Pintér György - Múzeumi krimik
Egészen eddig soha sem sikerült olyan igazi útburkolatot készítenem 1:87-ben,bárhogy próbáltam,és a neves gyártók útburkolatai sem jönnek be nagyon, akár szivacsosak, akár kartonból vannak, olyan játékboltosak, nem adják vissza az igazi lepukkant magyar utak gondolatszétrázó zötykölődős érzését. Aztán miközben hazafelé zötyögtem a busszal tegnap,akkor jutott eszembe egy kísérlet, amit rögtön ki is próbáltam,és bevált, így most megosztom veletek.
Ezek az utak úgy készültek, hogy valamikor a sima aszfaltrétegre rátettek egy adag bazalt zúzalékot érdesítés gyanánt, majd erre festették fel az útburkolati jeleket. Aztán az időjárás és a járművek kerekeinek hatása a sok kátyú mellett, megkopott ez a zúzalékréteg, de csak ott, ahol járnak a kerekek. Ráadásul az útburkolati jelek is megkoptak és hiába a festés, már csak halványak.
Ez az útburkolat leginkább egy jó kis smirglipapírhoz hasonlít, amit kikoptattak. Nos én is így jártam el. Elővettem a jó kis olcsó tesós smirglipapírt, meg egy üdítőskupakot, koptatónak. Ennek a papírnak az az esetünkben jó tulajdonsága van, hogy a szemcséi nagyon hamar lekopnak, sőt sok ki is pattan a gyenge ragasztórétegből. Nem baj, ha nem pontosan ugyanolyanok a kikoptatott sávok, sőt időnként keresztbe is haladhatunk az úton, vagy foltokat képezhetünk, mint az igazi utakon. Időnként fújjuk le a port és nézzünk a fény felé, hogy láthassuk a munkánk eredményét.
Ha készen vagyunk, lefesthetjük az egészet matt szürkével,én Revell-t használtam. Ennek a festéknek is van egy esetünkben hasznos tulajdonsága, hogy száradás után, ha ujjunkkal megfogjuk, kipolírozódik és árnyalatnyit sötétebb lesz a felülete. Az embernek amúgy is zsíros nyomot hagy az ujja, bár ezt a rendőrnyomozók sokkal jobban tudják nálam . Szóval száradás után semmi más dolgunk nem akad, mint hogy a sima felületeket összefogdozzuk. Így már készen is van az eredeti burkolathoz meghökkentően hasonló modellburkolat.
Most jön a megkopott útburkolati jelek festése, ami efféle utaknál kimerül a szaggatott felezővonalban. A kopott fehér színt matt világosszürkéjével érhetjük el. Először ki kell maszkolni szigetelőszalaggal a jelek vonalát. Majd egy fültisztító vattával szárazecseteléssel kihúzzuk a csíkokat óvatosan, itt-ott jobban is rányomhatjuk a fültisztítót. Ha pedig nem ügyelünk a vonalak végénél a pontosságra, hanem csak halványan húzzuk ki őket, akkor azt a látszatot keltjük, mint mikor többször is újrafestenek jeleket és nem pontosan ugyanott kezdik el a munkások, ahol a régi jel volt.
Szerintem bármelyik modern "mesterkélt" útburkolatot kenterbe veri ez az egyszerű technika. Mindenkinek sok sikert a kipróbálásához! Egy kis bozóttal a két oldalán már tiszta vidéki falusi érzést kelt.