Pintér György - Múzeumi krimik
A Jakovlev tervezte oktató és kiképző repülőgéppel a jól bevált Po-2-t szándékoztak leváltani. A típus működése átkereszteléssel vette kezdetét. 1935-ben kezdett repülni. Ekkor "leánykori" neve AIR-10 volt. De a névadó Alekszej Ivanovics Rikov 1938-ban annyira kiesett a párt legfelsőbb vezetőjének kegyeiből, hogy mint a "nép ellenségét" egy szürke márciusi hajnalon kivégezték. (Ötven évvel később visszavették a pártba, akarom mondani a Pártba, egy hivatalos "Jaj! Bocsi, mégsem!" jellegű határozattal.) No, egy ilyen ember nevét nem viselhette a Vörös Légiflotta új gyakorlógépe. Így lett Ja-20, majd UT-2.
A kor mindenesét, az M-11-es motort kapta az amúgy egyszerű szerkezetű gép. A sárkányt többször átépítették, alapvetően gyenge repülési tulajdonságait javították. Összességében több, mint 7000 darab készült. Használta a polgári repülés is. Képzett vele pilótákat az AEROFLOT, a DOSZAAF, az OSZOAVIAHIM is. (Ez utóbbiak kettő, a katonai előképzéssel is foglalkozó szervezetek voltak a Szovjetunióban.) Hadrendbe állította a II. világháborút követően a lengyel és a magyar légierő is. Érdekesség, hogy már a háború során is repült magyar felségjelekkel egy UT-2-es. Zsákmányként került a királyi honvédség kezébe 1942-ben. A háború utáni időkben különféle állatok, általában madarak nevét kapták a légierő géptípusai. (Persze volt "Tevénk" és "Párducunk" is! Az előbbi a Li-2, a másik az Il-10 fedőneve volt.) Így lett, az amúgy fegyvertelen UT-2 a "Galamb". Hogy a wikipédiában miért kapta a vadászgép besorolást, az kérdés. A típus szerepelt az 1954-ben készült, "2x2 néha 5" című filmben is.
Az Amodel-en kívül a Kora is legyártotta műgyantából és adott hozzá német felségjeleket. Ezen a téren az Amodel bőkezűbb volt. A MikroMir készlete variációk szempontjából gyengébb.
A festésről Humbrol kódokban kapunk tájékoztatást angol és orosz nyelven. Több variáció is elkészíthető a hófehér alapon pirostól a tereptarka hadi festésig. A kabinbelső szineiről nem szól a fáma. Gyaníthatóan szürke.
A több méretű vörös csillag és feliratok mellé kapjuk a lengyel és a királyi magyar felségjelzést is, illetve a farokrész festése is elkészíthető matricaburkolattal. Hogy aztán ezek a matricák mennyire lesznek "vízben oldódók", az majd kiderül. Ha valaki magyar polgári lajstromozásút szeretne, annak magának kell gondoskodnia a megfelelő jelzések elkészítéséről.
Kapunk kétfajta motorburkolatot és áramvonalazó burkolatot a merev futóműre – szóval vannak variációk. De elkészíthető sítalpas változat is. Az alkatrészek kidolgozása méltó a gyártó hírnevére. Lesz vele munka: csiszolás, tömítés, de összességében volt dolgom ennél rondábban elkészített alkatrészekkel is.
Nos, az építés magában nem túl bonyolult. Persze nem lehet rutinból lenyomni! A felhasznált műanyag jól viseli a csiszolást. A vékony alkatrészek leválasztása figyelmet igényel. Hiányos öntést nem, sorját annál inkább tapasztaltam. A pilótaüléseket ki kellett faragni a megfolyásokból. A szárnyakon az öntőcsonkokat nem lehetett volna kellemetlenebb helyre tervezni. Összességében sok apró javításra van szükség. A méretek jók, az illeszkedés szintén. Hiányosság, hogy az alkatrészek számozása csak az összeállítási útmutatón van meg, az öntőkereteken nem. Mivel a szerkezet nem túl bonyolult, így ez a hiányosság nem zavaró.
A szárnyak és a törzs egyesítésénéle a gyártó teret enged egy kis aprómunkának, úgy mint csiszolás, alakítás. A kapott "kétablakos" keret, ami a két kabinrészt keretezné, úgy másfél milliméterrel túlméretezték. Szét kellett vágnom, hogy a két törzsfél egyáltalán találkozhasson. Ezt követően már zökkenőmentes volt a törzs és a szárnyszekció találkozása.
A merev beépítésű futómű egyszerű, de óvatosnak kell lenni a vékony alkatrészek levágásánál, mert könnyen több darabban jön le a keretről, mint kívánatos volna. A kereket tartó két-két villás tag végződéseiből mintha kifogyott volna az anyag. Hárompontos rögzítés a vékony szárak ellenére is stabil.
Következik az öthengeres M-11 motor. Kellemesen részletezett. Miközben ragasztgatjuk a kipufogócsonkok apró darabjait, el kell döntenünk, melyik motorburkolat kerül beépítésre.
Forrás:
https://ww2aircraft.net/forum/media/yakovlev-ut-2.889/