Pintér György - Múzeumi krimik
Amikor visszatértem a makettezés világába, akkor egy elég komolynak mondható változás történt nálam, ugyanis a raliautók világából a polgári repülők felé fordultam. A makettezés mellett a fotózás is ebbe az irányba vitt, de ezzel egy időben a reptér különleges világát is kezdtem kissé megismerni. Erre jött még a covid és a "maradj otthon" (és makettezz!), volt idő sokat gondolkodni, keresgélni, így egyszer találtam egy számomra érdekes képet, amin egy reptéri "Follow me" Trabant 1:43-as modellje volt látható.
Elkezdtem a "kutatást", hogy ez vajon valós, vagy csak egy fantázia autó és kiderült, hogy valóban létezett Németországban (Altenburg-Nobitz), de egy kis csalás lett a kész makett esetében, mert az igazi nem 601-es, hanem négyütemű Trabant. Be is ugrott, hogy pár éve kapható volt kombi Trabant 1:24-es formában, de akkor már nálunk nem volt elérhető, viszont egy helyi "bolhapiac" oldalon találtam egyet, ráadásul hihetetlen jó áron, tehát nem volt mire várni.
Amíg a csomag megérkezett, addig sikerült felvenni a kapcsolatot az igazi autó akkori tulajdonosával, aki küldött pár használható képet és infót a készülő Trabihoz.
Szerencsére ez a Trabant már nem az a Trabant, amit évekkel korábban lehetett kapni és akkor még finoman szólva is katasztrofális volt a minősége. Itt relatív pontosak az alkatrészek, jól illeszkednek és a végeredmény is jónak ígérkezik.
Aminek nagyon örültem, hogy a készlet gyárilag tartalmazza a motort. Tudtam előre, hogy az autó "zárva" lesz, de mégis a lehető legtöbb részletet kifestettem a motortérben is, egyedül a kábelek és a vezetékek maradtak el.
A karosszéria a csiszolás, tisztítás, majd alapozás után sárga lett, amit Tamiya TS-16 spray-vel fújtam. Pár nap száradás után jöhetett a maszkolás, amihez egyforma négyzeteket vágtam ki, majd ragasztottam fel az autóra és következett a fekete szín, amit már szórópisztollyal (és félfényes festékkel) festettem. (Kis mellékes kiegészítés, hogy remek móka egy sárga autót sárgával maszkolni…)
A legnagyobb változás az utastérben történt. A hátsó ülést elhagytam a kész autóból és a helyére az igazi autóban található felszerelések nagyobb része került.
Fejhallgatót, szerszámosládát, poroltót és bójákat lehet kapni ebben a méretarányban, de a többi "apróság" okozott egy kisebb fejtörést. A repülők kerekeit a reptéren kitámasztják, ezeket az "ékeket" 3D nyomtatással készítették el a kérésemre, valamint a repülőgépek állóhelyre irányítását segítő "világító botokat" is. Az "extra" alkatrészeket végül csak a megfelelő színre kellett festenem.
(A szerszámosláda apró hibája, hogy semmilyen összeállítási leírás nem volt hozzá, de a kidolgozása szép és egyébként maratás. A bóják valami furcsa, műanyag szerű, kissé rugalmas anyagból készültek, nagyon lassan száradt rajtuk a festék. A fehér csík matrica, aminek a formája és a mérete is tökéletes.)
A csomagtartóban egy kis koszt és néhány kopásnyomot is megjelenítettem. A végére pedig egy apró poén, hogy a belső visszapillantó tükrön lóg egy zöld Wunderbaum.
A kedvenc részem a láthatósági mellény volt. Szívesen megvettem volna, ha kapható lett volna, de nincs, ezért ki kellett találni valamit. A végső megoldás végtelen egyszerű, de nagyon tetszett a folyamat, amíg elkészültem vele. Az alap egy darab papírzsebkendő, amit formára vágtam és festettem. Mivel csak egy réteget festettem be, így könnyen lehetett hajtogatni, majd rögzíteni az autóban.
A fényhídat elsőre nagy kérdőjelnek gondoltam, de egy németországi makettező akkor még gyártotta a számomra megfelelőt, így az is hamar meglett. Ennek a kisszériás gyártásnak is nagyon jó a minősége és mivel csak átlátszó, így a végső szín szabadon választható.
Egy kis átalakításra is szükség volt, így a fényhíd "izzója" és a tartó toldása egy Italeri Mirage rakétájából és annak tartójából lett kiegészítve.
A "sorozat" második darabja a Cayman volt, amiből a düsseldorfi reptéren szolgált is egy.
Az általam korábban megismert Fujimi makettekhez képest pontosabb és szebb kidolgozású ez az autó és láthatóan több alkatrészből áll majd össze. A fényezése és "bekockázása" hasonlóan történt, mint a Trabant esetében, így erre nem térek ki külön. Viszont a nagyobb kockák miatt szélesebb maszkoló szalagra volt szükség, ami viszont érezhetően "vastagabb" is volt, ami nem könnyítette meg a feladatot ezen a minden irányba görbülő karosszérián.
Az utastér jelentősen kisebb, mint az előzőleg bemutatott kombinak, így nem kellett sokat agyalni rajta, mi is kerüljön bele, de a láthatósági mellény "kötelező tartozék" lett. A korábbi 3D nyomtatásos megrendelés része volt még a laptop is, ami ebben az autóban a jobb első ülésen kapott helyet. Az utastér belső színei azonosak az összeállítási leírásban jelzettekkel.
A makett meglepetése számomra a krómozott lámpatest és a színezett hátsó lámpa, amit így nem kellett festegetni. A dobozban egyébként kétféle kerék és kétféle kipufogóvég is található, mindkettő krómozott, tehát lehet variálni. Ami vicces, az a féktárcsa, amit szuper króm réteg fed, de egyébként festeni kell…
Itt jegyzem meg, ami nekem a korábbi (rali)autós makettezés után furcsa volt, hogy a teljes autóhoz összesen hatféle festéket kell csak használni.
A makett építése során egyetlen hibát sikerült felfedeznem, az pedig az első sárvédőn elhelyezett fényvisszaverő, ami átlátszó műanyag, de mögé nem kerül semmi, így a hátulját ezüstre festettem, hogy ne lehessen belátni a sárvédőív mögé. Az ablakokat továbbra is egy alkatrészként kapjuk, ami miatt egy igen apró hézag van az első ajtóoszlopnál.
Azt gondoltam, hogy a két autó már elég, de akkor felbukkant egy Bogár, ami megtetszett és mint kiderült, ilyesmi is szolgált anno németországi reptereken. Sajnos sok képet nem találtam, így ennél a makettnél már kicsit elengedtem a fantáziámat és olyan lett, ahogy én képzelném el ezt a Volkswagen-t a "Vorfeld"-en.
A sok gyárilag krómozott alkatrészen látszik, hogy gondolkodtak a tervezők, ugyanis a keretről eltávolítva a "vágás" nyoma nem látható a kész maketten. Plüss szőnyeg is járt a VW-hez, ami ráadásul méretre van vágva, így csak a helyére kell tenni, mert öntapadós.
A kis Käfer eredetileg egy (limitált kiadású) rendőrautó makett volt, ezért a későbbi sárga fény a tetején nem okozott különösebb problémát.
A karosszéria számomra szokatlanul sok sorját és öntési nyomot tartalmazott, volt vele meló rendesen (csiszolás, tömítés, csiszolás, tömítés és így tovább…). Az ablakok viszont tökéletesen illeszkedtek a helyükre. Apró hiba, hogy a megfelelően festett műszerfalon nem minden műszer (ami gyári matrica) látható a színe miatt.
Ebbe az autóba végül semmi se került, mert úgy gondoltam, a Bogár korában egyik kiegészítő se lett volna korhű.
A három autó jól mutat együtt, kicsit olyan érzése támad az embernek, mintha három korszak jelenne meg egy fotón...
A makettek:
07070 Revell 1:24 (2014) - Trabant 601 Universal
12622 Fujimi 1:24 (2015) - Porsche Cayman / Cayman S
20251 Hasegawa 1:24 (2011) - Volkswagen Beetle Type 1 "Police Car" Limited Edition
Fényhíd: Lassen Project 01100
Bóják: Decalcas DCL-PAR028
Szerszámosláda: Highlight Model Studio HME-030
Fejhallgató: Tamyia Rally Driver & Co-Driver Set 89610
Poroltó: Tamiya Ford Escort Cosworth