Pintér György - Múzeumi krimik
A szovjet autóipar az amerikaiaktól licencben vásárolt teherautókat nagy számban gyártotta. A GAZ (Gorkovszkij Avto Zavod - Gorkiji Autógyár) az 1934-es év végén kezdte meg a GAZ-AAA teherautók gyártását. (A Ford AA teherautó alapján készült GAZ-AA továbbfejlesztett változataként.) A teherautó 6x4-es meghajtásának köszönhetően jó manőverező képességgel rendelkezett, közel 2,5 tonna saját tömeg mellett 2 tonna terhet tudott szállítani.
A porlasztós, 50 LE-s, 4 hengeres motor benzinnel üzemelt. Maximális sebessége 65 km/óra. 1944-ig, a gyártás befejezéséig 37373 darabot gyártottak. Rengeteg feladatkörre alkalmas változata készült, többek között BA-6 és BA-10 páncélautók alvázául is szolgált.
A makett 129 főalkatrésze 4 zöld öntőkereten található, a kerékabroncsok gumiból készültek (nekem a 10 helyett 12 darab volt a dobozban). Egy kis fémmaratott lemezt is mellékelnek, amelyen a lökhárító és a motor egyes alkatrészeit rézből adja a gyártó - 10 alkatrész. (Nem kell megijedni, nem vitték túlzásba.) Az üvegezést átlátszó műanyaglapokból vághatjuk ki, segítséget jelent, hogy a körvonalakat előre rányomtatták. A matrica két teherautó megépítésére nyújt lehetőséget.
Az összeállítási rajz három nyelven készült: ukránul, angolul, németül. A rajzok jól értelmezhetőek. A festékeket Humbrolban adja meg a gyártó.
Olvasva az internetes honlapokat, az egyik helyen felhívják a figyelmet arra, hogy üres plató esetén a plató nem vízszintesen állt, ezt javasolt figyelembe venni a jármű beállításakor.
Az öntés jó minőségű, a látható helyeken nincs kiütő tüske nyom, ami nekem nagyon szimpatikus. Sorjával nagyon kevés helyen, kis mennyiségben találkoztam.
Az összeállítás előtt javaslom, hogy a makettet alapos zsírtalanításnak vessük alá, bár nagy mennyiségű formaleválasztó nincs az öntőkereteken.
Állítólag zsákutcának minősül a Tamiya új törekvése, hogy 1/48-as méretben járműveket adjon ki. Remélem ez a hír nem igaz, mert az 1/48-ban diorámát építőknek nagy szüksége van jó minőségű járművekre.
Az UM-nek ez az első kirándulása a 48-as méretarányban, szerintem nagyon jó választás volt, mert ezt a teherautót gyakorlatilag bármilyen keleti fronti diorámában fel lehet használni.
Az ukrán gyártó állítólag a GAZ-AAA alvázán meg fogja jelentetni a közeljövőben a reptéri indító változatot is, amelyet a háború közepéig használtak.
2008. december 30
Az ünnepek alatt nekiláttam a járműnek, gondoltam síma ügy lesz, bár bajlós előjel volt, hogy Vadász Pisti barátom szerint ez tipikusan az a makett, amiből legalább kettőt kell építeni, mert a második már sikerül.
Sajnos igaza van! Amit lehet egyszerűen, azt bonyolultan adják, erre jellemző a hátsó híd. Több esetben nincs segítség a pozícionáláshot, pl. plató beállítása. Közben a plató két hosszanti oldalfala, ami elvileg ugyan azt a számot viseli eltérő vastagságú.
Szóval sok apró, de bosszantó dologgal lehet találkozni, viszont valóban hiánypótló a makett.