Pintér György - Múzeumi krimik
Ez egyelőre csak egy dobozbontás, de szeretném felhívni a figyelmet az esetleges hibákra, kiegészítésekre, átalakítgatásokra. A járművet még nem kezdtem el, de amint kész vagyok, leírom pontosan, hogy miket is kellett valójában csinálgatni rajta, és azt miként.
Hol is kezdjem. A makettet még évekkel ezelőtt láttam meg egy hipermarketben, de anno nem tudtam megvenni. Nyaralás alatt pillantottam meg ismét, újra egy gazdaságos hipermarketben, de most le is csaptam rá. Az egész jó festéssel ellátott doboz oldala már óvatosságra inti a makettezőt, a kész makett méretei(eddig semmi különös), festékkódok, a doboztető (a dobozban lévővel egy és ugyanaz) járművének hovatartozása (hely, idő, alakulat), és az alkatrészszám. 40 darab. Ennek tükrében nem vártam nagy csodákat (más se tegye), de egy pici remény még volt bennem.
Na, essünk neki, vegyünk mindent szép sorjában! Miután leemeljük a doboztetőt, három öntőkeret kerül elő, meg a lánctalp, a matrica, az építési útmutató. Az 1-es kereten van a torony és lövegcső a párhuzamosított géppuskával. A tornyon alapvető felületkezelést kell végezni, mivel az eredeti öntéssel készült, a makett pedig tükörsíma (ez érvényes az egész makettre, ezt a későbbiekben nem írom le). A parancsnoki kupola elején a periszkóp kidolgozása lemaradt, ezt is pótolni kell. A géppuska csövét injekciós tűre kell cserélni, meg a lövegcsővel is kezdeni kell valamit, mert a vége olyan, mint egy buzogány). Ja és itt van még a lámpa is,ami szintén házibarkács lesz, ahogy elnézem.
Jöhet a kettes keret. Itt kaptak helyet a futómű alkatrészei, ez van a legtöbb darabból (16 db), kár, hogy a végén az egészet el kell takarni a védőburkolattal. Ezenkívül egyéb apróságok vannak még itt.
A harmadik keret tartalmazza a már említett védőburkolatot, a teknő oldal-és fenéklemezét, meg a felépítményt. Ezen felületkezelés (öntött), kitekintő-, és -búvónyílás feljavítások, meg még pár apró dolog vár rám.
Jöjjön a lánctalp! Ez két fémszínű "gumicsík", ami kábé annyira rugalmas, mint egy kövült gumimaci (ilyenek kb. a Revell korai figurái). Egyszóval borzalom! Az már csak hab a tortán, hogy a mintázatának köze sincs a valósághoz.
A matrica csak egy járműhöz elegendő, három fehér 65-ös, a körökbe rendezett francia trikolór (figyelmesség, hogy a kék közepét külön elemként adják, a színelcsúszást elkerülve, de a fehér alap kilóg a piros gyűrű alól), és a rendszámok, amikkel szintén van bibi, mivel ezek is elcsúsztak, de megoldhatóak. Az összeállítási útmutató egyszerű, és jól követhető (mondjuk 40 alkatrészhez nem igazán kell magyarázatokat fűzni, talán csak a festés miatt).
Apropó festés: elég fura színeket ajánlanak, de a dobozgrafika segít. A mintázat nagyjából stimmel (mivel megtaláltam az eredetiről készült pár képet), de a franciákra jellemző fekete kontúrcsík lemaradt.
Röviden ennyi lett volna, a továbbiakról teszek fel képeket, de csak ha elkészült. Még valami: az itt leírtakkal senkit nem akarok elriasztani a készlet esetleges megvásárlásától (már csak a téma érdekessége miatt sem), csak leírtam, hogy nagyjából mire kell számítani.