Ernst Schröder halálmadara

Focke-Wulf Fw-190 A-8

1:48, Tamiya No.95 (2005)
Pintér György - Múzeumi krimik Imádom a Focke Wulfokat, részben ezért is választottam ezt a makettet. A másik ok, hogy mindig ezeken a gépeken mérem fel mennyit fejlődtem. Az elsőt kevesebb, mint fél éve raktam össze, akkor még ecsettel mázoltam mindent. Utána mikor beszereztem a festékszóróm megint csináltam egyet és most ő a 3. a sorban. Tehát úgy is vehetjük, hogy 4-5 hónapig gyakoroltam rá : D

A kit alapvetően nagyon ígéretesnek tűnt. Mivel gyakran látok Tamiya modelleket a Hyperscalen, gondoltam első osztályú felszerelés vár majd a dobozban, sajnos kicsit csalódnom kellett, de ez nyilvánvalóan a magas elvárások miatt volt.

Tehát a kit erősségei:
- Alapvetően szép, részletes, szinte sorja mentes, beszívódást nem is láttam rajta
- Az üvegfelületekhez adnak maszkolót, ami különösen kellemes
- Az A-8asok némelyikére a pilótafülkéhez szereltek egy páncéllemezt, hogy védje a pilótát, ezt egy vastag műanyag matrica képében viszontláthatjuk a dobozban.

A kit gyengeségei:
- Iszonyat vékony matricái vannak, amik szó szerint törnek, ha túl sokat mozgatja az ember(főleg a spirál necces a propelleren, illetve a csíkok a szárnyon, és a vörös szalag a törzsön). Mindenkinek ajánlom, hogy ha használ matricalágyítót kicsit hígítsa be vízzel, mert 1-2 stenclimet szó szerint szétmarta pedig tényleg finoman használtam.
- Horogkeresztet gyárilag levágták a matricalapról.
- Néhol nagyon hézagos a makett főleg az orr-szárnytő találkozásánál (majdnem 2-3 mmes rés maradt, és mivel nem szívesen használok hézagolót, mert a csiszolással tönkre vágom a felület ezért gyertya láng felett melegítettem egy pillanatig a részeken és kézzel nagyon finoman megnyújtottma a darabokat hogy pont összeérjenek)
- A pilóta úgy néz ki mint valami ájult gnóm, hihetetlenül ronda

Számomra a legnehezebb döntés az volt, hogy eldöntsem melyik változatot is csináljam meg. Az útmutató alapján összesen 5 gép építhető meg: Uo. Willi Maximowitz fekete 8asa, ami páncélozott a gép oldalán jellegzetes fekete felfestéssel / Klaus Bretschneider és Matthaus Erhardt gépe egyedi grafikával és páncéllal / Wilhelm Moritz gépe, ami elég szokványos példány és végül Ernst Schröder Vörös 19ese, amin ugyan nincs páncéllemez, de a festése igencsak különleges. Jómagam az első és utolsó változat közt hezitáltam, el is kezdtem megépíteni az első variánst, de pár lépés után inkább lemondtam a plusz páncélról és Schröder gépe mellett döntöttem. Ennek következménye hogy a szárnyon 1-2 apró részlet sajnos nem passzol. A döntésemhez az is hozzájárult, hogy ezen a változaton nem voltak kifeszítve huzalok a rádióhoz, ami fölösleges macerától kímél meg, ráadásul a festése csodaszép, az orron van két bónusz géppuska és a többi.

A pilótafülke összeállítása elég simán megy. Én a gyári matricákat használtam, mert nem akartam kinyitni a pilótafülkét és tudtam, hogy semmit nem lehet majd így látni a belső térből. Maximum a biztonsági öveket éri meg fotómaratással megcsinálni. Egyébként, aki ki szeretné nyitni a fülkét annak jó hír, hogy a fejtámlát az üveghez rögzítették, így nem kell túl sokat barkácsolnia.

A maketten viszonylag kevés a szegecselés, így elhatároztam, hogy kicsit felturbózom a gépet. Ehhez a hyperscalről szedtem le A-8asokat, illetve turkáltam netről pár képet, ahol a szárny szegecselése jól látható. Festés és matricázás közben azonban rá kellett jönnöm, hogy ildomos lett volna a lyukacskák pereméről leszedni a kitüremkedő műanyagot, ugyanis néhol igencsak csúnya lett és utólag nehéz volt kijavítani. Szerencsére azért a legtöbb helyen a matricalágyító is elégnek bizonyult és nem kellett újrafestenem az egész gépet.

A festés sem volt zökkenőmentes, ugyanis az útmutató csak a Tamiya fetékek kódját tartalmazza. Ezért a színek RLM változatát kellett kikeresnem, majd a Revell honlapjáról szedett útmutatókból kevertem ki az árnyalatokat. Persze nem vettem szentírásnak, próbáltam más oldalakon is utánanézni a színeknek, bár a teljesen korrekt árnyalat meghatározása szinte lehetetlen. Ugyan arra az RLM75-ös színre 6 forrás 6 különböző árnyalatot mutatott, és mivel az útmutató fekete-fehér kénytelen voltam mások munkáira és a dobozon látható illusztrációra támaszkodni. Végül RLM 76-ot (15-20% 5-ös fehér és 80-85% 49-es kék), RLM 82-est (361es), és RLM75-öst (70% 77-es, 24% 5ös, 5% 371-es világosszürke és kb. 1% 330-as keveréke) használtam. (A zárójelben a revelles festékek keverési aránya van)

A festést megelőzően a panelvonalak mentén vékony fekete csíkot húztam. A rétegeket a világosabbtól a sötétebb szín szerint fújtam. Mivel a festés elég sötét a "preshading" nem érvényesül annyira, ezért a sötétzöldhöz és viola-szürkéhez még egy kevés feketét adva kiemeltem a kamuflázst. A terepmintához sablonokat használtam (az útmutatót fénymásolóval a megfelelő méretűre nagyítottam, kivágtam a foltokat és maszkolóval felragasztgattam őket. Aki fél terepmintát festeni szerintem próbálja ki, nagyjából 15 Ft-ba került nekem ez az egész fénymásolgatás, és a minta tök ugyan az, mint az útmutatóban!) A festés után következett egy matt lakkréteg, aztán felkerültek a matricák, amiket többszörösen átkentem lágyítóval, hogy mindenhová rendesen besimuljanak. Ahol buborékos maradt a matrica kicsit megszúrtam szikével és a következő adag lágyító már tökéletesen behúzta a helyére. Bár az eljárás nem elegáns, de működik feltéve, ha kevés lágyítót használunk és kicsi lesz a lyuk, amit vágunk. A géptörzset átölelő vörös szalagot muszáj volt fújnom, ugyanis itt a matrica nagyon durván nem passzolt és el is szakadt.

A különösen igénybe vett helyeken kicsit megecseteltem acél színű festékkel a burkolatot kopás gyanánt. Próbáltam nem túlzásba vinni a kopást, és ahol megfolyt a festék, vagy túl sok lett, visszatöröltem hígítós ronggyal. A panelvonalakban pedig végigfolyattam híg fekete festéket ezzel kiemelve a részleteket. Itt a rongyot kicsit erősebben nyomtam a felületre, hogy kicsit koszosabb, élethűbb legyen a gép.

Végül felkerült egy újabb matt lakkréteg, amire felfújtam a füstöt a géppuskáknál és a törzsön. Először egy híg barna rétegben aztán mindig kisebb felületen újra fújtam egy sötétebb árnyalattal. Figyeltem arra is, hogy a futómű csukva van repülés közben tehát erre is került egy kis korom. Végül a megmaradt kevés barna festéket jó erősen behígítottam és gyors mozdulatokkal nagyon halvány vonalakat húztam a szárnyon ezzel imitálva azok igénybevételét.

A végeredmény sokkal kellemesebb lett, mint azt építésközben reméltem. Sajnos pont ezért elég döcögősen haladt a munka, ha visszautazhatnék az időben a tankra reszelnék horpadásokat és nem olvasztom szét a sorozatszámot a gép farkán. Remélem mindenkinek annyira fog tetszeni a makett mint nekem! : D

U.i.: HA VALAKI EZT A MAKETTET VÁLASZTJA ÉS NEM ERNST SCHRÖDER GÉPÉT ÉPÍTI, KERESSEN MEG, MERT A SOROZATSZÁMOT ELKÉRNÉM/MEGVENNÉM HOZZÁ!
jobbról
jobbról
szegecselés
szegecselés
balról
balról
kamuflázs
kamuflázs
szemből
szemből
ráadás
ráadás
koszolás alulról
koszolás alulról
Referenciakép_1
Referenciakép_1
Referenciakép_3
Referenciakép_3
Referenciakép_3
Referenciakép_3
Konzol
Konzol
2011.01.22.
Utolsó módosítás: 2011.06.12.
Lapidus, Budapest
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Ori
2011.03.18. 08:50:53
Szia!

Kimondottan szép lett!Kritizálni nem fogok,mert nagyon tetszik!:)

További jó modellezést!:)

Üdv.:Ori
Marcell 0708
2011.03.18. 11:00:48
Szia!
Nagyon tetszik a gép, szép lett.
Az lenne a kérdésem, hogy a szegecselést, hogy csinálod?

Üdv.: Marcell 0708
Lapidus
2011.03.18. 16:31:17
Trumpeter Hobby Rivet Maker-t használok a szegecseléshez, meg persze egy csomó képet. Szerintem a legjobb forrás az Eduard honlapja, mert az összeállítási rajzok leszedhetőek, a festésnél pedig látszanak a szegecsek. A sűrűséget úgy szoktam belőni, hogy kinyomtatom a megfelelő méretbe a rajzokat és azokon kipróbálgatom melyik kerék lesz a legideálisabb. Aztán ezek alapján kis méricskéléssel felfirkálom a vonalakat a makettre (alkoholos filccel és egyszerre csak egy vonalat különben elmaszatolnám) és nagyon lassan nagy nyomással húzom végig a rádlit. Szerintem különben szebb a hatása a szegecselésnek, ha a lyuggatás után finoman megcsiszolod a felületet, mert ahol lyuk lesz ott kinyomódó kis rész is keletkezik... ha erre matricát kell rakni fix hogy buborékos lesz.
Marcell 0708
2011.03.18. 19:20:59
Köszi, nagyon sokat segítettél!!! :)
Cosworth1981
2011.03.18. 22:15:26
Nem vagyok repülőpárti, de ez nagyon tetszik!!! Kiváló munka! Kedvet is kaptam hozzá...
McFrost
2011.03.19. 21:22:56
Szép,gratulálok!
Juhasz.Adam
2011.03.20. 17:49:57
Nagyon szép munka!
Tettszetős!
PDavid
2011.06.13. 21:16:50
Szia!
Lenne egy olyan kérdésem, hogy az orr előtti fegyverek hüvelykivető nyílásait mennyire takarja el a törzs középvonalában futó hosszú konzol, amire függesztményeket teszik? Egyáltalán elér-e odáig? Nem sikerült eddig olyan képeket találnom a neten, amin ez látszana. Az alulról készült képeken, a tartály pont eltakarja a kérdéses részt, mint ahogy a te egyik képeden is. Azért érdekelne a dolog, mert az én építés alatt lévő készletemen (Revell 1/72) pont belelógna ez a kérdéses alkatrész a kivetőnyílásokba, ami szerintem nem így volt a valóságban.
Nagyon tetszik egyébként a munkád, szépen sikerült.
Üdv:
Dávid
Lapidus
2011.06.14. 01:36:04
Őszinte leszek nem tudom hol van ezen a kivető, úgyhogy inkább lefotózom a tartály alatti részt. Revelles 1:72es méretarányból én eddig kétféle Focke Wulffal találkoztam/építettem meg (A-8/R-11 és F-8/A-8 Hagelkornnal) és sejtem is melyik részről van szó... mármint a tartályt befogó karok egy hosszúkás elembe futnak bele feltételezem erről kérdeztél.. és tapasztalatból tudom, hogy a revell kittjeinél tönkremehetett az öntőszerszám, mert az enyémeken egy bazi nagy műanyagcsomó volt és bizony ki kellett faragnom!
PDavid
2011.06.14. 16:24:41
Pont jó a kép, erre a részre voltam kíváncsi. Köszi szépen!
Lapidus
2011.06.14. 19:54:28
Szívesen, amúgy azokra a négyzet alakú lyukakra gondoltál? : D
PDavid
2011.06.17. 08:57:17
Igen-igen azokra gondoltam. Egy robbantott ábrán láttam, hogy egy cső vezet hozzájuk a fegyverektől, gondolom, h a hüvelyek esnek ki rajta.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció