Ford Escort mkII

Ford Escort mkII

1:24, Revell
Pintér György - Múzeumi krimik A Ford márkát nem kell bemutatni egyik rallisport rajongó számára sem,rengeteg híres modellel szerepeltek,szerepelnek ma is.Focus,Sierra,Rs200,Escort mkI és az általam választott,egyes országokban még ma is nagyon népszerű Escort mkII es.Igazi régivágású embertpróbáló autó,orrmotor,hátsókerék hajtás,merev tengely és ráadásul még laprugós is.Emberes munka lehet(ett) az úton tartani,mint ahogy a Revell Esci átvételét megépíteni.

Először mindent rendben találtam,részletes,könnyen megépíthető kis makett nyitott motortérrel,sok-sok sorjával.A motorral,váltóval kezdtem és mivel nyitható a motortér,törekedtem arra,hogy élethű legyen.Itt jöttek az első hibák,mint pl nincs generátor,ventillátorlapát,ami elég szembetűnő,valamint a vezérműszíjat nagyon vastagnak találtam.Az első kettőt sajátkezűleg "faragtam" az olajszivattyúval és a karburátorok gázkarszerkezetével együtt ,az ékszíjat és a tárcsákat szétbontottam darabokra,majd a szíjat vékony ragasztószalaggal helyetesítettem.
A légszűrő házát is kettévettem,sűrű szivacsot tettem a két fél közé,és mint az eredetin,két szorítórugóval rögzítettem,ami vékony cínezett rézdrótból készült.

Az alváz volt a második darab,itt a motortérrel akadtak problémák.A tűzfalon és a tornyok körül volt egy kis felesleg,amit el kellett távolítani,a karosszériával ez a rész nekem egyáltalán nem illeszkedett. 3-4 mm-es rések tátongtak a sárvédőknél,amiket a kasztniba való toldással tüntettem el.Sok helyen volt olyan furat,amire nincs szükség,ezeket tömíteni kellett.

Az utastérrel nem volt gond,szépen összeállt,a bukókeret hátsó rögzítésén módosítottam: lekerült a hátsó ülés helyére,a műszerfalra a navigátor elé tettem egy árnyékoló burkolatot aluminiumból,és a matrica övet cseréltem le egy saját gyártmányúra.

A kész alvázba bekerült a motor,a hajtás,a futómű.Szárazpróbák alkalmával látszott,hogy nem az igazi a kocsi állása,bár az eredetin is keskenyebb volt a futómű,mint a sárvédők domborításai,és nagy volt a hasmagasság is.Itt valahogy nagyon szembetűnő a dolog,ezért elől hozzátoldottam a kereket tartó csonkhoz kb 4 mm-t, és annyira lerövidítettem a rugó fölött az illesztést,hogy épp' ne érjen hozzá a gumi a kasztnihoz.Hátul levágtam a lengéscsillapítókat a tengelyről, ezzel lejebb került a hátulja,és itt is kitoldottam a keréktartó csonkokat.A lengéscsillapítókat is lecseréltem,és a helyükre illesztettem őket.

A módosítások miatt a kerkekek fixek nem forognak és nem lehet az elsőket fordítani.A felnikre elkészítettem a szelepeket,kifestettem a feliratot a gumin,majd visszakoptattam,hogy éltesebbnek tűnjenek.
Ez után ismét a motor és motortér következett.Bekerült a hűtő,amit képek alapján kicsit eltoltam oldalra az eredeti helyéről.Nem illeszkedett közé és a motor közé a hűtőfolyadék cső,a hűtő magasságából is el kellett venni,mert nem csukódott le tőle a motortértető és a ventillátorhoz képest sem jól állt.Lecseréltem a kipufogó gyűjtőcsőveit huzalból hajlított és forrasztott sajátra,mert elég vékonykák voltak,A hátsó dobot megtartottam,csak a véget cseréltem le egy villanyszerelők által használt érvéghüvelyre.Őntőkeretdarabokból készítettem ac-t,gyujtótrafót,vékony damillal,drótszigeteléssel bekábeleztem a motort.Bekerült a toronymerevítő is.

Egy pár dolog még hátramaradt a motortérből mert azokat már csak akkor tudtam elvégezni ha a kasztni és az alváz egyben van.
A kasztnin volt jópár beszívódás,sorja,a már említett rések a motortérnél.A homlokfalról hiányzott minden nyílás és az első spojler is külön darab,amit tömíteni kellett.A hátsó lámpa mögött egy lyuk tátongott,amit be kell ragasztani,ráadásul még a lámpa sem ileszkedett a helyére.Ezt még megtoldottam az üzemanyag-betöltő nyílással a csomagtértetőn,ami eredetileg nem volt az autón.

Tömítés,alapozás,csiszolás,festés.Kihúztam kézzel az ablakereteket és összeillesztettem az alvázat a kasztnival.Felkerültek a lámpák,amikben a foncsort alufóliából oldottam meg.A hűtőrácsot is szellősebbé tettem, mert az eredeti tömör volt.Itt egy szikével kikapartam a bordák közti felesleget.A visszapillantókhoz is hozzányúltam,mert elég idétlenek,aránytalanul nagyok voltak.A száruknál levágtam a fület és elreszeltem kb 1mm-t belőlük,majd ismét összeillesztettem és így ragasztottam a helyükre őket.Készítettem még rézdrótból egy antennát, valamint szigetelőszalagból négy sárvédő gumit.A gumik felfogatása vékony aluminiumból készült.
Az utolsó mozzanat a motortér folyadéktartályai,csövei és a gázbovdenek beragasztása volt.

Nekem nagy kedvencemmé vált a makett,és mindenképpen érdemes belevágni.A kihívások ellenére is ajánlom mindenkinek.Remélem hasznát veszitek a leírásnak és még jobb minőségben készítitek el.Jó lenne látni mástól is!
MkII
MkII
motor
motor
motor2
motor2
motortér
motortér
utastér
utastér
futómű
futómű
hátsó futómű
hátsó futómű
futómű
futómű
futómű
futómű
próba
próba
kipufogó
kipufogó
kipufogó
kipufogó
kipufogó
kipufogó
karosszéria
karosszéria
karosszéria
karosszéria
karosszéria
karosszéria
festve
festve
festve
festve
festve
festve
Mk II
Mk II
Mk II
Mk II
MkII
MkII
Mk II
Mk II
Mk II
Mk II
2009.11.21.
Utolsó módosítás: 2009.11.28.
Kovács Gergely (grys)
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
rod666
2009.12.01. 08:02:08
Igen látványos darab lett, gratulálok! Csak nekem túl tiszta, szerintem autentikusabb egy poros, neán saras rallgép, de ettől függetlenül igen tisztességes munka!
ElGatoNegro
2009.12.01. 10:31:26
Szép munka!
Egészen biztos vagy az alváz színében?
Ez a sérülékeny világos szín nem logikus főleg egy rally autón.
f2d
2009.12.01. 13:05:36
Szia!

Nagyon tanulságos az ismertetőd. Itt is azt tudom mondani mint a rally-s topic-ban, hogy kitűnő munkát végeztél. Nekem az egyik kedvenc témám a Ford rally-s pályafutása, és elégsok Mk.II-es makettet megnéztem netszerte. Ezek különböző koncepciókban épűltek, de eddig amiket láttam, azok közül ez a legjobban megépített Mk.II-es.

Ha lesz időd és lesz normális nappali fény is, akkor majd fotózd le újra az autót. Rossz fényviszonyokkal rengeteget lehet rontani egy maketten. Ezért van az, hogy egy normálisan megvilágított versenyen sokkal többet mutatnak a makettek mint fényképen. Na meg azért, mert a makett egy 3D-s tárgy (állókép), amit egy 2D-s fotó nem tud realisztikusan visszaadni.
f2d
2009.12.01. 13:16:48
ElGatoNegro!

"Ez a sérülékeny világos szín nem logikus főleg egy rally autón."
A szín nincs összefüggésben a festék sérülékenységével. A fehéren esteleg a kosz látszik jobban, de ennek pont a rallyban nincs jelentősége, mert két szakaszonként szervizelik az autókat, és ebbe a komplett takarítás is benne van.
Ja és az alja amúgy sem számit, mert az első méter után teljesen koszos az egész, és a kamera sem lát oda, ha csak fel nem borúl.:-DDD
hegyiember
2009.12.01. 19:29:10
grys!!!!

Nagyon szép munka,ahogy ezt megszokhattuk tőled!!!!Gratulálok!
Ralli autó épités 1:24-ben!!!További sok ilyen preciz munkát és cikket szeretnénk!
Élmény volt a fotókat nézegetni és az épités menetét olvasni!

üdvözlettel:hegyiember
bobi77
2009.12.01. 19:49:39
Szia gratulálok! Nagyon szépek az éjszakai vezetést segítő lámpák, nagyon élethűek!
ElGatoNegro
2009.12.01. 23:09:06
F2d: Attól hogy rosszul fogalmaztam, még a kérdés nem lett értelmetlen.
Nekem akkor is furcsa ez a világos szín.
grys
2009.12.03. 21:15:04
Üdv mindenkinek!

Kösz a dícsérő szavakat!

ElGatoNegro:A fehér szín az alvázon nem véletlen választás egy időben
majdnem minden rallyautó alváza,motortere,utastere fehér volt hogy a keletkező
sérüléseket minnél könnyeben észrevegyék (pl repedések elváló elemek).

rod666:A koszolás ízlés kérdése én is jobb szeretem ha nem "steril" és van is pár
amit koszoltam de ezt most így mutattam be.Persze még minden lehet:)


így mutattam be
ElGatoNegro
2009.12.14. 09:00:49
Köszönöm a választ, így már egyértelmű.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció