Pintér György - Múzeumi krimik
Ha esetleg F-16-os makett építésébe kezdtem,nálam eddig csak a Hasegawa jöhetett szóba.Garantált volt a mérethelyesség,és a(szinte majdnem)pontos forma.Azért már itt-ott látszik rajtuk,hogy biza nem mai fejlesztések.Néhány feljavítóval megtuningolva azonban még mindig ezek az etalonok.Ehhez az álláspontomhoz addig ragaszkodtam,amíg a Tamiya meg nem jelentette a sajátfejlesztésű F-16-os makettjeinek első példányát,és a netre felkerültek a keretekről a részletfotók.Ha esetleg volt valakinek szerencséje a '32-es nagy testvér elképesztően részletgazdag és pontos makettjével,az elképzelheti milyen hitetlenkedve lestem az alkatrészekről a közeli bemutatófotókat.Kissé szkeptikusan nézegettem,hogy ez nem lehet '48-as,mert szinte megegyezett az alkatrészbontása a nagyobbéval.Azt hittem,elírták a méretarányt,de nem!
A japánok szerintem elkészítették minden idők legszebb és legpontosabb F-16 makettjét a 48-as méretarány kedvelőinek.A továbbiakban kiadtak még néhány kitet,lehetővé téve a block-xx példányok valamelyikének pontos elkészítését,mintaszerűen biztosítva hozzá az egyes változatokhoz szükséges alkatrészeket.Az én példányom a block50-es széria felhasználásával készült,ugyanis sok alkatrész megegyezik mindkét változatnál.Bár,mivel izraeli a madárka,néhány változtatás még így is elkél,amit gyanta kiegészítők felhasználásával értem el.Ezek leginkább külső jegyekben térnek el,ezért az elejétől a végéig bemutatom,mik is azok az eltérések,amiket eszközölni kell,hogy a block40 széria egyik izraelre jellemző gépét pontosan lemodellezhessük.Az átalakításhoz egyébiránt a Wolfpack Design kiegészítőjét szereztem be.
Kezdjük az orrtól.Az orrkúp mögötti antennákat a két oldalon a hagyományos cseppformájúról le kell cserélni a kissé elálló,nyújtott trapéz alakúra.A kabinban a HUD még a hagyományos,az USAF block40-eiben azonban már az újabb,széleslátókörű reflexüveg kijelző,a WAR HUD(wide angle raster head up display)található.A légbeömlő a szélesebb fajta,ez táplálja az F-110 hajtóművet alkalmazkodva a nagyobb "levegőéhséghez".Ugyanez található a block50 szériánál,ezért változtatás nélkül fel lehet használni.A meketten ezt először készítették el úgy,hogy az első turbinalapátsorig végigfut a légcsatorna.Itt azért látszódik a Tamiya precízitása.Változtatásra csak a beömlők oldalán található helyzetjelző lámpák foglalatainál volt szükság,mert a héber típusnál ide antennákat is beszereltek.A beömlő alján az orrfutóakna előtt is található egy antennadudor,ezt szintén a WP szettjéből kapjuk.Ugyancsak hasonlóak a főfutóakna erősített futószárai,melyekről lekerültek a reflektorok.Ezek az orrfutóakna ajtaján találhatók ennél a szériánál is.Mindkét változatnál egységes azonban a domborított főfutó-aknaajtó,erre azért volt szükség mert az alkalmazott kerekek jóval testesebbek mint a régebbi példányokon.Ahol eltérés található,az a kerekek,ezek eltérőek a két szériánál.Én sem építettem be a makett eredetijét,hanem a Royale Resin gyönyörű gyanta kerekeire cseréltem,ami kifejezetten a block40-hez készült.
Továbbhaladva a futóakna mögött baloldalon lecseréltem az eredeti lapos ékalakú beömlőt az izraelire jellemző nyújtott téglatest formájúra,amit a gyanta szett adott.A vezérsík gerincéről eltávolítottam a kis beömlőnyílást,ez ugyanis nincs az izraeli gépen.A törzsre felkerült néhány rézmaratott alkatrész,ami a későbbi megerősítőlemezeket mintázta,ezt nagyon híg pillanatragasztóval rögzítettem,nehogy véletlen eltömítse a szegecsimitációkat.Ezeknek az erősítőlemezeknek a felszerelését a törzsre ill.a vezérsík tövében az eredeti gépeken típustól eltérően alkalmazzák,ezért figyeljünk oda,hogy az általunk modellezett változat melyik fajtát alkalmazza.
Elérkeztem a legszembetűnőbb eltéréshez az eredeti block40-eshez képest,ez pedig a nyújtott vezérsík vége a hosszú elektronikus konténerrel.A gyanta tartalmazza a vezérsík végét,azonban sajnos mint már sokadszor,itt sem passzolt össze az erdeti alkatrész a kiegészítővel.Jó fél milis szintkülönbség volt található a két alkatrész között.Ezért az útmutatóval ellentétben a makett alkatrészének egyik felét elvágtam és hozzátoldottam a gyanta cucc másik feléhez.Sok tömités és csiszolás után azonban egész elfogadtható lett a végeredmény(vzrs.01 fotó).
Miután minden átalakítással végeztem, higítóval áttöröltem az egész makett felületét,előkészítve az alapozásra.Kimaszkoltam a futóaknákat,amiket réz-és ólomhuzalokkal kábeleztem be.
Jöhetett a Gunze 1200-asa,mely kiváló alapot biztosított a festékrétegeknek.Vizes polír és portalanítás következett,majd nekiálltam a terepszínek felviteléhez.Bár eddig is csak a Gunze festékeit használtam,de csak az akrilokat.Most először használtam a Mr.Color enameljeit,és mondhatom,nem bántam meg.Érdekes,hogy kissé jobban kell higítani az akriloknál,mégis jól fed.Ha az alap,amire kerül jól van előkészítve,száradás után gyakorlatilag lerobbanthatatlan a felületről,annnyira jól megtapad.A másik hihetetlen tulajdonsága,hogy szinte 10-15 perc múlva megszárad,és rögtön lehet rá maszkolni,vagy mehet a következő festékréteg.A BLUE-Tac gyurma sem hagyott semmilyen nyomot,amit a kis átszóródások megjelenítésénél használtam papírsablonokkal egyetemben.A terepszínt több alkalommal fújtam fel,a festék gyors száradása(meg a kánikula)ebben nagy segítségemre volt.Hát, ezt egy Humbrollal vagy ModelMasterrel ilyen gyorsan biztos nem vittem volna végbe.
A felső színek után fújtam le a gép alját világos szürkére,ugyanezzel festettem meg a tartályokat,pilonokat,aknaajtókat.
Igen rövid száradás után jöhetett a matricázás.A Sky Decals fantasztikus jelzéseiből választottam ezt a látványos "farkú" repülőt,és szintén ennek a gyártónak a másik matricaszettjéről a stencileket,ami kizárólag izraeli 16-osokhoz való.Legyen az A,B,C,D vagy I változat.A rakéták pilonjaira is innen vettem az összes apró jelzést.A matricákat a Humbrol matt lakkjával zártam le.A kész gépet kissé leharcolttá tettem különféle foltozás,fakítás,pasztelezés alkalmazásával.
Természetesen mit sem ér a félelmetes külső megfelelő fegyverzet nélkül.Ehez négy légiharcrakétát és két gps-vezérlésű szabadesésű bombát készítettem.A két AIM-9 Sidewinder a makett sajátja,egy kis maratással megspékelve,plusz a vezérsíkok cseréje 0,2-es sztirolra.A másik rakéta a Python-4 izraeli fejlesztésű légiharcrakéta mása,az Isracast gyanta-maratás kombinációja.A két rakéta a gyantával és a rézzel együtt összesen 20-20 darabot foglal magába...És erre jön még a pár matrica,a stencilek ékes héber nyelven megjelenítve.A két JDAM-bomba a Hasegawa fegyverzetkészletből származik,de itt is feljavítottam néhány dolgot rajta.A bomba éles magját formáracsiszoltam,a vezérsíkok tövében elkészítettem a bekötési pontokat,és a bomba végén a GPS-antennát sztirolrúdból formáztam meg.
Szóval beragasztottam a futókat,felpakoltam a fegyvereket,póttankokat,húzottszálból elkészítettem a statikai pálcákat ,és máris készen állt a makett arra,amire szánták,hogy a vitrinbe díszelegjen!
Itt jegyezném meg hogy a sok pozitívum mellé egyetlen,de hatalmas hibaként róható fel a Tamiyának egy dolog,mégpedig az,hogy ennyi év után sem készítették még el a makett kétüléses változatát,bár az alkatrészbontásból arra következtethetnénk,hogy egyszer talán arra is sor kerül.
Na,talán majd valamelyik Gyantaguru biztosan orvosolja ezt is!