GAZ-AA "Polutorka"

GAZ-AA "Polutorka"

1:35, Zvezda, Part, Verlinden, saját No.3602
1932-ben indult a V.M. Molotovról elnevezett autógyár Gorkij városában (GAZ). A gyár főbb típusai voltak: az amerikai Ford-AA típus továbbfejlesztett változatai, a GAZ-AA, és a GAZ-AAA. (Az orosz modellek fejlettebb váltóházzal és kormányrendszerrel lettek szerelve.)
A Polutorka a háború idején legnagyobb számban gyártott orosz jármű. A felhasználhatósága sokrétű volt: teher, üzemanyag, sebesült szállítás, de készült rádiós változata is.

A makett

A csomagolás finoman fogalmazva is olyan oroszos, a keretek a dobozba ömlesztve celofán nélkül, ami az átlátszó alkatrészeken meg is bosszulja magát. Sorja, és kilökőtüskenyom is akad szép számmal. Az alkatrészek vastagok, nem igazán részletesek, ezért beszereztem hozzá a Part maratását, amivel szépen fel lehet tuningolni a makettet. A matricalap puritán, egy variációt tartalmaz, rendszám sehol, azt már a háromtengelyes változat matricalapjáról kellett pótolnom.

A gumik mintázata elnagyolt, a cirill felirat szép, olvasható, viszont a menetirányt jelző nyíl minden keréken egyforma irányba mutat, így a jármű egyik oldalán nem megfelelő. Sajnos erre sem figyeltek. A Hussar Production cég nagyon szép gyanta kerekeket gyárt ehhez a maketthez, viszont az ára elég borsos (a makett árának kb. a duplája )

Az ötlet

Tavaly ősszel találtam az ominózus fotót az interneten, azonnal tudtam, hogy megvalósítom, bár sokáig vacilláltam, hogy mindent ábrázoljak-e a vignettán (pl.csontváz), mert semmiképp nem akartam kegyeletsértő lenni. Végül úgy gondoltam, hogy a képen ott van, és ha hiteles akarok maradni, akkor ezt is meg kell jelenítenem…

Az építés

A jármű építését a motorral kezdtem, az interneten talált képek segítségével, vékony rézdrótból elkészítettem rá a kábelezést, a ventillátor lapátot maratottra cseréltem.

Az alváz összeépítése nem okozott különösebb gondot, csak tömíteni, csiszolni kellett. Következő lépésben viszont annál nagyobb meglepetés ért, amikor a tűzfal és a karosszéria szárazpróbáját végeztem, ugyanis a tűzfal majdnem fél centivel keskenyebb volt a kelleténél. Mivel nyitott motortérrel szerettem volna ábrázolni, így át kellett alakítani a tűzfalat, amit középen kettévágtam és megfelelő méretű sztirol lappal megtoldottam. Ezután a kormányoszlop helyének új lyukat fúrtam, majd fényképek alapján pótoltam a generátort az adagolót és az egyéb kábeleket a tűzfalra.

A hűtőmaszk peremét, lökhárítót, műszerfalat, szélvédőkeretet, pedálokat maratottra cseréltem, az ülést csokoládé papírral "kárpitoztam" mert a későbbiekben felszakítva igyekeztem megjeleníteni. A lámpák falát elvékonyítottam, itt is pótoltam a vezetéket, majd a sárvédők taposólemezeit is maratásból javítottam fel, a jobb oldalon, ami a járművön maradt alá is deszkáztam.

Következő lépésben, gyógyszertárban kapható spatulából megépítettem a platót, mert a készletben mellékelt alkatrész elég gyatrának tűnt. A szegecsek helyét kifúrtam és húzott szálból vágott darabokat ragasztottam bele, melyek óvatosan megolvasztva a kellő félgömbökké zsugorodtak. A zsanérok, pántok itt is maratásból készültek. A plató alatti gerendákat fa hajómodellek palánkozására használt lécből eszközöltem. Az ajtókon lecseréltem a kilincseket, imitáltam a zárszerkezetet, majd az ajtó belső felére mustáros fémtubusból kialakítottam a merevítéseket, illetve a borítólemezt. A kerekek elkészítése elég izzasztó volt, mivel a felnik nem passzolnak bele a gumiabroncsokba, így ezeket faragni kellett, a gumikat az anyaga miatt se reszelni, se csiszolni nem nagyon lehet. Az egyik gumit defektes állapotban készítettem el, először levágtam egyenesre, majd putty-val két oldalról kialakítottam a kívánt formát.

A festés

Alapszínnek Revell 42 és 82 keverékét vittem fel, ezután művészolaj festékből fehérrel, sárgával, zölddel, siennával filtereztem, majd sienna és fekete keverékével átmostam. Ezután az alapszín világosított árnyalatával szárazecseteltem. A gumik Revell 9 színt kaptak, a felnik és az alváz Revell 8-at. A koszolást, a rozsdafoltokat Pannocolor pasztellkréta (olivbraun,barna,fekete,szürke,narancs) reszelékével végeztem, amit első rétegben terpenolban oldva, második rétegben szárazon vittem a makettre. A koptatást is sienna+fekete olajfestékkel jelenítettem meg.

A platón elhelyezett ponyvát, tapétaragasztóval átitatott papír zsebkendőből formáztam. Utolsó lépésben, mozsárban apróra tört üveget clear fix ragasztóval a lámpákba rögzítettem.

A talaj

Mivel nem nagyon értek a diorámához, ezért a legegyszerűbb módját választottam: levegőn száradó gyurmából csináltam meg a talajt, amin a nagyon apró szemű homokot, egy erős szőrű fogkefe segítségével viszonylag gyorsan és élethűen lehet ábrázolni. Ez az anyag nagyon jól formázható, 24 óra alatt kőkeményre szárad. A száradását nem javaslom gyorsítani, mert a hirtelen folyadékveszteségnél hajlamos a deformálódásra, és az alap a vékonyabb részeknél felfelé meghajlik. Kapható terrakotta színben is, amiből remek tetőcserép és tégla készíthető.) Közben beleillesztettem a korábban elkészült csontvázat is, a Verlinden készletében kettőt kapunk ,egy ruhában egy pedig anélkül, nekem mindkettőt fel kellett használnom,mivel az eredeti képen csak a felsőtestet borítja ruha.

A talajt földszínekkel festettem, majd szárazecseteltem, végül pasztellport kapott különböző színekben.

Konklúzió

Ebből a közepes minőségű makettből, rengeteg részletfotó tanulmányozásával, maratásokkal, házilagos feljavításokkal, egy nagyon szép teherautóval gazdagodhat a gyűjteményünk.

Ezúton is köszönöm a hasznos ötleteket, tippeket Georch, Mombasa, és Vöröshangya barátaimnak.
GAZ - AA archív
GAZ - AA archív
GAZ AA motor
GAZ AA motor
GAZ AA 012
GAZ AA 012
GAZ AA 013

Készül a kasztni
GAZ AA 013
GAZ AA 014

a hátfal próbája
GAZ AA 014
GAZ AA 015

plató
GAZ AA 015
GAZ AA 016

plató 2.
GAZ AA 016
Gaz AA 045
Gaz AA 045
Gaz AA 046
Gaz AA 046
Gaz AA 047
Gaz AA 047
Gaz AA 048
Gaz AA 048
Gaz AA 049
Gaz AA 049
Gaz AA 050
Gaz AA 050
Gaz AA 051
Gaz AA 051
Gaz AA 052
Gaz AA 052
2009.02.02.
Német Róbert (avirex), Kecskemét
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
georch
2009.02.04. 20:28:33
Szia Avirex!
Mivel volt szerencsém végigkísérni az építést, nem sok hozzáfűzni valóm maradt, mint hogy nagyon szép lett a végeredmény!:) Örülök, hogy az általam elméletben elmondottakat láthatom megvalósítva, sajnos nekem most alig van időm makettezni...:( Az alaphoz nagyon jó ötlet volt a levegőn száradó gyurma, az egykoron elkészülő SU-76-osomnál megpróbálom majd én is használni!
Várom a következő maketteidet!
Üdvözlettel: Zoli/georch
Gis80s
2009.02.11. 07:52:42
Szia Avirex!
Ment a maximálisan "tetszett" értékelés :) Nagyon rendben van, nagyon szépen megcsináltad! Teljes gratuláció!!!
üdv. Péter
mombasa
2009.02.11. 07:55:19
Szia Roberto!
Abban a szerencsébe volt részem, hogy a kezdetektől a végéig láttam a kit elkészülttét és tudom mennyi meló van benne . Nagyon jó lett ,főleg úgy ,hogy miből épűlt.Le a kalappal
Üdvözlettel :Tamás
ChevyG
2009.02.11. 09:26:21
Helló!
Szuper 5let, kitűnő kivitelezés!
5ös!
avirex
2009.02.11. 18:17:41
Sziasztok,köszönöm a pozitív véleményeket,örülök hogy tetszik amit műveltem :)
pepe
2009.02.11. 19:02:28
Szia
Az ötlet nagyon tetszik és hát a kivitelezés is.
Nagyon szép a festés, ráadásul ezt egy zvezda-ból kihozni! Nekem az alap annyira nem jött be de ez az "én hibám".
Szóval nagyon jó lett, gratulálok
proo0
2009.02.11. 19:27:37
heló nagyon szép lett,bírom ezt a zvezdát mindenki csak jót mondott eddig róla:)én rá se merek nézni,mert ijesztő amiket mondanak róla,de akkor hogy marad piacon?
voroshangya
2009.02.12. 09:23:47
Szia Avirex barátom!
Nagyon szépen sikerült! Tényleg nagyon jók a plató szegek! Csak gratulálni tudok hozzá!
mate5200
2009.02.16. 17:45:29
Nagyon jó Lett
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció