Egy repülő Delfin

Aero L-29 Delfin

1:72, KP No.1
Pintér György - Múzeumi krimik Ez a KP első makettje, nekem az idők folyamán (ha jól emlékszem) hat példányom is volt belőle. Most az utolsó (előtti) darab építéséről szólnék néhány szót. Az elsőt még Csehszlovákiában, Poprádon vettük a 70-es években, egy nyaralás alkalmával... gyerekfejjel összeraktam, majd hőálló ezüst spray-vel le is festettem (hol voltak akkor még itthon a makettfestékek...). Nagyon hosszú ideig megkülönböztetett helye volt a makettjeim között, mert addig főleg csak 1:100-as NDK utasszállítóim voltak. De ez már "rendes", 1:72-es méretarányú makett volt. :)

No, de térjünk vissza a jelenbe! :)

Sokáig méregettük egymást a KP első remekével. Méregetés közben drótból elkészítettem a két fellépőt és kivágtam az oldalkormányt, amit egy házilag készült darabbal pótoltam. Abban egyetértettem magammal, hogy mindenképpen kell valami kabinbelsőt alkotnom a meglévő helyett. Pontosabban: a nem létező helyett. Sokáig bújtam a netet kabin és egyéb fotók után, rajzolgattam, méregettem. Addig-addig, amíg Lentiben a börzén megvettem az egészet műgyantából. Járt még a készlethez két főfutókerék és egy húzott kabintető is, ami (valljuk be) sokkal élethűbb, mint a KP deklije.

Megvan a kabin, nincs mese, neki kell állni. :) Egész estét betöltő program volt, mire a kabinteknőt belefaragtam a helyére, de jutalmul a művelet végére legalább bokáig gázolhattam a polisztirol és a műgyantaporban. Megnehezítette a kabinbelső helyére illesztését, hogy nem voltak illesztőfelületek, nem volt határozott helye a törzsben. Egy megfelelő átmérőjű érvéghüvely (a villanyszerelők használják) végét ferdére vágtam és így alakítottam ki a hajtómű fúvócsövét, ami egy lehelletnyit kilóg a törzs végéből. Lustaságból egy darab gyurmával állítottam be a hossztengelybe, ami később megbosszulta magát... de erről majd később. A Delfin orrát kitömtem horgászólom golyókkal, majd öszeragasztottam a törzset.

Következett a szárny. Azt már egy korábbi példány építése közben megtanultam, hogy az illesztőfüleket nyomtalanul el kell tüntetni és az illeszkedő felületeket üveglapon síkba kell csiszolni, mert csak így illeszkednek tökéletesen. Így tettem most is. Kivágtam a futóaknát is, hogy jobban hasonlítson az eredetire. A beömlőnyílásokkal is kell valamit kezdeni, mert így nem maradhatnak. Sokáig töprengtem, mit tudok tenni az ügy érdekében, amikor eszembe jutott, hogy egy megfelelő méretű szívószálból kellő hatékonysággal tudom imitálni a szívócsatorna futóaknából látszó részét. Ehhez persze a törzs oldalán is ki kellett vágni a szívócsatorna helyét.

A futóművek is sok fejtörést okoztak. Mivel pótolhatnám a kukába hajított KP alkatrészeket? Egy hirtelen ötlettől vezérelve belepróbáltam a KP Albatros megfelelő alkatrészeit a Delfinbe. Csodák csodája, az orrfutót egy az egyben fel tudtam használni, a főfutón viszont némi faragás vált szükségessé, a mozgó kerékvillát kellet lerövidíteni egy kicsit és a két "fület" el kellett róluk távolítani. Le sem tagadhatják, hogy egy gyárban készültek, sem az eredeti, sem a makett. :) Hogy teljes legyen az öröm, vékony sztirollemezből új futóakna ajtókat vágtam, mert az eredetieket túl vastagnak találtam.

Most, hogy összeálltak a fődarabok, elkezdhettem festést. Mindenképpen magyar gépet akartam építeni, de nem natúr fémszínűt. A Modell és makett újságban volt egy cikk a magyar Delfinekről és az ő magyarországi terepfestéseikről. Kétféle kamó közül választhattam: a "csehszlovák" és a "magyar" minta képezte a választékot. A magyar minta nekem nagyon bonyolultnak tűnt, ezért inkább az egyszerűbben kivitelezhető "csehszlovák" festés mellett döntöttem. Azt terveztem, hogy javító foltozásokkal majd feldobom a látványt. Hát ez a mutatvány nem jött össze: ritka ronda festést sikerült alkotnom. Vettem egy mély levegőt és újrafestettem az egészet... A festéshez az említett cikkben, a fakult változathoz leírt színeket használtam. Név szerint: Humbrol 78, 166, 94 és 65.

Egy réteg fényes lakk után feltettem a matricákat is. Ezek a HAD gyártmányai, a nagyon vékony fólia miatt óvatos bánásmódot igényelnek. Ezután már csak a végszerelés volt hátra. Miután "lábra" állítottam a madarat, lecsapott a fúvócső bosszúja: a rögzítő gyurma túl nehéz volt, és a Delfinem szépen az égnek emelte az orrát... Mivel utólag már nem tudtam több súlyt gyömöszölni az orrába, ezért (szégyen ide, szégyen oda) egy átlátszó öntőkeretből húzott, kb. 1 mm vastag szállal támasztottam meg a Delfinem hátsóját...

Húzott szálból pótoltam a pitot-csöveket és a gerincen lévő antenna vékonyabb részét. Ugyanebből a húzott szálból készült a fúvócső mögötti IFF antenna három rúdja is.

Összegezve: aki épkézláb Delfint akar építeni ebből a makettből, annak mindenképpen javasolt legalább a Pavla kabin és extra adag türelem beszerzése. De az eredmény mindenért kárpótol: a világ egyik legszebb sugárhajtású iskolagépét tudhatjuk a magunkénak a munka végeztével.

Mert hát munka, az van vele bőven... :)
A kiinduló állapot
A kiinduló állapot
Alakul a törzs
Alakul a törzs
Hátonrepülés az asztal felett :)
Hátonrepülés az asztal felett :)
Festés közben.
Festés közben.
Festés után
Festés után
Megpróbáltam utánozni a festés javítását. Kevés sikerrel...
Megpróbáltam utánozni a festés javítását. Kevés sikerrel...
Végülis újrafestettem az egészet.
Végülis újrafestettem az egészet.
Oldalszámot is tettem rá
Oldalszámot is tettem rá
Együtt a rokonsággal. :)
Együtt a rokonsággal. :)
Mutasd a másik oldalad is! :)
Mutasd a másik oldalad is! :)
Happy end :)
Happy end :)
Egy frissen festett példány
Egy frissen festett példány
2008.02.20.
Utolsó módosítás: 2008.10.28.
Nagy Tibor (Tibcsi), Pécs
Armada Makett Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
f2d
2008.10.27. 11:32:52
Ez ötös! A makett is és a cikk is.
Tibcsi
2008.10.27. 12:00:12
Ugyanmár.... de azért kösz! :)
Stefan
2008.10.27. 15:26:48
Tyűű... Ebből ilyen gyönyörűt is lehet?
Én is megcsináltam anno, de feljavító nélkül, úgyhogy letakart kabintetővel :DDD
Tudom, hogy mennyi meló volt benne. Nagyon szép lett! Gratula!
juge75
2008.10.27. 15:40:25
Figyu!
Nem akarlak letörni, de én még ilyen delfint soha sem láttam!
A zöld és a sárgaborsósárga stimmel, de az eredetin barna volt, nem sárga!
Van egy cseh kiadvány, ami a delfinnel és a tiger moth-al foglalkozik, eredeti színes felvételekkel, amit trencsényben festettek át.
Tibcsi
2008.10.28. 06:36:07
Stefan, köszi :)

Juge,

Kösz az észrevételt. Amint azt a cikkben is írtam, én a fakult állapotot akartam ábrázolni. A barna szín sárgásra fakul és a "scale effect"-et is figyelembe kell venni. A színek kiválasztásakor az említett Modell és makett cikkben írtakat vettem figyelembe. Melyik színt azonosítottad "sárgaborsósárgá"-val? A világosszürkét?
juge75
2008.10.28. 18:51:16
Szürke nem volt rájuk festve.
A kecskemétről átjött, kissé ittas festő készítette az eredetit, amit megpróbáltak utánozni nagyjából a csehek. A trencsényi nagyjavító üzemben álló gépről készült a kép, amin egyálltalán nem volt szürke!
Nézz utána!
juge75
2008.10.28. 18:52:22
Amit te szürkének látsz, az a szín a sárgaborsó sárga!
juge75
2008.10.28. 18:57:18
Jópár üzemeltetőt és pilótát ismerek akik felderítőként üzemeltették a típust.
Juhász Gábor, Szolnokról.
Tibcsi
2008.10.28. 18:59:28
Rendben, de ez a Delfin már így marad. Esetleg tudsz színkódokat is mondani? :)
juge75
2008.10.28. 19:09:22
Amit te szürkének látsz, az a szín a sárgaborsó sárga!
juge75
2008.10.28. 20:44:09
Flat tan-barna, field green zöld, tan+ fehér sárga
Ajánlom figyelmedbe a következő kiadványt:
Ilustrovaná historie letectví
'No.8'
De Havilland Tiger Moth by Z. Hurt, Avia/Letov C-2 (Arado Ar 96) by P. Kucera, Aero L-29 Delfin by P. Kucera and O. Chalas
[ISBN 80-206-0219-4, First published: August 1992]
Tibcsi
2008.10.28. 20:56:43
Köszi! :)
vlevi
2008.10.29. 21:40:08
Hát, te egy mazochista vagy :)
Nekem, ha jól emléxem, ez a makett megvolt a 70-es években. A képeket elnézve nemigazán változott :)
Sőt, a tesójának, az L-39-nek a beömlőjét még láttam itthon valahol. Szintén abból az időszakból. Ebből viszont már beszereztem az Eduard művét, csak mostmár neki kellene kezdeni építgetni valamit. Mert idén csak elméleti makettező voltam :(
juge75
2008.10.30. 11:35:46
http://makettinfo.hu/forum/user.php?login=juge75
Ez az igazi 378-as jobb oldala, már nagyjavítás után, kissé viharverten.
juge75
2008.10.30. 11:38:54
Nem szabad sablont követni ennél a típusnál, akár a Mig-15 Bis felderítőknél, mert mindegyik más.
Érdemes keresni egy színes felvételt, és ha esetleg fekete fehér akad beazonosítani.
Tudom, mert én is így készítettem.
Csak az enyémet elajándékoztam egy hajdani pilótájának.
Tibcsi
2008.10.30. 12:19:06
Juge,

Kár, hogy nem láttam hamarabb azt a fotót... most kénytelen leszek vagy újrafesteni, vagy építeni egy másikat...

A MiG-15 terepfestéséről nem tudsz valami infót? Színek, mintázat?

Kösz, Tibcsi
juge75
2008.10.30. 14:59:22
Melyik érdekelne? Két és háromszínű is létezett.
Megnézem, megvan-e még és küldöm.
Valószínűleg szögletes számsor is kell hozzá, nem gond?
Tibcsi
2008.10.30. 15:06:26
Akármelyik jó, a kétszínű is és a háromszínű is. :) A szögletes számsor nem gond, egyelőre van még belőle. :)

Kösz: Tibcsi
PETI
2008.10.31. 19:45:36
Tibcsi!

Gratulálok a Delfínhez! Én is nagy KP rajongó vagyok. Szeretem azt az egyszerűséget és szépséget, amivel meg vannak áldva a KP korosodó cuccai. Persze ez nosztalgia a javából! :)
Most én is kereshetem elő az elkezdett L-29-emet, mert kedvet kaptam hozzá…
Két dolog van, amit még megcsinálhattál volta a maketteden. Az átkarcolás eléggé feldobta volna, valamint egy szegecselés sem ártott volna neki.
1:144-ben van Attack Hobby Kits L-29, ami megveri a 72-es tesót! Szerintem ne hagyd ki! :)

További jó makettezést!
Tibcsi
2008.11.01. 18:53:29
Vlevi, PETI, kösz. :)

Az átkarcolásnak nem mertem nekiállni, mert nem voltam biztos benne, hogy én jobbat tudnék faragni, mint a KP. Szegecs meg így is van rajta bőven. :)
juge75
2008.11.13. 04:39:50
Tibor!
Még 1 kis türelmedet kérném, pár napon belül e-mail-ben küldöm az anyagodat.
Gábor.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció