Pintér György - Múzeumi krimik
Az Italeri Thunderboltjának megépítését osztanám meg veletek.
Egy viszonylag jól sikerült makettről van szó.Részletesen kidolgozott alkatrészek,vésett panelvonalak,egész jó illeszkedés.Csak a pilótafülke tetejének illesztésével gyűlt meg a bajom.
A maketthez nem használtam feljavító készletet,csak pár dolgot készítettem el házilag.
Az építést szokás szerint a pilótafülkével kezdtem.Zárt kabinnal akartam elkészíteni,így csak festéssel törekedtem az élethűségre.Egy dolgot készítettem el húzott szálakból,a HUD keretét,mivel az nagyon látszik még zárt fülketetőnél is.Hamar meg is volt az egész,beépíthettem a törzsbe(Itt ne felejtsetek el kis súlyt tenni a gép orrába,nehogy fenékre üljön.).
A szárnyak és a vízszintes vezérsíkok alsó és felső felének összeépítése következett.Kis házi tuningként az összeragasztás után levágtam a baloldali főfutógondola elejét,és megépítettem az üzemanyagtöltő csatlakozóját.Csak a "tanksapkát" és a mellette lévő gombokat kell legyártani,illetve a lenyíló rész belső burkolatát.
Amíg ezek száradtak összeraktam a hajtóműveket.Ennek legalább pontos a formája,nem úgy mint az Academy makettjének.
Összeragasztottam a főbb darabokat,minimális tömítésre volt csak szükség.Ezután felragasztgattam a függőleges vezérsíkokat,a csűrőket szétnyitva (mert féklapként is szolgálnak) és a pilonokat.Az orr-részt is felragasztottam,itt csak az Avenger gépágyú csövének törzs felöli részéhez toldottam hozzá egy méretben passzoló öntőkeretdarabból a hűtőbeömlőnél,mert csak odáig van kidolgozva.Ezután a hűtőfuratait is kifúrtam.
Végezetül az orron és a farokrészen pótoltam a besugárzásjelzőket.
Eljött a festés ideje.A gépet az Academy matricájával terveztem megépíteni.Ha már Warthog-nak hívja mindenki az eredeti nevével ellentétben,akkor varacskos disznó is lesz.Ez a gép 1984-ben az USAF Bakersdale támaszpontján állomásozott.
Az A-10A festéséről annyit kell tudni,hogy '84-ben már NEM a "Charcoal Lizard" foltozás volt érvényben.(FS.34092+FS.34102+FS.36118.)
'79-ben megjelent a "European I" kamó,ami annyiban különbözött,hogy a szürke FS.36118 foltokat FS.36081-re változtatták a nagyjavítások során.Vagy 20 éve pedig a szürke-szürke "Ghost Grey" látható a gépeken,ahogy az Italeri is ajánlja.(A régebbi kiadású nr.087 készlete még a zöld-zöld-szürke festéssel készült.)
Arra viszont figyeljetek,hogy nagyon rossz az Italeri festési leírás:
1.A nyitva is elkészíthető szervízajtó és a beszállólétra ajtaja illetve ezeknek a beltere soha nem volt sárga.A régebbi festésű gépeken szürke,az újakon pedig fehér.Mint ahogy a futóművek aknáját,szárát és a felniket is átfestették fehérre.
2.A "Ghost Grey" foltozás színeit pedig rosszul adta meg a gyártó,a helyes színek:
Felül FS.36320(és nem FS.35237),alul FS.36375.
Ráadásul az utasítás raszterezése is félrevezető lehet.
Na de térjünk vissza az én gépemhez.A szélvédő átlátszó kék színt kapott Hu1320-al,majd az egész kabin keretét átfestettem feketével.Végül a szélvédő sárga szigetelését festettem meg.Következett az alapozás világos szürkével.Ezután ceruzával felrajzoltam a foltok helyét,a "European I" folttérképének megfelelően.
Én mindig ecsettel festek,ezért nem szoktam maszkolni.Először a világosabb,majd a sötétebb zöld foltokat festettem,végül a szürkét,mindhármat kicsit világosítva.Lakkoztam a gépet és előszedtem a matricákat.
A stencilek színei megegyeznek mindkét festési változatnál,ezért inkább az Italeri matricáit használtam,mert nagyon könnyen kezelhetőek kis lágyító alkalmazásával.Az Academy-től csak a főbb jelzéseket tettem fel.
Befolyattam a panelvonalakat híg feketével,majd egy újabb réteg lakkozás után kész is volt a gép.
Már csak a fegyverek voltak hátra.Mivel ez a gép megpakolható rendesen,nem fukarkodtam.Egyszer régebben láttam egy fényképet egy hasonló fegyvervariációról,mint amit alkottam.Kapott 1 zavarókonténert,2 nem irányított rakétavető csövet,2 Maverick rakétát (1 televíziós és egy infravörös irányításút),2 kazettás bombát,2 légiharc rakétát és 1 póttartályt.