talán sötét kicsit, de ez már így marad. :) A „géptér” (a főreduktor helye, a raktérajtók fölötti kidolgozott szakasz, ahol a farokreduktorhoz futó tengely egy része is látható) a Szolnoki Repülőmúzeum honlapján látható Mi-4 fotósorozat után szabadon kapta a zöldes-sárgás színt (Humbrol 154 Insignia Yellow és 155 Olive Drab „szemre” keverve). A személyzeti ülések, a botkormányok, a pedálok feketék lettek, a raktér ülésein a lábak alumínium, az ülőfelületek MM 1740 Dark Gull Grey színt kaptak. A törzs és a főrotorlapátok MM 1728 Light Ghost Grey – MM 1740 Dark Gull Grey kb. fele-fele arányú keverékét kapták (az előbbit túl világosnak, utóbbit túl sötétnek ítéltem önmagában). Lehet nevetni, mert az én koromban már nem ez az általános, de ez az első fújásom – ez látszik is, reményeim szerint a következő már jobban sikerül majd :). A panelezés rém primitív módon, puha rotringheggyel készült, a felesleget száraz papírzsebkendővel töröltem vissza. Ezt követte egy réteg selyemmatt lakk, majd a matricák, és végül újabb lakkréteg. Befejezésül az antennák, kapaszkodók, az üzemanyagtartályok tartóváza valamint a kabin oldalablakai kerültek felragasztásra. Az utólag felkerült alkatrészek kicsit sötétebb árnyalatúak, aminek az okát nem tudom (talán azért az árnyalatnyi eltérés, mert ezek ecsettel lettek festve?).
A farokrotor a leírásnak megfelelően készült el, a főrotoron a hiányzó vezetékeket vékony, műanyag borítású gemkapocsból, a tartógyűrűket vastag alumínium fóliából készítettem. Pótlásra kerültek még a szárnyak és a kabin között feszülő antennák, és ezzel kész is.

Aki épitett már Amodel makettet, az tudja, hogy nem egy sétagalopp… most már én is tudom, mégis azt kell mondjam, megéri: A végeredmény – még az én ügyetlenségemmel együtt is – impozáns. A forgószárnyasok szerelmeseinek a Mi-6 igazi kuriózum, hogy a közhellyel éljek: kötelező vétel!
001
001
002
002
003
003
004
004
005
005
006
006
007
007
008
008
009
009
010
010
011
011
012
012
013
013
014
014
015
015
016
016
017
017
018
018
019
019
020
020
021
021
2009.05.11.
istvan.bacsi, Debrecen
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Guliver
2009.05.28. 21:46:53
Szia!
Én még "új fiú" vagyok a Makettinfo-n, ezért remélem nem veszed rossz néven, hogy megjegyzést fűzök a munkádhoz. Az a véleményem, hogy a leírt hibák ellenére csodálatosan szép munkát végeztél
még akkor is, ha ragaszkodsz ahhoz, hogy ügyetlen vagy!
Szóval remek "kis" monstrum, gratulálok!
istvan.bacsi
2009.05.29. 08:46:50
Üdv Guliver!
Azért a Makettinfo-n még én sem számítok veteránnak, ha más tekintetben az is vagyok :). Természetesen semmilyen hozzászólást nem veszek rossz néven, az elismerésnek meg persze külön örülök! Szóval köszönöm!
Jó makettezést!
sipiricsi87
2009.06.07. 21:46:43
Üdv!
Hát mit is mondhatnék...
Nekem nagyon tetszik! Ahogy nézegettem a képeket nagy kedvem támadt egy ilyen megépítéséhez, úgyhogy szerintem beszerzek egy ilyen madárkát, összerakom, kifestem, panelozom stb.
szerintem jóó
istvan.bacsi
2009.06.08. 07:34:57
Üdv sipiricsi! Örülök, hogy tetszik, jó munkát és kitartást az építéshez (ez utóbbi nekem kellett hozzá bőven... :))
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció