Gólya Csehszlovákiából - Mraz K-65 - a post-war tow plane

Mraz K-65 Cap (Fi-156)

1:72, Academy
Pintér György - Múzeumi krimik A "Cap" a jól ismert német Fi-156 Storch csehszlovák változata volt. A háború után a korábban németek által megszállt országokban gyakran folytatták a német típusok gyártását. Így például találkozhatunk más típusjelzésű, háború után gyártott Bf-108-al (N.1002), Fi-156-al (K-65, MS-500), Bü-181-el (Zlin-381) vagy akár Me-262-el (S-92) is.

Magyarország 1949-ben vásárolt egy Mraz K-65 repülőgépet, amit futárcélokra és repülőesemények helyszíneinek felkeresésére használtak. A gép egyszínű zöld festést kapott és G-008 jelzéssel szolgált. 1952-ben a gépet átadták a sportrepülőknek. Ők egy nagyjavítással kezdtek, a gép új, szürke alapszínt és polgári jelzést (HA-GOA) kapott. Általában Esztergomban repült, a frissen elkészült vitorlázógépeket vontatta berepülésre. Ezen kívűl gyakorlatilag az ország összes repülőterén előfordult vontatógépként.

Ideiglenesen az Arado gépek jellegzetes, automatikus beállású légcsavarját is megkapta. Számomra nem derült ki, hogy miért, de idővel visszakerült a gépre az eredeti változat. A gép rengeteget repült, 1954-ben újra javításra került sor. Új plexit kapott az ablakokba és új, világos homokszínű festést kapott, fekete csillogásmentes felülettel a motorburkolat felső részén.

A vontatópilóták nagyon kedvelték az erőteljes és megbízható gépet. A Gólya egyszerre három vitorlázógépet is tudott vontatni. 1957-ben újabb nagyjavításra került sor, a gép ekkor kapta meg a végső, szürke alapszínű, a szárnyon piros-fehér csíkos festését. Ezután nem sokkal kivonták a szolgálatból, a hivatalos verzió szerint korróziót észleltek a szárny teherviselő elemeinél. A gép sajnos nem maradt meg, nyomtalanul eltűnt valamelyik kohó mélyén, hogy a népgazdaság számára fontos alumíniumkanállá változzon...

Az Academy Stroch kitjét ezzel a látványos "vontatócsíkos" festéssel készítettem el. Beszéltem pár veterán vitorlázórepülővel, ők sem tudták a választ arra, hogy miért volt csíkos a vontatógépek szárnya. Valószíűleg egyszerűen azért, emrt ez nagyon feltűnő volt és csökkentette lekapcsolás és azt követő süllyedés során bekövetkező összeütközés veszélyét.

Az Academy a Heller/Smer féle Storchot vette alapul. Kicsit finomított a részleteken, de hagyott pár hibát. A legfeltünőbbek: "érdekes" formájú légcsavar, pontatlanul illeszkedő kabintető (a gépfegyver állás nélküli), hibás vásznazás (látványos, de teljesen rossz), a szárnnyal egybeöntött fékszárnyak és csűrők. Persze vannak pozitívumok is: szebb felület, finomabb részletek, jobb matricák. A felsorolt hibákat nem javítottam ki, ennél a makettnél inkább a festésre összpontosítottam. Majd talán egy következő építés során... :)

Az építés nem sok buktatót rejt, de érdemes átböngészni az útmutatót és átgondolni az építés/festés sorrendjét. A kabintető építése óvatosságot követel, de ha figyelünk nem lesz gondunk és gyönyörűen fog illeszkedni. Sajnos a fegyver nélküli változat dekkjének felső része nem sumil bele a törzsbe, mint ahogy kellene, hanem kb. 1 mm-el kiáll. Nehéz, de nem lehetetlen javítani, de inkább nem álltam neki. A kabinban minimális feljavítást csináltam, új üléseket és hevedereket készítettem.

A festéshez akril festékeket használtam. A kabin belső része Vallejo 050 világosszürke, a gép alapszíne Tamiya XF-54 sötétszürke, a fehér Testors 4769, a piros Testors 4352, a zöld pedig Vallejo 922. A gépet csak alig koszoltam, mivel mindössze egy évet repült ezzel a festéssel kivonása előtt. A lajstromokat saját készítésű maszkolóval fújtam fel. Sajnos az íves betűk kialakítása nem lett az igazi, de elégedett vagyok a végeredménnyel. Bár az 1990-es évek kezdete óta építek maketteket ez volt a második szórópisztollyal készített gépem. Sokat tanultam a festési módszerekről az építés során, biztos vagyok abban, hogy a következő gépem sokkal szebb lesz.

--------------

The "Cap" was the czechoslovakian version of the well-known german Fi-156. The Hungarian War Department bought a Mraz K-65 in 1949 to provide a light, multipurpose aircraft for the general staff. They used the plane to fly countryside airports. The plane has overall green painting. In 1952 the War Depatment donated the "Cap" to the Hungarian Flying Club. The three years old aircraft got overall light-grey painting with a civil registration (HA-GOA). Usually it flew in Esztergom because there was an civil aircraft factory. The new gliders were towed by the "Cap".

It get temporarily an Arado propeller because it was more economic. In 1954 the plane was maintaned by the workers of the aircraft factory in Esztergom. It get back the original propeller, new windows and overall light-sand painting with black anti-glare panel.

Towing pilots liked the plane because it was powerful and reliable. The plane was able to tow three gliders in the same time. In 1957 it get the last painting version, overall light grey with red-white strips on the upper side of wings. This striped painting was very common on towing planes. I built the plane with this spectacular painting.

I selected the Academy Storch kit beacuse it was cheap and easy-to-purchase. In the box there are 3 sprues of around 50 parts molded in grey colour. The parts are nicely molded with lots of details. Altough the whole kit seemed to be good I found some minor problem. The fabric covering of wings and fins is not faithful and the rear parts of windows have bad fitting. The flaps and ailerons are molded into the wing but in the real life the Storch has slotted ailerons and flaps. I did not correct these inaccurancies - maybe next time... :)

The instuction sheet contains 9 assembly steps and the painting guide. In overall it is "easy-to-follow" but it has some confusing diagram.
I used several home made component in the cockpit (i.e. new seats, belts). The construction was easy, I used minimal amount of putty.

I used Tamiya, Testors and Vallejo acrylic paints for finishing the model. I didn't do lots of weathering. I used black-green paints around the fuel tanks and black-brown pastel chalks around the exhaust.
Altough I have been building models since 1991 that was only my second airbrushed model. I hope you like it!
Mraz K-65 Gólya
Mraz K-65 Gólya
Mraz K-65 Gólya
Mraz K-65 Gólya
Mraz K-65 Gólya
Mraz K-65 Gólya
Mraz K-65 Gólya
Mraz K-65 Gólya
2007.12.02.
Utolsó módosítás: 2008.11.22.
Fodi
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció