Egy veszélyes szárnyas

Albatros D.III

1:72, Revell
Pintér György - Múzeumi krimik A nagy karácsonyi hajtás közepette az ajándékok felkutatása során az embernek bizony némi örömre is szüksége van a sok idegeskedés közben. És egy makettező számára mi is lenne a legnagyobb öröm, ha szeretteinek történő ajándékvásárlás közben saját maga számára is becserkészhet kisebb-nagyobb "jutalomfalato(ka)t" a fa alá...:) Nos erre a makettre így akadtam rá egy játékboltban és a "jól végzett bevásárlókörút" jutalmaként jött haza velem. :)

Nem vártam sokat a készlettől, inkább csak némi könnyed „ujjgyakorlat” miatt szereztem be a típust. Meg végül is egy technikailag nem olyan szépen kivitelezett makettből valami pluszt kihozni az igazi kihívás. :)

A dobozban két barnás színű aprócska öntőkeretet találunk temérdek sorjával és kilökőtüske nyommal. Részletezés nem sok van, de ezt előre lehetett sejteni. Az viszont elég durva, hogy a pilótát két tüskére kell felszúrni, mert a kabinban semmi sincs! A vásznazott felületeket a szárnyakon kivitelezték, de némi alakítás még rájuk fér. A vízszintes vezérsík azonban tükörsima, azt nem lehet úgy hagyni. A felső szárnyon lévő hűtő és a „motor” kisebb átalakítással élethűvé tehető. A merevítő dúcokat is alaposan meg kell dolgozni vagy kicserélni másra. A kormányfelületek forgáspontjait is célszerű házilag kivitelezni, az eredeti túl durva.
Az illeszkedésre egyelőre nem tudok sokat mondani. A két törzsfél szépen passzol, az alsó szárny kisebb hézagokkal illeszkedett. A parányi matricalap viszont nagyon jó minőségű.
A készlet tehát kisebb-nagyobb hiányosságokkal küzd, de szerintem egyszerűen megépíthető. Kezdők számára megfelelő, a barkácskedvű elszánt profik pedig kiélhetik magukat vele. :)

Az építés:

A kit összeállítását hosszas tervezgetés előzte meg, hogy mit és hogyan fogok majd feljavítani ezen a nagyon apró kis gépen. A feladat nem egyszerű, hiszen a kis méretek miatt elég babra munka a házi alkatrészek legyártása, de csináltak már ennél kisebb méretben is nagyszerű dolgokat. Így hát pár héten keresztül csak tervezgettem (másra nem is nagyon volt időm...).
Elsőként lecsiszoltam a külső részről minden dudort, kivéve a szárnyak elejénél lévő burkolatot. Levágtam a farokcsúszót is, azt is házilag fogom elkészíteni. Ezután bekarcoltan a burkolat illesztési vonalait és levágtam a kormányfelületeket.

A továbbiakban a kabint vettem kezelésbe, mivel az egyszem pilótafigura ezért mégiscsak kevés, illetve nem vagyok én Vlad Tepes, hogy holmi tüskékbe húzzam szerencsétlent. :) Így hát szépen simára csiszoltam a belsőt, eltüntetve a "Revell Inc." feliratot is. Ezután vékony műanyag csíkokból felépítettem a bordákat és a leendő pilótaülés mögé csináltam egy törzskeretet is. A pilóta munkahelyéről készült rajz alapján műanyag szál, sztirollap és némi rézdrót segítségével elkészítettem a berendezést. A botkormányt és az ülést egyelőre elhalasztottam. Miután ezekkel készen voltam, összeragasztottam a két féltörzset.

A külső feljavítást a szerelőnyílások fedeleivel és a törzs oldalán látható "kopoltyúk" felragasztásával kezdtem. Ezeket kiégett teamécses alumínium tányérjából vágtam, illetve lyukasztottam ki. A kopoltyúk helyét előzetesen bekarcoltam, hogy biztosabban rögzüljenek a sík felületen. A kormányfelületeknél kialakítottam a forgáspontokat, majd kitérítve felragasztottam őket. Sajnos csak későn jutott eszembe, hogy a magassági kormányt még nem kellett volna beragasztani, mert a vásznazást még el kell készítenem rajta. Ezért azt óvatosan visszabontottam.

A törzs ezzel tulajdonképpen készen is volt. Az orrát a megfelelő helyeken alumínium színnel megfestettem, majd száradás után letakartam. A törzs többi részét a farok kivételével fa színűre alapoztam. Ezt a festéket házilag kevertem ki ModelMaster sárga, fehér és "Flat Tan" keverékéből. Erre az alapra került egy szivacs és barna hobbyfesték segítségével az erezetminta; a szivacsot a festékhez érintettem, kitöröltam a felesleget, majd rövid mozdulatokkal óvatosan elkentem a felületen. Ahol kellett nedves ujjal tompítottam egy kicsit, majd hobbylakkal fedtem a festést. Ettől igazi lakkozott fa hatású lett, legalábbis nekem nagyon tetszik. :) (A módszer leírásáért ezúton is köszönetet mondok annak a kedves fórumtagnak, akinek sajnos nem emlékszem már a nevére...)
A lakk száradásával a nyílásfedeleket és kopoltyúkat, valamint a szár elejénél lévő borítást alu színre festettem, a farokrészt pedig fehérre.

Következőnek az alsó szárnyat vettem kezelésbe. A vásznazás nem a legtökéletesebb, de nem éreztem késztetést, hogy kapargatásba-farigcsálásba kezdjek... Ezért csak a szárny alján, a törzs két oldalán lévő nyílásfedeleket készítettem el alumínium lemezből, valamint a feszítőhuzalok helyeit fúrtam ki. Koax kábel árnyékoló drótszövetéből kiszedett fémszálakból hurkokat készítettem egy vékony fúrószár segítségével, majd ezeket a furatokba ragasztottam bekötőszemeknek. Itt van még egy középső rész, ami tulajdonképpen a géptörzshöz tartozik, így ezen is megcsináltam a famintázatot. Végül a szárnyak alját világoskékre festettem, a tetejét pedig zöldre. Ezt a színt MM Pale Green és egy csepp fehér keverékéből készítettem. A törzs és a szárny összeillesztésnél próbáltam a lehető legkisebb felületre korlátozni a tömítés/csiszolás műveletét. A többi részt ezért maszkolószalaggal fedtem le, hogy ne sértsem meg. Az összecsiszolt részeken ezután visszafestettem az erezetes famintát.

A felső szárny elkészítése során kivágtam a kormánylapokat és elkészítettem azok forgáspontjait, valamint szintén kifurkáltam a merevítő huzalok helyét. A szárny közepén lévő vízhűtő radiátort eltüntettem és újat készítettem némi alucsík és a dobozok összekötésére használt műanyag bandázs segítségével. Az alsó részt itt is világoskékre festettem, a tetejét zöldre. A tartódúcokat szikével megtisztítottam a sorjától, majd beragasztottam a helyükre. Az igazi megoldás injekciós tűből készített lett volna, de most nem éreztem a kellő elszántságot magamban. A felső szárnyat egyelőre még nem tettem fel, hogy könnyebben festhessem majd.

Már csak a futók voltak hátra, illetve néhány apróság. Először erőt vettem magamon és bevakargattam a vászonborítást a magassági kormányba, majd a helyére ragasztottam. A futók tartóit szintén kijavítgattam és eltüntettem róla a bumszli méretű rögzítési pontokat. A „keresztvasat” a tartókba ragasztottam, majd vékony huzallal áttekertem, mintha azzal lenne rögzítve. A kerekeket pirossal és sötétszürkével lefestettem. A külső részre kerülő „keréktárcsát” külön alkatrészként adják, így egyszerűbb a festés.

Feljavítottam a géppuskát is fülpiszkálóból húzott üreges cső és kör alakúra csiszolt öntőkeret darab segítségével, majd beragasztottam. A farokcsúszót egy vastagabb drótból vágtam, majd ragasztottam a helyére. A rögzítő vasalatot alumínium lemezből szabtam ki és ragasztottam fel.

Az alap zöld szín száradásával nekikezdtem a szárnyak további festési munkáinak, de sajnos ez nem sikerült elsőre tökéletesen. A barna színt túlhígítottam, így egyszerűen felkapta az alapszínt az alsó szárnyakon. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy két hétig nem tudtam folytatni, így volt elég időm kitalálni, hogyan szeden le a festéket a törzs tönkretétele nélkül. A megoldás végül a festőszalag lett, amivel beburkoltam az egész törzset és a farokrészt is, majd hígítós szivaccsal és ronggyal lemostam a szárnyakat. Ha már itt voltam, akkor az alsó kéket is letöröltem, mert túl harsánynak találtam. Az új színt már jóval több szürke hozzáadásával kevertem ki, és szerintem sokkal jobb lett az eredmény. Másodszorra már a három felső szín festése is sikerült, már csak a szárny felragasztása és a huzalozás volt hátra.

A merevítő drótokat húzottszálból készítettem, de legközelebb már be fogok nevezni a Z63-féle rugalmas cérnára azt hiszem. Elég sokat szenvedtem, hogy a szálak ne legyenek túl vastagok, viszont akkor meg könnyen elszakadtak. Szóval jó kis türelemjáték volt a dolog, majd' fél napomba telt mire készen lett. Ezek után már csak a magassági kormány vezérlő huzaljainak elkészítésére vállalkoztam, a botkormány és az ülés marad máskorra.

A matricázás során nem akadt különösebb probléma, egyedül a nagyméretű máltai keresztek felhelyezésénél kellett megszenvedni a kitérített kormányok miatt. Némi hobbylakk segítségével azonban ott is megmaradt.

Kisebb pihenő után most már valóban a végszereléshez láttam, vagyis elkészítettem a botkormányt és a pilótaülést. Utóbbinak húzott szálakból kialakítottam a vázát, majd ebbe a vázba vékony csikokra vágott maszkolószalagot fűzögettem egy hegyes csipesz segítségével. Idegölő munka, de nagyon jó kis "fonott széket" lehet vele gyártani. A botkormányt szintén húzott szálakból készítettem el, majd ragasztottam a helyére.

A kész gépet egy házilag gyártott alapra helyeztem a pilóta fényképével együtt.

Na most már tényleg vége...:)
Albatros 008
Albatros 008
Albatros 002
Albatros 002
Albatros 003
Albatros 003
Albatros 005
Albatros 005
Albatros 007
Albatros 007
Albatros 009
Albatros 009
Külső feljavítások
Külső feljavítások
közelebbről
közelebbről
műszerek
műszerek
kormányfelületek
kormányfelületek
famintázat
famintázat
famintázat közeli
famintázat közeli
felülről
felülről
másik oldal
másik oldal
Albatros D.III_0019
Albatros D.III_0019
Albatros D.III_0020
Albatros D.III_0020
Albatros D.III_0022
Albatros D.III_0022
Albatros D.III_0025
Albatros D.III_0025
Albatros D.III_0030
Albatros D.III_0030
Albatros D.III_0032
Albatros D.III_0032
Albatros 040
Albatros 040
Albatros 042
Albatros 042
Albatros 043
Albatros 043
Albatros 044
Albatros 044
Albatros 045
Albatros 045
Albatros 047
Albatros 047
Albatros 048
Albatros 048
Albatros 053
Albatros 053
Albatros 054
Albatros 054
2007.12.20.
Utolsó módosítás: 2008.07.07.
Hinel Tamás (warbirds)
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Mty,Matyi
2008.02.17. 17:38:11
Warbirds!Képzeld sikerült megszereztem ezt a makettet.
Érdekelne neked milyen lett,biszos gyönyörű lett.
Igazad van a Gyáli úton volt,de a netre nem rakták fel.
warbirds
2008.02.27. 08:25:05
Matyi! Egyelőre még dobozban pihen, előbb a Szu-24-est fogom befejezni.
Mty,Matyi
2008.03.04. 13:55:52
Áhá de ha kész lécci külgy képet,az enyém sincs kész éppen egy Smarton dolgozom.
Mty,Matyi
2008.03.09. 17:08:00
Szia
én ma öszeraktam a makettet.
még nincs lefestve majd felrakok képeket.
warbirds
2008.03.13. 21:42:49
Majd a buktatókról dobj egy mélt! :)
Mty,Matyi
2008.03.14. 19:20:43
Mingyárt!
De azért ide is leirom.
A két kerék összefogó bigyusza törékeny,
a géppityu behejezésénél VIGYÁZ!!!
A merevítőknél is kell vigyázni!
ÉS még a hátsó szárnynál is vigyáz.
Bocs lehet hogy a részek leirásánál jónagy h...kat irtam.
georch
2008.05.12. 21:51:25
Jó munka lehetett ilyen piciben megcsinálni ezt a sok apró részletet! Nagyon meggyőző a fa erezet! Gratulálok az eddigiekhez és várom a folytatást!
Mty,Matyi
2008.06.12. 19:42:17
Hlo A fa fáz megjelenítése a makettezős biziben jeles*
warbirds
2008.06.13. 07:49:10
Köszi Matyi! A szárnyakkal viszont szépet szívok, mert elb*ctam a festést...:( Most azon gondolkodom, hogyan tudom úgy leszedni hogy a törzs ne sérüljön.
Mty,Matyi
2008.06.13. 19:04:18
Pasz.Nincs ötletem
moki89
2009.01.02. 11:54:48
Hali. Nagyon baba lett a faminta. Csak gratulálni tok:D Egyszer talán nekem is igy fog menni bár én most az első makettomat gyűröm:P
warbirds
2009.01.03. 14:55:41
Szia! Köszönöm, nekem is ez volt az első...:P Mármint a faminta. Én sem gondoltam volna, hogy így összejön. Neked is egyrre több tapasztalatod fog majd összegyűlni a kész makettek számának növekedésével, úgyhogy hajrá! :)
Rommel93
2009.04.12. 14:08:09
Nagyon szép lett a makett, de a revellre nekem eddig nem volt gondom... Egy Kokker DR I.-esem, és egy Sopwich Camelem van, igaz, nem túl részletes, de könnyen összerakható.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció