Pintér György - Múzeumi krimik
ZiSZ. Ez a rövidítés hosszú ideig fogalom volt a szovjet autógyártásban. Jelentése nem volt se több se kevesebb, mint a Sztálin Autógyár nevének rövidítése. Az itt gyártott teherautó II. világháborúban játszott szerepét mi sem bizonyítja jobban, minthogy Nyizsnij-Novgorodban (amit korábban egy ideig Gorkij-nak neveztek), ahol a másik autógyártó óriás, a GAZ működött, az azonos lincensz, a Ford AA alapján készült teherautók emlékére emlékművet állítottak.
Nos, az öcsike nagyobb lett, mint a bátyó, hiszen előbb a ZiSZ-5 készült, majd ennek lett a továbbfejlesztett, nagyobbított folytatása a ZiSZ-6. Rengeteg felépítménnyel készült, köztük volt műhelykocsi, rádió- és radarállomás, közforgalmú autóbusz, vagy éppen a híres-hírhedt "Katyusa" BM-13 sorozatvető hordozója is - és itt a sornak még messze nincs vége.
Ja, hogy miért "félszemű"? Egyszerű. A "V" változatokat a háború idején, szigorú takarékosság jegyében építették. Így készült fából a vezetőfülke, cserélődött ki a szép, íves sárhányó szögletesre és maradt le a jobb oldali fényszóró.
Kéz alatt jutottam hozzá a készlethez, amin nagy betűk hirdették, hogy a tartalma egy M-30-as tarack és mellékesen egy ZiSZ-6 teherautó.
Nos, kibontva a dobozt, csak a teherautó alkatrészeit találtam a puha karton dobozban, a löveg darabjai már nem voltak ott. Kicsit bosszantott a dolog, mert valójában ezért vettem meg. De, ha már itt van...
Léteznek egyéjszakás kalandok. Na ezekről most nem lesz szó. És vannak az egynapos makettek. No, ez is ilyen volt. Jól áttekinthető összeállítási rajz, ami megtanítja a makett építőjét a kreativitás egy bizonyos fokán dolgozni, ennek híján káromkodni. Valljuk be, a PST maketteket nem öröm-makettezésre tervezték! Ugyanis a készlet nem tartalmaz átlátszó alkatrészeket, a kardántengelyeket, illetve a három tengelyt, amire föl lehetne rakni az összesen 10 kereket (hátul dupla-dupla kerékmennyiség van). Ezeket magunknak kell előállítanunk sztirollapból, vagy valami bolti csomagolóanyagból. Én egy nagyobb méretű gemkapcsot daraboltam fel, mert bár tengelyek nincsenek, de azok méretét (hosszát, átmérőjét) felírták a papírra a belorusz gyártók.
Egyszerű, könnyen összerakható makett. Persze észnél kell lenni, mert vannak alkatrészek, amiknek a mérete nem igazán nyerő. A "V" változat egyik sajátossága - amire én is későn figyeltem fel, hogy ha van is első lökhárító (a többségen nincs), akkor az nem a készletben kapott formájú! Tehát, aki "V"-t szeretne építeni, nézzen utána! Én mindenesetre átalakítottam.
Ha vagyunk annyira merészek, hogy nekiállunk pótolni a szélvédőt és az oldalablakokat, számolnunk kell ezek vastagságával! Hiszen, ha csak nem a pontosan a keretbe illesztett, hanem a mögé beragasztott átlátszó lap, a hajszálnál nem sokkal vastagabb ablakkeret miatt rálóghat a keretre, ahová nem tervezték, így helyet kell neki kialakítani.
Ponyvát is kapunk a plató fölé. Nem kellett volna fáradni a legyártásával. Az alkatrész ugyanis nem adja ponyva látványát. Bár felraktam, de még gondolkodom, hogy ne cseréljem-e le saját gyártásúra. Meglátjuk. Készítettem már ilyeneket vizes papírzsebkendő felhasználásával.
A festés alapvetően zöld. Valamelyik a szovjetek által használt árnyalat. Én egy olívzöldbe hajló árnyalatot választottam. Persze elkészíthető téli és tereptarka változatban is, de azoknak utána kell nézni!
Mivel a készlet nem valami újdonság, készültem rá, hogy a matricák afféle "vízben oldódó" jellegűek lesznek és a vízben darabokra esnek. Nem tévedtem! Így a maradékot átkentem matt lakkal. Így kicsit strapabíróbbak lettek, de lehetett szenvedni velük. Ha van kéznél, némi matricalágyítóval élethűbb hatást érhetünk el.
Végül nekifogtam elkészíteni a ponyvát. Ehhez méretre kellett hajlítanom néhány gemkapcsot és kiszabni papírzsebkendő anyagából a ponyvát. A fém rudazatot pillanatragasztóval rögzítettem a megfelelő helyekre. Aztán felragasztottam erre a vázra vízben áztatott papírdarabokat. Ügyelni kellett az élethű belógásokra. A festés halványzöld akrilfestékkel történt.
Érdekesség, hogy a dobozon és a matricalapon a belorusz PST jelzése látható, az öntőkeretek a moldáv AER cégjelzéssel jelennek meg. Egyszerű átcsomagolásról van szó?