Pintér György - Múzeumi krimik
Eljött az ideje hogy a Vietnam-i háború Másik oldalán harcoló embereknek is emléket állítsak. Azért teszem ezt mivel el kell ismerni hogy az Észak Vietnami hadsereg (NVA), a Viet-Cong (VC) és nem utolsó sorban az Észak Vietnami nép olyan hatalmas pusztítást szenvedtek el ami a mai napig érezteti hatását az országon. Letörölhetetlen nyomokat hagyott úgy Vietnam-on mint az USA-n.
Egy olyan országgal harcolt egy egyszerű földművelésből élő társadalom, ahol szinte alig korlátozott anyagi lehetőségek biztosították a legmodernebb harci eszközöket. A katonákat főleg a hivatásosakat pedig fűtötte a Kommunizmus ellen érzett gyűlölet, amiben minden amerikai nevelkedett.
De ennek ellenére mégis küzdöttek, pedig a propaganda ellenére sokan úgy gondolták hogy ebben a háborúban ahol a világ legerősebb és legmodernebb hadseregével állnak szemben, és minden előnyük ami a hazai terepből és az Orosz-Kínai "barátaik" hathatós anyagi és katonai segítségnyújtásának dacára is szinte esélytelenek a győzelemre. Ez az ami miatt megérdemlik a tiszteletet és hogy a makett amit most bemutatok egy Észak Vietnam-i pilótának állít emléket.
Tong (Toon) ezredes
Azaz Nguyen Van Coc és az ő legendás 4326-os Mig-21 Pf típusú gépe a 921-es(Sao-Do) harcoló ezredből. Az adatok szerint 13 ellenséges gépet (Amerikait) lőtt le.Legendás és egyben misztikus volt ez a gép, és a pilótája.
Igen misztikus, ugyanis máig nem tisztázott hogy tulajdonképp hogy egy, vagy több pilóta lőtte e le ezt a tizenhárom gépet és hogy ez a Tong vagy Toon név embert takart vagy csak egy általános hívójelet amit az NVA használt a harci gépek irányításánál. Az amerikai katonai hírszerzés azt állította hogy ez csak egy képzeletbeli személy amit az amerikai pilóták agyaltak ki félreértésből.
Az is vita tárgyát képezi hogy tulajdonképp valóban egy pilóta érte el ezt a sikert(13) vagy több, ugyanis köztudott volt hogy akár 4-5 pilóta is repülte a gépet egyazon időszakban.Az viszont kétségtelen hogy Nguyen Van Coc egy létező személy és "Ace" pilóta volt, ami minimum 5 gép lelövését kellett hogy jelentsen.
A legendás gépet 1968 május 7-én érte el a végzete amikor is egy F-4B BuNo 151485 számmal és két amerikaival a fedélzetén lelőtte.
Egy másik érdekesség, mi van ha nem is Vietnam-i hanem orosz pilóta ült a botkormánynál??!
A misztikumhoz még az is hozzátartozik hogy az amerikai pilóták a Koreai háború óta sejtették hogy sokszor nem is konkrétan az ellenség soraiból származó pilótákkal harcolnak hanem Koreában Kínai, amíg Vietnam-ban talán orosz harcosokkal mérték össze tudásukat.
Ezt magyarázták azzal, hogy szerény lehetőségeikhez képest igen jól repültek ezek a pilóták a Mig-21 es gépekkel és ott volt az is hogy ezek a légi csaták szinte teljesen Észak Vietnam légterére korlátozódtak, tehát egy Mig lelövése esetén a pilóta mindenképp baráti területen ért földet azaz nincs esély a politikai következmények negatív visszahatására, amellett hogy fontos tapasztalatokat lehet szerezni az amerikai harcmodorról.
De ezek csak feltételezések, mindannak teljes tudatában hogy valóban voltak harcoló orosz katonák északon, például a légvédelmi rakétakilövő állásokat nagy számban, komplett orosz személyzet kezelte,üzemeltette.
A gépet nem mutatnám be mivel közismert. A makettről annyit hogy jó minőségű nem okozott sok fejtörést. Műgyanta kiegészítőkkel feljavítottam egy kissé.
Bemostam a panelvonalakat de a gépet nem koszoltam le túlságosan mert az alumínium nem koszolódik le, rendszeres karbantartás alatt legalábbis.