Pintér György - Múzeumi krimik
Sziasztok!
Eddig még nem írtam cikket az oldalon (meg úgy seholsem) de azért meg próbálok valami olvashatót össze állítani.
Előzmények:
Még gyerek koromban akadt a kezembe egy könyv aminek címe: A Magyar Királyi Honvédség Fegyverzete volt, ebben a könyvben láttam először a Tas nehéz páncélosról, illetve annak gyári modeljéről képet, és már akkor igencsak megtetszett ez a közel negyven tonnás acél szörny.
Ahogy múltak az évek egyre jobban kezdett érdekelni a magyar haditechnika, és persze egyre több makett építő rutinra tettem szert...
2006 nyarán aztán eljött az ideje, hogy ne csak a gyári maketteket díszítsem fel a nemzeti trikolórral hanem magépítsem a magyar harckocsi fejlesztés csúcsát jelentő Tas páncélos makettjét is.
Röviden a tipusról:
1943-ra nyilvánvalóvá vált a Magyar hadvezetés számára, hogy a Turán harckocsi minden fejlesztés ellenére jóvátehetetlenül elavult és már nem képes ellátni a neki szánt feladatokat, ezért a Weis Manfréd gyárban megrendelték a váltótipust. A tervek szerint a Tas 38 tonnás önsúllyal rendelkezett volna, a német Párducnál is használt Kwk42- L70 75 mm-es löveg magyar gyártású változatát szánták főfegyverének, meghajtásáról kettő darab a Turánoknál alkalmazott 260 lóerős motor gondoskodot, korszerű futóművel látták el , páncélzatát pedig a Párduchoz hasonlóan döntött lemezekből kívánták összehegeszteni. A prototipus teste és tornya 1944 tavaszára el is készült azonban 1944 július 27.-én az amerikai légierő bombázása következtében a félkész jármű a Csepeli gyárral együtt megsemmisült. Ezzel tulajdon képpen véget is ért a szebb sorsra érdemes tipus karrierje, mert már nem volt idő és gyártókapacitás a program újra indítására, és a hadvezetés inkább német technikával látta el harcoló csapatainkat.
Az építés:
Az építést egy megfelelő minőségű, használható - mérethejes tervrajz elkészítésével kezdtem amit a már említett könyv segítségével sikerült kiviteleznem, sok-sok türelemmel.A makettet teljes egészében sztirol lapokból készítettem el. Mint általában az a harcjárműveknél lenni szokott az építést most is az alváz elkészítésével kezdtem. Lévén járművünk igen impozáns méreteket ölt (100 mm széles, 86 mm magas, löveggel együtt 265 mm hosszú) masszívra kellett terveznem az alvázat, ezért annak alkatrészeit 2,5 mm vastag sztirolból operáltam ki szike segedelmével ami nem volt egyszerű mutatvány. Össze ragasztás után hosszanti és kereszt irányú merevítéssel tettem még erősebbé ezt a részegységet.
Miután az alvázzal készvoltam következett a sárhányók és a homlokpáncél valamint a felépítmény döntött páncélzatának elkészítése 1,5 -ös lemezekből, amivel már jelentősen könnyebb volt dolgoznom, természetesen itt is alkamaztam némi merevítést mielőtt neki álltam volna a vízszintes rész legyártásának 1 mm-es sztirolból. Eből kivágtam a motor terek fedeleit és a vezető valamint a rádiós búvónyílásait azokat ugyanis külön alkatrészként készítettem el 0,5 milis lapból kivágva.
A torony szintén fél milliméter vastag lapokból van összeállítva, itt található a maketten az egyetlen olyan alkatrész amit nem saját magam készítettem , mégpedig a lövegcső amit egy Dragon gyártású Flakpanzer IV Kugelbitz dobozban találtam.
Miután a torony elkészült jöhetett a tömítés és csiszolás a szükséges helyeken amit én Neoflexel végeztem.
Mikor ezzel is készvoltam megfestettem a járgányt egy színű zölddel amit kivételesen nem koszoltam-koptattam mert úgy gondoltam, hogy mivel a gyári modell az egyetlen "elkészült" Tas, nem lenne túl élethű egy teljesen leharcolt, sok csatát átvészelt járművet építeni belőle.
Festés után jött aztán a neheze -a futómű- amit hosszas gondolkodás és kisérletezgetés után végül szintén sztirolból készítettem el darabonként 35-40 alkatrészből és ezek mégcsak a görgők voltak ehhez még jött a felfüggesztés is, valamint a....
Lánc... nos sokat szemezgettem a polcaimon lévő már meglehetősen régi első páncélos makettjeim megfelelő alkatrészeivel de sajna nem találtam megfelelőt ezért nem volt más választásom mint azt is saját kezüleg elkészíteni. Mivel az építés óta már négy év eltelt és a makett jelenleg nincs a közelemben így nem tudom pontosan megmondani hány darab láncszemet készítettem, de volt egy pár...
Darabonként öt egységből állt össze egy szem, mondhatom ráment egy pár napom amíg vadul vagdostam a sztirolt a megfelelő mennyiség eléréséig, de hajtott a tudat, hogy ha ezzel is végzek akkor már tulajdonképpen a célegyenesben vagyok....
A futómú össze állítása után márcsak az apróságokat kellet össze állítani: elkészültek a személyzet periszkópjai, némi "öntögetés" után a lámpa testek amiknek a szárát vastag drótból és vékony stirolból aplikáltam, helyükre szabtam a búvónyílásokat az oldalsó tároló dobozok fedeleit, felhelyeztem pár szerszámot és szintén némi öntögetés és sztirol felhasználásával elkészítettem a parancsnoki kupolát.
A végén még elhelyeztem a rádió anntennáját, papír lap és 00 ecset segítségével megfestettem a rendszám táblát és a megfelelő helyekre való felfestésével a fekete négyzetben a fehér keresztnek, hadrendbe állítottam a 44M Tas nehézpáncélost a szobám egyik polcán egy Párduc és egy T-34 harckocsi mellett, mely tipusoknak méltó riválisa lehetett volna ez a tragikus sorsú magyar páncélos.
Utóirat:
1. Tudom, hogy nem lett tökéletes a makett de szerintem azért érdemes megmutatni másoknak , hátha kedvet kap valaki arra, hogy megépítse ezt a feledésre ítélt járművet.
2. A most feltöltött képek mellé még fogok rakni részlet fotókat is.
3. A makett építése soránszerzett tapasztalatok felhasználásával nekikezdtem a V-4 makettjének is ami már azér komolyabb szintet fog megütni, és nem sokára arról is szeretnék egycikket írni, már ha ennek lesz némi "sikere"
Üdvözlettel: Tremere86