Pintér György - Múzeumi krimik
Elkészült a legújabb darabja a kis magyar gyűjteményemnek. Egy Csé-er.
Rég szerettem volna már egy 32-est a vitrinemben tudni.
Az Italeri makettjére esett a választás. (mást nagyon nem is találtam a piacon akkor.)
A típus történetének bemutatását szokásomhoz híven kihagynám. Akit érdekel, az úgyis utánaolvas(ott), a sorokat nem szaporítanám ezzel. Nem mintha jelentéktelen lenne a típus. Mégis csak a Fiat gyár egyik legnagyobb exportsikerét jelentő repülőről van szó.
A 32-es a titkos magyar légierő színeiben kezdte a pályafutását, az időjárás jelző osztályok repülőjeként. Ez az időszak nagyon érdekes szerintem, így elhatároztam, hogy egy ilyen festésű gép fog készülni. Jelzem nem is volt annyira egyszerű fotót találni ebből a korból. Ha elkezd túrni az ember, akkor a tereptarka változatok jönnek csőstül, meg az alu színűek, de azok is ék-felségjellel. Márpedig amit én kerestem, az a 38-as bledi egyezmény előtti kor. Felségjelről ekkor még szó sem lehetett....ugye. Egyedül a Zrínyi kiadó által nemrég kiadott Nemzet szárnyai-ban, a 19.oldalon találtam kettő fotót. Egyik egy átvágódott 32-est mutat, a másik eg az orra bukott Fokker CVD-t. Ennyi az összes, amiből le lehet követni a nemzeti színek elhelyezését a kor gépein.
A makett erős közepes szint szerintem. Van vele sok munka, de nem az a kategória, hogy nekünk kelljen kifaragni. Nem tudom, hogy a Historic Upgarde logo mit jelent a dobozon, de sejteti, hogy egy régi öntőkerete poroltak le, kisebb átalakításokkal. A szerelőnyílások ajtajai körüli mély árok, és a szárny vásznazásának és bordáinak imitálása is arra utal, hogy a készlet gyökerei több évtizetes múltra tekintenek vissza. A scalemates.com oldel tanúsága szerint a 80-as évekből származik, azóta csak a matricalapot és a dobozt sikerült ráncfelvarrni. Egészen 2013ig, amikor elvileg új alkatrészek kerültek a készletbe. Én az előzmény készleteket nem ismerem, de erre készletre kicsit több javítás is ráfért volna.
Bevallom, hogy nem kezdtem elveszni abban, hogy minden ottvan és úgy van-e mint ahogy kellene lennie. Biztos vagyok benne, hogy vannak a készletnek hibás nyílásai, bütykei és kütyüi. Volt már, hogy ilyen témában nagyon elvesztem, és az alap lelkesedésemet rögtön elverte. Így most úgy döntöttem, hogy a nagyon kirívó dolgokat kikalapálom, és megpróbálom kihozni belőle, amit ki lehet.
A kabinbelső nem túl bonyolult. Lehetett volna még rácsszerkezetet építeni bele, meg egy kis ezt-azt, de sok minden nem látszik belőle. A műszerfalat megkapjuk matricaként. Amit eddig nem láttam még, matricában adják a bekötő hevedereket is. Próbaképpen felhasználtam, nem tartom ördögtől valónak. Nem a legprofibb megoldás, de mutatós. Nyilván, ha maga készíti az ember, az a leghatásosabb. A sárkány összeszerelése nem problémás. Tömíteni keveset kellett, csiszolni jobbára csak a törzs alján a hosszanti illesztésnél szükséges. Minimális sorja van itt-ott, de pár perc alatt lekapkodható.
Amit kritikusnak éreztem már az elején, az az alsó és a felső szárny illesztése, illetve a köztük lévő dúcolat. A dúcok beállítására korrekt, pontos méretekkel ellátott rajzot ad a leírás, bár én vitatom a kivitelezhetőségét. A dúcok számára túl nagy lyukakat hagytak a szárnyakban és a dúcok végein kis félgömbök illeszkednének bele (tipikus 80-as évek). Ehhez képest nem passzolnak jól a dúcok. Vagy a belsők hosszabbak egy kicsit, vagy a külsők rövidebbek, de sehogy nem jön össze jól a dolog. Itt még van egy kis javítani valóm, ezt bevallom. Van elég vastagsága a szárnynak. Miért nem lehetett tisztességes illesztő pöcköket gyártani???
Ami viszont döbbenet, hogy a két rugóstag nem egyforma hosszú. A bal oldali bő 1mm-rel hosszabb. Ezt már a legvégén vettem észre, amikor már rajta voltak a futógondolák és a kerekek és saját lábán állt. Erősen jobbra dőlt a gép. Szerencsére lehetett orvosolni, a felső bekötés elvágásával és újraragasztásával.
Alapszínnek az alu lett, aminek a tónusát egyes lemezeknél megváltoztattam, kicsit acélosabbra, vagy sötétebbre, vagy szürkébbre. A számok egy régi készlet maradékából származnak (kiscsokit kap, aki megmondja, hogy a 65-ös oldalszám honnan van. :) ). A nemzeti színeket maszkoltam. A Puma jelvény saját készítés, de nem tetszik. Azzal még valamit kell csinálni.....
Végül kapott egy selyemfényű lakkréteget, amibe egy kevés feketét tettem. Ecsettel dolgoztam (kivéve az alu alapszínt). Ez kiváltképp a lakkozásnál jött jól, mert így egyenetlenné tudtam tenni a lakkréteget, ami miatt egy kicsit koszos, foltos kinézete lett. Végül kormoztam, saraztam.
Egyenlőre nagy örömömet lelem a nézegetésében, de tudom, hogy lesz vele majd egy kis utómunkám.
Várom az észrevételeket, kritikákat, szeretettel.
Üdv, további jó munkát nektek!
Balázs
Ui: Tudja valaki, hogy az Italeri készletében mit jelent a dobozon hírdetett "HISTORIC UPGADE"? Van egy ugyanígy fémjelzett Bf-110-esem, még el nem kezdve. Csak hogy mire számítsak.... (bár az tartalmasabbnak néz ki, mint a CR-32 kit, bár pozitívos.....)