Elefant a keleti hadszíntéren

Sd.Kfz. 184

1:35, Dragon No.6311
Pintér György - Múzeumi krimik Az érdekes formája miatt szerettem volna megépíteni ezt a harctéren kevésbé sikeres, de szerintem szép formájú harckocsit.

A Dragon Premium Edition modellje semmiféle kívánnivalót nem hagy maga után, tökéletes illeszkedés, fotómaratások, igényes alkatrészek, élvezetes és gyors építés jellemezte. Azaz annyira mégsem volt gyors a házikészítésű zimmerit miatt...

A zimmeritet a sokak által szidott, de nálam bevált és rendkívül olcsó Neoflexből készítettem. Mivel nem voltam biztos benne, hogy jól fog sikerülni, tönkretenni viszont nem akartam a méregdrága készletet, a következő ötletes megoldást gondoltam ki:
A makettet a zimmeritezés vonaláig (eredeti fényképek szolgáltak referenciául) maszkolószalaggal beborítottam, erre jött rá a neoflex. Így ha elrontom és ronda lesz, egyszerűen eltávolítható a következő próbálkozásig. A zimmerites részek fölött és a zimmeritből kiálló részeken (pl. szegecsek, kampók, lámpák, stb.) szintén maszkolást alkalmaztam, hogy ne maszatoljam össze a makettet.
A módszer nagyon bevált, tisztán és szépen lehetett dolgozni vele, és ezért sikerélmény mellett élvezetes volt még ez az unalmas munkafázis is. Az eredeti zimmerit színének (kb. egérszürke és bézs keveréke) megfelelő enamel festékkel meghígított neoflexet kevertem, hogy hígabb legyen. Ezt követően óvatosan felhordtam a kívánt helyekre, és ásványvizes flakon kupakjából vágott csíkokkal és csavarhúzóval bordáztam be. Ettől élethűbb lesz, mint a gyári vagy fotómaratott zimmerit. Az eredménnyel végül elégedett voltam.

Ezt követően elkészítettem a műanyag sárhányókra épített fotómaratott, néhány gyűréssel élethűbbé tett elemekkel készített sárhányót. Elvileg ez vagylagos lenne, de a vékony fotómaratott elemeknek nem volt meggyőző tartása, úgyhogy a csúnya műanyag sárhányókat csiszolással elvékonyítottam, és erre ragasztottam fel a fotómaratásokat.

Ezután a gép összeállítása maradt, majd festés. Ekkor még nem rendelkeztem festékszóróval (amit egy kiváló modellezőbarátomtól ingyen haszonbérlek a mai napig), ezért az ArmyPainter german yellow flakonos alapozójával festettem le az egészet, némi feketés előárnyékolás után. Ezután pigmentekkel egy kicsit világosítottam a leginkább látható sík felületeken, majd felmatricáztam a dragonos matricákkal.

Mivel a zimmeritezést némileg lepattogzott állapotban szerettem volna ábrázolni, ezért a már lefestett maketten hegyes szerszámmal lepattogtattam a zimmeritet, ami az alatta lévő maszkolószalag miatt kiválóan sikerült, ott jött le ahol akartam, annyi, amennyit akartam, de mégis teljesen vélelenszerű formákban, valóban úgy pattogott le, ahogy az életben. És mivel eleve zimmeritszínű pasztával dolgoztam, a lepattogzódástoknál sem kellett külön festegetni, olyan lett, mint a valóságban.

Elkészítettem a panelezést és bemosásokat égetett umbra olajfestékkel.

Ezután a makett hónapokat pihent, majd ezután jött a téli álcázófestés és a többi feladat.

A fehér álcázófestéket (Gunze) már festékszóróval fújtam rá, hajlakkozás és hajszárítózás után.

Száradás után újabb hajlakk és hajszárító. Elkészítettem a számoknak a sablont sima papírból - zsilettel vágtam ki a számokat - majd ezt a sablont feltéve feketével (Gunze, matt fekete) ráfújtam a számokat és a kereszteket.
A száradás után egy nappal nekiálltam a szokásos rövidre vágott szőrű durva ecsettel és vízzel és lekoptattam, ahol jónak láttam. Ezután vizes 1200-as papírral további kopásokat készítettem, majd tűvel finom karcolások készültek.

Ezután készült el a lánctalp, barna alapszín, pigmentfixáló és különböző rozsdaárnyalatú pasztellkréta-porokkal, majd a kopott és súrlódó részeken szárazecsetelés fémszínnel.

A bemosások után égetett umbrával bemostam, az AK Interactive Rust Strikes löttyel készítettem néhány rozsdamegfolyást, majd szintán AK winter streaking grime folyadékkal a koszolást imitáltam.

A sarazás szintén AK Earth Effect és Fresh Mud termékekkel készült.
A kormolást a kipufogónál és a csőtorkolatnál pigmentfixáló (Fixatív) és pasztellkrétaporral készült.
12
12
1
1
2
2
4
4
5
5
6
6
7
7
8
8
9
9
10
10
13
13
14
14
15
15
16
16
17
17
18
18
19
19
20
20
21
21
22
22
23
23
24
24
25
25
26
26
26
26
27
27
INKVIZÍTORNAK: rozsdás lánctalp egy SdKfz 7-esen...
INKVIZÍTORNAK: rozsdás lánctalp egy SdKfz 7-esen...
INKVIZÍTORNAK búvónyílás fedél
INKVIZÍTORNAK búvónyílás fedél
INKVIZÍTORNAK fehér álcázófesték + zimmerit
INKVIZÍTORNAK fehér álcázófesték + zimmerit
_fehér álcázófesték + zimmerit 02
_fehér álcázófesték + zimmerit 02
_dragon 6465
_dragon 6465
zimmerit színe
zimmerit színe
2011.10.05.
szalaiis, Veszprém
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
denkmeyer
2011.10.20. 07:35:07
Gratulálok, nagyon szép lett!

D
Kferro
2011.10.20. 10:23:48
Jómagam is hasonlókat mondhatok csak.
Nagyon szép munka, jól sikerültek a karcolások, kopások.
hobbista
2011.10.20. 11:21:35
Csatlakozok az előttem szólókhoz, nekem is nagyon tetszik! Német harcjárműveknél csinnyán bánj a rozsdázással. Jól karbantartott gépek voltak.
endyxxi
2011.10.20. 11:26:05
Igényes és nagyon szép munka, le a kalappal!!!
X INKVIZÍTOR X
2011.10.20. 15:52:18
helló

szép munka, de azért van néhány apró hibapont :)
az Elefantok sikeresek voltak a harctéren,ugyanis a kurszki csata környékén kb 300 szovjet tankot lőttek ki, nemegyszer 3-4 km távolságból, a veszteségeik nagy részét műszaki meghibásodás okozta és nem az ellenséges páncélosok.Lehet vitatkozni azon, hogy egy jármű eredményességét mi határozza meg, szerintem az, hogy mekkora hatásfokkal semmisítik meg az ellenséges járműveket, illetőleg mennyire védik meg a kezelőszemélyzetet - ezeknek a kritériumoknak pedig a német nehéz kategóriás harcjárművek maximálisan eleget tettek.Persze ez az én véleményem :)
az Elefantok futógörgői fémből voltak, gumiperem nélkül, tehát fényes a futófelület--ugyaígy fényes marad a lánctalp is a kerekek vonalában !!! ott sem kosz, sem rozsda nem marad, hiszen a kerekek folyamatosan polírozzák a lánctalpat használat közben, a lánctalp csak a kerekek vonalán túl lesz koszos.Ugyanígy fényesek maradnak a lánctagokon a vezetőtarajak, és a láncmeghajtó kerekek fogai !! a német lánctalpak ötvözete tartalmazott egy rozsdásodást gátló anyagot, ezért azokat rozsdaszínűnek festeni elhibázott dolog. A 18as képeden a pótláncok szemein látszanak a kilökőszerszám korong formájú nyomai, ezeket nem ártott volna lecsiszolni a láncszemekről.. A búvónyílás fedele - már csak a súlya miatt is :) - nem marad függőlegesen, hanem a páncéltesre fekszik.Több maketteező véleménye szerint ahonnét lepattog a zimmerit, ott a vörös alapozó színe látszik...viszont mivel ezek a járművek a kuszki csata után lettek ujjáépítve...hmm, ki tudja mi lett az eredeti festéssel, nem biztos hogy visszamarták a fémig, újra lefestették vörös alapozóval, rákerült a zimmerit, aztán újra lefújták sárgára...nekem többen azt is mondták, hogy nem feketedik be a csőszájfék a lőportól, és ez fotók alapján elképzelhető--de az is lehet, azért tiszták a csőszájfékek, mert a személyzet kénytelen volt az ágyút rendszeresen takarítani...abban nem vagyok biztos, hogy létezezz Elefánt fehér festéssel - állítólag 44 tavaszán kerültek vissza a harctérre, egyik részük a keleti frontra, a másik része Olaszországba...további sok sikert, jó makettezést !!
McFrost
2011.10.20. 19:42:38
Csatlakozom, nagyon szép!

McF
cilus
2011.10.21. 16:33:28
Nagyon jól néz ki, tökéletes!Amit X INKVIZíTOR X írt érdemes megfogadni.Szerintem a sarat ha pöttyökbe tüntetted volna fel jobban mutatott volna, de így is marha jó!
szalaiis
2011.10.22. 10:08:17
Köszönöm mindenkinek a hozzászólásokat.

X INKVIZÍTOR X : Vitatkoznék azzal, hogy az Elefánt/Ferdinánd mennyire tekinthető sikeresnek. Az valóban igaz, hogy a tűzereje óriási volt, precíz műszerekkel szerelték, viszont kb. 310 fokban teljesen védtelen volt, óriási gyalogsági támogatást igényelt körbe-körbe és további oldallagos páncélosvédelmet is. Lövést csak álló helyzetben lehetett leadni róla. Talán nem véletlen, hogy mindössze 91 darab készült el belőle, ami sikeres volt, azt a németek gyártották, ami nem, azt nem...
A futógörgők fémperemével kapcsolatban nem tudom, mit akartál mondani. Ha a 10. képre gondoltál, az egy bizonyos elkészültéségi fázist ábrázol, akárcsak az előzőek. Ennyi erővel a 7. képre is mondhatnád, hogy klassz ez az elefánt, de szerintem nem ilyen világosszürke színük volt, és a zimmerit sem ilyen színű volt. A futófelületek fényesek, de mivel sarazva van - vagyis a koncepció szerint sárban halad a jármű - nem tudom, a sárban hol kellene látszódni a fényesre csiszolódott lánctalprészeknek, tarajoknak :) Az pedig nem igaz, hogy a sarat a görgő egyből leveti a lánctalpról, akkor még nem láttál sárban közlekedő tankot közelről :))

folyt.
szalaiis
2011.10.22. 13:51:49
És ha esetleg egy sárban álló járműről van szó?
Rozsda: sajnos a német lánctalpak is korrodálódtak, mint minden fém, ami oxigénnel érintkezik. Lásd az újabban feltöltött képen az Sd.Kfz.7. lánctalpait. A rozsdásodást gátló anyag szövetséges legenda, mint az antimagnetikus zimmerit, az ötvözet célja egyedül az elérhető maximális keménység volt. A vas és ötvözetei - hacsak nincsenek frissen lefestve - oxigén hatására igen rövid idő alatt barna színt vesznek fel. Ezt hívják a modellfesték gyártók track brown színnek. Itt utalnék rá, hogy a 7-es képen látható szín a festési folyamat egy közbülső állomása volt. A lánctalpak barna színre festését tehát én egyáltalán nem nevezném hibának sem ennél a járműnél, sem mások makettjeinél, melyeknél ezt szintén durva hibaként fogalmaztad meg.

Zimmerit: A Ferdinand/Elefant vadászpáncélosnál a zimmeritet függőleges oszlopokban vitték fel egy 5 vagy 10 fogú eszközzel, és ez a felviteli mód vastagabb réteget eredményezett, mint a párducokon szokásos kockás, vagy a Stug III-nál szokásos waffel mintázatnál. A vastagabb zimmerit az eredeti képek alapján nem az alapozóig pattogott vissza, hanem igazából letört belőle a bordázott rész. A zimmerit egy okkersárgától a szürkéig terjedő színskálán mozgó ipari hulladékokból kevert anyag volt - mikor milyen színre sikerült. Ezért lett nálam világosszükre. :)
A búvónyílás fedele: valóban dög nehéz volt, de megállt az általam ábrázolt szögben is, fedezéket adva a nyílásban álló katonának (ld. újonan feltöltött kép, vö. a németek a T34-est hívták mickey mouse-nak)

A csőszájfékről fogalmam sincs, hogy kormolódik-e vagy nem, az biztos, hogy lehet látni ilyen képeket, és az is biztos, hogy azt tisztítani kellett, különben gondok adódhattak. Márminta csövet, azt nem tudom, kívülről törölgették-e.
Kilökőtüske: jogos.
Fehér elefánt: ez sajnos rosszul tudod, voltak fehért elefántok, Zimerittel, pl a Schwere Penzerjager Abteilung 653 egységnél, mely Nikopolnál harcolt 1943. decemberében, december 16. napjáig. (ld új fotó).
Kivonásuk 1944. január és március között történt meg.
Jó makettezést és háttérkutatást!
szalaiis
2011.10.22. 13:56:37
Cilus
Köszönöm a dícséretet! A sarazás mindig egy koncepció, mely függ a kontextustól. Szerintem a sár pöttyökben nem tapad, maximum ha felfröcsög valahová. Ha nagy sárban halad, akkor bizony jut belőle bőven mindenhová. Így véleményem szerint a sarazás milyensége csak abban a tekintetben lehet vita tárgya, ha pl túl vastag 1/35-ben, nem hiteles a színe, vagy nem adekvát a járműhöz (pl.saras tank afrikában), egyébként kontextusfüggő és ízlés kérdése.
Nekem továbbra is így tetszik.
Üdv
cilus
2011.10.22. 14:24:23
Teljesen igazad van, ha teljesen sárba járt a harcjármű.Én csak megjegyeztem, hogy szerintem úgy jobban mutat.Persze tökélete és nem kötözködni akartam.Továbbra is ilyen szép munkákat várunk!!
szalaiis
2011.10.22. 21:36:01
Sár témakörben ajánlom:
http://www.youtube.com/watch?v=Ld7sa9UqZ-Y

Cilus: egyáltalán nem vettem kötözködésnek, ez a fórum arról szól, hogy megosztjuk a gondolatainkat, érzéseinket, amik a látottak alapján bennünk kialakulnak. Köszönöm az észrevételt!
EdE the Brain
2011.11.17. 07:34:09
Szia,
Csak egy kérdés.Az oké hogy a fehér festék lepattogzódását hajlakkos technikával csináltad de ott ahol a fekete lepattogzódások vannak(pl hátul a rácsokon vagy elöl a lövegtövénél vagy a búvónyílásoknál) ott azt ecsettel festetted vagy szivaccsal esetleg valami más technikával?
Amúgy meg szerintem nagyon ott van a makett ha csak fele ennyire tudnék festeni...
meghunyászkodtató
2011.11.30. 21:03:36
Dóóóó ez nagyon ott van ha én ilyet tudnék hát az nagyon jó lenne :D
flóra atilla
2012.06.02. 13:54:44
Én kezdő vagyok de eszt a remek müvet látva csak egyre jobban Lelkesedek az egész hobbi iránt.Gratulálok ez egy szép darab.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció