GO Trabi GO Trabant 601

Trabant 601

1:24, Revell No.7344 (1990)
Pintér György - Múzeumi krimik A Trabant volt az első jármű Németországból, ami a keleti közlekedés szimbólumává vált. Régebbi kiadású autós szakkönyvek még Törpeautónak nevezték, hiszen - egyes vélemények szerint - eredetileg nem is kocsinak készült, hanem fedett motornak.

A DKW volt a neve annak a német autógyárnak, amelyik kifejlesztette az F8-at, ami később minden keletnémet családi autónak őstípusává vált. A Zwickauba települt AWZ – Automobilwerk Zwickau – gyár folytatta az F8 gyártását, aminek továbbfejlesztéséből született meg a szovjetek fennhatósága alatt a második világháború után az F9. 1953-ban az F9 gyártása Eisenachba költözött, ahol az EMW, később pedig a Wartburg készült. Zwickauban az F8-ból a P70-es modellt fejlesztették ki, aminek elnevezésében a P (personenkraftwagen) a személyautó jelleget, a 70 pedig a 700cm³-hez közelítő 690 cm³-es motort jelölte. Ez volt az első német autó, amelyik műanyag (duroplaszt) karosszériával készült. 1955-ben mutatták be, vízhűtéses kétütemű motorja a régi kéthengeres F8-aséval szinte megegyezett, 22 lóerőt teljesített. A kocsi 820 kg-ot nyomott, 90 km/h végsebességre volt képes, és nem kevesebb, mint egy perc alatt gyorsult fel 90 km/h sebességre. Ezek a menetteljesítmények már abban az időben is nagyon elavultnak számítottak, az anyaghiánnyal küzdő NDK-ban viszont egyelőre nem látszott más lehetőség arra, hogy olcsón előállítható személyautóhoz juttathassák az embereket.

A Limousine kivitel mellett („Zwickau” típus) kapható volt még kombi és coupé változatban is. Az öt évig tartó gyártás során több, mint 36.000 autót gyártottak le. 1957-től volt kapható a P70-es utódja: a P50-es, majd a P601. A Sachsenring-emblémát a Trabant 1958. május 1-től viselte, de a P70-es típus leállításáig azokat is ezzel látták el, az addigi AWZ-logo helyet. Nagyon közkedvelt kocsi volt, alacsony ára és könnyű javíthatósága miatt vonzódtak hozzá az emberek.

Az első szérián (P50, 1957-1959) még nem volt oldalcsík, egyszínű volt a fényezés, a dísztárcsák pedig virágsziromszerűek. Az AWZ, majd Sachsenring-logós orrjelvény magában hordja a motorháztető felnyitását segítő fület, később bemélyedést. Motorja 500 cm³-es, amely 18 lóerőt ad le. 1964-ig 132 000 db-ot adtak el belőle, amikor a P601 átvette a helyét. 1958-ban az autó oldalán lévő díszléc átalakult, ezentúl ívesen lekanyarodott az autó hátulja felé haladva, és a kocsi fényezése is kétszínű lett. A kormányküllők is íveltté váltak, és az üléstámlát billenthetővé alakították. 1959-től forgalomba került az új a típusjelzés, ezentúl Trabant 500 névvel.

A második sorozat (P50/1, 1959-1961) kétszínű fényezést kapot, amit ívelt díszléc osztott ketté.

A harmadik változatnál (P50/2, 1961-1962) az egy darab oldaldíszléc egyenes, de itt már változtak az ülések,a belső árpitok éas a műszerfal.

1960-ban jelent meg az első kombi, 1962-ben pedig a már ismert karosszériát mutatták be 600-as motorral, 100Km/h végsebességgel. Ekkor már egyenes küllős kormánykerék, kettős egyenes díszléc jellemezte az autót. A fehér autókon szürke, piros, kék, okker vagy zöld volt a díszcsík. A hátsó lámpa alsó részét Magyarországon belülről bíbor burkolattal látták el. A kétüteműek utolsó típusa a P601-es volt, amit 1963-tól készítettek.

Ez a jármű még a mai napig rója Magyarország útjait. Műszerfala kezdetben vajszínű, majd szürke volt, 1965 és 1968 között szögletes kilométerórával szerelték, a műszerfal 1966 áprilisától változott feketére. Ezeknél a kocsiknál 1969-ig nem volt szellőző a C oszlopon, a tank 24l-es volt. Az első embléma a hűtőrácson helyezkedik el, de még nem a jól ismert, egyszerű „körbe zárt villám”, hanem van két oldalra ágazó karja is (szárnyas embléma). Az index és a hátsó prizma pedig fémkeretes. A rendszámvilágítás öt 3W-os izzóval üzemelt, a tükrök pedig ívelt formájúak voltak. 1966-ben már van Trabant 601 Deluxe típus is, amin a külső fémalkatrészek nagyja krómbevonatú, kisebb extrák is találhatóak benne, pl. rádió, kényelmesebb ülések, eltérő színű belső kárpit. A tető fényezése is esetenként eltérő a karosszéria többi részétől.

Ugyanebben az évben megjelent a félautomata váltós Trabant Hycomat kivitel is, amit csak megrendelésre gyártottak, de meglehetősen nagy példányszámban kelt el, főleg mozgássérültek részére. 1967-től a gyár kifejlesztette a nyitott változatot, amit először a honvédség és a határőrségrészére gyártott, majd később a civilek számára is hozzáférhetővé tett. A Kübelt a katonaságnak, határőrségnek, a Tramp-ot pedig a civil vásárlóknak szánták. A következő nevezetes évszám 1974, ekkor gördült ki a gyárkapun az egymilliomodik Trabant. Számos apróbb változtatás gazdagította a kocsit ezekben az években. Ilyen volt a kormányzás, az intrevallumkapcsolós ablaktörlő vagy a kibővített színválaszték. 1980-tól már a Deluxe kivitelhez elektromos ablakmosó, ködlámpa, tolatólámpa és kétszólamú kürt is tartozott. Ez 1983-ban kibővült még fejtámlákkal és hátsóablak-fűtéssel is. Ez utóbbi 1987-től minden modellen szériafelszerelés. 1985-től a fényszórókban halogénizzók világítanak, és megjelent a tetőablakos változat is. A felsorolt „extrák” ma már szinte bárki számára nélkülözhetetlen kiegészítőket jelentenek egy autóban, de amint láthatjuk, a „kicsi csoda” esetében ez nem volt mindig így.

Az 1989-es tesztelés és nullszéria után 1990 májusában megindul az 1.1-es Trabant gyártása. Addigra azonban a megváltozott, immáron német politikai és társadalmi helyzet miatt az autó jövője bizonytalanná vált. A kocsi főbb jellemzői: 1043 cm³-es VW Polo licenc motor 41 LE-vel, egytorkú Weber karburátorral, a váltó négyfokozatú (+hátramenet), saját fejlesztés. A vízhűtéses motor miatt jobb lett a kocsi hűtése és fűtése. A motor mérete miatt a benzintankot a csomagtartó alá (kívül) helyezték el (28L). A kocsi elejét számos ponton megerősítették Az első futómű is változott. Változott az első fék, tárcsafékes lett és a kerekek kivitele is. A megújult műszerfalon a km óra mellett egy kombinált műszer tájékoztat a hűtőközeg hőmérsékletéről és a benzinszint-állásról. Megtalálható még olajnyomás- és fékellenőrző, továbbá a vészvillogó visszajelzője is. Billenőkapcsolók sora található a műszerfalon: vészvillogó, hátsóablakfűtés, hátsó ködlámpa, kétfokozatú ventilátor, Universal kivitelnél a hátsó ablakmosó/törlő, némely kivitelnél az első ködlámpa kapcsolója.. Újak a hűtés és fűtés kezelő szervei is. Az ülések fejtámlásak, az utasokat automata övek védik, a kormány négyküllős (mind a 601S deLuxe-ből való). Az új padlóváltó miatt az első szőnyeg ki van vágva. Érdekesség. hogy a váltó nem középen van; az „anyósülés” felé van egy kissé eltolva. Újdonság a két, kormánynál lévő ún. bajuszkapcsoló: a baloldali az irányjelző, reflektor/fény- kürt; a jobboldali az ablaktörlő intervallumkapcsolója. Ezek az újdonságok mind az 1.1 S, mind az 1.1 1989-ben megtalálhatóak voltak. Teljesen újak a belül fém merevítéses, új formájú és nagyobb műanyag lökhárítók (elől/hátul), a már szintén említett új hátsólámpák (integrált ködzáró és tolatófénnyel). A felszereltségből nálunk, Magyarországon hiányzott a hátsó biztonsági öv (a rögzítési pontok megvannak!), az első ködlámpák és azok kapcsolója. Említésre méltó még az Universal – nálunk is – szériafelszereltségét képező kalaptartó, amely nagy mérete miatt nem túl praktikus elem.

Mindeközben történtek meg nem valósult próbálkozások is Trabant-gyártás történetében. A hatvanas évek végén a sorozatgyártás küszöbére érkezett a Trabant 601 utódja a 603, ami igencsak forradalmi konstrukció volt. Megtartotta elődje előremutató jellegzetességeit, az elsőkerékhajtást és a műgyanta és gyapothulladékból komposztált duroplaszt karosszériát. De a formavilág és a hajtáslánc egyre csak korszerűsödött. A kétütemű kéthengeres helyére Wankel-motort álmodtak a bátor keletnémet mérnökök. Azonban a tervezés és kivitelezés során túl sok probléma merült fel, így 1968-ban nem kapta meg a gyár az engedélyt e csodamasina gyártásához. Bár már szériaérett volt az autó, mégsem készült a 603-asból egyetlen darab sem. Azt rebesgetik, a Trabant 603 mégsem halt meg teljesen: egy másik autógyár fizetett a koncepcióért és azt felhasználta egy pár évvel későbbi modelljéhez, igaz, Wankel-motor és duroplaszt karosszéria nélkül. Ez a modell Volkswagen Golfként lett ismert.

A Trabant még mindig életünk része, valaki örül ennek, vannak, akik ki nem állhatják a kis pöfékelőket. Körülbelül 3 millió Trabantot adtak el összesen. Ezt az értéket összehasonlítva a Mini Morris 1,2 milliós eredményével, azt mondhatjuk, hogy a Trabant sikeres kisautó volt.

A tervek szerint újra elindul a Trabant gyártása 2008 és 2010 között.

A makett

Nos annyira nem rossz, mert az utastér (nem az ülésekre gondolok) egész jól illeszkedik.
- Az instrukcióban nem szerepel a műszerfal helye (tehát hagyjuk ki - mellesleg az is szörnyű).
- A kaszni és a padló a fenéért sem akar összeilleszkedni (majd le kell vennem belőle).
- A kaszni első A oszlopai eltörtek, de amúgyis nagyon gyenge az anyaga.
- A kasznin látszanak az eszterganyomok, amik az öntőforma rossz elkészítése miatt keletkeztek.
- A tetőt úgy kell ráragasztqani a kasznira, de túl nagyra sikeredett, ezért levágtam belőle.
- Eléggé csúnya sorják vannak rajta, 400-as csiszolópapírral lehet tőlük megszabadulni.
- Az index, és a hátsó fényvisszaverő prizmák eredetileg rá vannak öntve a kasznira (ebben mi a koncepicó?)
- A kerekek még műanyagból vannak (én csináltam hozzá gumiból).

Ez nem fikázás, csak leírtam a hibáit, és hogy mire kell odafigyelni.

Hogyha szánunk rá egy kis időt, és ha tehetségünk engedi (nem magamra gondolok), nagyon szép makettet lehet csinálni.
front
front
back
back
floorpan
floorpan
matrica
matrica
matrica2
matrica2
öntőkeret1
öntőkeret1
öntőkeret2
öntőkeret2
üveg
üveg
instrukció1
instrukció1
instrukció2
instrukció2
instrukció3
instrukció3
instrukció4
instrukció4
instrukció5
instrukció5
instrukció6
instrukció6
doboz
doboz
2007.12.11.
Utolsó módosítás: 2008.06.01.
vadgergo, Budapest
Pelikán Makett Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Stefan
2008.06.02. 10:21:56
Jó tartalmas lett a cikk, gratula! Végül is elkezdted már építeni? :)
vadgergo
2008.06.02. 14:58:27
Úgy gondoltam a trabi megérdemli ezt!
Persze, a makett készül, csak majd készen lesz felrakva!
fulgyu
2008.06.03. 11:26:19
Ha elárulnád hol szerezted be a makettet, és mennyiért Én is belevágnék a megépítésébe egy kicsit nosztalgiázni !
vadgergo
2008.06.03. 15:59:59
Anémet ebayről, de a végösszeg 10000 volt
Gabcsi
2008.06.06. 10:38:44
A kasznihoz szólnék hozzá: főleg a hátsó fertály, ami nagyon el lett tolva. Az igazi Trabihoz képest túl nagy a hátsó szélvédő, és a sárvédők, valamint a hátfal kombinációja aránytalan! Olyan, mintha le akarna esni a kocsi hátulja. Szerintem gyártsd le újra ezeket!
Z63
2008.06.06. 21:15:52
A cikk nagyon jó! Még érdekességként annyit, hogy gyárilag felszerelték elektromotorral is, ami gond nélkül lefutott 100 ezer km-t, mint tesztautó, de a történelem aztán hamar túlszaladt rajta.Egy régi Autó-Motorban cikk is van róla.A makettnél hibaként még kiemelhető a tető alakja, ami hátrafelé erősen keskenyedik.Az eleje is inkább csak hasonlít, szóval rengeteg meló.Nekem van egy, gondolkodom, hogy az alvázat felhasználva kéne építeni egy 600-ast, vagy az egészet átalakítani egy 601-es kombira.
vadgergo
2008.06.07. 20:42:45
Igen, olvastam a tetőről, csak ha megcsinálom a tetőt, ahhoz kell új ablak, és azt meg le kell szívnom, persze minden megoldható...
vadgergo
2008.06.08. 10:23:43
Z63!

Az alváz is nagyon ratyi az eredetiheez képest, de egyelőre a kasznit kellene helyrerakni.

Gergő
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció