Nissan Fairlady Z version NISMO

Fairlady Z version NISMO

1:24, Tamiya No.304 (2007)
Pintér György - Múzeumi krimik A minőséggel nincs semmi gond; a Tamiya-tól megszokott, pontos illeszkedésű, sorjamentes kit. Az anyagok is jók. És külön kiemelendők a mellékelt „metal transfer” matricák (amelyek szinte minden Tamiya szettben benne vannak), és amiktől a márka és típus jelzések igazán élethűek lesznek.

A probléma ott kezdődik, hogy a kocsi teljes alja egy darabba van öntve, a kipufogótól kezdve a kerékfelfüggesztéseken át a hajtásláncig. Ez egyrészt a festést nehezíti meg, másrészt oldalról látszik, hogy pl. a kardántengely és a kipufogó nem hengeres (csak alulról nézve), hanem a kocsi aljából „nő ki”. Ezen kár volt spórolni, különösen, hogy egy nyolc ezer forintos készletről van szó. Amúgy a többi részlettel nincs gond; bár én mindig fájlalom, ha egy maketthez nincs motor; mint ahogy ebben sincs.

Ez előtt egy WV Beatle-t csináltam, szintén a Tamiya-tól, és azon a motorház és a csomagtartó is nyitható és kidolgozott; csak a motor közel húsz darabból áll. Az már igen.

Az viszont dicséretes, hogy az ablakok fekete keretének festéséhez gyárilag kivágott maszkolót mellékelnek, és tetszett az is, hogy a hátsó spoilerben található rácshoz adtak egy darab műanyag szövetet, amiből ki kell vágni a megfelelő alakú darabokat. Ehhez természetesen szabásminta is van az építési leírásban.

Mivel ez a második komolyabban vett makettem (sok év után, 30 éves fejjel kezdtem újra ezt a gyermekkoromban abbahagyott hobbit), még csak tanulom a technikákat, így sok dolognál jöttem rá közben (persze miután egy adott fázist megcsináltam), hogy kicsit másképp, jobban is lehetett volna. De azt gondolom, hogy mivel legalább felismertem ezt, a következő makettjeim jobban sikerülnek majd.

Az építést a kaszni, a hátsó szárny, a külső tükrök és a kocsi aljának alapozásával kezdtem (persze csiszolás után, de ismét rá kellett jönnöm, hogy amikor úgy gondolom, hogy az alapozás előtti csiszolás már megfelelő, akkor még mindig látszani fog itt-ott csík az alapozó felfújása után). Alapozásra Car System (autófényezésben használatos) spray-t használok, ami a leírása szerint tartalmaz ugyan acetont, de ennek ellenére nem marja meg a műanyagot és szép felületet ad.

Kb. fél napos száradás után Tamiya TS-52 spray-vel fújtam le az említett alkatrészeket. Itt a fórumon olvastam jót és rosszat is ezekről a festékekről. Nekem eddig bejöttek. Gyorsan száradnak, elég ellenálló felületet adnak, és ha az ember ügyes (én még csak szeretnék eléggé az lenni), akkor a megfolyás is elkerülhető. Bár az kétségtelen, hogy nagy felületen és intenzíven szórja a festéket a flakon, ezért óvatosan kell bánni vele.

Ezután az aljának álltam neki, ami, mint már írtam, teljesen egybe van öntve, így nagyon aprólékos a festegetése (én a „body color”-on kívül mindent ecsettel festek, mivel még nem érzem elérkezettnek az időt, sajnos anyagilag sem, egy normális festékszóró beszerzésére). Egy egész napom ráment ugyan, de végül elégedett lettem az eredménnyel.
Ezek után jött a többi alkatrész festése, amelyet nem részleteznék. Csak annyit róla, hogy rájöttem, hogy mindent, beleértve az apró alkatrészeket is, érdemes alapozni festés előtt. Egyrészt, hogy jobban tapadjon és homogénebb felületet-takarást adjon a felvitt szín, másrészt, hogy a szín árnyalatát ne módosítsa az alóla esetleg átsejlő műanyag színe. Tudom, hogy ezzel a többségnek nem mondtam újdonságot, de számomra új és hasznos felfedezés volt. Persze erre megint csak azután jöttem rá, hogy már alapozás nélkül lefestettem az alkatrészek egy részét. De majd legközelebb…

A festékek optimális higítási arányával még mindig bajban vagyok; főleg mivel ez (úgy tapasztaltam) még azonos márkán belül is, akár színenként is változhat. De lassan azért kitapasztalom a használt színeket. Főleg Modell Master enameleket használok, de pl. a bőr barna (1533E) és a fehér (17875) nem igazán vált be; nem adnak egyenletes takarást, és kicsit még napok múlva is „gumis” a felületük. Ha van valakinek tippje a helyettesítésükre, vagy, hogy mit csinálok rosszul, nem bánom, ha leírja.

Ja, és még egy dologra rájöttem így a második makett készítése alatt: ha az ember szeretné is minél hamarabb befejezni a makettet (hiszen az öröm akkor teljes, amikor kézbe lehet venni a kész autót, repülőt, tankot…), ez a vágy nem szabad, hogy kapkodó megoldásokhoz vezessen. Persze lehet, hogy ez sokaknak természetes, nekem azonban (most még) oda kell figyelnem erre, mert az nagyon bosszantó, ha kész van ugyan egy makett, de ránézve mindig az jut eszembe, hogy ezt vagy azt a részét, nem is túl nagy többlet-ráfordítással mennyivel jobbra meg lehetett volna csinálni. De hát ismét tanultam valamit. Gondolom felesleges is leírnom megint, hogy: majd legközelebb… Le kell lassulni a makettezéshez, hogy meglegyen a kellő aprólékosság. Nem lehet „rohanva” csinálni, hogy „most van tíz percem, gyorsan lefestem a…”.

És még egy tanulság (hiszen egy újszülöttnek minden vicc új): ha az ember olyan helyen lakik, ahol nincs makettező szaküzlet, idejében és egyidőben gondolni kell az összes szükséges dolog beszerzésére. Most heteket várhatok a befejezéssel csak azért, mert a Brembo fékek festéséhez nincs titanium gold festékem, és Siófokon ilyesmit nem lehet vásárolni. Emiatt a kerekek még nincsenek beszerelve a fotókon. És néhány külső alkatrész és matrica is hiányzik még; ha teljesen kész lesz, teszek fel pár újabb fotót.

Ja és még valami!
Azt hogyan éritek el, hogy az ablakokon és a lámpákon soha ne legyen ragasztónyom? Vagy nagyon-nagyon ügyesnek kell lenni (ami eddig még nem sikerült; legalább egy „üveg” alkatrészt mindig összekentem valahogy), vagy valami „titkos” technikát kell alkalmazni, amit majd leírtok nekem. Vagy marad a géppapír és a papír zsebkendő polírozó anyagként való felhasználása, és lehet újra próbálkozni. De azért ezt jó lenne valahogy elkerülni.

Azért így, hogy ez még csak a második makettem, és sok hibájával tisztában is vagyok, nekem tetszik. Már több ötletem is van arra nézve, mit fogok a következő autón (Fujimi BMW Alpina B7 Turbo Cupe) másképp csinálni, ezért az csak jobb lehet. Majd meglátjátok!



Update:
2009.01.18.
Elkészült a Nissan, úgyhogy, mint ígértem, már vannak fotók a teljes állapotról.
NISMO2-makettinfo
NISMO2-makettinfo
NISMO4-makettinfo
NISMO4-makettinfo
NISMO5-makettinfo
NISMO5-makettinfo
NISMO6-makettinfo
NISMO6-makettinfo
NISMO7-makettinfo
NISMO7-makettinfo
NISMO8-makettinfo
NISMO8-makettinfo
NISMO9-makettinfo
NISMO9-makettinfo
NISMO10-makettinfo
NISMO10-makettinfo
NISMO11-makettinfo
NISMO11-makettinfo
NISMO12-makettinfo
NISMO12-makettinfo
NISMO13-makettinfo
NISMO13-makettinfo
NISMO14-makettinfo
NISMO14-makettinfo
NISMO15-makettinfo
NISMO15-makettinfo
2009.01.04.
Utolsó módosítás: 2009.04.04.
Karsai Krisztián (kryss), Siófok
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
decente
2009.01.10. 13:43:18
Humbrol ClearFix, próbáld ki, pont az üvegre van kitalálva, nem oldja az anyagot, csak ragaszt, mint mondjuk a sziloplaszt.
Nekem is nagyon tetszik, jó csajos színe van! :-))
sziklakks
2009.01.10. 14:02:58
Érdekes színt választottál,de nem rossz!
Én testors cleart használok üveg ragasztáshoz,izzót pedig sárga öntőkeretből készült húzott szálból
szoktam csinálni.
Mateapot
2009.01.10. 14:23:38
Szia! második autónak tökéletes lett, a ragasztónyom előfordul bárkivel, humbrol clearfix a megoldás. Amúgy ha akarsz, érdekes szép autókat csinálni, akkor vegyél revell vagy amt márkájú cuccokat. szerintem a tamiya rakás sz@r és ezt nem az autódra szántam mert szép lett. Hanem: Tamiya: 8-10ezer forint, nincs benne motor,( azmilyenmá autómakettbe nincs motor???) nem nyitható semmi, alváz egybefröccsentve szóval áá.. ( egyébként szép lett nagyon az alja) revell és amt: kb 4-6ezer forint maximum, kb 4szer ennyi alkatrészből állnak, többféle variációt is épithetsz belőlük, motorral váltóval belső térrel. szerint próbálj meg 1 oylat és látod a külömbséget majd! Egyébként maximális riszpekt, jó lett a verda, 350z élőbe is meghajtanám :) további jó makettozást! Máté
kryss
2009.01.10. 14:30:50
Sziasztok!
Köszönet a véleményekért. A ClearFix-et pedig ki fogom próbálni a következőnél.
Amúgy azért vettem másodszorra is Tamiya készletet, mert az ez előtt készitett 1966-os Beetle igen részletes kit volt (motor!); reméltem, hogy ez is olyan. Az AMT készleteivel szimpatizálok, de sok rosszat olvastam az öntési minőségükről és a rossz illeszkedésükről.
sziklakks
2009.01.10. 14:35:37
Mintha az ördög szólt volna!:D
Ha tudod kerüld az amt,mert eret vágsz!!Ha usa autót akarsz inkább revell.
Máté!Hol vásárolsz te? 8-10?Ne már!Vannak Tamiyában is motorosok,és a 350z-n kívül még nem találkoztam egybeöntött alvázzal..Szar a tamiya? o.O érdekes.
Mazohista!! :D
Raybrig_89
2009.01.10. 14:48:03
Szia!

Mint második makett szerintem teljesen oké,akár "többediknek" is simán elmenne:) Egyedül ami szúrja a szemem,hogy a kipufogó rendszerben a dobon nagyon látszik az ecsettel való festés,kár,hogy nem fújtad.. De ezt leszámítva nekem tetszik,semmi durva hiba vagy hasonló. Még egy kis szőrözés, a "WV Beatle" az inkább VW Beetle:)
Mateapot
2009.01.10. 17:40:58
sziklakks! nem mondtam hogy szar a tamiya. aki fakezű vegyen azt. hamar megvan gurul is jessz. nekem pl nem tetszik hogy autómakettben nincs motor, versenyen azis számít. láttam egy két normális ksézletet a tamiyától de több volt a nem. nem akarok vitázni, csak véleményem volt.
Kryss nézz körbe a revell házatáján vannak ütős cuccok, vagy itt infon keresd meg ChevyG-t csomó cikket írt, ő tud tanácsot adni,hogy mi a frankó.amúgy a belsejét azt festetted vagy ad valami matricában is? amúgy Raybrignek igaza van elmenne ez többediknek is, jó lett! na üdv!!
kryss
2009.01.10. 18:29:30
Mateapot:
"szerintem a tamiya rakás sz@r" (2009.01.10. 14:23:38) "nem mondtam hogy szar a tamiya" (2009.01.10. 17:40:58)
Szerintem nagyon is jó a minőségük, de kár hogy sok esetben nincs hozzájuk motor és egybeöntenek dolgokat. De ez más gyártóknál is előfordul.
A Fairlady belsejében a műszerekre (órák, kijelzők, navigáció) van matrica, a többi festett.

Raybrig_89:
A kipufogó nekem is böki a csőröm, úgyhogy még megpróbálom orvosolni a gondot. Azt hiszem kicsit túl is higítottam a Modell Master chrome silvert, azért is lett csíkos. A fújás sajnos egy darabig csak vágy marad (kivéve a spray-ket), de hosszútávú cél egy airbrush beszerzése. Köszönet a bíztatásért.
Rag
2009.01.10. 22:33:30
Szia!

Lehet hogy kicsit elfogult vagyok, mert imádom a japán autókat - építeni nem építek autót, repcsikkel foglalkozom :) - de szerintem nagyon szép lett - a képek alapján - bár a kipufogódobon sajnos tényleg látszik az " ecset ". Szerintem büszke lehetsz rá, főleg ha ő második. :) Nekem a beltér is tetszik, de tényleg nem vagyok otthon az autómakettekben, nem nagyon tudom mihez hasonlítani.
bikerboy9
2009.01.14. 12:46:52
kryss lehet h tudok segiteni az airbrush problémán: http://www.paplaszlo.com/airbrush2.html nekem is ilyenem van és nagyon megvagyok vele elégedve, mellesleg az ár érték aránya is jó!!
bikerboy9
2009.01.14. 13:00:29
Amúgy én is csatlakoznék az előttemszólókhoz a tamiya minőségét és pontosságát kevés gyártó reprodukálja de azon én is felhúztam magam hogy a most készülőben lévő makettem (peugeot 307 wrc)alváza is egybeöntött és ráadásul még fémből is készült!!
kryss
2009.01.18. 13:06:04
Vannak képek az elkészültről!
bikerboy9
2009.01.20. 20:23:20
vannak de egyelőre ez az első komolyan vett makettem úgyhogy van némi szépséghibája sajnos, de töltök fel
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció