Pintér György - Múzeumi krimik
                    
				Héber arzenálom következő építése egy F-4 Phantom lett, amit már több, mint egy éve próbáltam megvalósítani. Nagyon pozitív kritikákat olvastam a Finemolds F-4 készleteiről, elhatároztam, hogy kipróbálom az egyik Phantomjukat, de mindvégig ott motoszkált bennem, hogy izraeli színekben lenne jó ezt nyélbeütni.
Akkor még úgy gondoltam, hogy a Finemolds FP41 készlet Early E Phantom Vietnam war változata és külön IAF matricák valamely matricagyártótól lesz a nekem való felállás... Aztán egyszercsak bejelentette a cég az izraeli változatot is! Mese nincs, ez kell nekem! Hetekig bújtam és frissítgettem az egyik külhoni webáruház honlapján az elérhető készletezést és valahol az első beszállítások között sikerült is lecsapnom egy dobozra.
Persze, nem azonnal álltam neki az összerakásának, pár hónapig még pihentettem a többi építésre váró doboz közt, néha rá-rásandítva érlelgettem magamban az elhatározást. A dobozból egy korai Kurnass építhető.
            
                
                Dobozgrafika
                
             
        
Az első izraelnek leszállított repülőgépek az F-4E típusú repülőgépek voltak, amelyeket a Lyndon Johnson elnök által 1968. január 7-én engedélyezett és Robert F. Kennedy szenátor által támogatott "Peace Echo" program keretében biztosítottak. Körülbelül 220 F-4E és RF-4E típusú repülőgépet szállítottak Izraelbe 1969 és 1976 között amerikai segélyprogramok keretében, és a Tsvah Haganah le Israel/Heyl Ha'Avir (Izraeli Légierő) kötelékében szolgáltak. Az F-4E-t izraeli szolgálatban Kurnass (Heavy Hammer), míg az RF-4E-t Orev (Raven) néven ismerték.
Az első F-4E vadászgépek hivatalos átvételére 1969. szeptember 5-én került sor, Golda Meir és Moshe Dayan jelenlétében. Október 22-re az új repülőgépek már hadrendbe álltak és egyiptomi célpontokat támadtak. 1987-től kezdődően megkezdték a Kurnass 2000 szabványra való frissítésüket, amely magában foglalta egy széles látószögű Kaiser HUD, egy digitális küldetésszámítógép és néhány szerkezeti fejlesztés telepítését. A főbb frissítések az APG-76 radart, az Elbit ACE-3 küldetésszámítógépet, a HOTAS-t, a nagyobb mozgékonyság érdekében szárnyvégek hozzáadását, az ASX-1 TISEO-t és a Popeye rakéták telepítésének lehetőségét érintették.
Maradjunk a korai Kurnassnál. Meglepően jó a készlet. Nagyon figyeltek arra például, hogy a kilökőtüskék nyomai az alkatrészek hátoldalán legyenek.
A kabin tartalmaz lapos műszerfalat a csak matricázóknak és egy domború műszerfalat az inkább kifestést kedvelőknek. Én a domború alkatrészekre matricáztam.
            
                
                Műszerfal
                
             
        
Az alkatrészek találkozása többnyire panelvonalak mentén ér össze. A kis maradó hézag emiatt nem is probléma, hisz ott valóban hézagnak kell lennie... nem is érdemes összenyomni a ragasztandó alkatrészeket, hisz kitüremkedik a feloldott műanyag az etil-acetát alapú ragasztótól. Inkább csak ráhelyezve, ott tartva érdemes a kötési időt megvárni. Nagyon kevés tömítenivalóm akadt az építés során, meglepően hamar összeállt a test.
            
                
                Tömítve
                
             
        
A panelvonalak vékonyak, a géptest oldalán lévők kissé sekélyebbek is a többinél. Buktató az építés során nem merült fel. Minden szépen illeszkedett, ahova kell. Az összeállítási útmutató hibáktól mentes, szépen vezet végig a folyamaton.
Alapoztam, majd hevenyészett módon felvittem némi előárnyékolást a végleges festés előtt.
            
                
                Előárnyékolva
                
             
        
A géptest színei a MrHobby palettájáról kerültek megfestésre, a has C314, a felső kamó pedig MrHobby H310-H312-H313 volt.
            
                
                Kamó
                
             
        
A hajtóműkiömlőre és az utána lévő részre MrHobby Super Metallic 2 ezüstöket fújtam.
            
                
                Farokrész
                
             
        
Panelvonal-kiemelőnek az általam megszokott Tamiya barna és sötétszürke Panel linert használtam. A sekély panelvonalakból zömét sikerült is könnyen kitörölni, többször kellett a műveletet ismételgetni.
A matricák vastagok. Csoportosítva kapjuk a stencileket, azokat viszont nagyon pontosan. Záró lakknak ismét a Microscale Micro Flat lakkot használtam.
            
        
Az egyetlen "hibája" ennek és a többi Finemolds készletnek is az üzletpolitika. Nem adnak fegyverzetet, külön kell megvásárolni. (Pont úgy, mint manapság a mobiltelefonok vásárlásakor, hogy nem mellékelnek töltőt.) Vagy régebbről, más készletekből megmaradó fegyverzetet kell bevetni, hogy azért mégse maradjon csupaszon a repülő.
Bevallom, cserebere és egy nagyvonalú makettező kolléga önzetlen segítsége által is el lettem látva bőségesen fegyverzettel, úgymond fityiszt mutathatok immár a Finemolds buta elképzelésének... De a készleteik vannak annyira jók, hogy még így is szó nélkül vásárolnék és építenék egy újabb Phantom-ot tőlük, igaz, egy másik légierő színeiben.
Részemről nagyon ajánlott készlet, próbáljátok ki!