F-4J Phantom II Vietnam Aces

McDonnell Douglas F-4J Phantom II

1:72, Italeri No.1373 (2016)
A készlet nagyon megtetszett megjelenése után, mert nem a jól ismert eredeti Italeri készlet volt az alapja, hanem az ESCI-től átvett készlet egy hatalmas matricalappal. Ehhez képest az ára sem volt sok, ami a vásárlás idején 5000 Ft-körül alakult.

A gép formája egészen jó, többnyire jónak tűnő vésett panelvonalak vannak, de szegecseket sajnos nem találunk rajta, pedig jellemző a gépre. A "vízszintes" vezérsíkok nem tökéletesek, de ezt csak a profik veszik észre.
Az építés során hamar kiderült, hogy a pilótafülke alkatrészeit el kell dobni, mert a valósághoz semmi közük, már alakra sem. A készlet matricát ad egyébként a műszerfalakra, de az sem valami szép. Sikerült egy Eduard maratás készletet szereznem hozzá, valamint gyanta üléseket. Ezek gyártója nem ismert, gyanta termékek másolatai.

A másik feljavítási projekt a hajtóműbeömlők elkészítése volt. Egyszer már ki akartam ezt is próbálni. Egy szintén home made gyanta másolatot, ami a Hasegawa készlethez készült eredetileg, faragtam a törzsbe. A szívócsatorna módosításához tejfölöspohár darabkákat használtam. Sajnos nem sikerült tökéletesre, mert a kamerával belenézve látható, hogy van egy kis rés, nem lett tökéletes az illeszkedés. Sok munka volt vele, de nem nagyon látszik, a hiba sem szerencsére. A fúvókák is gyanta másolatokra lettek cserélve.

A törzs és a szárnyak alkatrészei viszonylag jól illeszkednek. A centroplán csatlakozási pontjain azonban kellett dolgozni, mert mint annyi más készletnél, itt is volt probléma. Nem is a hézag volt a gond, hanem inkább az alkatrészek síkbacsiszolása a panelvonalak megőrzésével, vagy visszakarcolásával.

Miután összeállt a gép, következett a festés. Először Mr. Hobby Surfacer-rel fújtam le a gépet, majd következett a fényes fehér részek fújása némi maszkolással. Ezután jött a felső szürke (H315). Sajnos túl nagy nyomással fújtam és érdes lett a felület. Ez még csak a második gép, amit pisztollyal festek és nem jött össze. A makettező kollégák itt a fórumon azt javasolták, hogy vegyek Tamiya polírpasztát és a hozzá való szivacsot is, hátha ezzel sikerül menteni a gépet. Sikerült is. Gyönyörű fényes lett a gép felszíne, így kisebb nyomással következett a fényes lakk a matricázás előtt.

Sajnos a matricákkal, bár szépen nyomottak, van probléma rendesen. Egyrészt pontatlan a leírás hozzá. Keverednek az alváltozatok stenciljei benne, így sok fotót kellett átnéznem hozzá, hogy tudjam, kb. mit hová kell valójában feltenni. A másik gond a stencilekkel, hogy soknak nem stimmel a mérete. Olyan, mintha minimum 1/48 lenne a méretarányuk, szerintem elfelejtették csökkenteni a méretét. Emiatt van, amit fel sem tettem, mert nagyon fura lett volna. A matricázáshoz a Humbrol Decalfixet használtam. Általában jól működik, de most a képeket nézve azért volt, ahol nem lett tökéletes. Plusz a száradást követően a panelvonalak mentén be kellett volna vágnom őket szikével és újra kezelni Decalfix-szel, mert így a koszolás később nem sikerült mindenütt egységesre. A matricákat újabb fényes lakkréteg követte, amire jött az AK téli koszoló anyaga, majd a fedő selyemfényű lakkréteg.

Ezután már csak a függesztmények voltak hátra. Részben a készlet tartalma került fel a gépre: négy Sparrow és négy Sidewinder, meg a szárnyak alá egy-egy pótos. A Sparrow rakéták talán egy Fujimi, vagy Academy készletből maradtak meg. Ezeket tettem fel, mert úgy tűnt, hogy élethűbbek. A rakéták fúvókáit is kifúrtam egy vékony fúróval, hogy élethűbbek legyenek. Valahonnét volt egy Phantom törzstartályom elfekvőben, ezt most a gép hasa alá tettem rézdrótból készített csapokkal. A rakétákhoz van a készletben matrica is, aminek örültem, mert nem kellett a csíkok felfestésével bíbelődni, ugyanakkor a matricák vastagsága miatt még Decalfix-szel is csak nagyon nehezen maradtak fenn, folyton letekeredtek.

Hát ennyi ennek a Phantomnak a története. Kb. 2 évig készült, mert ritkán érek rá foglalkozni a légierőmmel. Azt hiszem, hogy még minimum egy E, vagy G példányt beszerzek, lehetőleg egy frissebb, pontosabb fejlesztést, de lehet, hogy a J/N modellek is terítékre kerülnek még egyszer.
A Phantom bal oldala
A Phantom bal oldala
A pilótafülke
A pilótafülke
A hasa
A hasa
Szemből
Szemből
A bal hátulja
A bal hátulja
Felülről
Felülről
A doboz fedele
A doboz fedele
2023.01.08.
Utolsó módosítás: 2023.01.15.
Pilota77, Pécs
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
pmheros
2023.01.10. 23:26:50
Üdv!

A matricával kapcsolatban a későbbiekben próbálkozhatsz matricalágyító folyadékkal, egyes matrica típusoknál az segíthet a panelvonalakba illesztésben. A képeidet elnézve nem lesz gond a szórópisztoly kezeléseddel, ami bizonyosan mégjobb lesz idővel. A szívócsatorna építésével tényleg belenyúltál a vagányságba! Remek makett, csak így tovább!

Üdv.: pmheros
Daala
2023.01.14. 17:32:42
Nagyon szép lett a végeredmény! A festés nagyon szépen sikerült, szerintem. Jó az összkép, pár pontatlansággal...a vízszintes vezérsíkokon a 4 db kis nyíl alakú rátét lemezt csak a légierős Phantomokra szerelték fel valamikot a 70-es évek vége felé. Úgy látom J változatú Sidewindereket függesztettél, ezek szintén az USAF (és más légierős) gépeken volt, a NAVY és a MARINES nem használta. Összességében tényleg szép makettet hoztál össze ebből a régi készletből. Nagy gratula!

Üdv.: Daala
piratvitorla
2023.01.14. 20:26:51
Szép lett,gratulálok!
Ennél a századnál -és valószínűleg ezen a példányon is - repült egy magyar pilóta is, Vietnámot is megjárta. Ma már itthon lakik, Budaörsön Jak-52-essel szokott repülni... Sokszor mesélt erről az időszakról, meg sok minden másról....
Pilota77
2023.01.15. 13:43:23
Kedves Daala!
Igen a vezérsík eltérésől tudtam magam is. Ez a készlet hibája és nem volt kedvem átalakítani. A Sidvinderekkel kapcsolatos infó új nekem. A korszak miatt úgy gondoltam, hogy az ekkori gépeken csak ilyet tudtak függeszteni, mert az L és M szériák csak a 70-es évek végére érkeztek meg. A C/D változatokról tudom, hogy egy '67 áprilisában kiadott kézikönyv szerint csak B verzió ment fel a szárnyak alá. Most böngésztem egy kicsit és kiderült, hogy D vagy G verzió volt használatban. Majd módosítom a rakétákat.
Köszi mindenkinek a bíztató szavakat.

Üdv:

Pilota
Zoli
2023.01.15. 18:57:10
Szia,
Először is nagyon tetszik a Phantom, gratula! Másodszor is nagyon tetszik, szép lett. A festéssel sincs gond, de javaslom az éles fújás előtti gyakorlást (hígítás, nyomás stb miatt).
A törzsvég fém színe viszont kevésbé tetszik, érdemes lenne Alclad színeket használni hozzá. Kicsit problémás festék, nagyon kis nyomással használom, mert szinte csak hígító 2db pigmenttel... Fényes fekete alapra kell fújni óvatosan, nagyon vékony rétegben, akár többször. Gyorsan szárad, viszont a második réteg felszedheti az alatta lévőt, ezért tényleg nagyon vékony rétegben kell fújni. De ettől se kell félni, egy kis gyakorlás után mehet a makettre.
A koszoláson viszont most is tudnál még javítani. Elsősorban a panelvonalak befuttatását kellene folytatni, mert néhol hiányos, nem egyenletes a fekete vonalhálózat. Én Revell enamel festékkel húzom ki a paneleket, a felesleget meg lakkbenzinnel letörlöm mellette. Ha szükséges, többször is át lehet menni a vonalakon.
A illesztéseknél azt javaslom, hogy próbáld mindig az alkatrészek nem látható oldalát faragni, hogy ne a felületet kell csiszolni és újra vésni.
Örülök, hogy nem ment el a kedved a típustól, és ha E vagy J verziót keresel, a Fine Molds makett lesz a megoldás. Ez a lehető legjobb készlet, kívül-belül a legrészletesebb, ráadásul nagyon felhasználóbarát, nagyjából sehol sem kell tömíteni, mert minden elem panelvonalak mellett csatlakozik. Ráadásul a bontás miatt maszkolásra se nagyon van szükség, szinte mindent külön lehet festeni és felragasztani, csak a terepszíneket kell maszkolni.
Szép munka, sok sikert a következőhöz!
z
Pilota77
2023.01.16. 21:04:29
Szia Zoli!

Köszi a dícséretet és a tanácsokat is. A fémes színekkel magam sem vagyok elégedett. Van itthon két Mig-21 meg egy F-100-as, amiket nem mertem még emiatt elkezdeni. Fényes feketém nincs jelenleg, csak mat alapozóm. Felteszem az nem lesz jó ehhez, ugye? Majd veszek fényes feketét. Ami kérdés még a fémszínek festésével felmerült bennem, hogy valyon a Tamiya és Mr. Hobby fémszínekkel is lehet tökéletes eredményt elérni, vagy mindenképp vegyek Alclad-ot. Úgy látom, hogy szinte mindenki azt használja, ez tényleg annyival jobb?
A másik kérdésem pedig az lenne, hogy a Phantomot szürke alapozóval kezeltem. Most készül egy S-3 Viking ugyancsak high vis. festéssel. Célszerű vajon a fakult festés hatás érdekében feketével alapozni, vagy csak nagyon szenvedős lesz a fehéret felfújni a feketére? Fényes fehérhez, feketéhez, vagy inkább általában a fényes színekhez mi az ideális nyomás?

Köszi:

Pilota
warbirds
2023.01.18. 09:37:46
Szia! Az is lehet megoldás a fémszín alá, ha a matt fekete alapozót fényes lakkal átfújod. Persze előtte próbázz mintadarabon! :)
Szép lett a madár, gratula!
Zoli
2023.01.21. 09:33:03
Szia,
Szerintem Alclad a megoldás, de állítólag az AK xtreme metalling is nagyon jó. Az Alclad felülete nagyon szép tud lenni, de annál is fontos a megfelelő alap, nemcsak fényes, de tükörsima fekete. Én nem szoktam polírozni, de nekem megfelel így is, nagyságrendekkel szebb, mint egy Gunze fém szín. Azoknál túl nagyok a pigmentek, szabad szemmel is zavaró tud lenni.
Nem vagyok profi, csak néhány van fújom a festéket és csak néhány makettet fújtam eddig, de akár a fekete alapon is működik a fehér, több vékony rétegben. Legalábbis én is a foltos festést fekete alapra fújt fehér kukacokkal, foltokkal csinálom a végső szín előtt. A fehéret is lehet halványan fújni, ködölni, akkor csak világosabb árnyalatú foltok lesznek, de lehet telibe fújni vagy több rétegben, hogy jobban fedjen. Igazából a fehéret fakítani én nem tudom, annál világosabb színt nem ismerek, inkább koszolnám. Nem építettem még fehér makettet. De volt rá példa néhány hete is, hogy a fekete alapra túl sok lett a fehér a végső szín előtt, szinte teljesen fehér lett a makett, mielőtt ráfújtam az álca színt.
A nyomást ki kell tapasztalni, nagyon sok mindentől függ a jó festékszórás. Ebben is inkább a profik tudnának segíteni. Célszerű nagyon híg festéket kis nyomáson (1,5bar?) közelről fújni, jobb pisztolyokkal akár vékony vonalakat vagy kukacolást is lehet csinálni. Nagyobb nyomással (3bar) messzebbről kell fújni, de akkor se legyen túl sűrű a festék, mert már a levegőben félig megszárad... Gyakorolj régi selejt maketteken vagy akár bármin, amit nem sajnálsz. Sok sikert!
z
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció