Pintér György - Múzeumi krimik
Már régóta látogatom a Makettinfo-t, és most rászántam magam,hogy én is írjak egy cikket. Hosszú ideje foglalkozom makettekkel, de cikkírásban még csak kezdő vagyok. Ezért kérem,nézzétek el nekem a kisebb hibákat!
A típus: az egyenes szárnnyal készült gép erős és sokoldalú gép volt. Az F-84-es az első gépek közé tartozott,amelyek a levegőben is tudtak üzemanyagot felvenni, és mint parazitavadászt is kipróbálták B-29-ek hasa alá függesztve. Bár már a Koreai háború elején kiderült,hogy kevéssé alkalmas vadászgépnek, a vele repülő pilóták 8 Mig-15 lelövését jelenthették. De bombázásra és alacsonytámadásra is kitűnően megfelelt. Mivel az F-84-es megbízható harcigépnek bizonyult,több NATO- partner is alkalmazta, és még akkor is használták,amikor a korszerűbb, gyorsabb gépek már régen felülmulták. Az F-84 alapmodellből fejlesztették ki a nyilazottszárnyú F-84F Thunderstreak vadászgépet. A makett: Már a dobozfedél is sokat sejtet, de a doboz kinyitása után válik bizonyossá,hogy a makett nem zsákbamacska. Az összeállitási rajz egy kicsit egyszerűsített, 6-8 lépésben megadja a teljes építési leírást, a festési és matricázási rajzokat egy külön leírás tartalmazza.
A dobozban négy szürke és egy átlátszó öntőkeretet kapunk összesen 97 db alkatrésszel, a panelosztások negatívak és nem is túl mélyek. A pilótafülke kezelőszerveit és a műszerfalat szintén kidolgozták, a gázkart viszont hiányolom. A futóműaknák szintén jó képet mutatnak.
Függesztményként 2db szárnyvégtartályt, 2db 500kg-os bombát és 8db VHAR-rakétát kapunk. A festési és a matricázási leirás két amerikai és egy francia géphez ad összeállitási segédletet. Az esetleges hibákrol, összeállitási nehézségekröl csak építés közben kapok teljes képet. De arról is teszek fel infot. Az épités: Az összeállitási rajz tanulmányozása során eldöntöttem hogy az F-84e verzióját fogom megépiteni, amely 1953 folyamán a Koreai Taegu repterén állomásozott. A munkát a pilótafülke összeállitásával kezdtem, majd a hajtómű és az orrfutó következett. A törzsfelek ősszeragasztása elött nehezéket helyeztem a géptörzs első felébe mert még nem tudtam hogy a madarat a kerekeire, vagy álványra állitsam. A vizszintes vezérsikok és a szárnyak összeállitásánál nem volt probléma, azonban a szárnyvégtartályok a belsö oldalukon már nem illeszkedtek pontossan. Itt kellett egy kicsit tömiteni és csiszolni. A gép ezüst festést kapott, amit ecsettel készitettem, három rétegben lett lefestve. A gépet álványra raktam, igy kellett bele egy pilóta, a maradék alkatrészek között találtam is egy jelentkezőt. Igazán csak a matricalappal voltak problémák, mert leáztatás és felrakás után a matricák egyszerüen leváltak a felületröl. Ezen az állapoton csak a feszitőfolyadék és a lakk segitett, de előbb még meg kellett huznom a panelvonalakat. Ősszegzésképpen a matrica hibákat leszámitva egy örömmakett.