Pintér György - Múzeumi krimik
A készlet nagyon megtetszett megjelenése után, mert nem a jól ismert eredeti Italeri készlet volt az alapja, hanem az ESCI-től átvett készlet egy hatalmas matricalappal. Ehhez képest az ára sem volt sok, ami a vásárlás idején 5000 Ft-körül alakult.
A gép formája egészen jó, többnyire jónak tűnő vésett panelvonalak vannak, de szegecseket sajnos nem találunk rajta, pedig jellemző a gépre. A "vízszintes" vezérsíkok nem tökéletesek, de ezt csak a profik veszik észre.
Az építés során hamar kiderült, hogy a pilótafülke alkatrészeit el kell dobni, mert a valósághoz semmi közük, már alakra sem. A készlet matricát ad egyébként a műszerfalakra, de az sem valami szép. Sikerült egy Eduard maratás készletet szereznem hozzá, valamint gyanta üléseket. Ezek gyártója nem ismert, gyanta termékek másolatai.
A másik feljavítási projekt a hajtóműbeömlők elkészítése volt. Egyszer már ki akartam ezt is próbálni. Egy szintén home made gyanta másolatot, ami a Hasegawa készlethez készült eredetileg, faragtam a törzsbe. A szívócsatorna módosításához tejfölöspohár darabkákat használtam. Sajnos nem sikerült tökéletesre, mert a kamerával belenézve látható, hogy van egy kis rés, nem lett tökéletes az illeszkedés. Sok munka volt vele, de nem nagyon látszik, a hiba sem szerencsére. A fúvókák is gyanta másolatokra lettek cserélve.
A törzs és a szárnyak alkatrészei viszonylag jól illeszkednek. A centroplán csatlakozási pontjain azonban kellett dolgozni, mert mint annyi más készletnél, itt is volt probléma. Nem is a hézag volt a gond, hanem inkább az alkatrészek síkbacsiszolása a panelvonalak megőrzésével, vagy visszakarcolásával.
Miután összeállt a gép, következett a festés. Először Mr. Hobby Surfacer-rel fújtam le a gépet, majd következett a fényes fehér részek fújása némi maszkolással. Ezután jött a felső szürke (H315). Sajnos túl nagy nyomással fújtam és érdes lett a felület. Ez még csak a második gép, amit pisztollyal festek és nem jött össze. A makettező kollégák itt a fórumon azt javasolták, hogy vegyek Tamiya polírpasztát és a hozzá való szivacsot is, hátha ezzel sikerül menteni a gépet. Sikerült is. Gyönyörű fényes lett a gép felszíne, így kisebb nyomással következett a fényes lakk a matricázás előtt.
Sajnos a matricákkal, bár szépen nyomottak, van probléma rendesen. Egyrészt pontatlan a leírás hozzá. Keverednek az alváltozatok stenciljei benne, így sok fotót kellett átnéznem hozzá, hogy tudjam, kb. mit hová kell valójában feltenni. A másik gond a stencilekkel, hogy soknak nem stimmel a mérete. Olyan, mintha minimum 1/48 lenne a méretarányuk, szerintem elfelejtették csökkenteni a méretét. Emiatt van, amit fel sem tettem, mert nagyon fura lett volna. A matricázáshoz a Humbrol Decalfixet használtam. Általában jól működik, de most a képeket nézve azért volt, ahol nem lett tökéletes. Plusz a száradást követően a panelvonalak mentén be kellett volna vágnom őket szikével és újra kezelni Decalfix-szel, mert így a koszolás később nem sikerült mindenütt egységesre. A matricákat újabb fényes lakkréteg követte, amire jött az AK téli koszoló anyaga, majd a fedő selyemfényű lakkréteg.
Ezután már csak a függesztmények voltak hátra. Részben a készlet tartalma került fel a gépre: négy Sparrow és négy Sidewinder, meg a szárnyak alá egy-egy pótos. A Sparrow rakéták talán egy Fujimi, vagy Academy készletből maradtak meg. Ezeket tettem fel, mert úgy tűnt, hogy élethűbbek. A rakéták fúvókáit is kifúrtam egy vékony fúróval, hogy élethűbbek legyenek. Valahonnét volt egy Phantom törzstartályom elfekvőben, ezt most a gép hasa alá tettem rézdrótból készített csapokkal. A rakétákhoz van a készletben matrica is, aminek örültem, mert nem kellett a csíkok felfestésével bíbelődni, ugyanakkor a matricák vastagsága miatt még Decalfix-szel is csak nagyon nehezen maradtak fenn, folyton letekeredtek.
Hát ennyi ennek a Phantomnak a története. Kb. 2 évig készült, mert ritkán érek rá foglalkozni a légierőmmel. Azt hiszem, hogy még minimum egy E, vagy G példányt beszerzek, lehetőleg egy frissebb, pontosabb fejlesztést, de lehet, hogy a J/N modellek is terítékre kerülnek még egyszer.