Pintér György - Múzeumi krimik
A Ford márkát nem kell bemutatni egyik rallisport rajongó számára sem,rengeteg híres modellel szerepeltek,szerepelnek ma is.Focus,Sierra,Rs200,Escort mkI és az általam választott,egyes országokban még ma is nagyon népszerű Escort mkII es.Igazi régivágású embertpróbáló autó,orrmotor,hátsókerék hajtás,merev tengely és ráadásul még laprugós is.Emberes munka lehet(ett) az úton tartani,mint ahogy a Revell Esci átvételét megépíteni.
Először mindent rendben találtam,részletes,könnyen megépíthető kis makett nyitott motortérrel,sok-sok sorjával.A motorral,váltóval kezdtem és mivel nyitható a motortér,törekedtem arra,hogy élethű legyen.Itt jöttek az első hibák,mint pl nincs generátor,ventillátorlapát,ami elég szembetűnő,valamint a vezérműszíjat nagyon vastagnak találtam.Az első kettőt sajátkezűleg "faragtam" az olajszivattyúval és a karburátorok gázkarszerkezetével együtt ,az ékszíjat és a tárcsákat szétbontottam darabokra,majd a szíjat vékony ragasztószalaggal helyetesítettem.
A légszűrő házát is kettévettem,sűrű szivacsot tettem a két fél közé,és mint az eredetin,két szorítórugóval rögzítettem,ami vékony cínezett rézdrótból készült.
Az alváz volt a második darab,itt a motortérrel akadtak problémák.A tűzfalon és a tornyok körül volt egy kis felesleg,amit el kellett távolítani,a karosszériával ez a rész nekem egyáltalán nem illeszkedett. 3-4 mm-es rések tátongtak a sárvédőknél,amiket a kasztniba való toldással tüntettem el.Sok helyen volt olyan furat,amire nincs szükség,ezeket tömíteni kellett.
Az utastérrel nem volt gond,szépen összeállt,a bukókeret hátsó rögzítésén módosítottam: lekerült a hátsó ülés helyére,a műszerfalra a navigátor elé tettem egy árnyékoló burkolatot aluminiumból,és a matrica övet cseréltem le egy saját gyártmányúra.
A kész alvázba bekerült a motor,a hajtás,a futómű.Szárazpróbák alkalmával látszott,hogy nem az igazi a kocsi állása,bár az eredetin is keskenyebb volt a futómű,mint a sárvédők domborításai,és nagy volt a hasmagasság is.Itt valahogy nagyon szembetűnő a dolog,ezért elől hozzátoldottam a kereket tartó csonkhoz kb 4 mm-t, és annyira lerövidítettem a rugó fölött az illesztést,hogy épp' ne érjen hozzá a gumi a kasztnihoz.Hátul levágtam a lengéscsillapítókat a tengelyről, ezzel lejebb került a hátulja,és itt is kitoldottam a keréktartó csonkokat.A lengéscsillapítókat is lecseréltem,és a helyükre illesztettem őket.
A módosítások miatt a kerkekek fixek nem forognak és nem lehet az elsőket fordítani.A felnikre elkészítettem a szelepeket,kifestettem a feliratot a gumin,majd visszakoptattam,hogy éltesebbnek tűnjenek.
Ez után ismét a motor és motortér következett.Bekerült a hűtő,amit képek alapján kicsit eltoltam oldalra az eredeti helyéről.Nem illeszkedett közé és a motor közé a hűtőfolyadék cső,a hűtő magasságából is el kellett venni,mert nem csukódott le tőle a motortértető és a ventillátorhoz képest sem jól állt.Lecseréltem a kipufogó gyűjtőcsőveit huzalból hajlított és forrasztott sajátra,mert elég vékonykák voltak,A hátsó dobot megtartottam,csak a véget cseréltem le egy villanyszerelők által használt érvéghüvelyre.Őntőkeretdarabokból készítettem ac-t,gyujtótrafót,vékony damillal,drótszigeteléssel bekábeleztem a motort.Bekerült a toronymerevítő is.
Egy pár dolog még hátramaradt a motortérből mert azokat már csak akkor tudtam elvégezni ha a kasztni és az alváz egyben van.
A kasztnin volt jópár beszívódás,sorja,a már említett rések a motortérnél.A homlokfalról hiányzott minden nyílás és az első spojler is külön darab,amit tömíteni kellett.A hátsó lámpa mögött egy lyuk tátongott,amit be kell ragasztani,ráadásul még a lámpa sem ileszkedett a helyére.Ezt még megtoldottam az üzemanyag-betöltő nyílással a csomagtértetőn,ami eredetileg nem volt az autón.
Tömítés,alapozás,csiszolás,festés.Kihúztam kézzel az ablakereteket és összeillesztettem az alvázat a kasztnival.Felkerültek a lámpák,amikben a foncsort alufóliából oldottam meg.A hűtőrácsot is szellősebbé tettem, mert az eredeti tömör volt.Itt egy szikével kikapartam a bordák közti felesleget.A visszapillantókhoz is hozzányúltam,mert elég idétlenek,aránytalanul nagyok voltak.A száruknál levágtam a fület és elreszeltem kb 1mm-t belőlük,majd ismét összeillesztettem és így ragasztottam a helyükre őket.Készítettem még rézdrótból egy antennát, valamint szigetelőszalagból négy sárvédő gumit.A gumik felfogatása vékony aluminiumból készült.
Az utolsó mozzanat a motortér folyadéktartályai,csövei és a gázbovdenek beragasztása volt.
Nekem nagy kedvencemmé vált a makett,és mindenképpen érdemes belevágni.A kihívások ellenére is ajánlom mindenkinek.Remélem hasznát veszitek a leírásnak és még jobb minőségben készítitek el.Jó lenne látni mástól is!