Pintér György - Múzeumi krimik
Minden makettező elsősorban diorámát akar építeni, hiszen az a leglátványosabb. Ezért kezdenek bele a makettezésbe, kimondva kimondatlanul, persze én is. Egyben sokakat el is riaszt, hiszen bonyolult megcsinálni, drága!!!, nincs nekem hozzá tehetségem, stb, stb. Épp ezért a cikkem lényege, hogy hogyan lehet egyszerűen, gyorsan, olcsón diót csinálni.
Először döntsük el, hogy mit akarunk csinálni (repülős, harcjárműves, stb.), majd döntsük el, hogy mit szerepeltessünk rajta. Mérjük fel tudásunkat, hogy mi az amit meg tudok csinálni, mi az amihez nem értek, mikor van szükségem segítségre. Tudomásul kell venni, hogy bizonyos gyakorlottság mindenképpen kell, már csak abban is, hogy a járművet megfelelő minőségben el tudod készíteni. Ha összecsapsz egy járművet, az nem csak mások szerint nem fog jól kinézni, de a saját szemedben is csökkenti a beléfektetett energiát. Ezzel nem azt mondom, hogy inkább ne csinálj semmit, hiszen gyakorolni kell, máskülönben nem fogsz eljutni arra a szintre hogy belevágj egy ilyen projektbe.
Pár tanács:
1.) legyen egyszerű (nem kell rögtön Sztálingrádot csinálni)
2.) használj jó minőségű készleteket (ebben segít a net, nézz körül olyan honlapokon ahol dobozbontások vannak)-kevesebb energiád megy el a készlet megépítésére, koncentrálhatsz a feljavításokra, vagy a környezetre.
3.) használj olyan dolgokat ami az otthonodban megtalálható (pl talajnak gipsz, stb.)
Na lássuk a szereplőket:
Spifire Mk. XIVc az Academytől. Az egyik legszebb makett erről a tipusról. Szép panelvonalak, nagyon szép fülke, elfogadható futómű akna. Persze a neten a vájtszeműek megmondják a tutit, hogy itt vagy ott nem teljesen pontos, de igazából ezzel nem érdemes foglalkozni. Amíg a formája Spitfire addig nagy baj nincs. Mivel az alap készlet eleve jó ezért a feljavításokra lehet koncentrálni. Részemről egy kis szegecselés volt kívülről (alig látszik), belülről némi alkatrész vékonyítás (csiszolópapír), valamint az ülés tetején lévő ív lapítása. ezenkívül két aluminiumra festett tartály, meg a bekötöhevederek elkészítése volt. Az illeszkedések nem rosszak, de szárny-törzs csatlakozást alul meg kell tömíteni, valamint a motor alatt lévő olajbeömlőt is tömíteni kell. Egyebekben más nagyobb munka nincs az összeépítéssel. Jöhet a festés. Véleményem szerint a mai makettező felfogásban túl nagy szerepet adunk a grafikai pisztolynak. Nekem is van, elismerem létjogosultságát, de nem kell mindenáron, mindent azzal festeni. Az 1:72 méretarányban bőven elég az ecset, megfelelő használat mellett hasonló minőséget el tudunk érni, ráadásul olcsóbb. Persze egy hatalmas felületnél már elengedhetetlen a pisztoly használata. Bevallom korábban már egyszer megépítettem ezt a készletet (ezért tudtam hogy kiváló minőségű), így tudom hogy milyen festési utasítás volt a régebbi készletben. Mivel a festésük ugyanaz, így kissé meglepődve láttam, hogy teljesen más színeket ajánlanak, szerintem az újabb készletben van a helyes színajánló. Ha valaki régi Modell és Makett olvasó, akkor emlékezhet hogy a makett ajánlóban dicsérték az alkatrészeket, és szidták a matricát, főleg a betűk színe miatt. Úgy látszik ezt az Academynél is olvasták, mivel ezt a részt kijavították, bár túl sok lehetőséget nem biztosítanak (egy variáció készíthető el csak). Az új színekkel lefestettem a makettet, minimális átfedéssel a színek között. Humbrol festéket használtam, szerintem ecsetelésre az egyik legjobb márka. Hígitott feketével átmosás, fényes lakk, matrica, fényes lakk, majd egy réteg matt lakk. Ekkor fekete pigment porral a panelvonalakat kihúztam, és a levegő irányának megfeleően szenyeződéseket húztam a panelvonalakból. Szintén ezzel a porral készítettem a kipufogó kormot. Ezt követően egy újabb réteg matt lakk került fel.
A.C.E. Matador az Airfixtől. Ez a makett a RAF Refuelling szetben van. Tudom hogy sokak szerint az Airfix egy rossz, gyengébb márka, de ez nem minden esetben igaz. Sajnos manapság nem adnak ki új készleteket, így szinte mindenki a régi makettek alapján itéli meg az Airfixet. Pedig ez a készletük két gyöngyszemet is tartalmaz, az egyik a Matador a másik meg a Bedford QL. utántöltő gépjárművek. Nekem igazából a Bedford tetszett, de a neten rámutattak, hogy II. világháborús Bedfordhoz át kellene alakítani. A Matadoról ilyen nem derült ki, így felhasználtam. Kifejezetten jó készlet, szépen részletezve, és az illeszkedések is jók. Egyedűl a dupla kerék feletti sárvédőt cseréltem le, mert borzasztóan vastag. Ide aluminium lemezből hajtottam sárvédőt, és az eredeti tartó konzolokra ragasztottam. A fülkénél hiányzik az üvegezés, ezért vékony átlátszó lemezből szabtam be ablak üveget. Ilyen lemezeket ad pl. a Revell az 1:72 járműveihez. Kis tuningként az első billenő ablakot megnyitottam. A kit extraként adja a nyitott hátsó üzemanyag szívattyúházat. Itt azért érdemes lenne még részletezni, de mivel egyszerű és gyors munkát akartam, így inkább félig behajtottam a nyitott ajtót, így látható is a belseje, meg részben takarva is van. Festésre Humbról 108-at használtam, majd a lakkozások után beporoztam egy kissé.
A személyzet szintén az Airfixtől van (RAF personnel). Borzasztó hátrányuk hogy gumiszerű műanyagból vannak öntve, pedig a részletességük nagyon jó lenne. Sajnos az anyaga miatt szinte lehetetlen az utómunka (sorjázás), csak borotva pengével sikerült felesleget levágni. Egyedül a biciklist tuningoltam egy kis küllővel (húzott szál), valamint a rakétát cseréltem le az Academy Spitfirében lévő rakétára.
Alapként egy papírboltban vett 20cm x 20cm fa képkeretet használtam fel, és talajként pedig házfestésből megmaradt fali glettet kentem fel. Ezt világos szürkével festettem majd higított sárgával átkentem. Fűnek vasútmodellezéshez használható műfüvet használtam. Mivel elég darabos volt, ezért kávédarálóban megdaráltam, és az apraját használtam fel. Az alapra tapéta ragasztóval rögzítettem, tulajdonképpen úgy mintha "megsóztam" volna. Az alap a "leves", a műfű a "só". A figurákat és a járműveket Humbról Clearfixxel rögzítettem, és kész is vagyunk.
Hogy mennyibe került mindez?
A Spit 580 Ft, a Matador 1390 Ft, de itt még maradt egy Bedford is. A figurák azt hiszem 690 Ft volt, a keret pedig kereken 500 Ft. A műfű 800 Ft, de rengeteg megmaradt, a glett anyag festéskor maradt meg, de egy dobozzal 800 ft volt. A tapéta ragasztó szintén festésből maradt és 600 Ft volt (bordűr csík ragasztásához, és zárható a tubus). A makett festéket szándékosan nem írtam ide, hiszen azzal -ha valaki makettezik-, rendelkezni kell. Egyébként kb. 8 színt használtam.
Ha összedjuk akkor kb. 6000 Ft jön ki, ami elég drágának tünik, de ha belegondolunk hogy manapság egyes repülő, vagy harcjármű makettekért darabonként 5000-6000 Ft fizetünk ki, úgy hogy mást nem is vettünk mellé, akkor elég olcsónak tünik. De nem is ez a lényeg hiszen maga a látvány adja a sikerélményt.