Pintér György - Múzeumi krimik
Vannak olyan repülőgépek, amik nem vésték bele nevüket a hadtörténelem lapjaira, „csak” segítségükkel képződtek pilóták, fedélzeti rádiósok, légi lövészek. Esetleg nem éppen harcias feladatokat végeztek, mint időjárás-felderítés, futárszolgálat. A gyártó németek számtalan feladatra bevetették a sebesültszállítástól az éjszakai vadász feladatkörig. De szelték az eget Brazíliától Magyarországig, Hollandiától Portugáliáig sokfelé.
No, ilyen volt a Magyar Királyi Légierő kötelékében a Focke-Wulf FW-58. A bombázóknál kisebb, de egy korabeli vadászgépnél jóval nagyobb gép 1/72-es makettje több gyártó kínálatában is megtalálható. Elkészítette a mai elemzés alanyát az Azur, az MPM, a Special Hobby is.
Nos, az Azur készletéhez jutottam hozzá pár hónapja. Előre bocsátom, ez a készlet nem abszolút kezdők számára készült! Nagy meglepetés nem ért. A gyártó már egy ideje szerencsélteti az elszánt makettépítőket multimédiás makettekkel.
Egy halom szürke alkatrész mellé átlátszó - de tényleg átlátszó - alkatrészeket, két kis öntőkereten műgyanta darabokat, fóliára fényképezett műszerfalat és fémmaratást kapunk. Az összeállítási rajzok érthetők, nem tartalmaznak az építési sorrendet zavaró csapdákat. A matricaíven magyar és román felségjelek és a hozzájuk tartozó betű- és szám mennyiséget kapjuk. (Ha, esetleg ezt megtoldották volna méretre készített maszkoló fóliákkal még szebb lett volna.)
Maga az építés türelmet igényel. Ha csak azt mondom, hogy a főfutó két fémmaratott, két műgyanta és három műanyag alkatrészből áll össze, akkor ezzel érzékeltettem a dolog kissé bonyolult voltát. A fémmaratások minden finomságot tartalmaznak a hevederektől a géppuska csúszósínjén át az oldalkormányok pedáljaiig és a géppuskák irányzékáig. Felhasználásuk sokat dob a kész makett kinézésén és persze a megépítés munkaóráin is. Nem lett volna rossz, ha legénységet is kapunk! De hát, ennyi pénzért mit akarunk? A gyártó nem követte el azt a hibát, amivel rendszeresen találkozhatnak a repülőmakettet készítők, hogy az ablak"üvegeket" belülrő kellene rögíteni, így a törzs egyesítése és festése előtt már a helyükön kell, hogy legyenek, hiszen később nem lehet hozzáféri egyikhez sem. Nos, itt kívülről rögzíthető üvegeket kapunk. Ezek mérete vagy jó, vagy nem. Ezekből, az én készletemben kellett csiszolni, hacsak nem akarunk újra festeni!
Festési mintaként két magyar és két román gép festéstérképét kapjuk. Persze nekem inkább a magyar tetszett. A szép három - szürke-zöld-barna - nagyfoltos festés nyerte el a tetszésemet.
Maga, az átlátszó kabintetők maszkolása egy félnapos munka volt.
Végül összeállt a dolog.